خانهاخبار
جریمه دیر کرد بیمه شخص ثالث چقدر است؟

جریمه دیر کرد بیمه شخص ثالث چقدر است؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که همه‌ی خودروها باید آن را داشته باشند، در غیر این صورت جریمه می‌شوند. مواردی هم وجود دارد که شامل این بیمه نمی‌شود و در این مقاله به آن موارد نیز اشاره‌ای خواهیم داشت.
۱۴۰۰/۱/۱۲

بر اساس قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی، دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. به عبارت دیگر با توجه به قوانین، همه‌ خودروها باید بیمه شخص ثالث را داشته باشند و در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود. این قانون در شهریور ماه سال ۱۳۸۷ به طور آزمایشی اجرا شد و بعد از یک سال به عنوان یکی از انواع بیمه‌‌های اجباری صورت گرفت.

اگر خودرویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، در زمان تردد در جاده‌ها یا تردد در داخل شهر، توسط پلیس جریمه خواهد شد. علاوه بر آن جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث را نیز باید به شرکت بیمه پرداخت کند. این جریمه بر اساس روز‌های تاخیر در تمدید بیمه است. میزان دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و بر اساس تعداد سیلندر و بر اساس نوع خودرو یعنی  سواری یا وانت‌ها تعیین می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث:

نوع خودرومیزان جریمه (روزانه)
تیپ پراید یا پیکان۲۲٫۰۵۵ ریال
تیپ پژو و سمند و سایر ۴ سیلندر‌ها۲۷٫۱۰۳ ریال
بارکش تا ۵ تن۴۶.۵۷۱۳۶٫۳۵۰ ریال
بارکش تا ۱۰ تن۴۶٫۵۷۱ ریال
بارکش تا ۲۰تن۵۷٫۴۴۳ ریال
وانت ۱ تن۲۳٫۸۴۹ ریال
خودروهای بیشتر از ۴ سیلندر۳۰٫۳۳۰ ریال

حداکثر تعداد روز‌هایی که برای نداشتن بیمه باید جریمه پرداخت کرد، یکسال یا ۳۶۵ روز است.

البته در این بیمه اجباری مواردی هم وجود دارد که شامل این بیمه اجباری نمی‌شود. 

بر اساس ماده ۱۷ قانون بیمه اجباری، خسارت وارده به خودرویی که سبب تصادف شده است و محمولات آن خودرو از شمول بیمه شخص ثالث خارج است. همچنین جریمه نقدی که در از طرف پلیس صورت میگیرد نیز از شمول بیمه شخص ثالث خارج است. 

از دیگر مواردی که شامل بیمه شخص ثالث نمی‌شود، خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو است. همچنین اثبات قصد شخص زیان دیده در صدمه به خود مانند: خودکشی، سقط جنین و این دست اتفاقات و حتی اثبات هر نوع تبانی در مراجع قضایی نیز شامل بیمه شخص ثالث نمی‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)