خانهاخبار
سونی در عرضه گوشی‌های خود باید پیرو استراتژی سامسونگ باشد

سونی در عرضه گوشی‌های خود باید پیرو استراتژی سامسونگ باشد

اگر سونی می‌خواهد دوباره سهم خوبی از بازار را در دست بگیرد باید یکی از مهم‌ترین مشکلات خود را برطرف کند، مشکلی که سامسونگ امسال به درستی متوجه آن شد.
۱۳۹۹/۱۱/۲۷

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که گوشی‌های سونی فروش خوبی ندارند. این شرکت چند وقت پیش در گزارشی اعلام کرد که در سه‌ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ تنها یک میلیون موبایل فروخته و این رقم ۲۲ درصد نسبت به بازه زمانی سال قبل از آن کمتر شده است. با وجود این که آمار کل فروش سونی در سال ۲۰۲۰ هنوز منتشر نشده، ولی شرکتی که زمانی در سال ۲۰۰۷ صد میلیون موبایل فروخت، امروز حال خوشی ندارد.

ولی چرا مردم دیگر گوشی‌های سونی را نمی‌خرند؟ تعداد برندهای سازنده تلفن‌های هوشمند روزبه‌روز بیشتر می‌شود و شرکت‌های چینی هر سال سهم بیشتری از بازار را در اختیار می‌گیرند، ولی مشکل بزرگ سونی قیمت‌گذاری است. اکسپریا ۱ مارک ۲ و اکسپریا ۵ مارک ۲ گوشی‌های خوبی هستند، ولی قیمت بالای آن‌ها از معایب‌شان به حساب می‌آید.

اگرچه گوشی‌های سونی کیفیت بالا و قطعات قدرتمندی دارند، ولی کاربران همیشه به دنبال خرید محصولاتی هستند که بیشترین بازدهی را در قبال قیمتی مناسب ارائه کند. سامسونگ به‌تازگی متوجه این موضوع شده و سونی هم اگر می‌خواهد موفقیتی داشته باشد باید طرح مشابهی را پیاده‌سازی کند.

وقتی گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۱ را روی کاغذ با هم مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید که پرچمداران ۲۰۲۱ سامسونگ پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به مدل‌های ۲۰۲۰ ندارند. ولی بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها قیمت کمترشان است که مهم‌ترین اتفاق را رقم می‌زند.

سامسونگ در گفتگو با نشریه Korea Herald می‌گوید فروش گلکسی اس ۲۱ در مقیاس سالانه در کره جنوبی ۳۰ درصد بیشتر شده است. این آمار صرفا مربوط به فروش دو هفته ابتدایی سری گلکسی اس ۲۱ است و احتمالا ماه‌های هیجان‌انگیزتری برای محصولات جدیدتر و مقرون به‌صرفه‌تر سامسونگ در پیش است.

به‌علاوه، بیانیه شعبه بریتانیایی سامسونگ تایید می‌کند که فروش گلکسی اس ۲۱، حداقل در بریتانیا، حتی از گلکسی اس ۱۰ بیشتر شده است. بیش از نصف سفارش‌های پیش‌خرید مربوط به گلکسی اس ۲۱ الترا بوده که قیمتش نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است. بنابراین گوشی‌های جدید و ارزان‌تر سامسونگ بهتر می‌فروشند، در حالی که تغییرات زیادی را ارائه نمی‌کنند.

سونی می‌تواند چه درسی بگیرد؟

موفقیت سامسونگ در فروش گوشی‌های ارزان‌تر به همه سازندگان تلفن‌های هوشمند و به‌خصوص سونی که با مشکلی جدی در فروش محصولاتش روبرو است، پیام مهمی را می‌رساند. به فرض، اگر تمرکز سونی در تولید اکسپریا ۱ مارک ۳ بر خلق موبایلی برای تماشای فیلم یا اجرای بازی‌های سنگین نباشد – چون به نظر می‌رسد که رویکرد سونی در موبایل‌های اخیرا آنان چنین بوده – و بیشتر سعی کند همان اکسپریا ۱ مارک ۲ را با قیمت ارزان‌تری به بازار بفرستد، احتمالا می‌تواند نظر کاربران را جلب کند.

سونی حتما در گذشته به دلایلی از اتخاذ این تصمیم اجتناب کرده است. محصولات این شرکت در حوزه‌های مختلف قیمت‌های بالایی دارند: دوربین آلفا A1، پلی استیشن ۵ و هدفون WH-1000XM4 همگی با بالاترین قیمت ممکن وارد بازار شدند. ولی وقتی کسی گوشی‌های گران قیمت آن‌ها را نمی‌خرد، چه دلیلی وجود دارد که این غول ژاپنی همچنان به عرضه این محصولات گران ادامه دهد؟

بسیاری از برندهای قدیمی برای حفظ حیات خود در تقلا هستند. ال‌جی در حال بررسی همه گزینه‌هاست و حتی ممکن است کسب و کار موبایل خود را بفروشد. اچ‌تی‌سی سالی یک گوشی پریمیوم معرفی می‌کند.. بلک‌بری هم به تاریخ پیوسته، اما شاید در آینده برند آن را روی محصولات شرکت دیگری ببینیم. حتی نوکیا هم به‌رغم عملکرد خوب HMD Global در دنیای پرچمداران حرفی برای زدن ندارد و تمرکز خود را روی بازارهای اقتصادی گذاشته است.

اگر سونی نمی‌خواهد کسب و کار تلفن‌های هوشمند خود را از دست بدهد، باید موبایل‌های ارزان‌تری بسازد تا کاربران تمایلی به خرید محصولات این شرکت داشته باشند. البته این برند با مشکلات بیشتری در زمینه عرضه گوشی‌های خود مواجه است، اما برای رسیدن به موفقیت باید گام به گام موانع را از سر راه برداشت.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مجتبی

۱۳۹۹/۱۱/۲۸
یکی از بزرگترین مشکلات سونی در انگلستان این است که شما میتوانید از اپل استور هر آیفونی را و از نمایندگی های سامسونگ هر پرچمداری را به صورت قسطی 24 یا 36 ماهه بدون یک پنس سود بانکی یا بهتر بگم بدون بهره خریداری کنید... در حالی که سونی برای تمام محصولاتش بویژه گوشی فقط نقد میخاد و یکجا... خب نمیشه عزیز دلم در وسع خیلی ها نیست.... خود من عاشق و خواهان اکسپریا ۵ مارک ۲ بودم ولی هفتصد پوند یکجا اصلا برام مقدورو قابل تصور نیست در حالی که اگه مثل رقیبش اپل میومد به صورت اقساط 24 ماهه (ماهی 29 پوند) و یا مانند سامسونگ اقساط 36 ماهه (ماهی 19.5) ارائه میداد تو هوا زده بودمش

مهمان

۱۳۹۹/۱۱/۲۸
فکر کنم علاوه بر قیمت بالا، طراحی قدیمی و یکسان گوشی با گوشه های نسبتا تیز، دوربینهای ضعیفتر از رقبا (با وجود اینکه سونی خودش از بهترین دوربین سازا هستش) هم از عوامل فروش کم گوشیهای سونی باشه.