خانهاخبار
دو پرچمدار ایسوس ذن‌فون 8 و ذن‌فون 8 فلیپ معرفی شدند

دو پرچمدار ایسوس ذن‌فون 8 و ذن‌فون 8 فلیپ معرفی شدند

ایسوس بالاخره از دو پرچمدار جدید خود با نام‌های ایسوس ذن‌فون 8 و ایسوس ذن‌فون 8 فلیپ رونمایی کرده که گوشی اول، از همین حالا لقب کوچک‌ترین پرچمدار اندرویدی سال را ازآن خود کرده است.
۱۴۰۰/۲/۲۳

در حالی که این روزها شرکت‌های سعی می‌کنند تا جای ممکن ویژگی‌های مختلف را در گوشی‌هایشان قرار دهند، ایسوس سعی کرده با طراحی‌های جالب توجه، دو گوشی پرچمدار خود را روانه بازار کند. مدل معمولی ایسوس ذن‌فون 8 به واسطه ابعاد کوچک خودش، خودنمایی می‌کند و درواقع حالا کوچک‌ترین پرچمدار دنیای اندرویدی‌ها به حساب می‌آید. در طرف دیگر گوشی ایسوس ذن‌فون 8 فلیپ قرار دارد که مثل نسل‌های قبلی خود، دوربین‌های چرخان دارد و در جلو نمایشگری بدون حاشیه و بدون بریدگی و حفره می‌بینیم. بی هیچ مقدمه دیگری بگذارید سراغ معرفی این دو گوشی برویم.

ایسوس ذن‌فون 8

ایسوس ذن‌فون 8 به عنوان کوچک‌ترین پرچمدار اندرویدی حال حاضر، ابعادی برابر با ۱۴۸×۶۸.۵×۸.۹ میلی‌متر دارد و وزن آن هم ۱۶۹ گرم است. اگرچه این گوشی به اندازه آیفون 12 مینی کوچک نیست اما از گوشی اکسپریا 5 III که پیش‌از این لقب کوچک‌ترین پرچمدار اندرویدی را داشت، کوچک‌تر است. همچنین این گوشی ایسوس هم مثل اکسپریا 5 III از همان پردازنده اسنپدراگون 888 استفاده می‌کند. روی این گوشی هم اندروید 11 سوار شده که با رابط کاربر ZenUI 8 همراه است. به طور کل رابط کاربری گوشی ویژگی‌های ظاهری زیادی ندارد و در عمل مثل اندروید خام می‌ماند.

گوشی ایسوس ذن‌فون 8 با یک پنل ۵.۹ اینچی AMOLED از نوع Samsung E4 همراه است که رزولوشن فول‌اچ‌دی دارد و نسبت نمایش آن نیز ۲۰:۹ است. از نظر محافظت، ایسوس نمایشگر این گوشی را با شیشه گوریلا گلس ویکتوس پوشانده تا این محصول همرده پرچمدارانی مثل گلکسی نوت 20 الترا باشد! همچنین این گوشی توانسته گواهی IP68 را هم دریافت کند تا در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم باشد. جالب اینکه تا دیروز، ایسوس هیچ گوشی دیگری نداشت که گواهی IP دریافت کرده باشد!

image

پنل نمایشگر این گوشی ۱۲۰ هرتزی هم هست و نرخ حساسیت به لمس درآن روی ۲۴۰ هرتز تنظیم شده است. پشتیبانی از استاندارد HDR10+ و پوشش 112 درصدی از طیف رنگی DCI-P3 از دیگر ویژگی‌های این پنل هستند. همچنین این پنل می‌تواند تا ۱۱۰۰ نیت روشنایی هم داشته باشد تا کار کردن با ایسوس ذن‌فون 8 در زیر آفتاب کار سختی نباشد. در نهایت برای آخرین مورد هم باید بگوییم که زیر این پنل نمایشگر، سنسور اثر انگشت اپتیکال این گوشی قرار گرفته است.

در بخش پشتی این محصول شاهد دو دوربین هستیم. دوربین اصلی رزولوشن۶۴ مگاپیکسلی دارد و از سنسور IMX686 سونی استفاده می‌کند که در نسل قبلی هم دیده بودیم. همچنین این سنسور با ترکیب هر چهار پیکسل در یک پیکسل، عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. فوکوس فازی دوال پیکسل هم برای این سنسور در نظر گرفته شده است.

