تست همراه اول

سرویس خبر
8 اردیبهشت 1400 ساعت 16:45
2 نظر

 

برترین وانت هایی که در آمریکا وجود ندارند

در این مطلب به برترین وانت ها در سطح جهانی می پردازیم که در بازار بزرگ آمریکا حضور ندارند.

تمام دنیا بازار خودرویی آمریکا را به عنوان جذاب‌ترین و البته سطح بالاترین بازار خودرویی جهان می‌دانند. عمده محصولات تولید شده کارخانه جات به قصد فروش ویژه در بازار ایالات متحده توسعه پیدا می‌کنند. اما هستند در این بین خودروسازانی که صرفاً تمام توان و انتظار خود را محدود به بازار آمریکا نمی‌کنند. در زمینه وانت‌ها و یا همان پیکاپ ها مدل‌های قدرتمند زیادی در آمریکا وجود دارد اما در این بین بعضی از مدل‌های استثنایی نیز هستند که با وجود پتانسیل و ویژگی‌های قبل توجه هرگز به بازار آمریکا راه پیدا نمی‌کنند و صرفاً برای مناطق دیگر جهان در نظر گرفته شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم به برترین وانت‌ها در سطح جهانی بپردازیم که در بازار خودرویی ایالات متحده جایی ندارند.

Volkswagen Amarok

اولین خودرو این لیست، خودرو بی نظیر فولکس واگن است. آماروک یکی از جذاب ترین پیکاپ‌های تولید شده توسط این برند خوش نام آلمانی است. آماروک از اوایل سال‌های 2000 به صورت محدود و نه چندان جدی تولید شده است اما می‌توان حضور پر قدرت این خودرو مخصوص آفرود را در سال 2009 دانست. زمانی که فولکس واگن حضور کم رنگی در مقابل رقبای خوش نام خود در آمریکای جنوبی داشت تصمیم گرفت خط تولید این وانت را به آرژانتین ببرد.

خودرو آماروک به علت ویژگی‌هایی هم چون تعلیق و قوای فنی راضی کننده و البته قیمت مقرون به صرفه خیلی زود به یکی از محبوب ترین خودروهای پیکاپ در آرژانتین بدل شد. شهرت این خودرو در آرژانتین به قدری زیاد شد که فولکس تولید و صادرات آن را به کل آمریکای جنوبی آغاز کرد. در بین سال‌های 2010 تا 2015 این خودرو به اروپا و آفریقا نیز رسید.

خودرو آماروک در یک نگاه کلی یک پیکاپ چشم نواز و زیبا به نظر می‌رسد. این خودرو از فرم 4×4 استفاده می‌کند. موتورهای استفاده شده در این خودرو همه نمونه‌های کم مصرف ساخت خود فولکس واگن هستند. موتورهای مختلفی تا به حال در این خودرو به کاررفته‌اند که از جمله آن‌ها می توان به موتورهای 4 و 6 سیلندر دیزلی اشاره کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که این خودرو در ابتدا از روی پلتفرم خودرو فورد رنجر استفاده کرده است.

اما دلیل این که این خودرو تا به حال به بازار ایالات متحده وارد نشده، یکی وجود رقیبان قدر و البته بومی است و دیگری هم تعرفه گران قیمتی است که به طور حتم از لحاظ قیمتی می‌تواند این خودرو را در مقابل حریفانش زمین گیر کند.

Toyota Hilux


 

مگر می‌شود از در زمینه خودروهای پیکاپ نامی از هایلوکس پر شکوه نیاورد؟ خودرو بی‌نظیر تویوتا آنقدر خوب و دوست داشتنی است که راه را بر تمام وانت‌های آمریکایی در تمام جهان بسته و نفسشان را بند آورده است.

تویوتا به هایلوکس لقب سخت‌ ترین وانت جهان را داده است. در واقع این لقب کاملاً برازنده این وانت هم هست. کافی است تنها به منطقه خاورمیانه نگاه کنید. هایلوکس بیش از هر کس دیگری در میدان‌های جنگ در خاورمیانه حضور داشته است! تعجبی هم ندارد کیفیت ساخت این خودرو کاملاً ایده آل است. در هیچ زمینه‌ای نه کشندگی و نه حمل و نه در آفرود کم نمی‌آورد.

