خانهاخبار
چرا شیائومی به لیست سیاه دولت آمریکا اضافه شد؟

چرا شیائومی به لیست سیاه دولت آمریکا اضافه شد؟

در این مطلب بررسی می‌کنیم که چرا دولت آمریکا، شیائومی را در لیست سیاه خود قرار داده است.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹

شیائومی در اوایل سال جاری میلادی، به علت وابسته بودن به ارتش کشور چین به لیست سیاه دولت آمریکا اضافه شد. چنین قانونی، جلوی همکاری تمامی شرکت‌های آمریکایی با شیائومی و ارائه خدمات به این برند چینی را گرفت. پیش‌تر کمپانی هواوی به لیست سیاه تحریم‌های آمریکا اضافه شده بود و رفته رفته شاهد تضعیف شدن این شرکت چینی نیز بودیم.

البته دولت آمریکا متأسفانه هیچ دلیل منطقی و موثقی برای این اقدام عنوان نکرد، اما اظهارات مسئولان وزارت دفاع ایالات متحده در مجله وال استریت ژورنال، برخی اسناد و مدارک در این زمینه را در اختیارمان می‌گذارد. متأسفانه در این پرونده، جایزه‌ای که به آقای Lei Jun، بنیان گذار و مدیر عامل شرکت شیائومی تعلق گرفته، سبب قرار گرفتن این برند چینی در لیست سیاه آمریکا شده است.

طبق گزارش اخیر منتشر شده، Lei Jun در سال 2019 موفق به دریافت جایزه «ترویج دهنده برجسته سوسیالیسم با خصوصیات چینی» از وزارت صنعت و فناوری اطلاعات شده است. وال استریت ژورنال گزارش داده است که این جایزه به 100 شخصیت برتر کشور چین اهدا شده و در وب سایت شیائومی نیز به این موضوع اشاره شده است.  

image

 

همچنین در گزارش یاد شده آمده است که شیائومی به تازگی و در بخش 5G، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های پیشرفته، سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای کرده است که همین موضوع، یکی دیگر از عوامل قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا به حساب می‌آید.

مسئولان شیائومی متأسفانه هیچ اظهار نظری در این مورد به میان نیاورده‌اند. اما چندی پیش، آن‌ها هرگونه وابستگی به ارتش کشور چین را تکذیب کرده و حتی به دادگاه‌های مختلف در زمینه قرار گرفتن در لیست سیاه شکایت کردند.

گزیده‌ای از سخنان یکی از مدیران شیائومی در این مورد به شرح زیر است:

شرکت ما تأیید می‌کند که هر گونه تصاحب، کنترل شدن یا همکاری با ارتش چین به صورت کاملا جدی تکذیب شده و طبق عناوین یاد شده در NDAA، شیائومی یک شرکت نظامی کمونیست چینی نیست.

به نظر شما قرار دادن شیائومی در لیست تحریم‌ها دلیل دیگری داشته و آیا چنین حرکتی صحیح بوده است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

فرمان

۱۳۹۹/۱۲/۲۰
اگر الان گوشی شیائومی بخریم ولی مثل هوآوی بشه چکار کنیم با گوشیمون؟

عرفان

۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بله آمریکا حق داره همه دنیا رو تحریم کنه و همیشه بقیه مقصر هستن...

امیر

۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آمریکا هر شرکتی رو که براش شاخ میشه رو تحریم میکنه. اون هم به بهانه های مختلف و بی ربط