خانهاخبار
3 مفهوم شگفت انگیز برای متحول کردن کسب و کار و فروش شما

3 مفهوم شگفت انگیز برای متحول کردن کسب و کار و فروش شما

بسیاری پس از راه اندازی یک کسب و کار متوجه می‌شوند که در مقایسه با تلاشی که می‌کنند، کسب و کارشان بازدهی و کارایی ندارد. برای موفقیت در حوزه کسب و کار و برای رسیدن به فروش فوق العاده باید بتوانید کاری انجام دهید که دیگران تاکنون انجام نداده‌اند.
۱۴۰۰/۱/۲۴

بسیاری پس از راه اندازی یک کسب و کار متوجه می‌شوند که در مقایسه با تلاشی که می‌کنند، کسب و کارشان بازدهی و کارایی ندارد. وقتی علت را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که آن‌ها دارند همان روشی را استفاده می‌کنند که سایر کسب و کارها هم از آن بهره می‌گیرند. برای موفقیت در حوزه کسب و کار و برای رسیدن به فروش فوق العاده باید بتوانید کاری انجام دهید که دیگران تاکنون انجام نداده‌اند. در ادامه این مقاله قصد داریم سه موضوع مهم را با شما در میان بگذاریم که با استفاده از این سه موضوع یا مهارت می‌توانید کسب و کار خود را متحول و آن را به سایر کسب و کارهای رقیب متمایز و متفاوت کنید. در صورتی که شما هم دنبال بالا بردن میزان فروش و خدمت کردن به مشتریان هستید، تا پایان مقاله با ما همراه شوید؛ چون قرار است مسائلی مهمی را در کنار هم مرور و بررسی کنیم.

مفهوم اول: هک رشد

هک رشد (Growth Hacking) در واقع مفهومی است که از ترکیب شش مهارت به وجود می‌آید. در واقع وقتی مفاهیم بازاریابی، بررسی، تجزیه و تحلیل آماری و فناوری، ابزارها و اتوماسیون را با هم ترکیب و تلفیق کنیم، یک مفهوم جدید به نام هک رشد به وجود می‌‎آید. اگر بتوانید مفهوم هک رشد را به درستی و با دقت تمام درک کنید، مطمئن باشید که در درجه نخست می‌توانید در بازاریابی عالی عمل کنید و رقبا را یکی پس از دیگری از میان بردارید و مشتریان را به سمت کسب و کار خودتان بکشید.

هکر رشد کیست و باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

کسی که تکنیک‌ها و مهارت‌های شش‌گانه هک رشد را می‌داند و از این مهارت‌ها آگاهی کامل دارد، با عنوان هکر رشد (Growth Hacker) شناخته می‌شود. وی ابتدا باید شش مفهوم زیر را به خوبی درک کرده و شیوه استفاده از این مفاهیم برای رشد کسب و کار را به خوبی بداند:

  1. استارتاپ ناب
  2. بهینه سازی نرخ تبدیل
  3. داده‌ها و آزمایش
  4. فناوری، ابزارها و اتوماسیون
  5. بازاریابی و روان‌شناسی
  6. بازاریابی فنی
image

متخصصان تلاش کرده‌اند مهارت‌های مورد نیاز یک هکر رشد را به سه دسته (مهارت‌های مقدماتی، عمومی و پیشرفته) دسته‌بندی کنند. در ادامه این بخش هر دسته از این مهارت‌ها را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم:

1. مهارت‌های مقدماتی

این مهارت‌ها شامل مهارت‌های تکنیکی، طراحی بصری، ذهنیت هک رشد، یادگیری، روان‌شناسی رفتاری و داده و تجزیه و تحلیل آن می‌شود. این مهارت‌ها پایه کار یک هکر رشد به حساب می‌آید.

2. مهارت‌های عمومی

هکر رشد باید بتواند مشتری را به سمت یک کسب و کار بکشاند و او را به خرید ترغیب کند تا آن کسب و کار رشد کند و به همین خاطر باید مهارت حفظ مشتری را داشته باشد، بتواند مقالات خوبی بنویسد، توانایی توسعه مشتریان را داشته باشد و مفاهیم رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) را هم به خوبی نزد خود حلاجی کرده و از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشد.

3. مهارت‌های پیشرفته

هکر رشد این رسالت را بر عهده دارد که به رشد کسب و کار کمک کند. پس باید توانایی بهینه‌سازی نرخ تبدیل را به خوبی بلد باشد و بتواند از اتوماسیون بازاریابی و برنامه‌های پربازدید برای این هدف استفاده کند.

مفهوم دوم: پرفورمنس مارکتینگ

یکی دیگر از مفاهیم و مهارت‌های مهمی که ما را به موفقیت نزدیک می‌کند و می‌تواند فروش ما را متحول کند و به طرز چشم‌گیری افزایش دهد، پرفورمنس مارکتینگ (Performane Marketing) است. ترجمه پرفورمنس مارکتینگ، بازاریابی عملگرا است. این روش بازاریابی که کاملاً علمی و اثبات‌شده است، دو طرف دارد: یک طرف صاحب کسب و کار و طرف دیگر بازاریاب ایستاده است. دغدغه اصلی صاحب کسب و کار این است که وقتی هزینه‌ای بابت بازاریابی می‌کند، آیا آن هزینه هدر رفته یا اینکه باعث ایجاد مشتریان جدید شده است؟ در واقع در پرفورمنس مارکتینگ، تنها زمانی بازاریاب پاداش دریافت می‌کند که مشتری و فروش ایجاد کرده باشد. پس در این روش از بازاریابی، هدف نتیجه و عملگرایی است.

