خانهاخبار
برترین خودروهای 8 سیلندر ساخت ایتالیا

برترین خودروهای 8 سیلندر ساخت ایتالیا

در این مطلب می خواهیم به برترین خودروهای 8 سیلندر در تاریخ خودروسازی ایتالیا بپردازیم. اگر عاشق خودروهای معرکه ایتالیایی هستید این مطلب را از دست ندهید.
۱۴۰۰/۱/۲۶

ایتالیا بدون شک یکی از اصلی‌ترین مکان‌های روی زمین‌ برای عاشقان خودرو است. این کشور دارای برند‌های بسیار و البته معتبری است که سالیان سال است که بر جهان خودروها حکمرانی می‌کنند. این را بدون شک قبول همه دارند که شهرت ایتالیا به خاطر خودروهای سوپر اسپرت قدرتمند و محشری است که برند‌های مطرح این کشور تولید می‌کنند. برند‌های مطرح فراری و لامبورگینی و حتی پاگانی، به راحتی هر چه تمام نفس تمام رقبا را بند می‌آورند و در هیچ رقابتی کم نمی‌آورند.

اما مشخصه اکثر خودروهای محشر و گران قیمت ایتالیایی به موتورهای بی نظیرشان باز می‌گردد. با اینکه ایتالیایی‌ها در زمینه ساخت موتور هیچ مشکلی ندارند و به راحتی می‌توانند انواع موتورهای سنگین و حجیم را بسازند اما با این حال علاقه زیادی به ساخت موتورهای 8 سیلندر دارند. در زمینه موتورهای 8 سیلندر که معمولاً مخصوص پرچم‌‌داران ساخته می‌شوند هیچ کشور دیگری حریف ایتالیایی‌ها نمی‌شود.

برای اثبات این ادعا کافی است نیم نگاهی به برترین موتورهای 8 سیلندر هر سال داشته باشیم که بلا استثنا هر سال جایزه بهترین موتور 8 سیلندر را یکی از برندهای مطرح ایتالیایی برنده می‌شود. البته در این زمینه فرار بیشتر از بقیه سابقه دارد. با همه این تفاسیر تصمیم داریم در این مطلب به برترین 8 سیلندرهای تاریخ ایتالیا نگاهی داشته باشیم و مرور کلی بر این خودروهای افسانه‌ای داشته باشیم.

Ferrari 288 GTO

image

 

اجازه دهید تا در ابتدا از پادشاه بلامنازع و اسطوره، فراری یادی کنیم. خودرو بی نظیر 288 gto بنیان‌گذار خانواده GTO در برند فراری بود که توانست آغازگر یک انقلاب در نسل خود باشد. به لطف این خودرو دنیای خودروهای جاده‌ای قدم به سمت استفاده از توربوها گذاشت و از همان زمان، موتورهای حجیم و تنفس طبیعی بحران ساز کم کم شهرت خود را از دست دادند. 

ایده ساخت 288 GTO در دهه 80 میلادی شکل گرفت. در آن زمان استفاده از موتورهای پر حجم و سنگین در خودروهای فراری و البته سایر خودروها امری طبیعی بود. فراری اما که در آن زمان مانند حال حاضر، حضور فعالی در مسابقات فرمول یک داشت ایده جالبی را مطرح کرد. اگر توربوها که تا پیش از این صرفاً در خودروهای فرمول یکی به کار برده می‌شدند تا این حد سبب مصرف پایین، وزن پایین والبته قدرت بالاتر می‌شوند چرا در صنعت خودروهای جاده‌ای به کار نروند؟ 

البته تا پیش از فراری چندین خودروساز دیگر نیز این کار را کرده بودند ولی آن چنان که باید یا خودروسازان مهمی‌چون فراری نبودند و یا در این زمینه موفق نبودند. از این جهت فراری در 1984 توسط گروه مسابقاتی خود موسوم به گروه B عملیات طراحی و ساخت این خودرو را آغاز کرد.

image

 

خودرو فراری بر خلاف دیگر خودروهای این برند، در بحث بدنه بهینه‌تر و البته کوچک‌تر شده بودند. فرم خودرو به خوبی با نمونه‌های مسابقه‌ای فراری شبیه سازی شده بود و از گیربکس سریع دستی 5 سرعته در آن استفاده می‌شد. اما بدون شک آن چیزی که باعث انقلاب فراری در دنیای خودروها در آن زمان شد، به موتور بی نظیر این خودرو باز می‌گشت.

