خانهاخبار
بایدن برای حل مشکل کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا فرمان اجرایی امضا می‌کند

بایدن برای حل مشکل کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا فرمان اجرایی امضا می‌کند

بلومبرگ در گزارشی می‌گوید که رئیس جمهور جدید آمریکا به‌زودی فرمانی اجرایی امضا خواهد کرد تا به حل کمبود جهانی تراشه‌ها کمک کند.
۱۳۹۹/۱۱/۲۷

به گزارش نشریه بلومبرگ، کاخ سفید متعهد شده تا به حل مشکل جهانی کمبود نیمه‌رساناها کمک کند. گفته شده که جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی دستور بازبینی شرایط زنجیره تامین را صادر می‌کند و به تبیین یک استراتژی بلند مدت برای جلوگیری از کمبودهای آتی خواهد پرداخت.

کمبود فعلی تراشه‌ها چند علت مختلف دارد: افزایش چشمگیر تقاضا برای محصولات الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ‌ها که به موجب همه‌گیری ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی مردم حالا خریداران بیشتری پیدا کرده‌اند؛ کُند شدن فرآیند تولید که باز هم به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ با چالش‌هایی روبرو است؛ مدل تجاری صنعت نیمه‌رساناها که در آن اکثر شرکت‌ها به جای تولید تراشه‌های خود را از TSMC تامین می‌کنند؛ و اثرات سوء جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین که شرایط همکاری با تراشه‌سازان چینی را سخت‌تر کرده است.

در نتیجه، شرکت‌هایی مثل اپل، کوآلکام، سونی و AMD در هفته‌های اخیر با کمبود تراشه مواجه شده‌اند و محصولاتی مثل آیفون، پلی استیشن ۵ یا پردازنده‌ها و گرافیک‌های AMD به ندرت و به سختی در بازار پیدا می‌شوند.

منتها در دنیای درهم‌تنیده امروز، نقصان تراشه‌های نیمه‌رسانا نه فقط بر صنایع مرتبط با فناوری بلکه بر بسیاری از صنایع دیگر اثر گذاشته است. شرکت‌های خودروسازی نظیر فولکس‌واگن، فیات کرایسلر و تویوتا در چند ماه اخیر چندین بار مجبور به تعطیلی خط تولید خود شده‌اند. شرکت فورد هم اخیرا اعلام کرد که به خاطر کمبود تراشه فعالیت خط تولید وانت F-150 را متوقف می‌کند.

از این رو، دولت بایدن ظاهرا مشغول همکاری با فعالان بازار است تا این مشکلات را برطرف سازد. با وجود این‌که تلاش دولت آمریکا برای حل مشکلات موجود به خودی خود خوب است، اما با توجه به نقش محدود این کشور در تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا، مشخص نیست که آن‌ها دقیقا از چه طریقی می‌خواهند به کاهش چالش‌های موجود کمک کنند.

انجمن صنعت نیمه‌رساناها که دربرگیرنده شرکت‌هایی مثل AMD، اینتل، IBM، انویدیا، کوآلکام و غیره است، اخیرا در نامه‌ای به بایدن پیشنهادی را مطرح کرد. آن‌ها از دولت آمریکا خواستند تا بودجه مناسبی را برای تولید نیمه‌رساناها و تحقیق در این زمینه اختصاص دهد. با این حال، مشخص نیست که واکنش دولت بایدن چه خواهد بود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)