این دوربین از لزرشگیر اپتیکال دوربین هم استفاده می‌کند و امکان فیلم‌برداری 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه هم وجود دارد. البته در فیلم‌برداری 8K، لرزشگیر دیجیتال جایگزین لرزشگیر اپتیکال می‌شود. در فیلم‌برداری 4K اما که با حداکثر سرعت 60 فریم در ثانیه انجام می‌شود، لرزشگیر اپتیکال با دیجیتال ترکیب می‌شود تا ویژگی HyperSteady فعال شود. سیستم میکروفون‌های سه گانه OZO Audio Zoom هم برای این گوشی در نظر گرفته که علاوه بر فراهم کردن زوم صوتی، حذف نویز صوتی برای فیلم‌برداری را هم ممکن می‌کنند.

image

دوربین دوم در بخش پشتی، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX363 است که اندازه 1/2.55 اینچی دارد. این سنسور هم از فوکوس فازی دوال پیکسل بهره می‌برد و لنز الترا واید (معادل 14.3 میلی‌متر روی دوربین‌های فول‌فریم) در جلوی آن قرار گرفته است. همچنین نکته مهم این است که این دوربین مثل دوربین الترا واید پرچمداران سامسونگ، می‌تواند از فاصله 4 سانتی‌متری هم فوکوس و عکاسی کند تا نقش دوربین ماکرو را بتواند ایفا کند. به طور کل اینکه ایسوس قید سنسورهای ۲ و ۵ مگاپیکسلی اضافی برای ماکرو و عمق سنج را زده، خبر بسیار خوبی است زیرا با همین دو دوربین می‌توان تمام کارایی سنسورهای ۲ و ۵ مگاپیکسلی این روزهای دنیای گوشی‌ها را به نحو احسنت دریافت کرد!

دوربین سلفی این گوشی هم سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX663 را دارد که آن هم دوباره به فوکوس فازی دوال پیکسل مجهز شده است تا بتوان برای عکس‌های سلفی هم به فوکوس خودکار دسترسی داشت. هر دو دوربین التراواید و سلفی نیز می‌توانند با رزولوشن 4K و سرعت‌های ۳۰ و ۶۰ فریم، فیلم‌برداری داشته باشند.

ایسوس در گوشی ذن‌فون 8 چند ویژگی مهم صوتی را هم قرار داده است. برای شروع باید بگوییم که جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در لبه بالایی این گوشی دیده می‌شود. برای بلندگوها هم از دو بلندگو استفاده شده که دو آمپلی Cirrus Logic Mono را دارند و از Dirac HD Sound هم پشتیبانی می‌کنند. به طور کل آنطور که در بررسی این گوشی مشخص شده، کیفیت صدای خروجی از بلندگوهای این گوشی کوچک، باعث شگفتی شده است. اپلیکیشن Audio Wizard هم در این گوشی به صورت پیش‌فرض نصب شده تا با آن بتوان اکولایزر صوتی را تغییر داد. در آخر، پشتیبانی از رادیو FM هم در این گوشی وجود دارد اما این ویژگی در مدل‌های فرستاده شده برای کشورهای اروپایی، غیر فعال شده است.

image

پورت USB-C روی این گوشی از شارژر سریع ۳۰ واتی HyperCharge ایسوس پشتیبانی می‌کند. همچنین پشتیبانی از دو فناوری شارژ سریع Quick Charge 4.0 و USB Power Delivery PPS هم در این گوشی حاضر است. پورت گوشی اما از نوع USB 2.0 است که برای انتقال فایل سرعت کمی دارد.

image

در حوزه ارتباطات بی‌سیم هم ایسوس چیزی کم نگذاشته. برای شروع این گوشی از شبکه 5G و باندهای مختلف آن پشتیبانی می‌کند. حتی یک نسخه 5G برای آمریکا و یک نسخه 5G برای دیگر نقاط دنیا از این گوشی عرضه می‌شود. استاندارد Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 (با پشتیبانی از aptX Adaptive) هم در این گوشی حاضر هستند. جایگاه سیم کارت گوشی هم میزبان دو سیم کارت نانو خواهد بود اما متاسفانه خبری از پشتیبانی از کارت حافظه microSD نیست.

ایسوس این گوشی را در دو کانفیگ با حافظه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی ارائه می‌کند و سه آپشن رم هم برای این محصول در نظر گرفته شده که شامل ۶، ۸ و حتی ۱۶ گیگابایت می‌شوند. دکمه آبی‌رنگ پاور این گوشی به عنوان Smart Key شناخته می‌شود و می‌توان سه وظیفه مختلف برای آن تعیین کرد.

ایسوس ذن‌فون 8 از همین حالا در اروپا و تایوان عرضه شده اما فعلا فقط رنگ مشکی. قیمه اولیه این محصول هم ۶۰۰ یورو در نظر گرفته شده اما گویا فقط برای خریداران اولیه این قیمت صادق خواهد بود و پس از مدتی قرار است قیمت آن به ۶۷۰ یورو افزایش پیدا کند. این گوشی قطعا در مناطق دیگر دنیا هم عرضه خواهد شد اما امیدواریم آن را در بازار کشورمان هم ببینیم.

