خانهاخبار
مدرنا روی واکسن تقویت‌کننده‌ای برای مقابله با گونه آفریقایی ویروس کرونا کار می‌کند

مدرنا روی واکسن تقویت‌کننده‌ای برای مقابله با گونه آفریقایی ویروس کرونا کار می‌کند

مدیرعامل شرکت مدرنا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که اگرچه واکسن این شرکت در حال حاضر در برابر گونه آفریقایی ویروس کرونا کارآمد است، اما آن‌ها می‌خواهند مدت زمان مصونیت بدن در برابر این گونه جدید را افزایش دهند.
۱۳۹۹/۱۱/۸

شرکت مدرنا در بیانیه‌ای تازه اعلام کرده که مشغول کار روی واکسن تقویت‌کننده جدیدی برای گونه آفریقایی ویروس کرونا است. این شرکت دیروز گفت که شتاب‌دهی به کار تولید واکسن تقویت‌کننده گونه آفریقایی را شروع کرده است. واکسن فعلی ظاهرا در مقابل هر دو گونه انگلیسی و آفریقایی ویروس کرونا موثر است، اما در برابر گونه دوم تاثیر کمتری دارد. طبق تحقیقات فاز سوم آزمایش‌های بالینی، کارآمدی این واکسن ۹۴ درصد برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری CNBC، واکسن شرکت مدرنا ایمنی ضعیف‌تری را در برابر گونه آفریقایی ویروس کرونا ایجاد می‌کند، ولی سطح آنتی‌بادی آن همچنان برای ایستادگی در برابر این ویروس کافی است. البته یافته‌ها نشان می‌دهد که احتمال از بین رفتن سریع‌تر ایمنی افراد در برابر این گونه جدید که با نام B.1.351 شناخته می‌شود بیشتر است.

مدیرعامل مدرنا، استفان بنسل، در بیانیه‌ای گفت: «به منظور آمادگی بیشتر و استفاده حداکثری از انعطاف‌پذیری‌های پلتفرم mRNA، در حال تولید تقویت‌کننده جدیدی برای مقابله با گونه‌ای هستیم که اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد. هدف ما این است که ببینیم آیا این تقویت‌کننده می‌تواند تعداد آنتی‌بادی‌های بدن را در برابر این گونه و گونه‌های احتمالی آینده افزایش دهد یا نه.»

مدرنا هم مثل بیون‌تک از فناوری mRNA برای ساخت واکسن ویروس کرونا استفاده می‌کند. در حال حاضر مشخص نیست که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا این تقویت‌کننده آماده استفاده شود و مجوزهای توزیع را دریافت کند.

image

بنسل مدعی است که واکسن فعلی در کوتاه مدت می‌تواند در برابر گونه آفریقایی مصونیت ایجاد کند، اما مشخص نیست که این مصونیت تا چه مدت زمانی دوام خواهد آورد. او افزود: «در حال حاضر نمی‌دانیم که شش یا دوازده ماه دیگر چه اتفاقی، به‌خصوص برای مسن‌ترها، می‌افتد، چون آن‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم دست به کار شویم و محض اطمینان واکسن جدیدی بسازیم.» بنسل هشدار داد که بشر نباید از این ویروس عقب بماند، زیرا ویروس کرونا به جهش‌های خود ادامه می‌دهد.

گونه‌های انگلیسی و آفریقایی تاکنون به کشورهای زیادی راه پیدا کرده‌اند. هر کدام از این گونه‌ها نسبت به دیگری نرخ سرایت بیشتری دارند و با وجود این که گفته شده در صورت ابتلا به این گونه‌ها بیماری کووید-۱۹ وخیم‌تر نخواهد بود، اما تحقیقی تازه در انگلیس مدعی است که گونه انگلیسی احتمالا نسبت به گونه قبلی کشنده‌تر است.

اولین واکسن‌های ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۲۰ با عبور از مرحله سوم آزمایش‌های بالینی مجوز توزیع گرفتند. علاوه بر واکسن‌های روسی و چینی که تزریق آن‌ها پیش از انتشار نتایج آزمایشات مرحله سوم شروع شد، کشورهای زیادی در حال حاضر مشغول تزریق واکسن فایزر/بیون‌تک، مدرنا و استرازنکا/آکسفورد هستند. ولی به فاصله کوتاهی خبرها از کشف گونه‌های جدید ویروس کرونا خبر دادند.

جهش‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی SARS-CoV-2 در اواسط ماه دسامبر شناسایی شدند و موج جدیدی از نگرانی را به وجود آوردند. کمی بعدتر دو گونه جدید دیگر در برزیل و کالیفرنیا هم مشاهده شد. مقامات بهداشتی و دانشمندان ابراز نگرانی کردند که شاید برخی از این گونه‌های جدید بتوانند از تدابیر حفاظتی واکسن‌ها بگریزند و مردم را مبتلا کنند. شرکت‌هایی مثل فایزر و بیون‌تک با انجام آزمایشاتی ثابت کردند که واکسن‌هایشان در برابر گونه انگلیسی کارآمد است. با این حال، گزارش‌ها از این مسئله خبر می‌داد که گونه آفریقایی شاید بتواند واکسن را دور بزند و موجب ابتلای افراد شود.

مدیرعامل بیون‌تک، اوگور شاهین، چند هفته پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت در صورت لزوم ظرف شش هفته می‌تواند واکسن خود را اصلاح کرده و گونه‌های جدید را مورد هدف قرار دهد. با این حال، در ادامه معلوم شد که سطح آنتی‌بادی واکسن آن‌ها برای ایستادگی در برابر گونه‌های انگلیسی و آفریقایی ویروس کرونا کافی است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)