خانهاخبار
آیپد بزرگ، ال‌ای‌دی‌های کوچک؛ چرا نمایشگر آیپد پرو 12.9 اینچی فوق العاده خواهد بود؟

آیپد بزرگ، ال‌ای‌دی‌های کوچک؛ چرا نمایشگر آیپد پرو 12.9 اینچی فوق العاده خواهد بود؟

آیپد پرو 12.9 اینچی جدید، با فناوری جدیدی در نمایشگر همراه است که فکر می‌کنیم بهترین اتفاقی است که برای این نسل از آیپد بزرگ رخ داده است.
۱۴۰۰/۲/۵

اگرچه جدیدترین مدل آیپد پرو بسیار شبیه به نسل قبلی خودش است اما باید بگوییم بهبودهای زیادی دارد که هرکسی را وسوسه به خرید این محصول می‌کند. این محصول از همان پردازنده قدرتمند و البته بهینه اپل M1 استفاده می‌کند که آن را در مک بوک ایر جدید، مک بوک پرو 13 اینچی پایه و حتی آیمک و مک مینی جدید دیده‌ایم. مدل‌های سلولار از این تبلت حالا از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کنند. دوربین سلفی آیپد پرو جدید می‌تواند روی چهره شما زوم کند و همیشه شما در مرکز مکالمه تصویری قرار دهد. اما جدا از همه این‌ها، چیزی که بیشتر از همه تحسین بر‌انگیز خوهد بود، نمایشگر جدید آیپد پرو 12.9 اینچی است که اپل آن را لیکویید رتینا XDR نام‌گذاری کرده است. 

image

 

این نمایشگر جدید از نورهای پس زمینه Mini LED استفاده می‌کند که باعث شده با پنلی مواجه باشیم که هم بیشترین کانتراست بین همه آیپد‌ها (و حتی کامپیوترها مک) را دارد و هم اینکه بیشتر از همه آن‌ها می‌تواند روشنایی داشته باشد. به طور مشخص اپل گفته که نمایشگر آیپد پرو 12.9 اینچی می‌تواند در حالت عادی تا 1000 نیت روشنایی داشته باشد که با نمایشگر پنج هزار دلاری Pro Display XDR برابری می‌کند. در هنگام پخش محتوای HDR نیز این پنل می‌تواند 1600 نیت روشنایی داشته باشد. مقایسه کردن روشنایی نمایشگر یک تبلت با تلویزیون‌ها کار اشتباهی است اما نمایشگر آیپد پرو 12.9 اینچی جدید، از بسیاری از تلویزیون‌های 4K HDR بازار روشن‌تر و بهتر است.

برای اینکه بدانید چقدر این پنل نسبت به نسل قبلی بهتر شده، بگذارید بگوییم که صفحه نمایش نسل قبلی همین تبلت، نهایتا می‌توانست تا 600 نیت روشنایی داشته باشد. حتی لپ‌تاپ‌های اپل که بهترین‌شان مک بوک پرو 16 اینچی است نیز نهایتا 500 نیت روشنایی نمایشگر خواهند داشت. آیمک 24 اینچی جذاب که همراه با آیپد جدید معرفی شد را هم به یاد می‌آورید؟ آن محصول هم نهایتا 500 نیت روشنایی خواهد داشت. نزدیک‌ترین محصول اپل به آیپد پرو 12.9 اینچی، مدل‌های آیفون 12 پرو هستند که در حالت عادی روشنایی پنل OLED آن‌ها به 800 نیت و در حالت HDR به 1200 نیت می‌رسند. حتی بهترین گوشی‌های اندرویدی این روزها نیز نهایتا 1300 نیت روشنایی دارند.

اما با همه این‌ها، اپل هنوز آماده نیست که در تبلت‌هایش هم سراغ تکنولوژی OLED برود. دلیل این موضوع هم احتمالا به برتری Mini LED در زمینه روشنایی برمی‌گردد. همچنین با این پنل مینی ال‌ای‌دی، اپل همچنان توانسته به قول خود برای 10 ساعت شارژدهی باتری آیپد پرو هم وفادار بماند. در نهایت، هرچقدر آیپد پرو 12.9 اینچی جدید از دور تغییری نداشته باشد، به محض کار کردن با آن، بهتر شدن پنل نمایشگر حسابی خودنمایی خواهد کرد.