اما چرا آمریکا علاقه‌ای به حضور این خودرو در بازار خود ندارد؟ شاید بزرگ‌‌ترین و عمده‌ترین دلیلش اعمال نفوذ شرکت‌های پر قدرتی مثل فورد و یا شورلت باشد. همانطور که گفته شد این وانت فوق‌العاده با کیفیت است و به همین خاطر بدون شک حضورش در بازار آمریکا کسب و کار بقیه را مختل خواهد کرد. دلیل دیگری که وجود دارد به خودرو پیکاپ دیگر تویوتا یعنی تاکوما باز می‌گردد. با این که تفاوت که فرق تاکوما و هایلوکس از زمین تا دریا است اما خودرو تاکوما فروش بسیار خوبی در خاک آمریکا تجربه می‌کند. مدیران تویوتا می‌دانند که با وارد کردن هایلوکس به این بازار اولین خودرویی که از رقابت جا می‌ماند خود تاکوما است. اما دلیل سوم نیز باز به تعرفه‌های گران بر می‌گردد. با توجه به تمام این تفاسیر می‌توان کاملاً انتظار داشت که خودروهایلوکس هیچ‌ گاه به آمریکا وارد نمی‌شود.

Mazda BT-50

درست است. مزدا هم به عنوان یکی از شناخته شده ترین وانت سازهای جهان یکی از برترین نمایندگان خود را در آمریکا ندارد. خودرو mazda Bt-50 یک پیکاپ سایز متوسط است که اخیراً به طور کلی تغییر و تحول پیدا کرده است.

نسل‌های اولیه این خودرو در پلتفرم مشترک با خودرو فورد رنجر ساخته می‌شدند تا این که همکاری مزدا و فورد به پایان رسید. مزدا نیز برای این که بتواند در فروش این خودرو تغییر جدی ایجاد کند به سراغ شریک جدیدی در تولید این خودرو رفت. به همین دلیل این بار و در نسل جدید این خودرو از پلتفرم  Isuzu D-Max استفاده می کند.

مزدا در طراحی این خودرو از زبان طراحی جدیدش موسوم به KODO استفاده می کند. به همین خاطر ظاهر این خودرو با شاسی بلندهای این شرکت یعنی CX-9 و CX-5 مو نمی‌زند. در زمینه قوای فنی نیز وانت مزدا به پیشرانه‌های 4 و یا 6 سیلندر مجهز شده است. این موتورها دیزلی هستند و حجم‌های 1.9 و 3 لیتری دارند. اما دلیل این که چرا این خودروها به آمریکا وارند نشده‌اند هم باید بدون شک در قسمت پیشرانه آن‌ها جست و جو کرد. یک اصل در بازار خودرویی آمریکا وجود دارد و آن هم این است که آمریکایی‌ها از خودروهای دیزلی خوششان نمی آید. متأسفانه وانت مزدا در تمام نمونه های تولید شده از موتورهای دیزلی استفاده می کند.

بازار اصلی این خودرو در استرالیا است. این خودرو در استرالیا یکی از پرفروش ترین پیکاپ ها است و شاید این فروش بالا باعث شده که مزدا هم برای صادر کردن این خودرو به آمریکا خیلی میلی نداشته باشد.

Mercedes-Benz X-Class

مرسدس هیچ‌‌گاه در زمینه تولید وانت جذاب نبوده است. طرح‌های این شرکت در این دسته خودرویی تقریبا شکست خورده به نظر می‌رسند. هر چند مرسدس روی پروژه x class سرمایه‌گذاری بالایی کرد اما در عمل این تلاش‌ها بی فایده بودند. مرسدس با شعار ممتازترین وانت جهان این خودرو را توسعه داد. البته باید اولین دلیل شکست این خودرو را در نداشتن اصالت پیدا نمود.

این خودرو با این که نام مرسدس را یدک می‌کشد اما در عمل از روی پلتفرم خودرو نیسان Frontier ساخته شده است. البته در زمینه کیفیت سواری و یا قدرت به این خودرو هیچ گونه نقدی وارد نیست چرا که این خودرو در این زمینه‌ها نه‌تنها توانسته راضی کننه باشد بلکه از نظر بسیاری از منتقدین، یک تجربه عالی نیز به حساب می‌آید.

