خانهاخبار
دوج کوین چیست و چرا قیمتش این قدر بالا رفته است؟

دوج کوین چیست و چرا قیمتش این قدر بالا رفته است؟

اگر پیگیر اخبار دنیای رمزارزها بوده باشید، حتما در کنار بیت کوین نام دوج کوین را هم شنیده‌اید. قیمت این رمزارز از ابتدای سال 2021 تاکنون 1250 درصد افزایش یافته است.
۱۳۹۹/۱۱/۲۱

ارزش رمزارز میم محور دوج‌کوین (DOGE) در طول چند روز گذشته با کمک پست‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، و اسنوپ داگ، رپر معروف، به رکوردی تاریخی رسید. قیمت این ارز در حال حاضر ۰.۰۷۷ دلار است، ولی چندی پیش تا ۰.۰۸۷ هم بالا رفت و از نظر ارزش بازار به دهمین رمزارز بزرگ دنیا تبدیل شد.

به‌رغم آن‌که دوج‌کوین به‌عنوان یک شوخی شروع به کار کرد، ولی میزان رشد آن از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۱۲۵۰ درصد بوده و حتی از بیت‌کوین و اتریوم هم بهتر عمل کرده است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دوج‌کوین چیست و چرا این روزها آن قدر اسمش را می‌شنویم.

دوج‌کوین چیست؟

image

مطابق اعلام وب‌سایت رسمی این رمزارز «دوج‌کوین یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز و نظیر-به-نظیر است که به شما اجازه می‌دهد تا به آسانی به‌صورت آنلاین پول جابه‌جا کنید.» این رمزارز توسط توسعه‌دهندگان IBM، بیلی مارکوس، و دانشمنده داده ادوبی، جکسون پالمر ساخته و در سال ۲۰۱۳ به عنوان جانشین بامزه و دوستانه‌ای برای بیت‌کوین معرفی شد.

نام این رمزارز از میم معروف دوج گرفته شده که در حوالی سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در تامبلر و ردیت معروف شده بود. اگر با میم (Meme) آشنا نیستید، میم به نوعی از محتوای همه‌گیر آنلاین گفته می‌شود که معمولا جنبه طنز دارد و توسط عده زیادی از مردم ویرایش و مجددا منتشر می‌شود.

طبق اطلاعات وب‌سایت Know Your Meme، میم دوج با تصویر سگ معروف ژاپنی موسوم به شیبا اینو (Shiba Inu) شناخته می‌شود. کاربران برای استفاده صحیح از این میم باید متنی را با فونت Comic Sans روی آن بنویسند و از واژه wow استفاده کنند.

دوج‌کوین از پروتکل لاکی‌کوین (Luchycoin) استفاده می‌کند که خودش مبتنی بر لایت‌کوین ساخته شده و مشابه سایر ارزهای دیجیتالی قابل استخراج است. اگرچه تعداد کوین‌های در دسترس از اکثر رمزارزهای محبوب محدود است، دوج‌کوین طوری طراحی شده تا منابعش نامحدود باشد.

امروز از دوج‌کوین برای کمک‌های مالی کوچک به محتواسازان شبکه‌های مجازی استفاده می‌شود.

چرا قیمت دوج‌کوین افزایش پیدا کرده است؟

از ماه نوامبر، ارزش اکثر رمزارزها رو به افزایش بوده و هر بیت‌کوین حالا چیزی حدود ۴۳ هزار دلار قیمت دارد. با افزایش قیمت بیت‌کوین به‌طور طبیعی قیمت سایر رمزارزها هم بالا می‌رود، و سرمایه‌گذارانی که احساس می‌کنند از روند صعودی جا مانده‌اند، سایر کوین‌ها را انتخاب می‌کنند.

ماجرای اخیرا سهام شرکت گیم‌استاپ هم احتمالا در افزایش قیمت دوج‌کوین بی‌تاثیر نبوده و سرمایه‌گذاران بی‌تجربه‌تر را به سمت معامله و سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها سوق داده است. با این حال، افزایش قیمت دوج‌کوین تا حد زیادی متوجه فعالیت چند چهره سرشناس در شبکه‌های اجتماعی بوده است. در تاریخ ۴ فوریه ایلان ماسک در توئیتر خود نوشت «دوج‌کوین رمزارز مردم است» و قیمت دوج‌کوین ۵۰ درصد افزایش یافت.

از آن زمان تاکنون جن سیمونز از گروه موسیقی KISS اعلام کرده که «خدای دوج‌کوین» است و از مردم خواسته تا دوج‌های خود را نگه دارند. رپر آمریکایی، اسنوپ داگ، هم با انتشار تصویری که در آن چهره خودش با چهره سگ معروف میم دوج جایگزین شده بود از این رمزارز حمایت کرد.

جنجال حاکی از فعالیت این سه نفر موجب افزایش چشمگیر قیمت دوج‌کوین در یک ماه اخیر شده است. هدف غیررسمی کاربران و طرفداران دوج رساندن قیمت آن به ۱ دلار است. اگر بنا باشد که قیمت این رمزارز به ۱ دلار برسد، باید منتظر یک افزایش ۱۲۳۰ درصدی دیگر باشیم.

image

از کجا می‌توان دوج‌کوین خرید؟

همه صرافی‌های آنلاین جهانی از دوج‌کوین پشتیبانی نمی‌کنند، در نتیجه گزینه‌های زیادی در دسترس نیست. دو صرافی Binance و Kraken بزرگ‌ترین صرافی‌هایی هستند که امکان خرید و فروش دوج‌کوین را فراهم می‌کنند.

با این حال، اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری عظیمی در دوج‌کوین داشته باشد، باید خیلی مراقب باشد. رمزارزها به شدت نوسان دارند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها ریسک‌پذیری بالایی می‌طلبد، چون ممکن است زیان سنگینی برای سرمایه‌گذار به بار بیاورند. علاوه بر این، ماهیت طنزآمیز پروژه دوج‌کوین متضمن این است که رمزارز یادشده ارزش ذاتی خاصی ندارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

احمد

۱۳۹۹/۱۱/۲۲
بنظرم همه برن یه بیت کوین بخرن فقط قبلش باید برن با ایلان ماسک یه صحبتی بکنن :)
دنیا دستشه خدایی