خانهاخبار
اینتل ۲۰ میلیارد دلار در کارخانه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کند

اینتل ۲۰ میلیارد دلار در کارخانه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کند

اینتل به دنبال توسعه کسب و کار خود است و در این راستا تصمیم دارد تا روی کارخانه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده و تعدادی جدید نیز تاسیس کند.
۱۴۰۰/۱/۴

پس از اعلام مهاجرت اپل از پردازنده‌های اینتل به سمت تراشه‌های اپل سیلیکون، اینتل احساس خطر کرده و دست به اقدامات جدیدی زده است. از کمپین‌های مقایسه با تراشه‌های اپل سیلیکون گرفته تا تصمیم‌های جدید که سرمایه‌گذاری روی کارخانه‌های جدید است. غول تراشه سازی دنیا همچنین برنامه دارد تا از سال ۲۰۲۳ بعضی از سفارش‌های خود را به کارخانه‌های خارج از خاک آمریکا بسپارد.

اینتل مدیر عامل جدیدی به نام Pat Gelsinger را پشت میز خود می‌بیند و او نیز هیچ فرصتی را برای تغییر از دست نمی‌دهد. امروز در اطلاعیه‌ای با نام Engineering the Future این شرکت اعلام کرد قصد دارد تولید بیشتر تراشه‌های اینتل را به کارخانه‌های شخص ثالث واگذار کند. سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلای برای احداث دو کارخانه جدید در آریزونا و شعبه جدیدی از اینتل با نام Intel Foundry Services صورت می‌گیرد که دومی روی تولید تراشه برای دیگر شرکت‌ها تمرکز می‌کند.

image

این اطلاعیه‌ها بخشی از استراتژی جدید IDM 2.0 اینتل برای طراحی و ساخت است که خود از سه قسمت تشکیل شده است. ابتدا تولید داخلی مطرح است که به عنوان یک بخش اصلی در طراحی و تولید تراشه‌های اینتل عمل می‌کند. دوم استفاده گسترده از ظرفیت شرکت‌های شخص ثالث همچون سامسونگ، TSMC و GlobalFoundries برای تولید محصولات هسته اصلی اینتل است. این اقدام در واقع هم مصارف عمومی و کاربران و هم مشتریان سازمانی را هدف قرار داده است و این اتفاق از سال ۲۰۲۳ عملی می‌شود.

استراتژی جدید IDM 2.0 اینتل  

image

سوم خدمات جدید Intel Foundry Services است، که اینتل دروازه‌های تولید تراشه برای سایر مشتریان تجاری را به رهبری Randhir Thakur باز می‌کند. در واقع Intel Foundry Services یک واحد تجاری مستقل است و تراشه‌های اصلی ایکس ۸۶، آرم و RISC-V را برای مشتریان خارجی با استفاده از فناوری اینتل فراهم می‌کند. مهم‌تر از همه برای کارهای دولتی، کارخانه‌های اینتل در آمریکا و اروپا مستقر خواهند شد، مزیتی که رقبایی هم‌چون TSMC از آن بی‌بهره‌اند. شرکا شامل گوگل، آی‌بی‌ام، کوالکام و مایکروسافت و چندی دیگر هستند.

افزایش تلاش‌های تولیدی اینتل که شامل سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای کارخانه‌های جدید در آریزونا می‌شود، باعث گسترش کمپ‌های موجود از جمله Ocotillo می‌شود که در یک زمان حساس اتفاق می‌افتد. از یک طرف کمبود نیمه‌هادی در جهان تقاضا برای تراشه را افزایش خواهد داد. اکنون با اضافه شدن بخش  Intel Foundry Services اینتل می‌تواند به تقاضای بازار که اکنون ضرورت وجود تراشه برای همه چیز از کنسول بازی گرفته تا وانت‌بارها، است را پاسخگو باشد. مدیر جدید اینتل همچنین اعلام کرد که کارخانه‌های بیشتری در حال ساخت است و امید می‌رود تا پایان سال جاری میلادی اطلاعیه‌های بیشتری در مورد گسترش آن‌ها در آمریکا و اروپا و سایر نقاط جهان اعلام شود.  

image

اینتل هم‌چنین از همکاری تحقیق و توسعه جدید خود با IBM پرده برداری کرد که در آینده اخبار بیشتری از آن منتشر خواهد شد. در پایان اینتل قرار است با یک رویداد جدید نوآوری که در سانفرانسیسکو و ماه اکتبر برگزار می‌شود، جانشین Intel Developer Forum را معرفی کند.

اینتل در حال حاضر در یک نقطه اتصال مهم قرار دارد که با رقابت فزاینده AMD و تراشه‌های M1 اپل روبروست. در عین حال، تغییرات عمده‌ای در رهبری و تاخیر تراشه‌های نسل بعد خود می‌بیند. تمام این شرایط در حالی است که از نظر روش‌های تولید قافیه را به شرکت‌هایی همچون TSMC باخته است. اطلاعیه‌های جدید نشان از اولین حرکت‌ها برای درست کردن شرایط است و باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)