مرسدس در زمینه پیشرانه برای این خودرو یک موتور 6 سیلندر دیزلی در نظر گرفته است. این موتور توانمند بسیار پر قدرت است و توان بسیار بالایی دارد. از لحاظ ظاهری نیز این خودرو به شدت جذاب است و اگر ملاک کسی برای خرید یک پیکاپ زیبایی آن باشد، بدون شک خودرو مرسدس انتخاب مناسبی است. اما دلایل ناتوانی ورود این خودرو به بازار آمریکا بسیار روشن است.

اول این که قیمت وانت مرسدس به شدت بالا است. این خودرو حدودا 1.5 برابر خودرو معرکه فورد F150 فورد آن هم با موتور هیبریدی قیمت دارد. تازه باید به آن در هنگام ورود به بازار آمریکا تعرفه 25 درصدی را هم اضافه کنید. اگر کسی عاقل باشد هرگز با وجود گزینه‌هایی مانند وانت‌های فورد هرگز به سراغ این خودرو نمی‌رود.

دلیل دوم هم باز به موتور خودرو باز می گردد. همانطور که گفته شد نمونه‌ای مانند فورد از یک موتور هیبریدی استفاده می‌‌کند اما خودرو به‌روز مرسدس در قسمت توان متوسل به موتور دیزلی شده است. با این دلایل می‌توان به خوبی درک کرد که چرا این خودرو هیچ شانسی برای ورود به بازار آمریکا ندارد.

Nissan Navara


 

نیسان همواره یکی از برترین پیکاپ سازهای جهان محسوب می‌شود. این خودروساز توانمند نماینده‌ای بسیار قدر به نام Frontier در خاک آمریکا دارد که نه تنها مخصوص این کشور است بلکه محل تولید آن نیز صرفا به خاک آمریکا محدود می‌شود. اما ناوارا یک خودرو بی‌نظیر و فوق‌العاده محبوب است. این پیکاپ یکی از معروف‌ترین پیکاپ‌های جهان محسوب می‌شود.

این خودرو در سال 1985 برای اولین بار راهی بازار ژاپن شد. به علت قیمت پایین و همچنین عملکرد فوق‌العاده‌اش خیلی زود به شهرت رسید و راه ورودش را به دیگر بازارهای آسیایی باز شد. کم ‌کم شهرت این خودرو آن قدر زیاد شد که در تمامی بازارهای مهم آسیا و اروپا خواهان پیدا کرد. در حال حاضر این خودرو در اروپا و آسیا و البته آمریکای جنوبی به فروش می‌رسد و حتی خط تولید اصلی این خودرو نیز در بارسلونای اسپانیا قرار دارد. اما دلیل عدم حضور این خودرو در بازار آمریکا صرفاً به خاطر برادر قدرتمند تر این خودرو یعنی همان Frontier در بازار آمریکا است.

نیسان معتقد است این خودرو بیشتر مناسب بازارهای اقتصادی است تا بازارهای قدرتمندی هم چون ایالات متحده از همین رو نیز تصمیمی برای صادر کردن این خودرو به آمریکا ندارد. البته ناوارای جدید به تازگی فیس لیفت شده و نسخه جدید آن به زودی به بازارهای جهانی عرضه می شود.

Peugeot Landtrek

شاید همین ابتدا خیلی‌ها به راحتی بتوانند دلیل نبود این خودرو در آمریکا را حدس بزنند. برند پژو به هیچ عنوان برند شناخته شده‌ای در آمریکا نیست! این برند در مدت زمان‌های بسیار دور و البته محدودی در خاک امریکا حضور داشته است. دلیل اصلی آن هم این است که پژو یک برند کاملا اقتصادی است و به همین خاطر هم خیلی مناسب بازار لوکس پسند آمریکا نیست.

پژو لندترک یکی از آن خودروهایی است که می‌تواند هر کسی را شیفته خود کند. ظاهر بسیار زیبا و لوکس در کنار توان خوب و التبه قیمت پایین از این خودرو یک خودرو اقتصادی فوق العاده ساخته است. نکته جالب این است که پیکاپ پژو در خود فرانسه نیز عرضه نمی‌شود. در حقیقت این خودرو به صورت مشترک با برند چینی چانگان توسعه داده شده و خط تولید آن نیز در چین قرار دارد. اما این به این معنی نیست که این وانت در چین به فروش می رسد.

