خانهاخبار
آیفون 13 نسبت به آیفون 12 چه تغییراتی خواهد داشت؟

آیفون 13 نسبت به آیفون 12 چه تغییراتی خواهد داشت؟

در این مطلب می‌‌خواهیم تفاوت‌های آيفون‌های جدید با نسل پیشین را بررسی کنیم.
۱۳۹۹/۱۲/۱۳

شایعات مختلف حاکی از آن است که اپل در سال 2021 نیز مانند سال گذشته، از چهار مدل آیفون رونمایی خواهد کرد که ادامه دهنده مسیر موفق نسل پیشین خود خواهند بود. در حالی که پیش بینی می‌شود زبان طراحی آن‌ها تغییری نکرده و همان طراحی تخت با لبه‌هایی تیز را شاهد خواهیم بود، اما از طرف دیگر احتمالا با دوربین‌های پیشرفته‌تر و پردازنده‌ای سریع‌تر روبرو بوده و بالاخره نیز شاهد پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتزی در این محصولات خواهیم بود.

بر اساس پیش بینی‌های تحلیل گران، ظاهرا باید منتظر فروش بالای آیفون 13 در آینده نزدیک باشیم. چرا که نسخه‌های پرو از قیمتی بیش از 1000 دلار برخوردار بوده و مدل مینی نیز باتری کم ظرفیتی را دارا است و به این ترتیب، آیفون 13 معمولی احتمالا مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

در این قسمت، لیست تغییرات آیفون 13 نسبت به آیفون 12 را به صورت مختصر مرور خواهیم کرد:

  • زبان طراحی تخت و ابعاد کاملا مشابه با نسل قبل، اما احتمالا کمی ضخیم‌تر
  • نمایشگر 6.1 اینچ در نسخه معمول که احتمالا شاهد پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتزی در مدل‌های پرو خواهیم بود.
  • پردازنده A15 Bionic قوی‌تر و سریع‌تر
  • دوربین دوگانه حاصل همان ترکیب لنز واید و اولترا واید
  • بالا رفتن نسبی ظرفیت باتری نسبت به باتری 2800 میلی آمپر ساعتی آيفون 12
  • ارتباط Wi-Fi 6E سریع‌تر

قیمت و تاریخ عرضه

همان طور که می‌دانید، آیفون 12 به دلیل مشکلاتی که پاندمی کرونا برای شرکت‌های مختلف به وجود آورد، با تأخیر نسبتا زیادی روبرو شد و معرفی آن‌‌ها در ماه اکتبر و عرضه آن‌ها نیز نهایتا به ماه نوامبر کشیده شد. اما به نظر می‌رسد که خانواده آیفون 13 بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در همان موعد سالانه ماه سپتامبر بدون هیچ تأخیری به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

اگر اتفاقات سال‌های گذشته به طور معمول روی دهد، احتمالا در تاریخ سه شنبه 14 سپتامبر مصادف با بیست و سوم شهریور ماه 1400 شاهد معرفی سری آيفون 13 خواهیم بود و عرضه آن‌ها نیز از 24 سپتامبر، یعنی دوم مهر ماه سال آینده آغاز می‌شود.

تا به این لحظه، هیچ سند و مدرکی در مورد افزایش قیمت آیفون‌های 2021 مشاهده نشده است و به این ترتیب، باید منتظر قیمت پایه 800 دلاری برای آیفون 13 تحت قرارداد با اپراتورها، یا قیمت 830 دلاری برای مدل آنلاک شده آن‌ها باشیم.

image

 

دوربین‌ها

در سال‌های اخیر، اپل استراتژی مشخصی را برای دوربین محصولات خود اتخاذ کرده است. این استراتژی به این صورت است که آيفون 11 و آیفون 12 با دوربین دوگانه شامل ترکیب لنزهای واید و اولترا واید همراه بوده‌اند و اثری از لنز تله فوتو روی این محصولات مشاهده نشده است.

