خانهاخبار
گوگل تی‌وی خوب است اما هنوز با ایده‌آل فاصله دارد

گوگل تی‌وی خوب است اما هنوز با ایده‌آل فاصله دارد

فراگیرشدن تلویزیون‌های اینترنتی در حال تبدیل شدن به امری عادی است. در ادامه نتایج بررسی گوگل تی‌وی برای شما کاربران عزیز اورده شده است
۱۳۹۹/۱۱/۳۰

در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ بازار تلویزیون‌های اینترنتی رونق گرفته و اکثر شبکه‌ها بار ترافیکی بالایی را مشاهده می‌کنند. شاید باید به خاطر این موضوع قدردان خانه‌نشینی باشیم. در کشور ما سرویس‌های اینترنتی رشد مضاعفی را تجربه کردند و امید می‌رود با روند رو به رشد خود و تولید محتوایی در خور و همراه با سلیقه‌ی مردم این بخش از نیاز جامعه را پوشش داده وبا محتوای با کیفیت این بخش از نیاز جامعه را پاسخگو باشند.

گوگل تی‌وی در بحث جست و جو و کشف محتوا مطالب زیادی ارائه می‌دهد، حتی دارای طراحی مدرن و جذاب است. بااین حال، در بعضی نقاط قطعا جای پیشرفت وجود دارد. در ادامه چند تغییر که دوست داریم در آینده شاهد آن در گوکل تی‌وی باشیم را بیان می‌کنیم.

توقف مینیمایز کردن برنامه‌ها
image

یکی از بزرگترین نقاط قوت Google TV امکان یافتن سریع محتوا، در اکثر مواقع حتی بدون باز کردن محتوای در حال پخش اتفاق می‌افتد. با این حال تغییرات اخیر باعث می‌شود که احساس شود همه‌ی پلتفرم‌ها به آن اهمیت می‌دهند. در به‌روزرسانی اخیر که گوگل خیلی بی سروصدا آن را منتشر کرد سایز آیکون‌ها تغییر کرده و در سربرگ For You اندازه‌ی آیکون‌ها به حداقل رسانده شده است. گوگل می‌خواهد کاربران از لیست مشاهده و سایر ویژگی‌های اکتشافی استفاده کنند. با این حال چند مسئله‌ی مهم با این رویکرد وجود دارد.

اول از همه پشتیبانی از برنامه‌ی ساده وجود دارد. Google TV دارای فهرست محدودی از سرویس‌ها است که عمیقا با آن‌ها ادغام می‌شود و از محتوایی که افراد از طریق Plex، Vudu و بی‌نهایت سرویس دیگر تماشا می‌کنند و همین طور سرویس‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند هم‌چون Discovery+، چشم‌پوشی می‌کند. گوگل تی‌وی با قرار دادن همه‌ی کارت‌های خود در بخش پیشنهادات اهمیت کمتری برای سلایق کاربران قائل است.

مسئله‌ی بزرگتر این رویکرد اینست که چگونه روی پیشرفت رقبا تاثیر خواهد گذاشت. اندروید تی‌وی و گوگل تی‌وی امسال با تاخیر زیاد برای Roku، Fire TV مورد به‌روزرسانی قرار گرفتند در حالی که HBO Max، Peacock در پلی‌استور عرضه شدند. حال سوال اینجاست چرا انقدر تاخیر داشته‌اند. شاید یکی از جواب‌ها آمادگی و اشتیاق بیشتر کاربران باشد. پلتفرم‌ها خواهان بیشتر از این بودند و ارائه دهندگان نیز همین کار را انجام دادند. گوگل در قایق دیگر رقبا نیست، اما فشار زیادی برای استفاده کاربران از سرویس های استریم و جست و جوی خود می‌آورد و همین موضوع ممکن است باعث ایجاد روابطی خارج از چهارچوب شود. البته این موضوع جدیدی نیست و نتفلیکس زمانی که کروم کست عرضه شده بود از انتشار برنامه‌های خود روی کروم کست برای ماه‌ها خودداری می‌کرد. فهرست پیشنهادات گوگل تی‌وی و لیست تماشای آن جذاب است اما تاکید بیش از حد روی آن منجر به خراب شدن رقبا می‌شود.

باز طراحی کتابخانه
image

شاید آزار دهنده‌ترین نکته در مورد گوگل تی‌وی نحوه‌ی تعامل با محتوای خریداری شده باشد. Google TV فیلم‌ها و ویدیوهای کاربر را به نمایش می‌گذارد که برای نامی در حد و اندازه‌ی گوگل خوب است اما مستقیما در صفحه‌ی اصلی و در قسمتی با نام کتابخانه قرار می‌گیرد که از نظر مفهومی عالی به نظر می‌رسد اما در عمل ایراداتی دارد.

