خانهاخبار
انواع روش‌های پرداخت اینترنتی امن و پراستفاده

انواع روش‌های پرداخت اینترنتی امن و پراستفاده

تصور کنید برای خرید یک محصولی وارد فروشگاه اینترنتی شده و سفارش‌تان را ثبت می‌کنید. با خیالی آسوده به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید، در حالی که امید به پرداخت پس از تحویل دارید، می‌بینید تنها گزینه موجود پرداخت از طریق درگاه بانکی و یا کارت به کارت است.
۱۴۰۰/۲/۱۵

تصور کنید برای خرید یک محصولی وارد فروشگاه اینترنتی شده و سفارش‌تان را ثبت می‌کنید. با خیالی آسوده به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید، در حالی که امید به پرداخت پس از تحویل دارید، می‌بینید تنها گزینه موجود پرداخت از طریق درگاه بانکی و یا کارت به کارت است. بنابراین یا تن به خرید اینترنتی می‌دهید و یا بیخیال خرید می‌شوید.

image

 

در یک سکانس دیگر، تصور کنید که محل کارتان هستید و قصد دارید برای سورپرایز کردن دوست‌تان، برای او هدیه‌ای بفرستید. هدیه مورد نظر را از طریق فروشگاه‌ اینترنتی سفارش می‌دهید و وارد قسمت “انواع روش پرداخت ” می‌شوید. به امید پرداخت آنلاین، آدرس خانه دوست‌تان را می‌دهید و در نهایت می‌بینید که امکان پرداخت از طریق درگاه بانکی وجود ندارد. درواقع تنها گزینه، پرداخت درب منزل است. دو راه دارید: یا بیخیال سورپرایز شوید و یا با فروشگاه مورد نظر تماس بگیرید و پیشنهاد پرداخت از طریق کارت به کارت را بدهید.

در بخش دیگر، تصور کنید صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید. در میان انواع روش‌های پرداخت اینترنتی که روی سایت قرار دادید،  گزینه پرداخت در محل نیز وجود دارد. از طرفی تعداد کاربرانی که گزینه پرداخت در محل را انتخاب می‌کنند، زیاد است. بنابراین واحد ارسالی شما هر بار پس از تحویل سفارش‌ها، باید تعداد زیادی رسید پرداخت دستگاه کارتخوان را به شما تحویل دهد. در این حین، حسابداری شما نیز  هربار بایستی برای مطابقت این رسیدها با شماره سفارش‌ هر مشتری، انرژی و زمان زیادی بگذارد. 

با احتساب این موارد، به نظر شما فروشگاه‌های اینترنتی باید چند روش پرداخت داشته باشند و کدام روش پرداخت را انتخاب کنند؟در ادامه هر یک از این روش‌های پرداخت را با هم بررسی می‌کنیم.

به طور کلی سه دسته کلی از روش‌های پرداخت در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد:

  • روش کارت به کارت
  • روش پرداخت در محل
  • روش پرداخت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی

روش کارت به کارت 

اگر کسب و کار نوپایی دارید که روزهای اولش را می‌گذراند، می‌توانید با استفاده از گزینه کارت به کارت، فرایند پرداخت مشتریان را مدیریت کنید. البته در نظر داشته باشید باتوجه به کلاهبرداری‌های این چند وقت اخیر، حتما علاوه بر دریافت فیش کارت به کارت از مشتری، خودتان هم حساب‌تان را چک کرده و از واریزی مطمئن شوید. 

image

روش پرداخت در محل 

در این روش همانطور که از اسمش پیداست و احتمالا بارها خودتان تجربه کرده باشید، فرد ترجیح می‌دهد تا سفارش خود را حین دریافت پرداخت کند. این روش پرداخت خود به دو طریق انجام می‌شود:

پرداخت نقدی

در پرداخت نقدی، فرد در ازای دریافت سفارش، مبلغ را به صورت نقدی در محل پرداخت می‌کند. این روش ممکن است بخش مالی شما را دچار مشکل کند. چرا که احتمالا گم شدن یا مشکلات دیگر وجود دارد. ضمن اینکه مدیریت پرداخت‌های نقدی در حجم سفارش‌های زیاد کار راحتی نیست. 

