خانهبررسی‌ها
مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5

در این مطلب می‌خواهیم دو پرچمدار جدید گوگل و سامسونگ را با هم مقایسه کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۹/۱۱/۴

هر دو محصول مورد بحث در این مطلب، به عنوان کامپکت ترین محصولات هر دو شرکت به حساب آمده و از طرف دیگر، کمپانی‌های تولید کننده آن‌ها، این دو اسمارت فون را به عنوان پرچمدار خود روانه بازار کرده‌اند. از آن جا که سایز و ابعاد این دو گوشی هوشمند با یکدیگر شباهت دارد، لذا مقایسه آن‌ها پیشنهاد بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

image

 

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، گلکسی اس 21 نسبت به پیکسل 5 گوگل کمی گران‌تر است. اما از لحاظ سخت‌افزاری، به نظر نمی‌رسد که این اختلاف قیمت آن چنان منطقی باشد. از لحاظ زبان طراحی، تفاوت‌های زیادی میان این دو محصول وجود دارد و سخت‌افزار آن‌ها نیز تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. به این ترتیب به سراغ جدول مشخصات و مقایسه پیکسل 5 گوگل و گلکسی اس 21 سامسونگ می‌رویم و سپس به صورت جداگانه، اجزای آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

 

 

گلکسی اس 21

پیکسل 5

مشخصات نمایشگر

6.2 اینچ | فول اچ دی پلاس  | Dynamic AMOLED 2X | نرخ نوسازی: 120 هرتز

6 اینچ | فول اچ دی پلاس | OLED | نرخ نوسازی: 90 هرتز

رزولوشن نمایشگر

1080 × 2400

1080 × 2340

پردازنده

اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100

اسنپدراگون 765G

میزان رم

8 گیگابایت LPDDR5

8 گیگابایت LPDDR4X

میزان حافظه داخلی

128 و 256 گیگابایت | بدون امکان ارتقاء

128 گیگابایت | بدون امکان ارتقاء

دوربین پشت

لنز اصلی 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 مجهز به لرزشگیر تصویر اپتیکال | لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 120 درجه‌ای | لنز تله فوتو 64 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 و زوم هایبرید سه برابری و زوم 30 برابری Space Zoom

لنز اصلی 12.2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.7 مجهز به لرزشگیر تصویر | لنز اولترا واید 16 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 107 درجه‌ای

دوربین سلفی

لنز 10 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 80 درجه‌ای

لنز 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0

ظرفیت باتری

4000 میلی آمپر ساعت | غیر قابل تعویض | مجهز به سیستم شارژ سریع و Wireless PowerShare

4080 میلی آمپر ساعت | غیر قابل تعویض | پشتیبانی از شارژ سریع 18 واتی | مجهز به قابلیت شارژ سریع معکوس

ابعاد گوشی

7.9 × 71.2 × 151.7 میلیمتر

8.0 × 70.4 × 144.7 میلیمتر

وزن گوشی

171 گرم

151 گرم

ارتباطات

5G، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5.2، وای فای، USB Type-C

5G، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5.0، وای فای، USB Type-C

امنیت

سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون نمایشگر (اولتراسونیک)

سنسور اثر انگشت در پشت بدنه

سیستم عامل

اندروید 11 با رابط کاربری One UI 3.0

اندروید 11

قیمت

799.99 دلار

699 دلار

 

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5؛ طراحی

زمانی که صحبت از زبان طراحی به میان می‌آید، گلکسی اس 21 سامسونگ و پیکسل 5 گوگل هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. در طراحی محصول سامسونگ از ترکیب فلز و پلاستیک کمک گرفته شده و بدنه پشتی آن، تماما از جنس پلاستیک است. اما پیکسل 5 از فلز تشکیل شده و بدنه پشتی و برخی قسمت‌های دیگر آن، از جنس رزین است. هر دو دستگاه در اطراف نمایشگر حاوی حاشیه بوده و حفره‌ای نیز درون صفحه نمایش برای قرارگیری دوربین سلفی قرار گرفته است. البته محل قرارگیری دوربین سلفی متفاوت بوده و در پیکسل 5، این قطعه سخت‌افزاری به گوشه صفحه نمایش منتقل شده، اما در گلکسی اس 21 آن را در مرکز نمایشگر مشاهده می‌کنیم.