حال به نظر می‌رسد که در آیفون‌های 2021 نیز این استراتژی ادامه یافته و با کنار گذشتن مجدد لنز تله فوتو، آیفون 13 با دوربین‌های واید و اولترا واید همراه خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که مهندسان کوپرتینویی سه اصلاح کلیدی زیر را روی این دو لنز اعمال کرده‌اند:

  • ساختار پیشرفته‌تر و 6 المنتی برای لنز اولترا واید
  • لنز اولترا واید سریع‌تر و مجهز شدن به دریچه دیافراگم f/1.8 برای عکاسی بهتر در شرایط نوری کم
  • بهبود قابلیت‌های نرم‌افزاری برای بالا رفتن کیفیت تصاویر خروجی

پس به این ترتیب، شاهد بهبود کیفیت تصاویر در آيفون 13 خواهیم بود. اما طبق شایعات ظاهرا مشکل مربوط به زوم در آیفون 12 همچنان به قوت خود باقی مانده و تنها امکان زوم 5 برابر دیجیتال در حالت عکاسی و زوم 3 برابر در حالت فیلمبرداری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

چندی است که حرف و حدیث‌هایی زیادی در مورد اضافه شدن حالت Astrophotography و قابلیت پرتره در هنگام فیلمبرداری به دوربین آیفون‌های 2021 به گوش می‌رسد. اما این موضوع توسط تحلیل گران سرشناس مورد تأیید قرار نگرفته است.

عملیات پردازشی و تراشه A15 Bionic

همان طور که می‌دانید، کوپرتینویی‌ها مدت زمان زیادی است که پردازنده‌های سری A خود را تولید کرده و به این ترتیب، نامی برای خود در این عرصه دست و پا کرده‌اند. حال این داستان برای آيفون‌های 2021 نیز ادامه‌دار خواهد بود و پردازنده A15 Bionic به عنوان قلب تپنده این محصولات نقش خود را ایفا خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود که آیفون 13 مانند نسل پیشین، از 4 گیگابایت رم برخوردار باشد. بد نیست بدانید که مدل‌های پرو از رم 6 گیگابایتی بهره‌مند هستند و این موضوع، یکی از مهم ترین تفاوت‌های نسخه معمولی و مدل پرو به حساب می‌آید.

به عنوان یکی از عواملی که باعث پیشرفت آيفون 13 نسبت به نسل پیشین خود به حساب می‌آید، می‌توان به پشتیبانی آن از شبکه‌های مختلف ارتباطی از جمله Wi-Fi 6E اشاره کرد. نسخه جدید وای فای امکان ارتباطی سریع‌تر، تأخیر کم‌تر و پشتیبانی از باندهای 6 گیگاهرتزی را فراهم کرده است.

در جدول زیر، می‌توانید مقایسه‌ای میان دو پردازنده اخیر پرچمدار که ساخت کمپانی‌های اپل و کوالکام است را مشاهده کنید:

 

گیک بنچ 5 تک هسته‌ای

گیک بنچ 5 چند هسته‌ای

Apple A14 Bionic

1593

4158

Qualcomm Snapdragon 888

1113

3436

 

 

در دنیای گیمینگ نیز مشاهده می‌کنید که تراشه ساخت اپل نسبت به پردازنده تولید شده توسط کوالکام برتری محسوسی دارد.

 

در حال حاضر، متأسفانه اطلاعاتی در مورد عملکرد پردازشی تراشه A15 Bionic در دسترس نیست، اما مطمئنا طی ماه‌های آتی، اطلاعاتی در این زمینه در رسانه‌های خبری منتشر خواهد شد.

نمایشگر

طبق حرف و حدیث‌های مطرح شده، آیفون 13 با همان زبان طراحی و ابعاد آيفون 12 همراه خواهد بود. این بدان معناست که این محصول از همان نمایشگر 6.1 اینچی بهره‌مند است. این ابعاد نسبت به سایز 5.8 اینچی نمایشگر آیفون 10، آیفون 10S مکس و آیفون 11 پرو کمی بزرگ‌تر بوده، اما آن قدری بزرگ نیست که احساس ناراحتی به دستان شما القاء کند.