پرداخت از طریق دستگاه کارتخوان

در روش پرداختی که به واسطه دستگاه pos انجام می‌شود، فرد با استفاده از رمز و کارت بانکی خود، وجه را در محل کارت می‌کشد. در این روش هم، حتی اگر موفق به دریافت مجوز دستگاه کارتخوان شده باشید، امکان گم شدن فیش‌ بانکی و تطبیق آن‌ها با هر سفارش وجود دارد. پس چه کار باید کرد؟

می‌توانید از کارتخوان‌های مبتنی بر شناسه استفاده کنید. پرداخت یار زیبال این نوع دستگاه کارتخوان را، همراه با سرویس‌های متنوع، کاربردی و مورد نیاز کسب و کارهای آنلاین مانند تسهیم و واریز مبالغ به چند حساب، بازگشت وجه و … ارائه کرده است. 
با استفاده از کارتخوان‌ مبتنی بر شناسه ( محصول پرداخت در محل زیبال ) برای هر سفارش یک کد شناسه اختصاصی صادر می‌شود که کاربر تنها با وارد کردن آن شناسه بر روی دستگاه کارتخوان و مشاهده جزئیات خرید به راحتی می‌تواند پرداخت خود را تکمیل کند؛ بلافاصله پس از تکمیل فرآیند خرید، اطلاعات خرید به سایت یا اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی فرستاده و سبب تسهیل فرآیندهای مالی و حسابداری می‌شود.

به بیان ساده‌تر، زمانی که مشتری سفارشی را در سایت‌تان ثبت کرده و گزینه پرداخت در محل را انتخاب می‌کند، اطلاعات سفارش از طریق وب سرویس برای زیبال ارسال می‌شود. زیبال برای هر سفارش شناسه‌ای تعریف می‌کند. در نهایت، پیک، با وارد کردن کد شناسه، اطلاعات سفارش را به مشتری نشان داده و در صورت صحت اطلاعات عملیات پرداخت توسط مشتری انجام می‌شود. در نتیجه تا حد زیادی از بروز خطای انسانی جلوگیری نیز جلوگیری می‌شود.

image

روش پرداخت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی


این روش، یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین است. درگاه‌ پرداخت اینترنتی در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم (واسط) وجود دارد.

درگاه پرداخت مستقیم

این نوع درگاه پرداخت، از طرف شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت معرفی شده است. برای دریافت این نوع درگاه شما به یکسری مجوزهای قانونی و دریافت نمادهایی همچون ای نماد نیاز دارید. برای دریافت این نوع درگاه‌ها روال پیچیده‌تری در پیش دارید و تاییدو فعالسازی آن دو الی سه هفته کاری زمان می‌برد.

درگاه پرداخت غیرمستقیم واسط

افزایش فروشگاه‌های اینترنتی و به دنبال آن، استقبال مردم به خریدهای اینترنتی و آنلاین، باعث شد تا شبکه‌های پرداخت یار توسط بانک مرکزی معرفی شوند که علاوه بر ارائه راهکارهای نوین پرداختی، سرویس‌ها و خدمات رضایت بخشی را در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌دهند. همین امر، موجب شد که درگاه پرداخت واسط نسبت به درگاه مستقیم، گزینه محبوب‌تری برای کسب و کارهای آنلاین باشد. به طور کلی، از جمله ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای طراحی جذاب و کاربر پسند
  • بدون نیاز به مجوز و اینماد
  • ارائه سرویس‌های کاربردی مانند تسهیم و سوئیچینگ هوشمند
  • ارائه راهکارهای نوین خدمات پرداخت
  • پشتیبانی قوی 
  • فعالسازی در سریع‌ترین زمان ممکن(در کمتر از یک روز کاری)
  • دارای پنل گزارش گیری
  • فعالسازی راحت بدون نیاز به دانش فنی 

یکی از پرداخت‌ یارهای رسمی بانک مرکزی، درگاه پرداخت اینترنتی زیبال است. زیبال علاوه بر ارائه راهکارهای نوین پرداختی مانند امکان پرداخت درب محل و کیف پول در کنار ارائه درگاه پرداخت اینترنتی، همچنین سرویس‌های پرداخت مانند تسهیم، سوئیچینگ هوشمند، اعلان گزارش و… از یک تیم پشتیبانی قوی نیز برخوردار است که خیال‌تان را از بابت پشتیبانی درگاه پرداخت راحت می‌کند. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی پرداخت یار زیبال به آدرس https://zibal.ir/ مراجعه کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)