فراری موتوری 8 سیلندر ساخته بود اما تنها با حجم 2.9 لیتر! تا آن زمان حتی این حجم برای یک موتور 6 سیلندر هم نا کافی بود چه برسد به یک موتور 8 سیلندر؛ اما فراری برای جبران کمبود توان موتور اصلی به شیوه خودروهای فرمول 1 از ایده توربو دوقلو در این خودرو بهره برد.

موتور 8 سیلندر فراری در ابتدا و به اعتقاد بسیاری ناکارآمد بود اما پس از آزمایش‌های مختلف نشان داد که یکی از بهترین 8 سیلندرهای تاریخ خواهد بود. این موتور فوق‌العاده می‌توانست 395 اسب بخار تولید نماید و حداکثر دور خود را به 7000 هزار دور بر دقیقه برساند. یکی از ویژگی‌های دیگر این موتور این بود که در 3600 دور بر دقیقه، گشتاور تولیدی موتور به 497 نیوتون بر متر می‌رسید که تا آن زمان یک رکورد درخور توجه محسوب می‌شد. به لطف موتور بی نظیر این خودرو، GTO می‌توانست 0 تا 100 را در 5 ثانیه طی نماید. بدون شک خودرو GTO یکی از افسانه‌ای ‌ترین مدل‌های 8 سیلندر نه تنها در تاریخ خودروسازی ایتالیا بلکه در کل جهان محسوب می‌شود.

image

 

 

Iso Grifo

image

 

خب ابتدا باید یک توضیح مختصری درباره برند ISO بدهیم. برند ISO یک برند بسیار قدیمی ایتالیایی است اما با این حال هیچ گاه به عنوان یک برند معروف و مطرح شناخته نشد. این خودروساز ایتالیایی در سال 1938 بنا نهاده شده و در ابتدا هم به ساخت المنت‌های گرمایی مشغول بود؛ مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر در ادامه راه این برند هم تغییر رویه داد و دست به ساخت خودرو زد.

روند اصلی این شرکت برای ساخت خودرو در سال 1960 آغاز شد و تا به امروز هم مشغول کار است اما همان طور که اشاره کردیم، به هیچ عنوان برند مطرحی در این زمینه نیست! شاید یکی از دلایلش هم به این برگردد که این خودرو در کلاس خودروهای فراری و لامبورگینی فعالیت می‌کند و خب با توجه به شهرت زیاد دو برند یاد شده هیچ گاه زمینه فعالیت و یا شناخته شدن این خودروساز ایجاد نشد؛ اما این خودروساز خودرویی در تاریخ خود دارد که تا به اکنون هم یکی از برترین خودروهای 8 سیلندر تاریخ خودروسازی ایتالیا نامیده می‌شود.

image

 

خودرو گریفو یک خودرو مسابقه‌ای بود که در سال 1965 ساخته شد. تولید ایزو گریفو 9 سال در خط تولید ادامه داشت و تا سال 1974 یان مدل تولید می‌شد. این خودرو یکی از معدود خودروهای آن زمان بود که شکل و شمایلش به هیچ عنوان به خودروهای جاده‌ای نمی‌خورد. ظاهر خودرو به شدت مسابقه‌ای طراحی شده بود. البته در زمینه طراحی استفاده از فرم خودروهای فراری به خوبی قابل مشاهده بود؛ اما نکته اصلی که این خودرو را تا به این حد از رقبایش متمایز می‌کرد به موتور آن باز می‌گشت.

خودرو ISO GRIFO یک ایتالیایی بود اما آن اصالتی که یک ایتالیایی دارد را هیچ گاه پیدا نکرد چرا که این خودرو بر خلاف رقبایش از موتورهای آمریکایی بهره می‌برد. همان طور که گفتیم ISO در مقابل رقبای به نامش تقریباً یک شرکت گمنام بود و طبیعتاً هم آن قدر منابع مالی نداشت که بتواند خودش خرج تحقیق و توسعه و ساخت موتور مخصوص خود را بدهد به همین جهت به سراغ موتورهای آمریکایی رفت.