هر دو محصول از صفحه نمایش تخت بهره برده، اما حس آن ها هنگام گرفتن در دست کاملا متفاوت خواهد بود. اگر نگاهی به بدنه پشتی این اسمارت فون‌ها بیاندازیم، متوجه تفاوت‌های آن‌ها در قسمت ماژول دوربین نیز می‌شویم. زبان طراحی محفظه دوربین در گلکسی اس 21 نسبت به نسل‌های پیشین و حتی نسبت به اسمارت فون‌های دیگر کاملا متفاوت و خاص است و در مقابل، لنزهای دوربین پیکسل 5 در محفظه‌ای مربعی شکل با گوشه‌های دایره‌ای قرار گرفته است. همچنین در پشت بدنه پیکسل 5، سنسور اثر انگشت را می‌بینیم که به صورت دایره‌ای شکل، در مرکز بدنه و کمی پایین تر از محفظه دوربین قرار گرفته است. اما این قطعه سخت‌افزاری در گلکسی اس 21، به درون نمایشگر منتقل شده است.

image

 

زمانی که صحبت از ابعاد به میان آید، گلکسی اس 21 به دلیل برخورداری از نمایشگری بزرگتر، از عرض و ارتفاع بیشتری بهره می‌برد، اما ضخامت بدنه هر دو دستگاه با یکدیگر برابر است. این تفاوت سایز، روی وزن آن‌ها نیز تأثیر گذاشته و به این ترتیب، گلکسی اس 21 حدودا 20 گرم از پیکسل 5 گوگل سنگین‌تر است. اما متأسفانه ابعاد بزرگ‌تر گلکسی اس 21، روی ظرفیت باتری آن تأثیر نگذاشته و از این نظر، تقریبا به یکدیگر شباهت دارند.

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5؛ نمایشگر

گلکسی اس 21 از نمایشگر 6.2 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس بهره می‌برد. پنل Dynamic AMOLED 2X این اسمارت فون با نرخ نوسازی 120 هرتزی Adaptive همراه است و به این ترتیب، در صورت نیاز قادر است تا این قضیه را برای آیتم های مختلف، به صورت متغیر تنظیم کند. حالت این نمایشگر به صورت تخت بوده و از سیستم HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند. از لحاظ امنیت، باید بگوییم که نمایشگر گلکسی اس 21 با گوریلا گلس Victus پشتیبانی می‌شود. اما در مقابل، پیکسل 5 از نمایشگر 6 اینچی OLED با رزولوشن فول اچ دی پلاس بهره می‌برد که نرخ نوسازی 90 هرتزی، پشتیبانی از HDR10+، محافظت توسط گوریلا گلس 6 و تخت بودن، از جمله مشخصات آن به حساب می‌آید.

همان طور که اشاره شد، محصول سامسونگ از نرخ رفرش 120 هرتزی برخوردار است، اما با این حال هر دو محصول از عملکردی نرم و روان برخوردار هستند. به این ترتیب شاهد رنگ‌های مناسب و زاویه دید خوبی روی هر دو گوشی هوشمند هستیم. اما در مقایسه دقیق، به این نتیجه رسیدیم که نمایشگر گلکسی اس 21 حاوی جزئیات و دقت رنگی بیشتری است و از طرف دیگر، از روشنایی بیشتری در مقایسه با پیکسل 5 برخوردار است.

از آن جا که نمایشگر هر دو دستگاه OLED است، لذا رنگ مشکی روی آن‌ها بسیار عمیق مشاهده می‌شود. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، جای شکایتی روی هیچ یک از محصولات مورد بحث در این مطلب از لحاظ نمایشگر نیست.

