خانهاخبار
کدام واکسن‌های کووید-۱۹ بیشتر استفاده شده است

کدام واکسن‌های کووید-۱۹ بیشتر استفاده شده است

در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی‌های واکسن‌های کووید-۱۹ و میزان استفاده از آن‌ها بپردازیم
۱۳۹۹/۱۲/۴

سال گذشته و امسال از همه جهت پرفراز و نشیب دنبال شد که همه‌گیری ویروس کرونا اتفاقات عجیب و غریب و بعضا غیرمنتظره را برای تمامی اهالی کره‌ی زمین رقم زد. امید می‌رود با واکسیناسیون و افزایش آن در جای جای زمین این پدیده کمتر شود. در حال حاضر هشت نوع واکسن مختلف در سراسر جهان وجود دارد و بیش از ۱۷۲ میلیون نفر اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، یعنی ۲.۲ به ازای هر ۱۰۰ نفر. همه‌ی واکسن‌ها به دو بار تزریق نیاز دارند اما قرار است با واکسن یکبار مصرف Johnson & Johnson's JNJ -1.7% JNJ -1.7% شرایط تغییر کند و طی  چند هفته‌ی آینده تایید موسسات نظارتی را بدست بیاورد.

بر اساس اطلاعاتی که نیویورک تایمز بدست آورده در حال حاضر اولین واکسن کرونا که مجاز به استفاده در ایالات متحده است، بیشترین استفاده را نیز در سطح جهان دارد. طبق نتایجی که در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد واکسن‌های mRNA که متعلق به مدرنا است و واکسن فایزر تا ۹۵ درصد موثر بوده‌اند. این نتایج در سیستم بهداشت دیجیتالی اسراییل نیز تکرار شده است که نتایج مشابهی بدست آمده و میزان اثربخشی آن به رقم‌های اعلام شده نزدیک بوده است. در واقع شبکه‌ی بهداشت آن‌ها با آزمایش روی ۶۰۰ هزار فرد واکسینه شده به میزان اثربخشی ۹۴ درصد رسیده است.   

image

با توجه به نتایج چشمگیر این واکسن‌ها، دولت‌هایی که مقادیر قابل توجهی از این واکسن را بدست آورد‌ه‌اند شرایط را برای خود آسوده‌تر می‌بینند. تاکنون ۶۱ کشور از واکسن فایزر بیون‌تک استفاده کرده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به آمریکا، کانادا، مکزیک، اتحادیه‌ی اروپا و عربستان صعودی اشاره کرد. واکسن مدرنا نیز که اثربخشی ۹۴ درصدی را به ثبت رسانده است در ۲۷ کشور در سراسر جهان استفاده شده است. امید زیادی به واکسن آکسفورد/آسترازنکا به دلیل کم هزینه بودن و سهولت در ذخیره‌ سازی وجود دارد، هرچند که در برخی مناطق جهان بحث و جدل ایجاد کرده است.

حتی با وجود اینکه سازمان بهداشت جهانی گفته است این تزریق برای تمامی بزرگسالان بی‌خطر است، اما تعدادی از کشورها از جمله آلمان و لهستان با اشاره به کمبود داده‌ها در مورد اثربخشی آن روی سالمندان، واکسیناسیون را روی افراد زیر ۶۵ سال محدود کرده‌اند. با این وجود اکنون در بیش از ۴۱ کشور از جمله اتحادیه‌ی اروپا، مراکش و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک نیز در ۶ کشور خارجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مطالعات اخیر منتشر شده در The Lancet نشان می‌دهد که اسپوتنیک V روسیه نیز با اثربخشی ۹۱.۶ درصد در میان واکسن‌های موثر جهان قرار دارد. این رقم در کنار هزینه‌ی کم، آن را به پیشنهادی جذاب برای تعدادی از دولت‌ها تبدیل کرده و در ۹ کشور در حال توزیع است. مجارستان تبدیل به اولین کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا شده که برخلاف عدم تایید بروکسل، شروع به استفاده از اسپوتنیک کرده و امیدوار است که در آینده‌ای زود با واکسن‌های سینوفارم نیز به واکسیناسیون بپردازند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اظهار داشت که تمام واکسن‌های کووید-۱۹ به محض تایید مورد استقبال قرار گیرند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

اما

۱۳۹۹/۱۲/۵
فقط فایزر