چینی‌ها وانت پژو را به طور اختصاصی برای بازارهای آمریکای جنوبی، آفریقا و البته مکزیک می‌سازند. خودرو لندترک در این بازارها بسیار پرفروش است. البته همین چند وقت اخیر خبرهایی مبنی بر ادغام گروه PSA با فیات کرایسلر به گوش رسید که اگر واقعاً این اتفاق بیفتد به احتمال بالا شاهد حضور این خودرو در آمریکا نیز خواهیم بود.

Mitsubishi Triton

خودروی دیگری که در این لیست وجود دارد یک محصول از خودروساز ژاپنی میتسوبیشی است. البته میتسوبیشی هیچ‌گاه در آمریکا محبوب نبوده و آن قدر افول داشته است که خودروهای عرضه‌ شده‌اش در آمریکا در هر سال به طور موردی به فروش می‌رسند. متأسفانه روند خوب میتسوبیشی در دیگر نقاط جهان نیز رفته ‌رفته رو به افول گذاشته و این برند قدیمی و کارکشته بیش از هر زمان دیگری زیر تیغ تند انتقادات رفته است.

محصولاتی که بتوان آن‌ها را با کیفیت از سوی میتسوبیشی خواند اندک هستند اما وانت تریتون یکی از آن‌هاست. خودرو میتسوبیشی یک اقتصادی تمام عیار است و می‌تواند برای بازارهای نه‌چندان مطرح گزینه بسیار جذابی باشد. با این که تریتون این روزها آن قدر مطرح نیست اما این قضیه برای نسل‌های اول این خودرو که دقیقاً از سال 1978 ساخته‌ شده‌اند کاملاً فرق می‌کند. خودرو تریتون در سال‌های اوج میتسوبیشی خودرو بسیار محبوبی بوده است.

در حال حاضر میتسوبیشی تمام تمرکزش را بر روی بازارهای آفریقایی و آمریکای لاتین برای این خودرو معطوف کرده است. از لحاظ امکانات خودرو میتسوبیشی می‌تواند در مدل‌های دو و یا چهار درب عرضه شود. موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو تقریبا متنوع هستند. ساده ترین نمونه‌ این خودرو یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر دارد و گران‌ترین نمونه ‌این خودرو به همان موتور در کنار یک سیستم توربو مجهز است. البته مسئولان میتسوبیشی وعده داده‌اند که خیلی زود نمونه مخصوص آفرود این خودرو را نیز عرضه کنند. در پایان می‌توان تریتون را یکی از معدود خودروهای خوش ساخت میتسوبیشی نامید اما با توجه به نا آشنا بودن این برند در آمریکا به طور حتم هیچ‌ گاه شاهد حضور این خودرو در بازار ایالات متحده نخواهیم بود.

Fiat Toro

اما آخرین خودرو  این لیست یک وانت کوچک سایز است. ایتالیایی‌ها اصلا در زمینه خودروهای سنگین به اندازه سوپر اسپرت‌ها و ابر ماشین‌هایشان معروف نیستند اما با این حال گه گداری خودروسازهایی مانند فیات کاری در این زمینه انجام می‌دهند. فیات در بازار خودرو آمریکا حضور فعالی دارد البته بیشتر در بخش خودروهای کوچک و اقتصادی اما با این حال فیات تورو بیشتر برای بازارهای نوظهور مانند مکزیک و برزیل توسعه داده شده است. خودروی تورو کوچک اما خوش فرم و زیبا است.

این خودرو به موتورهای کم مصرف 4 سیلندر گازی یا دیزلی مجهز شده است و مخصوص کارهای نه چندان سنگین توسعه داده شده است. خودرو تورو از طراحی خاص موسوم به UNIBODY شرکت جیپ بهره می برد. به نظر نمی‌رسد که مشکل آن چنانی بر سر راه این خودرو برای ورود به بازار آمریکا جود داشته باشد اما با این حال فیات ترجیح داده که عرضه این خودرو محدود به بازارهای نوظهور بماند.



  8 اردیبهشت 1400
6269 بازدید
2 نظر
5.00
  2 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری