خانهاخبار
از گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 III چه چیزهایی می‌دانیم؟

از گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 III چه چیزهایی می‌دانیم؟

شرکت سونی به زودی قصد معرفی پرچمدار جدید خود را دارد و در ادامه نگاهی به مشخصات لو رفته از آن و همچنین مواردی که انتظار داریم سونی به این گوشی اضافه کند، می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۱/۱۵

پرچمدار قبلی سونی یعنی اکسپریا 1 II، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند این کمپانی ژاپنی در چند سال اخیر بود. این گوشی طراحی جذابی داشت و قابلیت‌هایی کاربردی را در کنار سخت‌‌افزار مناسب در اختیار کاربر قرار می‌داد. انتظار می‌رود تا سونی همین روند را با پرچمدار بعدی خود نیز ادامه دهد و احتمالا اکسپریا 1 III از لحاظ طراحی و امکانات تشابه بسیاری با نسل قبلی خواهد داشت؛ اما با توجه به شایعات، سونی در زمینه سخت‌افزار برای این گوشی سنگ‌تمام گذاشته است.

image

 

نام و تاریخ عرضه

سونی برای گوشی‌های خود سیستم نام‌گذاری چندان ساده‌ای ندارد و انتظار نمی‌رود که فعلا شاهد تغییری در این فرمول پیچیده باشیم! پرچمدار پیشین این شرکت اکسپریا 1 II نام داشت و احتمالا نام گوشی بعدی اکسپریا 1 III خواهد بود.

سونی تایید کرده در مراسمی که در تاریخ ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) در ساعت ۱۲ ظهر به وقت ایران برگزار خواهد شد؛ از محصولات جدیدی رونمایی خواهد کرد که احتمالا شامل اکسپریا 1 III، گوشی میان رده اکسپریا 10 III و گوشی جمع و جور اکسپریا 5 III خواهند بود

 

طراحی

image

 

مدت‌ها پیش رندرهایی از اکسپریا 1 III لو رفتند و در اواخر ماه ژانویه، عکس‌هایی از گوشی توسط Steve Hemmerstoffer منتشر شد که نشانگر استفاده مجدد سونی از طراحی اکسپریا 1 II بود. در این عکس شاهد وجود حاشیه در بالا و پایین گوشی و عدم استفاده سونی از نمایشگر‌های حفره‌دار هستیم.

ابعاد اکسپریا 1 III احتمالا 161.6 × 67.3 × 8.4 میلی‌متر است که از نسل قبلی اندکی کوچک‌تر اما ضخیم‌تر است. دکمه میان‌بر که در اکسپریا پرو شاهد آن بودیم نیز بازگشته است.

این گوشی دارای جک ۳.۵ میلی‌متری، بلندگوهای دوگانه و طراحی عمودی دوربین مشابه نسل قبلی است.

 

سخت‌افزار و امکانات

سونی همواره برای سری اکسپریا 1 خود از سخت‌افزار رده بالا استفاده می‌کند و اکسپریا 1 III نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی احتمالا از نمایشگر اولد ۶.۵ اینچی با رزولوشن 4K و نسبت صفحه‌نمایش ۲۱:۹ استفاده می‌کند. در روز اول آوریل، مشخصات بیشتری از این نمایشگر در شبکه اجتماعی Weibo لو رفت و گفته شد که به احتمال زیاد نمایشگر این گوشی از نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز و عمق رنگ ۱۰ بیتی پشتیبانی خواهد کرد. روشنایی این پنل نیز گفته می‌شود به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد تا همرده بسیاری از پرچمداران امروزی باشد.

سونی معمولا از پردازنده‌های کوالکام استفاده می‌کند و این بار نیز با توجه به شایعات، در اکسپریا 1 III از اسنپدرگن ۸۸۸، ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده خواهد کرد. این گوشی احتمالا یک نسخه رده بالاتر با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی نیز خواهد داشت. باتری در نظر گرفته شده برای گوشی ۵۰۰۰ میلی‌آمپری است که از شارژ سریع ۶۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

در زمینه دوربین، احتمالا شاهد یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی در کنار یک دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی هستیم و به گفته برخی، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زوم پریسکوپی ۶۰ برابر نیز در این گوشی قرار گرفته که پدیده تازه‌ای برای گوشی های اکسپریا به حساب می‌آید. این زوم ۶۰ برابری احتمالا مجموع زوم دیجیتال و اپتیکال خواهد بود.

البته با وجود انتشار این شایعات در روز اول آوریل (۱۳ فروردین)، احتمال دارد که هیچکدام حقیقت نداشته باشند! با این وجود، مشخصات اعلام شده برای این گوشی مشابه روش معمول سونی برای استفاده از سخت‌افزار هستند؛ البته شارژ سریع ۶۵ واتی برای سونی کمی غیر واقعی بوده و این شرکت معمولا در زمینه شارژ، کمی سنتی‌تر عمل می‌کند.

 

قیمت

اگر انتظار داشتید تا سونی قیمت پرچمدار‌هایش را کاهش دهد، متاسفانه خبرهای خوبی برایتان نداریم! به گفته ZackBuks در ویبو، سونی این گوشی را در چین با قیمت هنگفت ۸۹۹۹ یوآن (حدود ۱۳۶۹ دلار) عرضه خواهد کرد. اکسپریا 1 III احتمالا در آغاز ماه ژوئن به بازار خواهد آمد.

 

انتظارات از اکسپریا 1 III

 

بهبود تجربه استفاده از دوربین

image

 

در اکسپریا 1 II، سونی ۳ اپلیکیشن دوربین متفاوت را قرار بوده بود که شامل اپلیکیشن دوربین، دوربین حرفه‌ای و فیلم‌برداری حرفه‌ای بودند. مشخصا از سونی انتظار داریم تا برای سادگی بیشتر، نسخه‌های حرفه‌ای اپلیکیشن دوربین عکاسی و فیلم‌برداری را ادغام کند.

استفاده سونی از دو اپلیکیشن برای دوربین قابل درک است و بدون شک کاربران عادی و حرفه‌ای نیازهای متفاوتی دارند؛ اما برخی تصمیم‌های این شرکت مانند محدود کردن HDR در اپلیکیشن پرو، واقعا بحث‌برانگیز است. دوربین اصلی نیز در هنگام زوم کردن، بین لنز‌ها سوییچ نمی‌کند و شما باید به صورت دستی این کار را انجام دهید.

این نخستین باری نیست که شاهد تصمیمات عجیب و غریب سونی در زمینه دوربین هستیم و برای مثال این شرکت در سال‌های گذشته اصرار داشت تا فیلمبرداری 4K را به جای یک گزینه در بخش انتخاب کیفیت، در یک مد کاملا جدا قرار دهد. امیدواریم در اکسپریا 1 III سونی از این اشتباهاتش درس گرفته و از تکرار آنها بپرهیزد.

 

قایلیت‌های بیشتر برای دوربین

image

 

سونی در دوربین اکسپریا 1 II ویژگی‌هایی مانند HDR و حالت عکاسی در شب را قرار داده بود؛ اما جای خالی بسیاری از قابلیت‌های دیگر در این دوربین حس می‌شد.

برای مثال، قابلیتی مانند تنظیم دوگانه نوردهی که گوگل در گوشی‌های پیکسل از آن استفاده می‌کند؛ واقعا کاربردی است و به کاربر قابلیت تنظیم عمق سایه‌ها را پیش از گرفتن عکس می‌دهد. همچنین از سونی انتظار می‌‌رود تا روشی برای آموزش استفاده از تنظیمات پیشرفته دوربین مانند ISO و نوردهی به کاربران عادی داشته باشد؛ مثلا ال جی در آخرین گوشی‌های رده‌بالای خود اپلیکیشنی به نام Graphy را قرار داده که تعدادی عکس به عنوان نمونه و تنظیماتی که با آن گرفته شده‌‌اند را به کاربران نمایش می‌دهد تا آنها نیز با استفاده از این تنظیمات، نتایج مشابهی کسب کنند.

افزایش کیفیت عکس‌های سلفی نیز حرکت مناسبی از سوی سونی خواهد بود زیرا سلفی‌ها در اکسپریا 1 II، اندکی ناامید کننده بودند.

 

نگه‌داشتن جک هدفون

image

 

اکسپریا 1 II یکی از تنها گوشی‌هایی بود که شرکت سازنده پس از حذف جک ۳.۵ میلی متری در یکی از محصولات پیشین، آن را به این دستگاه بازگرداند. این تصمیم سونی بسیار قابل تحسین بود و امیدواریم در اکسپریا 1 III نیز شاهد حضور پورت ۳.۵ میلی متری باشیم.

 خوشبختانه، حضور این جک در گوشی اکسپریا 5 II و همچنین رندرهای لو رفته، خبر از بازگشت پورت ۳.۵ میلی متری در پرچمدار جدید سونی را می‌دهند.

 

نمایشگر با نرخ به‌روزرسانی بالا

image

 

سونی مدتی است در پرچمدارهایش از نمایشگرهای 4K‌ استفاده می‌کند. شاید حس کنید با وجودی که بسیاری از کاربران توانایی تشخیص تفاوت بین رزولوشن‌های QHD+ و 4K را در این سایز صفحه ندارند، استفاده از آن چندان الزامی نیست؛ اما سونی تنها برند شناخته شده در بازار است که روی تلفن‌های هوشمند خود نمایشگرهای 4K را ارائه می‌دهد و انتظار داریم آن را در اکسپریا 1 III نیز ببینیم.

امیدواریم این نمایشگر 4K دارای نرخ به‌روزرسانی بالا نیز باشد؛ هرچند این گزینه احتمالا با رزولوشن 4K ممکن نیست زیرا باعث کاهش فراوان شارژدهی باتری خواهد شد. وجود این گزینه با رزولوشن‌های فول اچ دی یا QHD+ بسیار کاربردی است و به خصوص استفاده از Remote Play برای بازی با کنسول PS5 را لذت ‌بخش‌تر می‌کند.

 

بهبود اتصال به پلی‌استیشن‌ها

image

 

کمپانی مایکروسافت به تازگی Xbox Game Pass و قابلیت‌های گیمینگ ابری آن را به اندروید آورده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا در گوشی خود بازی‌های بی‌شمار کنسول اکس‌باکسشان را تجربه کنند. سونی هم گزینه Remote Play برای استریم کردن کنسول روی گوشی دارد اما روشی برای استفاده از سرویس استریمینگ بازی PlayStation Now روی گوشی‌های هوشمند وجود ندارد.

امکان تجربه بازی‌های پلی‌استیشن بدون اتصال به یک کنسول، بدون شک یک تجربه عالی برای کاربران است و از سونی انتظار داریم تا آن را در اکسپریا 1 III قرار دهد. ضمنا بهتر است سونی اپلیکیشن‌های مربوط به پلی‌استیشن را به صورت پیش‌فرض روی گوشی قرار دهد و نیازی به دانلود جداگانه آنها وجود نداشته باشد.

 

شارژ سریع‌تر

image

 

سونی شارژ سریع گوشی‌های خود را در سال ۲۰۲۰ بهتر کرده و اکسپریا 1 II از شارژ ۲۱ واتی معمولی و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی پشیبانی می‌کرد. سرعت شارژ بی‌سیم با استاندارد‌های امروزی نسبتا مناسب است اما از سونی انتظار بیشتری در زمینه شارژ سریع عادی را در سال ۲۰۲۱ داریم.

استفاده از شارژ بسیار سریع بدون شک موجب کاهش عمر باتری در بلند مدت خواهد شد اما از سونی انتظار نمی‌رود تا شارژ ۶۵ یا ۱۰۰ واتی را به پرچمدار جدیدش اضافه کند؛ حتی شارژ سریع ۳۰ یا ۴۰ واتی نیز بسیار از گزینه ۲۱ واتی فعلی بهتر هستند. با ورود به عصر 5G و افزایش ظرفیت باتری‌ها، شارژ سریع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

البته یکی از شایعات به وجود شارژ سریع ۶۵ واتی در این گوشی اشاره می‌کند که در صورت حقیقت داشتن، قدم بزرگی برای شرکتی است که در این زمینه تا به حال بسیار محتاطانه عمل کرده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد مهدی

۱۴۰۰/۱/۲۰
سلام توی ایران هم میاد اصلا سونی توی ایران هست؟