خانهاخبار
آمار فروش جهانی برندهای موبایل از تصاحب جایگاه سامسونگ توسط اپل خبر می‌دهد

آمار فروش جهانی برندهای موبایل از تصاحب جایگاه سامسونگ توسط اپل خبر می‌دهد

شرکت تحقیقاتی IDC در گزارش جدید خود می‌گوید اپل با ثبت بیشترین رکورد فروش تلفن‌های هوشمند در یک سه‌ماهه توانست جایگاه سامسونگ را تصاحب کند.
۱۳۹۹/۱۱/۱۰

برندهای جهانی دنیای موبایل مشغول انتشار گزارش عملکردهای مالی خود در سه‌ماهه اخیر هستند و شرکت تحقیقاتی IDC هم به همین مناسبت در گزارشی به تحلیل سهم هر یک از این شرکت‌ها از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند پرداخته است. در فاصله زمانی ماه اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰، برندهای مختلف ۳۸۵.۹ میلیون موبایل فروخته‌اند که از افزایشی ۴.۳ درصدی نسبت به فروش ۳۶۹.۹ میلیون موبایل در سه‌ماهه آخر ۲۰۱۹ خبر می‌دهد.

اپل به لطف فروش قدرتمند سری آیفون ۱۲ موفقیتی خیره‌کننده داشته و در مجموع ۹۰.۱ میلیون آیفون فروخته است. این عدد ۲۲.۲ درصد از بازه زمانی مشابه پارسال بهتر است و به دلایل مختلف مهم تلقی می‌شود. این آمار از یک سو سهم بازار اپل را به ۲۳.۴ درصد رسانده که رکوردی تاریخی برای کوپرتینویی‌هاست و آن‌ها را بالاتر از سامسونگ در جایگاه نخست بزرگ‌ترین برندهای دنیای موبایل قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، این آمار نشان می‌دهد که فروش اپل از هر زمان دیگری بیشتر شده است. آخرین رکورد فروش آیفون به سه‌ماهه آخر ۲۰۱۷ برمی‌گردد، هنگامی که این شرکت در زمان معرفی آیفون ۷ حدود ۷۷.۳ میلیون موبایل فروخت. فروش ۹۰.۱ میلیون آیفون در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ این سه‌ماهه را به بهترین فصل مالی تاریخ تمامی سازندگان تلفن‌های هوشمند تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر، تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته در طول سه ماه این مقدار موبایل بفروشد.

image

سامسونگ سه‌ماهه اخیر را با فروش ۷۳.۹ میلیون دستگاه به پایان رساند تا افزایشی ۶.۲ درصدی را در فروش رقم بزند. به‌علاوه، این شرکت حالا دارای سهم بازار ۱۹.۱ درصدی است. بخش عمده این عملکرد مدیون فروش خوب سری گلکسی A است که محصولات آن بازارهای میان‌رده و اقتصادی را در تمام نقاط دنیا تحت پوشش قرار می‌دهد.

فعلا جزئیات مربوط به عملکرد سامسونگ در بازار پرچمداران در دسترس نیست، اما خود این برند از افت ۱۱ درصدی درآمدها در سه‌ماهه آخر ۲۰۲۰ خبر داده و همین اتفاق می‌تواند نشانگر عملکرد نه چندان خوب پرچمداران سامسونگ باشد.

شیائومی جایگاه خود را به عنوان سومین برند بزرگ فروشنده تلفن‌های هوشمند دنیا حفظ کرد. این شرکت با فروش ۴۳.۳ میلیون دستگاه و رشد ۳۲ درصدی سهم ۱۱.۲ درصدی را از بازار در اختیار گرفته است.

اوپو با اختلاف نسبتا زیادی در رده چهارم دیده می‌شود و مجموعا ۳۳.۸ میلیون گوشی فروخته تا سهم بازار ۸.۸ درصدی داشته باشد. رشد سالانه این برند نسبت به سه‌ماهه مشابه پارسال ۱۰.۷ درصد بوده است. اوپو هم درست مثل شیائومی از چالش‌های پیش روی هوآوی استفاده می‌کند و سهم این شرکت را در دست گرفته است.

image

هوآوی در سال ۲۰۱۹ دومین برند بزرگ دنیای موبایل بود، اما در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ به رده پنجم رسیده و فقط ۳۲.۳ میلیون موبایل فروخته است. این شرکت در بازه زمانی مشابه پارسال ۵۶.۲ میلیون گوشی فروخته بود ولی حالا ۴۲.۴ درصد افت را تجربه کرده است. از آن‌جایی که هنوز خبر محسوسی پیرامون تغییر شرایط برای این شرکت به گوش نمی‌رسد، احتمالا باید منتظر افول هرچه بیشتر جایگاه این برند در بازار جهانی موبایل باشیم.

اگرچه IDC اطلاعات مربوط به پنج شرکت پایینی فهرست ۱۰ برند بزرگ دنیای موبایل را منتشر نمی‌کند، ولی در این زمینه می‌توانیم به اطلاعات شرکت Omdia رجوع کنیم. البته تفاوت‌هایی در آمار و ارقام این دو شرکت وجود دارد، ولی در هر حال ایده‌ای کلی را پیرامون عملکرد آن‌ها به ما نشان می‌دهد.

مهم‌ترین برندهای انتهای این فهرست احتمالا موتورولا و ال‌جی هستند که رده‌های هشتم و نهم را تصاحب کرده و به ترتیب ۹.۸ و ۸.۲ میلیون گوشی فروخته‌اند. موتورولا در سه‌ماهه آخر ۲۰۲۰ افتی ۵.۱ درصدی را تجربه کرد، در حالی که ال‌جی با رشد ۵.۲ درصدی مواجه شد. هر دو برند با موفقیت توانستند جایگاه خود را در طول سال حفظ کنند، ولی هیچ‌کدام نتوانستند از غیبت هوآوی نهایت استفاده را ببرند.

این دو برند حالا در معرض خطر برند کمترشناخته‌شده‌ای به نام iTel هستند که در این سه‌ماهه ۸.۲ میلیون گوشی فروخت و رشد سالانه ۱۵۴.۳ درصدی را تجربه کرد. با این حال، افول هوآوی می‌تواند به معنای این باشد که هیچ‌کدام از این برندها به این زودی فهرست ۱۰ برند برتر دنیای موبایل را ترک نخواهند کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مجتبی

۱۳۹۹/۱۱/۱۰
من متوجه نمیشم.... شما تو مطلبتون نوشتید (از سوی دیگر، این آمار نشان می‌دهد که فروش اپل از هر زمان دیگری بیشتر شده است. آخرین رکورد فروش آیفون به سه‌ماهه آخر ۲۰۱۷ برمی‌گردد، هنگامی که این شرکت در زمان معرفی آیفون ۷ حدود ۷۷.۳ میلیون موبایل فروخت) و عجیب تر اینکه تو منبع مطلبتون هم همینو به انگلیسی نوشته.... مگه در اونموقع
سه مدل آیفون 8 و 8 پلاس و ایکس(ده) معرفی نشده بود؟!!! تا اونجایی که من مطلع هستم آیفون ۷ در سپتامبر 2016 معرفی شده بود نه اینکه در سپتامبر یا اصلا سه ماهه آخر 2017.... فکر می کنم که نویسنده ی اصلی مرتکب اشتباهی شده در مطلبش و متاسفانه آقای حسین صاحبی در ترجمه ی این مطلب به این نکته توجهی نفرموده بودند.