اما اصلا مینی ال‌ای‌دی چی هست؟

برخلاف پنل‌های اولد که هر پیکسل به صورت جدا می‌تواند روشنایی داشته باشد و در صورت نیاز به صورت کامل و مستقل از باقی پیکسل‌ها خاموش و روشن شود، Mini LED روندی مشابه نمایشگرهای LCD دارد اما با یک تفاوت بزرگ. به صورت خیلی ساده که بخواهیم توضیح بدهیم، پنل‌های ال‌سی‌دی از دو لایه اصلی تشکیل شده‌اند؛ لایه اول که شامل پیکسل‌ها می‌شود و لایه دوم که نور پس‌زمینه یا بک‌لایت. برای مقایسه نمایشگر جدید با قدیمی، آیپد پرو قبلی حدود 72 پنل LED در پشت لایه نمایشگر داشت که وظیفه روشن کردن صفحه نمایش آیپد پرو را بر عهده داشتند. هرگاه نمایشگر تبلت روشن می‌شد، همه این 72 پنل همزمان با هم روشن می‌مانند و روشنایی یکسانی هم داشتند. درواقع هرگاه که Brightness در یک نمایشگر LCD را افزایش می‌دهید، روشنایی همان پنل‌های بک‌لایت بیشتر می‌شود. 

حالا اپل آمده و 72 پنل LED بک‌لایت قبلی را با ده هزار ال‌ای‌دی کوچک‌تر جایگزین کرده! هر کدام از این ال‌ای‌دی‌ها، 120 برابر کوچک‌تر از پنل‌های 72 تایی قبلی هستند!

image

تصویری که اپل از بک‌لایت مینی ال‌ای‌دی آیپد پرو 12.9 اینچی منتشر کرده است

تا اینجا به نظر اتفاق خاصی به جز بالا رفتن روشنایی کلی نمایشگر اتفاق نیفتاده اما صبر کنید؛ این 10 هزار ال‌ای‌دی در 2500 زون یا منطقه دسته‌بندی شده‌اند که هر کدام از این 2500 منطقه می‌توانند به صورت جدا از هم، کم‌نور‌تر یا پر‌نورتر شوند یا حتی اصلا به صورت کامل خاموش و روشن شوند. این موضوع باعث می‌شود تا شبیه به پنل‌های OLED، شاهد افزایش کانتراست باشیم زیرا هرجا که تصویر تاریک باشد، ال‌ای‌دی‌های پس‌زمینه آن هم می‌توانند خاموش شوند و هرجا روشن باشد، این ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند در روشن‌ترین حالت خود باشند. 

image

تغییر روشنایی در 2500 زون نمایشگر آیپد پرو 12.9 اینچی به این شکل خواهد بود

اپل اولین شرکتی نیست که سراغ Mini LED رفته است

اگرچه اولین بار است که مینی ال‌ای‌دی انقدر سر و صدا کرده و در یک تبلت قرار است به بازار عرضه شود اما این اولین باری نیست که این فناوری را می‌بینیم. شرکت TCL استفاده از این فناوری را در سال 2019 به اوج خود رساند و در تلویزیون‌هایش از پنل‌های Mini LED استفاده کرد. دو شرکت سامسونگ و ال جی هم از قافله عقب نمانده‌اند و گویا همه تلویزیون‌های LCD این دو شرکت که در سال جاری میلادی عرضه خواهد شد، به پنل‌های Mini LED مجهز می‌شوند.

image

تصویر منتشر شده از طرف TCL که چگونگی کارکرد تلویزیون‌های Mini-LED این شرکت را نشان می‌دهد

TCL اینطور از مزایای بصری مینی ال‌ای‌دی صحبت می‌کند:

