خانهاخبار
مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE

در این مطلب می‌خواهیم دو محصول پرطرفدار سامسونگ را با هم مقایسه کنیم.
۱۳۹۹/۱۱/۱۴

گلکسی اس 20 اف ای در ماه سپتامبر 2020 و گلکسی اس 21، ژانویه سال جاری میلادی به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شد. در حالی که زمان معرفی این دو محصول تنها چند ماه با یکدیگر تفاوت دارد، اما با دو گوشی هوشمند متفاوت روبرو هستیم که از دو نسل مختلف می‌آیند. اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم، گلکسی اس 21 را می‌توان نسل دوم گلکسی S20 FE به حساب آورد.

زمانی که صحبت از قیمت به میان می‌آید، این دو محصول آنچنان تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما اگر قصد صرفه جویی را دارید، می‌توانید Galaxy S20 FE را انتخاب و مابه التفاوت آن‌ها را در جیب خود بگذارید. اما آیا این تصمیم از ارزش بالایی برخوردار است؟ با مقایسه دو اسمارت فون یاد شده، جواب این سوال به خوبی مشخص خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه مشخصات فنی

 

گلکسی اس 21

گلکسی اس 20 FE

مشخصات نمایشگر

6.2 اینچ فول اچ دی پلاس داینامیک آمولد 2X با نرخ نوسازی 120 هرتزی Adaptive

6.5 اینچ فول اچ دی پلاس سوپر آمولد با نرخ نوسازی 120 هرتزی

رزولوشن نمایشگر

1080 × 2400

1080 × 2400

پردازنده

اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100

اسنپدراگون 865

میزان رم

8 گیگابایت LPDDR5

6 گیگابایت LPDDR5

میزان حافظه داخلی

128 یا 256 گیگابایت، غیر قابل ارتقاء

128 گیگابایت، غیر قابل ارتقاء

مشخصات دوربین پشت

لنز اصلی 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 و مجهز به لرزشگیر اپتیکال

لنز اولتراواید 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 120 درجه‌ای

لنز تله فوتو 64 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.0، مجهز به لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال 3 برابر و زوم 30 برابر Space Zoom

لنز اصلی 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 و مجهز به لرزشگیر اپتیکال

لنز اولتراواید 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 123 درجه‌ای

لنز تله فوتو 8 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4، مجهز به لرزشگیر اپتیکال و زوم اپتیکال 3 برابر

مشخصات دوربین سلفی

10 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 80 درجه‌ای

32 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 80 درجه‌ای

ظرفیت باتری

4000 میلی آمپر ساعت، جدا نشدنی، مجهز به فست شارژ، شارژ وایرلس سریع و Wireless PowerShare

4500 میلی آمپر ساعت، جدا نشدنی، شارژ سریع 25 واتی، شارژ وایرلس سریع 15 واتی، Wireless PowerShare

ابعاد

7.9 × 71.2 × 151.7 میلیمتر

8.4 × 74.5 × 159.8 میلیمتر

وزن

171 گرم

190 گرم

ارتباطات

5G، LTE، NFC، Bluetooth 5.2، وای فای، USB Type-C

5G، LTE، NFC، Bluetooth 5.0، وای فای، USB Type-C

امنیت

سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون نمایشگر (اولترا سونیک)

سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون نمایشگر (اپتیکال)

سیستم عامل

اندروید 11

رابط کاربری OneUI 3.0

اندروید 10

رابط کاربری OneUI 2.5 (قابل ارتقاء)

قیمت

799.99 دلار

699 دلار

 

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE؛ طراحی

image

 

زمانی که صحبت از طراحی به میان می‌آید، شباهت‌های زیادی بین این دو محصول وجود دارد. هر دو از فریم فلزی و بدنه پشتی پلاستیکی بهره می‌برند. نمایشگر آن‌ها نیز به صورت تخت طراحی شده و از حاشیه‌های کمی بهره‌مند است. در مرکز نمایشگر هر دو گوشی هوشمند مورد بحث در این مطلب، یک حفره دایره‌ای شکل دیده می‌شود که محل قرارگیری دوربین سلفی آن‌ها است. حتی دکمه‌های فیزیکی هر دو محصول نیز در یک محل قرار گرفته‌اند. لذا از نمای جلویی، به سختی می‌توان آنها را از یکدیگر تمایز داد.