ISO در خودروی خود از موتورهای متنوعی استفاده کرد اما هیچ کدام به پای موتور بی نظیر 8 سیلندر 7.4 لیتری ساخت شورلت نمی‌رسید. توان موتور بی نظیر شورلت نزدیک به 435 اسب بخار بود. خودرو گریفو می‌توانست با این موتور به سرعتی بیش از 280 کیلومتر بر ساعت درست پیدا کند و در زمره سریع‌‌ترین خودروهای جهان در سال ساختش قرار بگیرد. البته مدل‌های دیگری بودند که موتورهای سبک‌ تر 5.8 لیتری ساخت فورد مجهز شده بودند. بدون شک ISO توانست نام خود را بری همیشه در تاریخ صنعت خودروسازی ایتالیا ماندگار کند.  

image

 

 

Lamborghini Urus

image

 

بحث درباره اوروس کمی‌گیج کننده خواهد بود. همه لامبورگینی را به عنوان یک موتورساز برجسته می‌شناسند. بدون شک تخصص لامبورگینی در ساخت موتورهای 10 و 12 سیلندر است که مخصوص پرچم‌ داران و سوپر اسپرت‌های گران قیمتش تولید می‌شوند. اما درباره اوروس همه چیز فرق می‌کند. لامبورگینی در اوایل سال 2015 با منتشر کردن گزارش مالی سال قبلش همه را متوجه اصل مهمی کرد.

فروش سوپر اسپرت‌ها آن قدر که باید نمی‌تواند تضمین مالی مناسبی برای این شرکت باشد به همین جهت مدیران لامبورگینی طرحی که بیشتر جنبه اقتصادی داست را مطرح کردند. آن‌ها به دنبال ساخت خودرویی بودند که بتوان در طول روز از آن استفاده کرد و البته که شان و منزلت لامبورگینی را هم به عنوان یک برند فوق لوکس را به مخاطره نیندازد.

از این رو ایده ساخت اوروس شکل گرفت. بدون شک ایده ساخت یک کراس اوور توسط برندی مانند لامبورگینی تصمیمی پر ریسک و خطرناک بود چرا که هیچ کس از لامبورگینی انتظار یک کراس اوور را نداشت؛ اما در نهایت لامبورگینی تصمیم خود را عملی کرد و به اولین سوپر اسپرت ساز جهان تبدیل شد که در بین محصولات ترسناکش، یک کراس اوور جذاب را هم عرضه کرده است.

این خودرو در دسامبر سال 2017 به صورت رسمی عرضه شد و در سال بعدش با برچسب قیمتی 200 هزار دلار به بازار آمد. در ابتدا طبیعتا نگاه‌های نگران زیادی به دست پخت جدید لامبورگینی دوخته شده بود اما در نهایت با در دسترس قرار گرفتن این خودرو برای عموم و انتشار نقد‌های مختلف، تمامی نظرات در کلمه خلاصه می‌شد: «عالی».

image

 

خودرو بی نظیر لامبورگینی نه تنها اصالت لامبورگینی را حفظ کرده بود بلکه معنای جدیدی از کراس اوور های پر قدرت را ارائه می‌کرد. این خودرو در حال حاضر سریع‌‌ترین شاسی بلند جهان است و همه این‌ها به لطف پیشرانه فوق‌العاده‌اش ممکن شده است. اما همان ‌طور که گفتیم لامبورگینی در سبد محصولات موتوری‌اش تنها موتورهای 10 و 12 سیلندر داشت. منطق این بود که استفاده از چنین موتوری برای یک خودرو با کاربرد اقتصادی و البته روزمره چندان کار عاقلانه ای نیست. از طرفی برای لامبورگینی صرف نداشت که هزینه ای صرف ساخت و توسعه موتور جدیدی برای تک محصول اقتصادی‌اش انجام دهد به همین خاطر لامبورگینی به سراغ محصولات برند مادر خود یعنی فولکس واگن رفت.

در بین تمام پیشرانه‌هایی که در شرکت فولکس واگن ساخته شده بود یکی بیش از همه برای لامبورگینی جذابیت داشت. پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توربو که برای خودروهای AUDI ساخته می‌شد. البته لامبورگینی موتور گفته شده را عینا را در اوروس به کار نبرده است. این موتور توسط خود لامبورگینی اصلاحاتی داشته به طرزی که قدرت تولیدی 420 اسب بخاری آن در حال حاضر به 641 اسب بخار می‌رسد!

موتور بی نظیر فولکس واگن به لطف مهندسان لامبورگینی تبدیل به یک هیولای تمام عیار شده و برای اینکه متوجه شوید این موتور تا به چه اندازه کارآمد و فوق‌ العاده است کافی است بدانید که این موتور می‌تواند 850 نیوتون بر متر گشتاور تولید کند و 0 تا 100 را در تنها 3.6 ثانیه طی کند! 

