خانهاخبار
اینتل پردازنده‌های جدید تایگر لیک H را جهت مبارزه با رایزن 5000 عرضه کرد

اینتل پردازنده‌های جدید تایگر لیک H را جهت مبارزه با رایزن 5000 عرضه کرد

شرکت اینتل به تازگی از پردازنده‌های پرچمدار نسل یازدهمی خود که مخصوص لپ‌تاپ‌ها هستند رونمایی کرده و در ادامه نگاهی به مشخصات آنها می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۲/۲۲

شرکت اینتل پنج پردازنده جدید را برای کاربران عادی و پنج پردازنده مخصوص شرکت‌ها را به سری نسل یازدهمی Core H خود که Tiger Lake-H نیز نامیده می‌شود اضافه کرد. این پردازنده‌ها در هر دو گروه شامل سه چیپست هشت هسته‌ای و دو چیپست شش هسته‌ای هستند. همه آنها نیز به جز Core i9-11980Hk که ۶۵ واتی است، قدرت ۳۵ واتی دارند. این پردازنده‌ها در بیش از ۳۰ لپ‌تاپ الترا پرتابل (لپ‌تاپ‌هایی با ضخامت ۲۰ میلی متر یا کمتر) و ۸۰ کامپیوتر اداری که در این سال عرضه می‌شوند، دیده خواهند شد.

به گفته اینتل، این پردازنده‌ها عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی یا همان سری کامت لیک دارند. اینتل ادعا می‌کند که عملکرد نسل یازدهم نسبت به نسل دهم بهبود ۱۹ درصدی داشته است.

در زمینه گیمینگ، اینتل می‌گوید که Core i9-11980HK عملکرد بهتری در زمینه فریم ریت نسبت به نسل قبلی دارد و در عناوینی چون Hitman 3، Far Cry: New Dawn و Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege عملکرد بهتری خواهد داشت. این شرکت همچنین به رقیب خود نیز اشاره کرده و گفته که i9-11980HK می‌تواند رقیب خود یعنی AMD Ryzen 9 5900HX را در این عناوین شکست دهد. اینتل می‌گوید Core i5-11400H‌ نیز که برای لپ‌تاپ‌های سبک و نازک طراحی شده می‌تواند در برخی عناوین بهتر از Ryzen 9 5900HS عمل کند و در سایر عناوین نیز عملکرد مشابه آن خواهد داشت.

image

 

متاسفانه اینتل اطلاعاتی در زمینه مصرف انرژی این پردازنده‌ها منتشر نکرده و این با توجه به مصرف بسیار کم لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های AMD در سال‌های اخیر، کمی نگران کننده است.

مشخصات سخت افزاری دقیق این چیپست‌ها شامل پشتیبانی از ۴۴ لین PCIe، تاندربولت ۴ با سرعت بیش از ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، وای فای 6E، Optane H20، پشتیبانی از اورکلاکینگ با استفاده از نرم افزار Intel Speed Optimizer، ۲۰ لین نسل چهارمی PCIe و Turbo Boost تا ۵.۰ گیگاهرتز با استفاده از تکنولوژی Turbo Boost Max 3.0 اینتل است.

پردازنده‌های مخصوص کامپیوترهای اداری از پلتفرم vPro اینتل پشتیبانی کرده که بسیار ابزار‌های مدیریتی و امنیتی مربوط به شرکت‌ها را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. این تکنولوژی‌های امنیتی شامل Intel’s Hardware Shield (که به گفته اینتل دارای نخستین سیستم سنجش خطر توسط هوش مصنوعی است)، قابلیت‌ رمزگذاری حافظه و تکنولوژی Active Management است. اینتل می‌گوید پردازنده Core i9-11950H در زمینه تولید محصولات ۲۹ درصد، در کار‌های مالی ۱۲ درصد و در بخش سرگرمی و مشاهده محتوا ۲۹ درصد سریع‌تر از نسل قبلی عمل‌ می‌کند.

پس از عملکرد ناامید کننده اینتل در نسل قبلی و موفقیت پردازنده‌های رایزن 5000، بسیاری به این چیپست‌ها چشم دوخته‌اند. پردازنده‌های هشت هسته‌ای نسل یازدهمی اینتل عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل‌های قبلی به خصوص در بخش چند هسته‌ای دارند. پردازنده اپل M1 که بر پایه آرم بوده و به تازگی عرضه شده نیز عملکرد خوبی داشته و مصرف انرژی فوق العاده پایینی دارد.

image

 

مشخص است که اینتل چیز‌های زیادی برای اثبات دارد اما پردازنده‌های تایگر لیک H که تا به حال دیده‌ایم عملکرد چندان مثال زدنی ندارند. برای مثال، لپ‌تاپ سبک وایو Z که از پردازنده چهار هسته‌ای اینتل Core i7-11375H استفاده می‌کند، در بخش تک‌ هسته‌ای عملکرد خوبی داشته ولی در بخش چند‌ هسته‌ای به گرد پای پردازنده M1 مک بوک پرو اپل نیز نمی‌رسد. در بخش گیمینگ نیز لپ‌تاپ‌های MSI Stealth 15M و Acer Predator Triton 300 SE را که از پردازنده‌های 11375H استفاده می‌کنند بررسی کردیم؛ لپ‌تاپ Stealth اصلا نتوانست به فریم ریت‌هایی که از لپ‌تاپی در این رنج قیمت انتظار داریم برسد و حتی توانایی اجرای بازی‌ها در رزولوشن QHD نمایشگر خود را نداشت! لپ‌تاپ Predator نیز عمر باتری ناامید کننده‌ای دارد.

درباره نسل جدید پردازنده‌های اینتل چه فکر می‌کنید؟ آیا اینتل می‌تواند دوباره به مقام و منزلت سابق خود در زمینه فروش پردازنده‌ها بازگردد یا به مرور AMD آن را پشت سر خواهد گذاشت؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)