ایسوس ذن‌فون 8 فلیپ

اسم این گوشی به اندازه کافی گویا و واضح هست. گوشی ایسوس ذن‌فون 8 فلیپ از همان مکانیزم دوربین برگردان استفاده می‌کند که سه دوربین اصلی روی یک ماژول سوار شده‌اند و به سمت بیرون می‌چرخند. مهم‌ترین مزیت این ویژگی این است که نمایشگری بدون ناچ، بریدگی یا حفره دریافت می‌کنید. مزیت بزرگ بعدی هم این است که سلفی‌ها را می‌توان با دوربین‌های پشتی گرفت که کیفیتی به مراتب بهتری از دوربین‌های سلفی جلوی موبایل‌ها دارند.

image

مدل فلیپ هم به پردازنده اسنپدراگون 888 مجهز شده و یک رم 8 گیگابایتی هم در کنار آن قرار گرفته است. جالب اینکه این گوشی بر خلاف ذن‌فون 8 معمولی، فقط یک مدل حافظه رم خواهد داشت. حافظه داخلی گوشی هم ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی و از نوع UFS 3.1 خواهد بود. همچنین اسلات این گوشی سه تایی است تا بتوان دو نانو سیم کارت و یک کارت حافظه microSD را به صورت همزمان استفاده کرد.

به طور کل می‌توانیم بگوییم این گوشی همان ایسوس ذن‌فون 7 است که حالا به پردازنده اسنپدراگون 888 مجهز شده است. باقی مشخصات این گوشی با نسل قبلی یکسان است و برای مثال این گوشی هم نمایشگر ۶.۶۷ اینچی AMOLEd با همان روزولوشن 1080p+ دارد. نرخ تجدید نمایشگر این گوشی هم ۹۰ هرتزی است و نرخ حساسیت به لمس ۲۰۰ هرتز. روی این نمایشگر هم گوریلاگلس ۶ قرار گرفته و با حداکثر روشنایی ۷۰۰ نیت، پنل نمایشگر هم به اندازه ایسوس ذن‌فون 8 معمولی روشنایی ندارد. اما خب پشتیبانی از استاندارد HDR10+ را در این پنل هم شاهد هستیم.

image

یک تغییر نسبت به نسل قبل این است که سنسور اثر انگشت از لبه سمت راست گوشی حذف شده و حالا به زیر نمایشگر نقل مکان کرده است. همچنین این گوشی هم به دکمه Smart Key مجهز است که می‌توان سه وظیفه مختلف برای آن در نظر گرفت.

دوربین‌های پشتی نیز مشابه نسل قبل هستند و همچنان همان سنسور ۶۴ مگاپیکسلی IMX686 را شاهد هستیم که فاقد لرزشگیر اپتیکال هم هست. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی IMX363 برای دوربین الترا واید استفاده شده است. در نهایت سومین دوربین هم سنسور ۸ مگاپیکسلی OmniVision است که برای دوربین تله‌فوتو به کار رفته است. این دوربین مثل نسل قبلی، سه برابر زوم اپتیکال (معادل ۸۰ میلی‌متر روی فول‌فریم) و ۱۲ برابر زوم دیجیتال فراهم می‌کند.

image

دوربین اصلی می‌تواند فیلم‌برداری 8K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه داشته باشد. فیلم‌برداری 4K با حداکثر سرعت ۶۰ فریم در ثانیه هم پشتیبانی می‌شود که لرزشگیر HyperSteady دارد. دوربین الترا واید نیز می‌تواند با رزولوشن 4K و به صورت ۶۰ فریم فیلم‌برداری داشته باشد اما دوربین تله‌فوتو نهایتا فیلم‌برداری فول‌اچ‌دی با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه خواهد داشت. این دوربین سه‌گانه نیز با شیشه گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شوند.

باتری گوشی نیز همچنان ۵۰۰۰ میلی‌آمپری است که با یک شارژر ۳۰ واتی شارژ می‌شوند. پشتیبانی از کوییک شارژ ۴ کوالکام و همچنان USB-PD وجود دارد. ارتباطات بی‌سیم این گوشی نیز مثل برادرش کامل است و Wi-Fi 6E در کنار بلوتوث 5.2 و پشتیبانی از aptX وجود دارد.

image

ایسوس ذن‌فون 8 فلیپ فعلا برای پیش‌خرید با قیمت ۸۰۰ یورو عرضه شده است. هر دوی این گوشی‌های جدید ایسوس با شارژر ۳۰ واتی در بسته‌بندی‌شان همراه هستند. همچنین هردو دارای یک قاب سفت و سخت در بسته‌بندی خواهند بود اما ذن‌فون 8 فلیپ قاب اختصاصی دارد که می‌تواند مکانیزم دوربین‌ها را در جای خودشان سفت نگه دارد تا در مواقعی که لرزش‌های زیاد وجود دارد، دوربین‌ها از جایگاه‌شان خارج نشوند.

شما درباره این گوشی‌ها چه فکر می‌کنید؟


image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

فرهاد

۱۴۰۰/۲/۲۳
تو ايران كه نمياد چه فايده