خانهاخبار
ناسا با همکاری اسپیس ایکس در مدار ماه ایستگاه فضایی می‌سازد

ناسا با همکاری اسپیس ایکس در مدار ماه ایستگاه فضایی می‌سازد

ناسا اعلام کرده که با پرداخت هزینه‌ای 330 میلیون دلاری از اسپیس ایکس خواسته تا در ساخت و ارسال قطعات لازم برای ایستگاه فضایی ماه به این سازمان کمک کند.
۱۳۹۹/۱۱/۲۹

ناسا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ از طریق پروژه‌ای به نام آرتمیس دوباره پای انسان را به سطح ماه برساند. یکی از قسمت‌های مهم این پروژه ساخت ایستگاهی فضایی در مدار ماه به نام Lunar Gateway است که به عنوان مأمنی برای مسافرت فضانوردان از فضا به ماه و بالعکس خواهد بود.

«دروازه قمری» یا Lunar Gateway پروژه‌ای جاه‌طلبانه است. ناسا در ابتدا می‌خواست ساخت این ایستگاه را زمانی شروع کند که سکوی موشکی «سیستم پرتاب فضایی» آماده فعالیت شده باشد. ولی متاسفانه موانعی که بر سر راه توسعه این موشک به وجود آمد، ناسا را در شرایط سختی قرار داد. حالا به نظر می‌رسد که اسپیس ایکس قرار است منجی این سازمان فضایی باشد. چون ناسا می‌خواهد ۳۳۰ میلیون دلار به این شرکت پول بدهد تا قطعات دروازه قمری را به فضا ببرد.

اسپیس ایکس به‌صورت منظم به فضا سخت‌افزار می‌فرستد و معمولا این کار را با موشک‌های فالکون ۹ انجام می‌دهد. این موشک‌ها قدرت زیادی دارند، اما به اندازه‌ای که برای احداث یک ایستگاه فضایی جدید لازم است توانمند نیستند، بنابراین اسپیس ایکس از موشک فالکون هوی (Heavy) استفاده خواهد کرد که توان بسیار بیشتری دارد ولی هزینه انجام عملیات با آن بالاست. به همین خاطر، پای ۳۳۰ میلیون دلار پول به میان آمده است. اسپیس ایکس در بیانیه‌ای می‌گوید:

ناسا شرکت فناوری‌های اکتشافی فضایی (اسپیس ایکس) را برای فراهم‌سازی بستر ارسال «عنصر توان و پیشران» (PPE) و «پایگاه لجستیک و سکونت‌گاهی» (HALO) انتخاب کرده که از اجزای اساسی این دروازه هستند. دروازه [قمری] به عنوان اولین پایگاه مداری درازمدت پیرامون ماه، به منظور فراهم‌سازی شرایط پایدار برای ماموریت‌های فضانوردان در برنامه آرتمیس نقشی حیاتی دارد.

این دو قطعه از اساسی‌ترین بخش‌های دروازه قمری هستند. ناسا می‌خواهد فضاپیماها در آینده به این دروازه بروند، به ایستگاه وصل شوند و بعد با کمک یک وسیله نقلیه جداگانه به سطح ماه برسند. سپس وقتی ماموریت روی سطح ماه به اتمام رسید، دوباره به ایستگاه برگردند، فضاپیمای قبلی خود را از دروازه جدا کنند و به سمت زمین رهسپار شوند. اگر ناسا موفق به انجام این کار شود، سفر به ماه نه تنها آسان‌تر بلکه ارزان‌تر می‌شود. با این حال، با توجه به مشکلاتی که در سال ۲۰۲۰ به وجود آمد و وقفه‌هایی که در پروژه‌ها اتفاق افتاد، ابتدا باید منتظر ساخت این قطعات و فراهم شدن بسترهای اولیه باشیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)