اما زمانی که آن‌ها را به سمت پشت می‌چرخانیم، تفاوت‌های‌شان کاملا مشخص می‌شود. محفظه مربوط به دوربین در سری اس 21 به طرز شگفت انگیزی طراحی شده و همین موضوع، اصلی ترین تفاوت این دو گوشی هوشمند به حساب می‌آید. اما گلکسی اس 20 FE از ظاهری معمولی‌تر برخوردار است که در مقایسه با رقبا، هیچ برگ برنده‌ای با خود به همراه ندارد. اما شباهت آن‌ها در این قسمت، مربوط به محل قرارگیری محفظه دوربین است که در قسمت بالا و سمت چپ، به چشم می‌خورد. لوگوی سامسونگ در قسمت پایین بدنه و تقریبا در محل یکسانی روی هر دو گوشی قرار گرفته است.

همان طور که در مشخصات مشاهده کردید، گلکسی اس 20 FE از نمایشگر بزرگتری (0.3 اینچ بزرگتر) نسبت به رقیب خود در این مطلب برخوردار است. یکی از دلایل بلند قدتر بودن، عرض و وزن بیشتر آن نسبت به گلکسی اس 21 همین مورد است. در نهایت باید بگوییم که هر دو محصول از این نظر، از کیفیت و ظاهر جذابی برخوردار هستند و مقایسه آن‌ها در حوزه طراحی را به شما واگذار می‌کنیم.

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE؛ نمایشگر

image

 

ممکن است روی کاغذ، این دو صفحه نمایش تقریبا یکسان به نظر برسند، اما در اصل آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. به لطف برخورداری از نرخ نوسازی Adaptive، نمایشگر گلکسی اس 21 در مقایسه با رقیب خود تا حدودی پیشرفته تر است. این موضوع، تأثیر مثبتی روی میزان مصرف شارژ باتری آن نیز می‌گذارد. گلکسی اس 21 سامسونگ به نمایشگر 6.2 اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ نوسازی 120 هرتزی Adaptive مجهز است که توسط Gorilla Glass Victus محافظت شده و از HDR10+ نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد.

در مقابل، گلگسی اس 20 FE از نمایشگر 6.5 اینچی سوپر آمولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس با نرخ نوسازی 120 هرتزی برخوردار است. این نمایشگر نیز به قابلیت HDR10+ مجهز است. هر دو صفحه نمایش به صورت تخت طراحی شده، اما نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه در گلکسی اس 21 بیشتر است. هر دو نمایشگر فوق‌العاده هستند، تصاویر شارپ با دقت رنگی بالایی را به نمایش می‌گذارند، زاویه دید آن‌ها کاملا مناسب بوده و عمق رنگ مشکی در هر دو مدل نیز قابل قبول است.

اما زمانی که آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، عملکرد نمایشگر گلکسی اس 21 تا حدودی بهتر است. میزان روشنایی صفحه نمایش پرچمدار جدید سامسونگ کمی بیشتر بوده که این موضوع در هنگام کار با آن در شرایط نوری روز، کاملا به چشم می‌آید.

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE؛ پردازنده

image

 

در حوزه پردازش اطلاعات، هر دو محصول مورد بحث در این مطلب عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند. تراشه اسنپدراگون 865 قرار گرفته روی گلکسی اس 20 FE تا حدودی تاریخ مصرف گذشته به حساب می‌آید، اما هنوز هم کلیه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد. در مقابل پردازنده اسنپدراگون 888 که به عنوان قلب تپنده گلکسی اس 21 فعالیت می‌کند، بسیار پر قدرت است. این دو چیپست به کمک مشخصات سخت‌افزاری دیگر و رابط کاربری بهینه شده One UI سامسونگ و با برخورداری از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید، عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند.

در انجام فعالیت‌های روزمره، تفاوتی میان آن‌ها نمی‌توانید قائل شوید. چرا که تمامی وظایف به آسانی و بهترین شکل ممکن انجام می‌پذیرد. انجام وظایف مولتی تسکینگ، کار با فایل‌های مولتی مدیا و وبگردی با لذت خاصی همراه خواهد بود. همچنین در هنگام انجام بازی‌های مختلف، عملکرد آن‌ها تقریبا یکسان بوده و همه چیز کاملا نرم و روان، بدون هیچ لگی به پایان می‌رسد. اسنپدراگون 888 کمی در اجرای بازی‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. اما زمانی که بحث گیم پلی به میان می‌آید، حتی با وجود اعمال تنظیمات گرافیکی روی آخرین حالت ممکن، واقعا هیچ تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. به این ترتیب عملکرد پردازشی، برای انتخاب در میان این دو محصول، موضوع نگران کننده‌ای نخواهد بود.