بزرگترین مشکل در سربرگ کتابخانه Google TV به طراحی و لایه‌های آن برمی‌گردد. مانند برنامه و پیشنهادات، همه‌ی فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی خریداری شده توسط کاربر به صورت افقی لیست می‌شوند. اگر فقط چند عنوان در کتابخانه دارید مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که تعداد محتواها افزایش پیدا می‌کند کاملا خسته کننده و درهم می‌شود. فرض کنید اکثر فیلم‌های مارول را خریداری کرده‌اید، در این صورت باید زمانی را برای پیدا کردن فیلم مورد نظر خود صرف کنید و میان همه‌ی محتواها پیمایش کنید. این اتفاق باعث می‌شود تا به جای آن از Vudu و Movies Anywhere استفاده شود.

یک راه حل ساده برای این مشکل اینست که فقط سربرگ کتابخانه را در گوگل تی‌وی عوض کنید و فیلم‌ها و محتواها را با تنظیمات پیشرفته‌تر مرتب‌سازی کنید و بنا به میل خود آن‌ها را تغییر دهید.

گشت و گذار در پلی استور
image

گرچه این تغییرات جزیی به نظر می‌رسند اما واقعا گوگل تی‌وی به آن‌ها احتیاج دارد. به دلایل نامعلومی گوگل تصمیم گرفته تا پلی استور را در این پلتفرم نادیده بگیرد و بدون دلیل روشنی آن را در دسترس قرار نداده است. برای گشتن در پلی استور دو راه دارید که یکی از آن‌ها سوال از دستیار صوتی است و دیگری جست و جوی تنظیمات و گشتن تعداد بی‌شماری صفحه و درنهایت دسترسی به پلی استور! در نهایت همه‌ی این‌ها باعث تجربه‌ی کاربری ناخوشایندی می‌شود.

استدلال فنی اینست که پلی استور در صفحه‌ی اصلی گوگل تی‌وی ادغام شده است. در سربرگ اپلیکیشن‌ها پیشنهاداتی برای برنامه‌های جدید وجود دارد، اما همچنان عملکرد خوبی را شاهد نیستیم. پلی استور مناسب می‌تواند به کاربران اجازه دهد از یک جای مشخص برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنند و اپلیکیش‌ها را مدیریت کنند و حتی تنظیمات مربوط به به‌روزرسانی خودکار را انجام دهند. این حرکت به نظر یک انتخاب عمدی است که مطابق با تلاش‌های آمازون و Roku است. این کار یک لایه‌ی اضافی است که کاربران را سردرگم می‌کند و واقعا ضرورتی ندارد.

افزایش میزان شخصی سازی 
image

در حال حاضر گوگل تی‌وی از طراحی خوب و آسان برخوردار است، اما یک عنصر مهم در آن دیده نمی‌شود و آن کنترل توسط کاربر است. توانایی جابه‌جایی ردیف‌ها در رابط کاربری که ما را به یاد اندروید تی‌وی می‌اندازد. این اتفاق پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. می‌توان در این زمینه یوتوب تی‌وی را مثال زد. جالب است یک راهنمای Live TV در صفحه‌ی اصلی وجود دارد، اما در سربرگ‌ For You اصلا توصیه نمی‌شود از یوتوب تی‌وی آن هم در ردیف دوم استفاده کنید. در سربرگ کتابخانه علاقه‌ای به نمایش DVR ندارم به خصوص در بالا. در کل پیشنهادات گوگل تی‌وی خوب است، اما اگر می‌شد به طور دقیق آن را تنظیم کرد قطعا بهتر بود.

اضافه شدن ساعت

نکته‌ی آخر بسیار جزیی است، اما باید آن را ذکر کرد. در صفحه‌ی اصل گوگل تی‌وی هیچ ساعتی وجود ندارد که اگر زمان نمایش داده می‌شد بهتر بود. برای دیدن ساعت باید سری به نوتیفیکیشن‌ها بزنید یا منتظر بمانید تا به حالت اسکرین سیور برود و ساعت را ببینید. می‌توان انتظار داشت کنار علامت گوگل تی‌وی یا خاموش و روشن در سمت راست یک ساعت مشاهده کرد که آسان‌تر از روش‌های دیگر است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)