خانهاخبار
کوآلکام خواستار لغو معامله انویدیا برای خرید آرم شد

کوآلکام خواستار لغو معامله انویدیا برای خرید آرم شد

کوآلکام با حمایت چند شرکت بزرگ از چندین نهاد قانونی در کشورهای مختلف خواسته تا جلوی خرید آرم توسط انویدیا را بگیرند.
۱۳۹۹/۱۱/۲۶

به گزارش CNBC، کوآلکام اعتراض خود را نسبت به خرید آرم توسط انویدیا به نهادهای رگولاتوری گوناگون شامل کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، کمیسیون اروپا (EC)، سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا و سازمان قانون‌گذاری بازار چین اعلام کرده است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا فاز دوم بررسی‌های خود را آغاز کرده و خواستار اطلاعات بیشتری درباره معامله ۴۰ میلیارد دلاری انویدیا و سافت‌بنک بر سر آرم شده است.

اجرای درخواست FTC از سوی این دو شرکت می‌تواند ماه‌ها زمان ببرد. کوآلکام باور دارد که خرید آرم توسط انویدیا جلوی استفاده از مالکیت‌های فکری آرم توسط سایر تراشه‌سازان را می‌گیرد. این اتفاق برای ۵۰۰ شرکتی که در حال حاضر برای طراحی تراشه‌های خود از مجوزهای آرم استفاده می‌کنند مشکل‌ساز خواهد شد. معماری تراشه‌های آرم در ۹۵ درصد تلفن‌های هوشمند و ۹۵ درصد تراشه‌هایی استفاده می‌شود که در چین به وجود می‌آیند.

کوآلکام نگران است که بهره‌گیری انویدیا از این معامله بدون ایجاد موانعی برای سایر شرکت‌ها ممکن نباشد. در نتیجه، پنج منبع بازار و دو سرمایه‌گذار حوزه فناوری می‌گویند شانس خوبی وجود دارد که حداقل یکی از این نهادها جلوی معامله انویدیا و سافت‌بنک را بگیرد. از سوی دیگر اما انویدیا به CNBC گفته که از تایید شدن معامله‌شان اطمینان دارد.

یکی از منابع این گزارش می‌گوید: «هدف (آرم) اشتراک‌گذاری فناوری خود با بیشترین تعداد شرکت‌های ممکن است، و تنها چیزی که در ازای آن دریافت می‌کنند حق بهره مالکانه است. این وضعیت بین آرم و طرف‌های دارای مجوز اعتماد ایجاد می‌کند. این قراردادها اطلاعاتی را به دست آرم می‌رسانند که در تولید محصولات بهتر و درآمدزایی بیشتر در نسل بعدی معماری‌ها به آن‌ها کمک می‌کند. این فرآیند برای هر دو طرف سودمند است.»

image

علاوه بر کوآلکام، استارت‌آپ تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی Graphcore هم نسبت به این معامله به سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا اعتراض کرده است. مدیرعامل این استارت‌آپ، نایجل تون (Nigel Toon)، در ماه دسامبر در گفتگو با CNBC گفت که این معامله به نظرش در تقابل با رقابت سالم است. او افزود: «این [معامله] دسترسی سایر شرکت‌ها به طراحی‌های پیشرفته پردازنده‌ها را که در سراسر دنیای فناوری، از دیتاسنترها گرفته تا موبایل‌ها و اتومبیل‌ها اهمیت زیادی دارد، ناممکن یا محدود می‌کند.»

با این حال، انویدیا طبیعتا دیدگاه متفاوتی دارد. این شرکت می‌گوید: «اطمینان داریم که رگولاتوری‌ها و مشتریان مزایای طرح ما برای تداوم ارائه مدل آزاد مجوزدهی آرم و کسب اطمینان از رابطه شفاف و همدلانه با طرف‌های قرارداد آرم را خواهند دید. هدف ما برای آرم به تمامی مشتریان این شرکت کمک می‌کند تا کسب و کار خود را گسترش داده و به بازارهای بیشتری وارد شوند.»

انویدیا در حال حاضر بزرگ‌ترین تامین‌کننده GPU در دنیاست و آرم در این رده‌بندی جایگاه سوم را دارد. از این رو، معترضان می‌توانند با اتکا بر اصول ضدانحصارگرایانه مانع از پیشبرد این معامله شوند. در کنار کوآلکام شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت هم از قانون‌گذاران خواسته‌اند تا جلوی نهایی شدن این معامله را بگیرند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)