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE؛ باتری

image

 

گوشی هوشمند Galaxy S20 FE با نمایشگر و باتری بزرگ‌تری همراه است. اما بد نیست بدانید که عملکرد باتری هر دو دستگاه از نظر شارژدهی به یکدیگر شباهت دارد. گلکسی اس 21 سامسونگ با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی همراه است و در مقابل، نسخه فن ادیشن گلکسی اس 20 به باتری 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز است. هر دو دستگاه حدودا شش ساعت به شما اسکرین تایم می‌دهند و اگر از اهالی دنیای گیم نبوده یا کار زیادی با گوشی خود به صورت روزانه انجام نمی‌دهید، این عدد مطمئنا بیشتر و بیشتر خواهد شد.

این آمار، چیزی است که مسئولین وب سایت Android Headlines در بررسی‌های خود به آن رسیده‌اند. البته ممکن است این دو محصول در صورت استفاده زیاد، امکان دوام بیش از 6 ساعت را نیز داشته باشند. اما این عدد آنچنان که باید و شاید، بیشتر نخواهد رفت. پس می‌بینید که همه چیز به شما و میزان مصرف‌تان از گوشی‌های هوشمند برمی‌گردد.

هر دو محصول به قابلیت شارژ سریع 25 واتی و شارژ بی‌سیم 15 واتی مجهز هستند. در کنار آن‌ها، قابلیت شارژ بی سیم معکوس نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. از لحاظ ویژگی‌های شارژ شدن، این دو اسمارت فون کاملا به یکدیگر شباهت دارند. اما نکته حائز اهمیت این است که گلکسی اس 21، در جعبه خود به آداپتور شارژ مجهز نیست و این گزینه را باید به صورت جداگانه خریداری نمایید که مطمئنا این هزینه نیز به قیمت نهایی دستگاه اضافه می‌شود.

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE؛ دوربین

image

 

هر دو محصول از دوربین سه‌گانه بهره می‌برند که شامل لنزهای اصلی، اولترا واید و تله فوتو می شود. لنز اصلی این دو گوشی هوشمند به یکدیگر شباهت دارد، اما تفاوت‌هایی در دو لنز دیگر به چشم می‌خورد که به آن‌ها می‌پردازیم.

عکس هایی که در طول روز گرفته می‌شوند، از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و جزئیات آن‌ها نیز قابل مشاهده است. البته بد نیست بدانید که تصاویر ثبت و ضبط شده تا حدودی نسبت به حالت عادی شارپ‌تر هستند. اما این موضوع آنچنان که باید و شاید آزار دهنده نبوده و قابل چشم پوشی است.

عملکرد HDR روی هر دو گوشی هوشمند مورد بحث در این مطلب مطلوب به نظر می‌رسد. اما عملکرد گلکسی اس 21 در مکان‌هایی با شرایط نوری کم بهتر است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که گلکسی اس 20 FE بررسی شده در این مطلب، به سیستم عامل اندروید 10 مجهز بوده و آپگرید نشده است.

عملکرد لنز تله فوتو روی گلکسی اس 21، با توجه به تصاویر خروجی کمی بهتر است، اما هر دو محصول نمایش خوبی از خود در این حوزه به نمایش گذاشته‌اند. همچنین کارایی و تصاویر ثبت شده توسط لنز اولتراواید روی هر دو اسمارت فون قابل قبول است.

مقایسه گلکسی اس 21 و گلکسی اس 20 FE؛ صدا

هیچ یک از محصولات مورد بحث در این مطلب، به درگاه جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز نیستند که البته این موضوع در دنیای امروزی، آنچنان که باید و شاید تعجب برانگیز نیست. بد نیست بدانید که هر دو گوشی هوشمند به اسپیکرهای استریو مجهز هستند که توسط کمپانی AKG تیونینگ شده و صداهایی بلند و شارپ را در اختیار شما قرار می‌دهد. کیفیت Distortion روی هر دو محصول آنچنان تفاوتی نداشته، اما نباید انتظار تولید بیس قابل قبولی را داشته باشید. در حالت کلی، عملکرد هر دو محصول مطلوب به نظر می‌رسد.

همچنین زمانی که صحبت از کیفیت صدا هنگام استفاده از هدفون به میان می‌آید، تفاوت زیادی میان گلکسی اس 21 و رقیب آن وجود ندارد. هدفون‌های خود را می‌توانید از طریق درگاه USB Type-C یا به وسیله بلوتوث به اسمارت فون‌های یاد شده متصل کنید و موزیک‌های دلخواه‌تان را به این ترتیب گوش دهید. کیفیت صدای دریافتی به خوبی بالانس شده، صداهای میانه و بالا در حالت قابل قبول به گوش‌تان رسیده و صداهای پایین نیز کیفیت خوبی را دارا هستند. در نهایت در بخش عملکرد صوتی، این دو محصول جای شکایتی را باقی نگذاشته‌اند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)