انواع روش‌های پرفورمنس مارکتینگ

همان‌گونه که توضیح دادیم پرفورمنس مارکتینگ، بر اساس نتیجه به بازاریاب سود می‌دهد. بنابراین پرفورمنس مارکتینگ بیشتر شامل روش‌هایی است در آن‌ها نتیجه و عملکرد بازاریاب مد نظر باشد. در ادامه به انواع پرفورمنس مارکتینگ اشاره شده است:

image

 

  1. بازاریابی از مدل همکاری در فروش
  2. بازاریابی بومی
  3. بازاریابی حمایتی
  4. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  5. بازاریابی در موتورهای جستجو

مدل همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) یکی از معروف‌ترین روش‌های بازاریابی است که چند سال در ایران قدرت گرفته و می‌توانیم آن را بهترین مدل پرفورمنس مارکتینگ قلمداد کنیم که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی ایرانی مثل همیار آکادمی یا دیجی کالا هم از آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند.

پرفورمنس مارکتینگ به خاطر خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند و میزان فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با استفاده از این روش بازاریابی می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کنید، به بازاریاب‌ها بر اساس فروش پاداش بدهید و از هدر رفتن بیش از حد هزینه‌های بازاریابی جلوگیری کنید. پس حتما از این مهارت برای دگرگرون کردن کسب و کار خود کمک بگیرید.

مفهوم سوم: قیف فروش

سومین مفهومی که درک آن می‌تواند خیلی سازنده باشد و فروش شما را متحول کند، قیف فروش است. کسی که بتواند قیف فروش را به خوبی درک کند، می‌تواند خیلی راحت مشتریان بالقوه را به مشتریان دائمی، همیشگی و وفادار تبدیل کند.کافی است بدانید مشتری بالقوه از زمانی که با کسب و کار شما در ارتباط قرار می‌گیرد تا زمانی که به یک مشتری وفادار تبدیل می‌شود، چه نیازها و انتظاراتی دارد و از شما چه می‌خواهد.

نمایی از قیف فروش و مراحل آن

image

قیف فروش چهار مرحله دارد. مشتری بالقوه از بالای قیف وارد می‌شود و در پایین قیف به خریدار یا مشتری واقعی تبدیل می‌شود. ما در این قیف چهار مرحله مهم را مشاهده می‌کنیم که در هر مرحله باید کار خاص همان مرحله را انجام دهیم:

  • اطلاع رسانی: در گام نخست مشتری بالقوه باید با کسب و کار شما و محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، آشنا شود. روش اطلاع‌رسانی با هدف جلب توجه مشتری بالقوه و وارد کردن او به قیف فروش صورت می‌گیرد. در این مرحله شبکه‌های اجتماعی و موتور جستجوی گوگل می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.
  • علاقه‎مندی: در مرحله علاقه‌مندی توجه مشتری جلب شده و زمان آن است که در او ایجاد علاقه کنیم. این علاقه باید روی کسب و کار، محصولات و خدمات ما صورت گیرد. در واقع در این مرحله باید به مشتری بگویید که نقطه تمایز کسب و کار شما با رقبا چیست و در کسب و کار خود چه تسهیلاتی ارائه می‌دهید. داستان سرایی در این مرحله معجزه می‌کند.
  • تصمیم‌گیری: مرحله تصمیم‌گیری یکی از حساس‌ترین مراحل کار شما به عنوان فروشنده است. مشتری دارد به تدریج به انتهای قیف نزدیک می‌شود. اکنون توجه او به کسب و کار شما جلب شده و مزایا و نقاط منحصر به فرد کسب و کار شما هم او را راضی کرده و وقت آن است که برای خرید محصول از شما تصمیم خودش را بگیرد. چیزی که به مشتری کمک می‌کند تصمیم بهتری بگیرد، تولید محتوای ارزشمند و کاربردی است. همچنین مشتری باید نظرات افراد دیگر را در بخش نظرات شما مشاهده کند. هر چه تعداد نظرات مثبت بیشتر باشد، مشتری می‌تواند راحت‌تر تصمیم خودش را بگیرد.
  • عمل و اقدام کردن: مرحله آخر قیف فروش که مهم‌تر از بقیه مراحل است و مشتری بالقوه را به خریدار تبدیل می‌کند، عمل و اقدام کردن است. در واقع مشتری در این مرحله به درخواستی که از او داشته‌اید عمل می‌کند. البته باید از او بخواهید که در پایان اقدام نظر خودش را ارائه دهد و همچنین لازم است از خرید مشتریان خود تشکر کنید.

درک مفهوم قیف فروش به قدری مهم است که می‌تواند به کسب و کار شما جانی دوباره ببخشد و تیم فروش شما را به یک تیم دانا و حرفه‌ای تبدیل کند.

با همیار آکادمی، یک کسب و کار بی‌رقیب راه اندازی کنید

همیار آکادمی چندین سال است که دارد تلاش می‌کند فرهنگ کسب و کار اینترنتی را در بین مردم کشورمان نهادینه کند و تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق بوده است. همیار آکادمی، مجموعه‌ای برای یادگیری مهارت‌های جدید است و با دوره‌های آموزشی رایگان، غیررایگان و مقاله‌های عالی خود به شما کمک می‌کند یک کسب و کار بی‌رقیب راه اندازی کنید، در صورتی که تمایل دارید با این مجموعه و خدمات آن بیشتر آشنا شوید، کافی است به وب‌سایت همیار آکادمی مراجعه یا نام این مجموعه را در گوگل جستجو کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)