خانهاخبار
آیفون‌های 2023 با مودم 5G اختصاصی اپل عرضه می‌شوند

آیفون‌های 2023 با مودم 5G اختصاصی اپل عرضه می‌شوند

اپل قصد دارد تا از سال 2023، آیفون‌هایی با مودم 5G اختصاصی را روانه بازار کند.
۱۴۰۰/۲/۲۰

مهندسان اپل به تازگی ساخت تراشه و پردازنده گرافیکی به صورت اختصاصی را آغاز کرده‌اند و شایعات نقل شده از سال 2019 تا به حال حاکی از آن است که کوپرتینویی‌ها قصد دارند تا مودم‌های 5G را نیز به صورت اختصاصی طراحی کنند.

چندی پیش تصور می‌شد که آیفون‌های 2021 با مودم‌های 5G اختصاصی اپل همراه خواهند بود. اما آقای مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس محصولات اپل در آخرین اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده است که این اتفاق حداقل تا سال 2023 روی نخواهد داد.

این موضوع با خبری که چندی پیش توسط تحلیلگران موسسه Barclays منتشر شد، کاملا هماهنگ است. آن‌ها نیز بر این باور بودند که مودم‌های اختصاصی اپل از سال 2023 روی آیفون‌ها قرار خواهد گرفت که از هر دو تکنولوژی sub-6 و mmWave پشتیبانی به عمل می‌آورد.

اپل ابتدا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (2020) آغاز به کار روی مودم‌های 5G را تأیید کرد. چندین ماه پیش نیز آن‌ها هزینه‌ای بالغ بر 1 میلیارد یورو را برای راه اندازی یک بخش تحقیق و توسعه در شهر مونیخ آلمان را پرداخت کردند. بخش اعظم فعالیت‌های این بخش به طراحی و تولید قطعات سخت‌افزاری بر بستر نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) اختصاص یافته و احتمالا تکنولوژی‌های دیگری را نیز شامل خواهد شد.

image

 

در حالی که اپل قصد دارد تا فناوری های سخت افزاری و نرم‌افزاری محصولات خود را به صورت اختصاصی طراحی و تولید کند، می‌توان بخش مودم را نیز به این چرخه اضافه کرد. اپل از سال 2018، همکاری خود با شرکت کوالکام را قطع کرده و تبادلات سخت‌افزاری خود با اینتل را آغاز کرد. اما پس از مدت کوتاهی، سود به دست آمده از بخش مودم‌های اینتل نیز با انتظارات مسئولان این شرکت همخوانی نداشت و آن‌‌ها تصمیم گرفتند تا این قسمت را به مبلغ 1 میلیارد دلار در سال 2019 به اپل واگذار کنند.

این موضوع باعث شد تا اپل خود را برای تولید مودم‌های 5G اختصاصی آماده ببیند. اما پس از این اتفاق، آن‌ها مجددا به همکاری با کوالکام بازگشتند و شاهد قرارگیری مودم X55 5G کوالکام در خانواده آیفون 12 بودیم. احتمالا تا سال 2023 که اپل به صورت اختصاصی به ساخت مودم‌های خود مشغول شود، شاهد قرارگیری مودم‌های X65 و X70 کوالکام در آیفون 13 و آیفون 14 خواهیم بود.

این بدان معناست که اپل تا سال 2023، باید مودم‌های مورد نیاز گوشی‌های هوشمند خود را از کوالکام تأمین کند. اما اگر این اتفاق روی نداده و مهندسان و طراحان کوپرتینویی زودتر از موعد مقرر برای این موضوع آماده شوند، متأسفانه شرکت کوالکام سود زیادی حاصل از این مشارکت را از دست خواهد داد.

آقای مینگ چی کو معتقد است که این موضوع باعث خواهد شد تا مسئولان کوالکام، طراحی و توسعه مودم‌های 5G برای محصولات میان رده و گوشی‌های مقرون به صرفه را با سرعت بیشتری نسبت به قبل پیگیری خواهند کرد تا ضررهای احتمالی آینده را از این طریق جبران نمایند. اما نکته حائز اهمین اینجاست که در حال حاضر، کمبود تراشه موجب تحمل شکایت‌های فراوان از سوی سازندگان مختلف شده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)