نهایت سرعت این خودرو هم به 305 کیلومتر بر ساعت می‌رسد تا رسماً به سریع‌ترین SUV جهان تبدیل شود. بدون شک اوروس یک خودرو فوق‌ العاده در کلاس خود است. کار لامبورگینی آن قدر محشر بود که حتی فراری و استون مارتین هم دست به ساخت SUV زدند. در نهایت می‌توان بدون هیچ شک و شبه ای اوروس را در این لیست به عنوان یکی از برترین‌های ایتالیایی قرار داد.

Maserati GranTurismo

image

 

مازراتی گرن توریسمو یکی از آن خودروهایی است که به خوبی می‌تواند روحیه و حس ایتالیایی را منتقل کند؛ هم لوکس و هم پرقدرت. خودرو بی نظیر توریسمو جزو پرفروش‌ترین اسپرت‌های لوکس ایتالیا بود و در همه جهات خودرو کامل و دوست داشتنی محسوب می‌شود. 

مازراتی گرن‌توریسمو در سال 2007 برای اولین بار به جهان معرفی شد. معرفی این خودرو هم‌ زمان بود با معرفی طراحی جدید مازراتی. تولید این خودرو تا سال 2019 نیز ادامه داشت و در نهایت در همان سال نیز توریسمو به پایان راه خود رسید. دلیلش هم معرفی پلتفرم جدید مازراتی بود که خب طبیعتاً توریسمو در سبد محصولات جدید با این طراحی همخوانی نداشت. اما آن چیزی که باعث شده تا این خودرو در لیست ما قرار بگیرد، بدون شک به موتور توانمند و فوق‌العاده این خودرو باز می‌گردد.

شاید مازراتی موتورهای خودروهایش را خودش می‌سازد اما درباره این یکی اوضاع فرق می‌کند. موتور خودرو گرن توریسمو توسط فراری ساخته شده است. یک موتور بی نظیر و فوق‌العاده کارآمد. همان ‌طور که می‌دانید فراری بهترین 8 سیلندرهای جهان را می‌سازد. فراری برای این خودرو یک موتور 8 سیلندر با حجم 4.7 لیتر ساخته است. این موتور توانمند می‌تواند در نهایت تلاش خود 454 اسب بخار توان تولید نماید. گشتاور تولیدی این موتور به 520 نیوتون بر متر می‌رسد. خودرو گرن توریسمو به لطف موتور بی نظیرش همواره یکی از سریع ‌ترین خودروهای اسپرت بوده. 0 تا 100 این خودرو تنها 4.6 ثانیه طول می‌کشد که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. بدون شک این خودرو یکی از بهترین V8 های تاریخ را به مدت 12 سال در دل خود جا داده بود.

image

 

 

Ferrari 458 Speciale

image

 

مگر می‌شود از بهترین‌ها نام برد و از 458 SPECIALE نامی‌نبرد؟ آخرین شاهکار فراری که بدون استفاده از هیچ توربویی یک غول تمام عیار به حساب می‌آید. هنوز که هنوزه بسیاری باور دارند سری 458 فوق‌العاده ‌ترین سری در بین دنیای فراری‌هاست. سرعت بی نظیر، ظاهر فوق‌العاده و از همه مهم تر توانمند‌ترین در بین هم نوعانش. این خودرو از یک موتور فوق‌العاده استفاده می‌کند. موتوری که نسبت به نسخه توربو معمولی مدل 458، یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود.

فراری این موتور را برای این مدل مخصوص به طور کاملاً ویژه بازطراحی کرد. محفظه احتراق بزرگ‌تر، تعویض سر سیلندرها، استفاده از سیستم سوخت رسانی پیشرفته و هوشمند و البته پیستون‌های جدید تنها گوشه‌ای از پیشرفت‌های این موتور نسبت به نمونه معمولی هستند.

موتور به کار رفته در این خودرو یک نمونه 8 سیلندر 4.5 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند در نهایت تلاش، 597 اسب بخار توان تولید نماید. این توان 35 اسب بخار از مدل موتور توربو دار بیشتر است. به لطف فناوری‌های پیشرفته دور این موتور می‌تواند به 9000 دور بر دقیقه برسد و گشتاوری معادل 540 نیوتون بر متر ایجاد کند. این خودرو معرکه می‌تواند 0 تا 100 را در تنها 3 ثانیه طی کند که یک رکورد رؤیایی برای این خودرو محسوب می‌شود. البته نهایت سرعت این خودرو نیز نزدیک به 350 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. در پایان با افتخار می‌توان این خودرو را به عنوان یک ایتالیایی بی نظیر در این لیست جای داد.

image

 

 

Alfa Romeo 33 Stradale

image

 