پنل تلویزیون‌های LED LCD از دو بخش تشکیل شده که با ترکیب شدن باهم می‌توانند یک تصویر را ایجاد کنند. بخش LCD (صفحه‌نمایش کریستال مایع) بخشی است که تصویر را ایجاد می‌کند و LED (دیود ساطع‌کننده نور) بخشی از نمایشگر است که به تصویر نور می‌تاباند تا چشمان شما بتواند تصویر را ببیند. حالا مزیت هزاران mini-LED در یک ماتریس بک‌لایت که به دقت کنترل می‌شوند، نور پرشدت‌تری است که به آرامی در پهنه نمایشگر پخش می‌شود، به دقت برای کانتراست تیزتر کنترل می‌شود و به شکلی بهینه‌تر می‌تواند رنگ‌هایی پویا تولید کند تا چشم‌ها را خیره کند. Mini-LED حقیقتا به شکل غیر قابل انکاری می‌تواند تصویر بهتری تحویل دهد.

یکی دیگر از مزیت‌های مینی ال‌ای‌دی می‌تواند یکنواخت‌تر بودن روشنایی نمایشگر باشد. برخی از دارندگان نسل قبلی آیپد پرو 11 و 12.9 اینچی، گزارش داده بودند که نور پس‌زمینه نمایشگر تبلت‌شان در همه نقاط یکنواخت نیست که یک عیب به حساب می‌آید. احتمالا شما هم در نمایشگرهای ال‌سی‌دی یا حتی اولد شاهد ایردات مختلفی بوده‌اید که نباید وجود داشته باشند. اصلا یک عبارت برای این مشکلات در نظر گرفته شده به اسم «لاتاری پنل» که در آن اگر خوش شانس باشید، تبلت، تلویزیون یا لپ‌تاپ شما، نمایشگری بدون ایراد دارد! فکر می‌کنیم این کوچ به نمایشگرهای Mini-LED بتواند این مشکلات را هم از سر راه بردارد.

فناوری بعدی در این حوزه چه خواهد بود؟

مایکرو ال‌ای‌دی یا MicroLED، فناوری بعدی در این حوزه به حساب می‌آید که گفته می‌شود قدمی مهم و روبه‌جلو در دنیای پنل‌های نمایشگر خواهد بود. حتی بسیاری MicroLED را جایگزین شایسته برای OLED می‌دانند زیرا بسیاری از مزیت‌های OLED را دارا خواهد بود. همچنین این تکنولوژی‌ها یعنی MicroLED و Mini-LED، یک عیب بزرگ پنل‌های اولد یعنی Burn-in را نخواهند داشت.

اما خب در حال حاضر تکنولوژی MicroLED گران است و فقط در تلویزیون‌های گران‌قیمت و لوکس سامسونگ می‌توان آن را پیدا کرد.

نظر نهایی در مورد نمایشگر آیپد پرو را هم باید در زمان عرضه آن بخوانیم. فعلا روی کاغذ می‌دانیم که نمایشگر مینی ال‌ای‌دی آیپد پرو 12.9 اینچی فوق العاده خواهد بود. راستی؛ اگر دقت کرده باشید در این مطلب روی مدل 12.9 اینچی از آیپد پرو جدید تمرکز داشتیم زیرا فعلا فقط این مدل با نمایشگر Mini-LED همراه خواهد بود. مدل 11 اینچی این تبلت همچنان به همان نمایشگر قبلی مجهز است. دلیل این امر هم احتمالا تولید کم پنل‌های Mini-LED باشد. من  که به شخصه از همین حالا هیجان‌زده هستم تا نمایشگر Mini-LED را روی آیپد پرو جدید ببینم؛ شما چطور؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

hamed

۱۴۰۰/۲/۷
داداش میگی هیچ گوشی موبایلی بالای ۱۲۰۰ نیت نیست بهتره به مشخصات نمایشگر های mi 11 ultra و سامسونگ s 21 ultra یک نگاه کوچیکی‌ بندازی