غلام رضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد، در یک نشست خبری از تعلیق برخی استانداردهای ۸۵ گانه تولید خودرو در کشور صحبت کرد. او در این نشست با بیان اینکه اجرای این استانداردها برای رشد و بهتر شدن صنعت خودروسازی به تایید شورای عالی استاندارد رسیده است گفت که به دلیل تحریمهایی که در کشور داریم، بعضی از این استانداردهای ۸۵ گانه تعلیق شده است. با توجه به این که تقریبا دو سال و هشت ماه از آغاز رسمی تحریم خودروسازی ایران میگذرد، قطع ارتباط با شرکتهای خارجی باعث شده تا تامین قطعات با مشکلاتی مواجه شود و تا پایان تحریمها وضعیت واردات و تامین قطعات با مشکل روبه رو خواهد بود. وی همچنین گفت که تاییدیه آزمایشگاهای اروپایی را در مورد رعایت این استانداردها از خودروسازان را خواهیم گرفت و آنها نیز باید خود را با شرایط وفق دهند!
وی اضافه کرد خودروسازان در اجرای استانداردها، باید از این استانداردهای ملی جلوتر باشند زیرا در تمام دنیا چنین چیزی صادق است و خودروسازان مطرح، از استانداردهای خودروهای کشوی که در آن فعالیت میکنند، جلوتر هستند. البته باید ببینیم تا چه حد این موضوع در کشور ما رعایت خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد که به خودروسازان سخت خواهند گرفت و این موضوع برای تقویت تولید است و امیدواریم باعث شود خودروسازان بتوانند صادرات و ارز آوری برای کشور داشته باشند. ایشان معتقدند که خودرو کالایی لوکس نیست و کالای ضروری محسوب میشود و به این موضوع اشاره کرد و گفت: «باید در جهت رعایت استانداردها برای بهبود شرایط زندگی مردم حرکت کنیم و در این راستا خودروسازان در زمینه اجرای استاندارد عابر پیاده در حال نصب تجهیزات تست هستند».
ایشان تاکید کردند که قانون در مورد رعایت این استانداردهای خودرویی اصرار دارد و به طور جدی از خودروسازان این رعایت این استانداردها میخواهیم و هیچ نوع غقلتی را قبول نخواهیم کرد. او در آخر اشاره کرد که صنایع خودرویی در اروپا نیز بر اساس مقررات فنی ارزیابی میشوند و ما هم در ایران استانداردهای ۸۵ گانه را برای صنعت خودروسازی اجباری کردهایم.
شریعتی در نشست خبری عنوان کرد که در حال حاضر بیش از ۷۶ مورد از استانداردهای ۸۵ گانه در محصولات خودروسازان داخلی اجرایی شده که این یعنی ۹ استاندارد در تعلیق به سر میبرند! او تاکید کرده که با توجه به جلسه آینده شورای عالی استاندارد، فرصتی دوباره به خودروسازان برای اجرای استانداردهای تعلیقی داده خواهد شد و در صورتی که خودروی بدون قبول شدن در استانداردهای گفته شده تولید شود، تولیدش متوقف خواهد شد.