خانهاخبار
جایگاه ویندوز در پردازنده‌های اپل سیلیکون کجاست؟

جایگاه ویندوز در پردازنده‌های اپل سیلیکون کجاست؟

در این مطلب قصد پراختن به این سوال را داریم که آیا مک‌های اپل سیلیکون احتیاجی به ویندوز مجازی دارند یا خیر؟
۱۳۹۹/۱۲/۲۴

اپل سال گذشته میلادی، طی اقدامی شجاعانه مهاجرت به پردازنده‌های اپل سیلیکون را شروع کرد و توسعه دهندگان را نیز ترغیب کرد تا برنامه‌ها و نرم‌افزارهای خود را برای پردازنده‌های جدید بهینه کنند. اما در این میان نرم‌افزارهای مایکروسافت و خود ویندوز جایگاهی انکار نشدنی در دنیای فناوری دارند و باید دید ردموندی‌ها چه تصمیمی در رابطه با انتشار نرم‌افزارهای خود برای تراشه‌های اپل سیلیکون می‌گیرند.

در سال ۲۰۰۵ و هنگامی که اپل مهاجرت از PowerPC به تراشه‌های اینتل را اعلام کرد، یکی از تغییرات قابل توجه، توانایی اجرای ویندوز در یک محیط مجازی بود. اپل در نهایت بوت کمپ را به مک اواس اضافه کرد و البته نرم‌افزارهای شخص ثالث بسیاری با کارایی مشابه هم وجود دارند که می‌توان به پارالل و VMware Fusion اشاره کرد. این اپلیکیشن‌ها در حالی قادر به اجرای ویندوز هستند که احتیاجی نیست از محیط مک خارج شوید و درواقع ویندوز را به صورت یک ماشین مجازی اجرا می‌کنید. حال با مهاجرت به اپل سیلیکون، داستان مجازی سازی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و باید دید تصمیم مایکروسافت برای کاربران مک چه خواهد بود.

 

image

بردلی چمبرز که از سال ۲۰۰۹ در زمینه‌ ایجاد شبکه و فناوری اطلاعات کار می‌کند و در حوزه‌ی فایروال، سوییچ‌ها و سیستم مدیریت دستگاه‌های همراه از جمله گوشی تخصص دارد، در همین رابطه به چند پرسش پاسخ داده است. شرکت‌های پارالل و VMware Fusion دست به کار شده و نرم‌افزارهای خود را برای تراشه‌های جدید اپل سلیکون آماده کرده‌اند و در این زمینه‌ گام‌های بزرگی برداشته‌اند. اما این تنها بخشی از ماجراست و بخش دیگر به مایکروسافت بستگی دارد که باید ویندوز را برای اجرا روی تراشه‌های آرم آماده کند. گرچه ردموندی‌ها یک نسخه‌ی بتا برای اجرا روی آرم آماده کرده‌اند، اما هنوز هیچ نسخه‌ پایدار و کاملی وجود ندارد.

سوال بزرگ اینجاست که این اقدام، مشتریان سازمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر. پاسخ این سوال احتمالا خیر هست زیرا اکثر سازمان‌ها طی بازه‌های زمانی مختلف سیستم‌های شبکه خود را ارتقا می‌دهند و هنوز هم گزینه‌های زیادی از اینتل برای خرید در فهرست آن‌ها وجود دارد.

چرا اپل سیلیکون و بوت کمپ توانایی اجرای ویندوز را ندارند

به گفته‌ی کریگ فدریگی، تصمیم اجرای ویندوز روی اپل سیلیکون و بوت کمپ به عهده مایکروسافت است. وی در مورد اجرای مستقیم ویندوز روی مک گفته است:

این واقعا به تصمیم مایکروسافت بستگی دارد. ما فناوری‌های اصلی برای این کار را در اختیار داریم تا نسخه آرم ویندوز روی اپل سیلیکون اجرا شود و در عوض حتی امکان اجرا کردن اپلیکیشن‌های x86 نیز وجود خواهد داشت. اما این تصمیمی است که مایکروسافت باید بگیرد تا مجوز اجرای ویندوز روی اپل سیلیکون را به کاربران بدهد. اما مطمئنا مک‌ها از توانایی بالایی برای اجرای ویندوز [نسخه آرم] برخوردارند.

آیا در سال ۲۰۲۱ اجرای ویندوز مجازی اهمیت دارد؟

بردلی چمبرز می‌گوید پاسخ هم بله است و هم خیر. مجازی سازی ویندوز هم برای اپل و هم برای مایکروسافت با اهمیت است، اما نه به اندازه‌ای که درسال ۲۰۰۵ بود. در آن سال‌ها بیشتر برنامه‌های سازمانی هنوز مبتنی بر ویندوز بودند و نسخه‌ی ۲۰۰۴ مایکروسافت آفیس به شکل امروزی آن نبود. امروزه اکثر برنامه‌های پی‌سی، چند پلتفرمی هستند و بسیاری از آن‌ها قابلیت اجرا تحت وب را نیز دارا هستند. نسخه‌ی آفیس موجود روی مک، یکی از بهترین برنامه‌های موجود در مک است و به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از آفیس به جای مجموعه نرم‌افزاری گوگل درایو بهره بگیرند. البته به شخصه فکر می‌کنم بوت کمپ برای نسخه‌ اپل سیلیکون هرگز توسعه داده نخواهد شد.  

image

با تمام این وجود هنوز مشتریانی هستند که به ویندوز روی مک احتیاج دارند و در این میان مشتریان سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. گرچه برای این دسته از مشتریان راه‌های جایگزینی وجود دارد، اما قطعا هیچ کدام به اندازه ویندوز مجازی راهگشا نخواهند بود.

گرچه بسیاری از کاربران هنوز از پارالل و VMware Fusion استفاده می‌کنند، اما استفاده آن‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. از آنجا که بیشتر برنامه‌های ضروری سازمانی در سال ۲۰۲۱ تحت وب هستند، داشتن یک مرورگر عالی که همیشه به‌روز باشد، از بسیاری جهات از جایگاه به مراتب مهم‌تری برخوردار است.

نظر شما کاربران جی‌اس ام در مورد ویندوز و اهمیت آن در مک چیست. آیا مایکروسافت ویندوز را برای تراشه‌های جدید اپل سیلیکون منتشر خواهد کرد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)