خانهاخبار
فیسبوک و آمازون بزرگ‌ترین صرف‌کنندگان هزینه‌های لابی‌گری در سال 2020 بوده‌اند

فیسبوک و آمازون بزرگ‌ترین صرف‌کنندگان هزینه‌های لابی‌گری در سال 2020 بوده‌اند

وال استریت ژورنال در گزارش جدیدی با استناد بر گزارش خود شرکت‌ها به کنگره می‌گوید فیسبوک و آمازون بالاتر از هر شرکت دیگری بیشترین صرف هزینه را برای جلب رضایت سیاست‌مداران آمریکایی داشته‌اند.
۱۳۹۹/۱۱/۶

به گزارش وال استریت ژورنال، فیسبوک و آمازون با پشت سر گذاشتن AT&T و بوئینگ بزرگ‌ترین شرکت‌های سال ۲۰۲۰ بوده‌اند که بیشترین هزینه را صرف لابی‌گری در ایالات متحده کرده‌اند. فیسبوک با صرف هزینه ۲۰ میلیون دلاری در رده نخست قرار دارد و آمازون با ۱۸ دلار در رده دوم دیده می‌شود. این دو شرکت به ترتیب هزینه‌های خود را ۱۸ و ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داده‌اند.

این تحلیل با تکیه بر گزارش‌های خود شرکت‌ها به کنگره تنظیم شده است. کمپانی‌ها تحت «لایحه شفافیت لابی‌گری» موظف‌اند این دست از هزینه‌ها را به‌طور واضح اعلام کنند. این هزینه‌ها در حالی صرف لابی‌گری شده که دموکرات‌ها کنترل کنگره را در دست گرفته‌اند و عده‌ای از آن‌ها خواهان قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین هستند.

فیسبوک در گفتگو با وال استریت ژورنال گفته بود که آماده پذیرش قوانین جدید است: «ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که اینترنت نیازمند قوانین به‌روزتر است. به همین خاطر به حمایت از وضع قوانین جدیدی که پاسخ‌گوی مسائل امروز فضای آنلاین باشد ادامه می‌دهیم.»

یکی از سخنگویان آمازون می‌گوید تیم واشنگتن دی.سی. این شرکت می‌خواهد مطمئن شود که آن‌ها حامی موضوعات مدنظر قانون‌گذاران، کارمندان و مشتریانشان هستند.

شرکت دیگری مثل اپل در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۷ میلیون دلار در زمینه لابی‌گری هزینه کرده که رقم آن بیش از ۱۰ درصد نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است. آلفابت، مالک گوگل، نیز طی یک سال گذشته هزینه‌ای ۷.۵ میلیون دلاری را به این حوزه اختصاص داده است. افزون بر این، مایکروسافت با ۹.۴ میلیون دلار، اوراکل با ۸.۱ میلیون دلار، بایت‌دنس مالک تیک‌تاک با ۲.۶ میلیون دلار و توئیتر با ۱.۵ میلیون دلار از دیگر شرکت‌های گزارش وال استریت ژورنال هستند.

این نشریه می‌گوید هزینه‌های فوق تنها بخشی از تلاش‌های فیسبوک، آمازون، اپل و آلفابت برای جلب نظر سیاست‌مداران واشنگتن است. گوگل و فیسبوک با پردازنده‌های ضدانحصار متعددی روبرو هستند. این دو شرکت در ماه دسامبر با هم توافق کردند که در صورت مواجهه با مشکلات قانونی جدی به یکدیگر کمک کنند.

هفته پیش، دادستان کل نیویورک، «لتیتا جیمز» که از جمله پیشگامان مبارزه با انحصارگرایی فیسبوک است، اعلام کرد که احتمال تجزیه این شرکت به شاخه‌های کوچک‌تر وجود دارد، چون انحصارگرایی فیسبوک به مصرف‌کنندگان و سرویس‌های تبلیغاتی آسیب می‌رساند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان در گزارشی در ماه اکتبر گفته بودند که باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای فیسبوک، اپل، گوگل و آمازون وضع شود و در صورت نیاز شاهد تجزیه آن‌ها باشیم. به باور این نمایندگان هر چهار غول دنیای فناوری از سازوکارهای خاصی استفاده می‌کنند که بازار را به انحصار آن‌ها درآورده است.

حالا اگرچه دولت جدید جو بایدن هنوز موضع دقیق خود را نسبت به حوزه فناوری مشخص نکرده، ولی دموکرات‌های کنگره در نظر دارند تا قوانین مدنظر خود را در حوزه‌هایی مثل مسئولیت‌پذیری، آنتی‌تراست، حریم خصوصی، نشر اطلاعات نادرست و محتواهای کاربران اجرا کنند. لزوم تبیین این قوانین پس از حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره اکنون اضطرار بیشتری پیدا کرده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)