خانهاخبار
مدیران هیوندای بر سر همکاری با اپل با هم به اختلاف افتاده‌اند

مدیران هیوندای بر سر همکاری با اپل با هم به اختلاف افتاده‌اند

رویترز در گزارش تازه‌ای می‌گوید که موافقان و مخالفان همکاری با اپل در هیوندای موتور گروپ با هم به اختلاف افتاده‌اند و نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند که این توافق اتفاق خوبی برای آن‌ها خواهد بود یا نه.
۱۳۹۹/۱۱/۱۳

از چند وقت پیش در شایعات از تمایل کوپرتینویی‌ها به حضور در بازار خودروهای برقی مطلع شده بودیم. خودروساز کره‌ای هیوندای چند هفته پیش در بیانیه‌ای رسما به مذاکره با اپل اشاره کرد، هرچند در ادامه مجبور شد این بیانیه را تغییر دهد. با توجه به رویه معمول اپل در حفظ اسرار پروژه‌ها و محصولات این شرکت بدیهی است که فعلا اطلاعات موثقی در این باره منتشر نشود.

با این حال، با توجه به اتفاقاتی که تاکنون رخ داده می‌دانیم که هیوندای موتور گروپ حداقل تا حدی وارد همکاری با اپل شده است. نشریه رویترز به تازگی اسنادی را منتشر کرده که جزئیات بیشتری را درباره مباحث داخلی هیوندای در بحث همکاری با اپل مطرح می‌کند.

با نگاه کلی به این گزارش‌ها می‌توان فهمید که مدیران هیوندای در تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروی اپل به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده‌اند. رویترز به نقل از یکی از مدیران هیوندای که در جریان مباحثات داخلی این شرکت بوده می‌نویسد:

ما درباره چگونگی انجام کار با هم به اختلاف افتاده‌ایم، بر سر این که ورود به این همکاری اتفاق خوبی است یا نه...ما شرکتی نیستیم که برای بقیه خودرو بسازیم. ما می‌دانیم که کار کردن با اپل همیشه منجر به نتایج درخشان نمی‌شود.

به گفته منابع آگاه، مذاکره و همکاری میان اپل و هیوندای از سال ۲۰۱۸ و در پروژه‌ای موسوم به «تایتان» آغاز شد که هدایت آن برعهده الکساندر هیتزینگر بود. هیتزینگر حالا به یکی از مدیران فولکس‌واگن تبدیل شده است. اگرچه این اتفاق نشانگر پیشرفت کُند فعالیت‌ها و شاخص بدی برای آینده است، لزوما نمی‌توانیم خروجی کار را موفق ندانیم، چون فرآیند تولید خودروها خیلی خیلی طولانی‌تر از چیزی است که معمولا در تحقیق و توسعه تلفن‌های هوشمند می‌بینیم. به‌خصوص در مورد اتومبیل هوشمند و خودرانی که طبق شنیده‌ها اپل می‌خواهد قطعات مختلف آن را از شرکت‌های مختلفی مثل هیوندای و کیا تامین کند. این موضوع یکی از دلایلی است که هیوندای را به شک انداخته، چون آن‌ها در حالت عادی تمایلی به کار با شرکت‌های دیگر ندارند و تمام قطعات موردنیاز را خودشان می‌سازند.

image

منبع دیگری اضافه می‌کند که اپل در حالت ایده‌آل می‌خواهد مونتاژ خودروی آن‌ها در آمریکا انجام شود، چون شرایط فعلی اقتصادی و تعرفه‌های اعمالی چنین رویکردی را می‌طلبد. حالا ظاهرا هیوندای موتور گروپ تصمیم گرفته که اگر با اپل وارد همکاری شود، از آن‌ها بخواهد تا با زیرمجموعه این شرکت یعنی کیا هم همکاری داشته باشد. در توجیه این تصمیم گفته می‌شود:

[هیوندای موتور] گروپ نگران است که برند هیوندای صرفا به پیمانکار خودروساز اپل تبدیل شود، و این اتفاق به ساخت تصویر پریمیومی که هیوندای از برند جنسیس در نظر دارد کمکی نمی‌کند.

به‌علاوه، کیا در بحث خودروهای برقی سرعت بیشتری دارد و در حال حاضر دارای خط تولیدی در شهر جورجیا در آمریکاست. این اتفاق می‌تواند شرایط برد-بردی را برای طرفین به وجود بیاورد. کارشناسان همچنین می‌گویند که این کار اجازه می‌دهد تا هر دو شرکت به پلتفرم خودروهای برقی هیوندای و تامین‌کنندگان قطعات مهمی مثل باتری دسترسی داشته باشند و از آن سو هیوندای هم به پشته اتومبیل خودران اپل و نرم‌افزارهای این شرکت دسترسی پیدا کند.

با این حال، هیوندای هنوز نگران اصالت کسب و کار و برند خودش است و تردیدهای زیادی دارد. منابع دیگر در این باره می‌گویند:

یک همکاری شاید در ابتدا بتواند به بهبود تصویر برند هیوندای یا کیا کمک کند. اما در میان مدت یا دراز مدت، ما فقط تامین‌کننده پوسته محصولات خواهیم بود، و اپل تفکرات پروژه را در دست می‌گیرد.

اظهارنظر صریح (برای هیوندای) بسیار دشوار است...اپل ریاست می‌کند. آن‌ها کار بازاریابی، تولید محصول و برندینگ را انجام می‌دهند. هیوندای هم می‌خواهد ریاست کند، [به همین دلیل] این همکاری خیلی عملی نیست.

در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌داند که بالاخره این دو شرکت با هم وارد همکاری می‌شوند یا نه، ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه پیشرفتی در گفتگوهای طرفین حاصل خواهد شد. طبق گزارش قبلی رویترز، اپل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ خودروی خود را عرضه کند. این زمان‌بندی شاید با توجه به شرایط موجود تا حدی جاه‌طلبانه باشد، ولی چیزی از هیجان پیرامون آن کم نمی‌کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)