بگذارید تا در اینجا یک افسانه قدیمی و بی نظیر را معرفی کنیم. در اوایل سال 1960 آلفا یکی از بزرگ‌‌ترین خودروسازان مسابقه‌ای جهان بود. این خودروساز خودروهای فروانی را برای مسابقات مختلف اعم از فرمول یک یا لمانز می‌ساخت؛ اما در سال 1967 مهندسان آلفا یک رؤیا داشتند و آن هم این بود که یک ابر خودرو بسازند تا بتوانند شکوه آلفا را با آن نشان دهند البته این ابر خودرو یک خودرو مسابقه‌ای نبود بلکه یک خودرو جاده‌ای بود. خودرو آلفا از روی نمونه مسابقه‌ای TIPO 33 ساخته شده است.

البته برای این که رنگ و بوی جاده به خود بگیرد به آن stradele یعنی جاده‌ای می‌گفتند. این خودرو از معدود خودروهایی بود که بر خلاف دیگر خودروهای جاده‌ای، هم بدنه و هم شاسی‌اش از آلومینیوم ساخته شده بود؛ اما آنچه این خودرو را از بقیه رقبایش متمایز می‌کرد موتور توانمندش بود که باعث شد این خودرو در آن سال یک انقلاب باشد. موتور این خودرو یک نمونه 2 لیتری تخت بود که 8 سیلندر داشت.

نکته جالب این بود که مهندسان آلفا برای ساخت این موتور از موتورهای هواپیما الگو گرفته بودند. این موتور می‌توانست در نهایت تلاشش 237 اسب بخار تولید نماید. یکی از ویژگی‌ها والبته عجایب این موتور هم به ناهمخوانی حجم و تعداد سیلندرهایش مربوط بود. این خودرو به لطف موتور پربازده‌اش می‌توانست در زیر 6 ثانیه 0 تا 100 را بپیمایید. از این خودرو تنها 18 نمونه ساخته شد تا رسماً به یکی از گران‌ بها‌ترین و کمیاب‌‌ترین خودروهای جهان تبدیل شود. شکی نیست که نه تنها این خودرو یکی از بهترین هاست بلکه یکی از انقلابی ‌ترین محصولات تولید شده در خاک ایتالیا نیز هست.

image

 

 

Ferrari F40

image

 

آخرین خودرو این لیست، یک اسطوره است. خودرویی که روزی به عنوان پرچم‌ دار بلامنازع فراری در مقابل رقبا خط و نشان می‌کشید. این خودرو در تاریخ فراری جزو گران‌‌ترین‌ها و البته محبوب‌‌ترین‌ها است. حتی انزو فراری معروف نیز از این خودرو استفاده می‌کرده است.

در سال 1987 Nicola Materazzi معروف که به عقیده بسیاری برترین طراح خودرو در تاریخ است، دست به ساخت این خودرو بی نظیر زد. او که تا پیش از این، خودرو محبوب و سرکش 288 GTO را ساخته بود در تازه‌ترین تلاشش برای فراری، یک خودرو بسیار خاص و فوق‌العاده را خلق نمود. خودرو F40 قیمت وحشتناکی داشت. این خودرو در هنگام عرضه قیمت 400 هزار دلاری داشت و در سال 1990 نزدیک به 1 میلیون دلار ارزش پیدا کرده بود.

به گفته شرکت سازنده از ابتدا تا انتهای بازه تولید تنها 400 عدد از این خودرو تولید شد؛ اما آن چیزی که بیش از هر چیز دیگری خودرو F40 را خاص می‌کرد پیشرانه بی نظیرش بود. بدون شک این خودرو تثبیت کننده چرخه جدید موتورها با تکنولوژی بالا در شرکت فراری بود. برای این خودرو محشر یک موتور 8 سیلندر با حجم 2.9 لیتر در نظر گرفته شده بود. البته در کنار این موتور دو عدد توربوشارژ نیز در نظر گرفته شده بود. این موتور معرکه می‌توانست 471 اسب بخار توان تولید کند و دور خود را در بالاترین حالت به 7000 هزار دور بر دقیقه برساند. گشتاور تولیدی این خودرو نیز به عدد مناسب 577 نیوتون بر متر می‌رسید. 0 تا 100 این خودرو نیز تنها در 4.2 ثانیه طول می‌کشید. در نهایت می‌توان این خودرو بی نظیر را هم در لیست برترین خودروهای 8 سیلندر ایتالیایی جا داد.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

aseyyedreza

۱۴۰۰/۱/۲۹
عالیی