خانهاخبار
نبود دسته دنده در تسلا مدل S و مدل X جدید، مغایرتی با قوانین NHTSA ندارند

نبود دسته دنده در تسلا مدل S و مدل X جدید، مغایرتی با قوانین NHTSA ندارند

NHTSA گفته است که نداشتن دسته دنده و انتخاب حالت رانندگی با نمایشگر لمسی داخل خودرو، قوانین را نقض نمی‌کند.
۱۴۰۰/۱/۷

همین دیروز بود که درباره چگونگی تعویض دنده و حالت رانندگی در مدل‌های جدید تسلا مدل S و مدل X خواندیم. درواقع نبود دسته دنده در این خودروها باعث به وجود آمدن سوال‌های بسیاری شده بود از جمله اینکه چطور می‌توان خودروهای جدید تسلا را در حالت D یا R قرار داد. یک سوال اساسی دیگر این بود که از نظر قوانین ترافیک چه خواهد شد؟ 

به گزاش ورج، سخنگوی آژانس ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها یا همان(NHTSA) گفته است که تصمیم تسلا برای برداشتن دسته دنده انتخاب کننده حالت رانندگی از کنار فرمان و جایگزینی آن با تغییر خودکار کردن دنده و تغییر بین پارک، عقب، خلاص و درایو (PRND)، هیچ یک از قوانین ایمنی رانندگی فدرال آمریکا را نقض نمی کند.

image

 

ماجرا از این قرار است که تسلا دسته دنده را از خودروهای تسلا مدل S و تسلا مدل X جدید حذف کرده و این خودروها خودشان تشخیص می‌دهند که راننده می‌خواهد به جلو رانندگی کنند یا به عقب! همچنین مشخص شده که امکان دستی تغییر دادن این حالت‌های رانندگی روی نمایشگر لمسی داخل خودرو هم آورده شده تا راه پشتیبان و دستی برای تعیین وضعیت دنده باشد.

اما خب با آمدن اولین ویدیوهای از نحوه تغییر وضعیت رانندگی با نمایشگر داخل خودرو،  باعث ایجاد سر و صدا در مورد ایمنی استفاده از صفحه لمسی برای کنترل چنین عملکردهای اساسی و حیاتی شد.

اما NHTSA می گوید که تسلا با رویکرد نامتعارف برای تغییر حالت رانندگی (PRND) خود، هیچ استاندارد ایمنی را نقض نمیکند و «در حال حاضر» هیچ مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی NHTSA در یک ایمیل گفته است: «NHTSA از تغییر حالت رانندگی با صفحه‌ لمسی تسلا که برای مدل S ارائه داده با خبر است. تغییر حالت رانندگی از روی رابط نمایشگر لمسی این خودرو هیچ یک از قوانین ایمنی رانندگی فدرال آمریکا را نقض نمیکند. همچنین تسلا با تمام استانداردهای ایمنی قابل اجرا همخوانی دارد و آن‌ها را تایید و اجرا کرده است. در حال حاضر هیچ نگرانی درباره پیکربندی کنترلر تغییر حالت رانندگی وجود ندارد».  

عبارتی که در این متن به کار برده شده و اهمیت دارد، عبارت «در حال حاضر» در بخش پایانی است. از آن‌جایی که هنوز نسخه‌های جدید مدل S و مدل X به دست مشتریان نرسیده، هنوز شکایتی هم در این زمینه وجود ندارد. در صورت بروز مشكلات، NHTSA گفته که آماده عمل است و از دارندگان مدل‌های بدون دسته دنده تسلا خواسته که هرگونه شکایت یا نگرانی ايمنی را از طريق وب سايت خود و یا تماس با خط تلفن امنيت خودرو به آژانس گزارش دهند.

به طور کل طبق قوانین آمریکا، تمام وسایل نقلیه فروخته شده در ایالات متحده باید از طرف سازنده تأیید شوند که تمام استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه فدرال (FMVSS) را رعایت میکنند. این گواهینامه به صورت برچسب روی درب هر وسیله نقلیه چسبانده می‌شود.

جدا از این موارد، سازمان NHTSA در حال بررسی بیست و چهار مورد تصادف بین خودروهای تسلا با خودروهای دیگر است. در اوایل این هفته، NHTSA اعلام کرد که تیم تحقیقاتی ویژه تصادفات خود را برای تحقیق در مورد دو تصادف تسلا به میشیگان اعزام میکند. در یکی از این تصادفات، یک خودروی تسلا مظنون به این است که در حالت رانندگی خودکار به یک ماشین گشت پلیس برخورد کرده است.

همچنین پس از فشار NHTSA سرانجام تسلا اخیرا توافق کرده است که بیش از ۱۳۴ هزار دستگاه تسلا مدل S و SUVهای مدل X را مرجوع کند. به گزارش NHTSA این خودروها نمایشگرهای معیوب دارند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)