اما بزرگ‌ترین سوالی که در این قسمت مطرح می‌شود، این است که آیا نمایشگر آیفون 13 از نرخ نوسازی 120 هرتزی برخوردار خواهد بود یا خیر؟ این ویژگی هم اکنون روی محصولات اندرویدی که از قیمتی بیش از 600 دلار برخوردار هستند، دیده می‌شود. ولی همچنین باید بدانید که این محصولات از باتری‌های بزرگ‌تری نیز بهره می‌برند و بالا رفتن نرخ رفرش صفحه نمایش، تأثیر مستقیمی روی مصرف بیشتر باتری دارد. شایعات حاکی از آن است که آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس به نمایشگری با نرخ نوسازی 120 هرتزی مجهز خواهند بود، اما هنوز اطلاعاتی در مورد آیفون 13 در این حوزه در دسترس نیست.

image

 

باتری و تکنولوژی شارژ

اپل برای دستیابی به ضخامت کمتر در آيفون 12، مجبور شد تا ظرفیت باتری این محصول را حدودا 10 درصد نسبت به نسل گذشته کاهش دهد. اما شایعات جدید حاکی از آن است که ضخامت آيفون 13 نسبت به مدل قبل کمی بیشتر خواهد بود و همین موضوع می‌تواند خبری خوش برای علاقمندان به این محصول به حساب آید. با همراه داشتن این موضوع در ذهن خود، نگاهی به ظرفیت باتری آیفون‌های تولید شده توسط کمپانی اپل در سال‌های اخیر می‌اندازیم:

  • ظرفیت باتری آیفون 13 و آیفون 13 پرو: کمی بهتر از خانواده آیفون 12
  • ظرفیت باتری آیفون 12 و آیفون 12 پرو: 2815 میلی آمپر ساعت
  • ظرفیت باتری آیفون 11: 3110 میلی آمپر ساعت

در خصوص موضوع شارژر، مطمئنا می‌دانید که در خانواده آیفون 12 شاهد حذف هدفون و آداپتور شارژر از جعبه این محصولات بودیم و به نظر می‌رسد که این اتفاق در آیفون 13 نیز ادامه داشته باشد. طبق نظر مدیران اپل، این اقدام در حوزه کمک به طبیعت روی داده است، اما بسیاری از تحلیل گران این حرکت را ناشی از پایین آوردن قیمت تمام شده و سود بیشتر کمپانی اپل به حساب می‌آورند. با تمام این تفاسیر، برای شارژ آیفون 13 نیز شما باید هزینه 20 دلاری را برای خرید آداپتور شارژر نیز در نظر بگیرید.

در خصوص سرعت شارژ و تکنولوژی‌های مربوطه، کوپرتینویی‌ها ثابت کرده‌اند که نسبت به رقبا، بسیار کندتر عمل خواهند کرد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد که اتفاق شگفت انگیزی در این حوزه روی دهد و باید انتظار همان توان 20 واتی گذشته را داشته باشیم. همچنین امکان شارژ بی سیم با توان 15 واتی نیز در این زمینه وجود خواهد داشت.

مقایسه مشخصات آیفون 13 با آيفون 12

در جدول زیر، می‌توانید مقایسه‌ای میان این دو محصول طبق اطلاعات منتشر شده تا به این لحظه به عمل آورید:

 

آیفون 13

آیفون 12

ابعاد و وزن

مشابه آیفون12، احتمالا کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر

7.4 × 71.5 × 146.7 میلیمتر، 164 گرم

نمایشگر

6.1 اینچ OLED، نرخ نوسازی 60 هرتزی

6.1 اینچ OLED، نرخ نوسازی 60 هرتزی

پردازنده

A15 Bionic

A14 Bionic

میزان رم

4 گیگابایت

4 گیگابایت

میزان حافظه داخلی

64، 128 و 256 گیگابایت، غیر قابل ارتقاء

64، 128 و 256 گیگابایت، غیر قابل ارتقاء

مشخصات دوربین‌ها

12 مگاپیکسل واید

12 مگاپیکسل اولترا واید با دریچه دیافراگم f/1.8 سریع‌تر

12 مگاپیکسل واید

12 مگاپیکسل اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4

ظرفیت باتری

کمی بیشتر از آیفون 12

2815 میلی آمپر ساعت

سرعت شارژ

20 وات با کابل، 15 وات به صورت بی‌سیم

20 وات با کابل، 15 وات به صورت بی‌سیم

قیمت

شروع از 830 دلار

شروع از 830 دلار، پس از عرضه آیفون 13 با افت قیمت 100 دلاری روبرو خواهد شد

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Kamran

۱۳۹۹/۱۲/۱۳
بازار و تکنولوژیای گوشی دیگه اشباع شده
مثل قبل نیست
شرکتا دیگه چیز خفن و منحصر به فردی ندارن
البتتتته فعلا ندارن