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5؛ عملکرد پردازشی

اگر گوشی‌های هوشمند از پردازنده قدرتمندی برخوردار نباشند، در دنیای امروزی به چه دردی می‌خورند؟ اما جای بسی خوشحالی است که بگوییم عملکرد هر دو دستگاه در این زمینه کاملا درخشان است. از آن جا که گلکسی اس 21 به پردازنده جدیدتری مجهز شده، لذا انتظارات از آن بالاتر بوده و البته، این دستگاه جواب انتظارات را هم به خوبی داده است. این محصول به صورت پیش فرض به تراشه اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100 مجهز است و در مقابل، پیکسل 5 گوگل از پردازنده اسنپدراگون 765G بهره می‌برد.

البته این تفاوت سخت افزاری در استفاده روزمره اصلا به چشم نمی‌آید و هر دو دستگاه بدون توجه به اپلیکیشنی که در حال کار با آن هستید، کاملا روان به کار خود ادامه می‌دهند. البته اسمارت فون تولید شده توسط سامسونگ هنگام اجرای بازی‌ها، از عملکرد سریع‌تری برخوردار است. اما به غیر از این قضیه، تفاوتی میان آن‌ها وجود نداشته و جای هیچ گونه نگرانی در این مورد نیست.

در کنار تفاوت پردازنده، گلکسی اس 21 از رم و حافظه داخلی پرسرعت‌تری نیز برخوردار است. اما از طرف دیگر، پیکسل 5 گوگل از نسخه خام اندروید بهره می‌برد که در طولانی مدت، با بهره وری بیشتری همراه است. در نهایت با وجود مجهز بودن گلکسی اس 21 به تجهزات روز سخت‌افزاری، اما عملکرد هر دو دستگاه کاملا قابل ستایش است.

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5؛ باتری

در خصوص باتری، عملکرد هر دو دستگاه کاملا مناسب است. هر دو محصول مورد بحث در این مطلب به باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت (البته پیکسل 5 از باتری 4080 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد) مجهز هستند و به این ترتیب، با تکیه بر نرم‌افزار و مشخصات سخت‌افزاری در نظر گرفته شده، عملکرد خوبی از آن‌ها می‌توانید انتظار داشته باشید. با وجود این که نمایشگر گلکسی اس 21 بزرگ‌تر بوده و پردازنده آن نیز قوی‌تر است، اما عملکرد باتری این گوشی هوشمند با پیکسل 5 برابری می‌کند.

زمانی که صحبت از شارژ به میان می‌آید، هر دو محصول از شارژ سریع پشتیبانی کرده و قابلیت شارژ وایرلس و شارژ بی سیم معکوس را نیز دارا هستند. گلکسی اس 21 به صورت پیش فرض از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند، اما متأسفانه فاقد آداپتور شارژر است. اما در مقابل پیکسل 5 از شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند که آداپتور مربوطه، درون جعبه آن تعبیه شده است. در خصوص شارژ بی سیم، محصول سامسونگ و گوگل به ترتیب از شارژ وایرلس 15 و 12 واتی پشتیبانی به عمل می‌آورند. شارژ بی سیم معکوس روی هر دو محصول از سرعت جالب توجهی برخوردار نیست، اما به عنوان یک ویژگی کاربردی روی هر دو اسمارت فون قرار گرفته است.

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5؛ عملکرد دوربین‌ها

در شاخه دوربین، هر دو محصول از عملکرد خوبی برخوردار هستند. گلکسی اس 21 از سه لنز واید، اولترا واید و تله فوتو بهره می‌برد و در مقابل، پیکسل 5 به دو لنز واید و یک لنز اولترا واید مجهز است. لنز اصلی هر دو دستگاه 12 مگاپیکسلی بوده، اما سنسورهای متفاوتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

image

 

این لنز اصلی در اکثر مکان‌ها با شرایط نوری مختلف، تصاویر جذاب و قابل توجهی را شکار می‌کند. Sharpness تصاویر خروجی قابل قبول بوده و هر دو لنز، از سیستم HDR پشتیبانی می‌کنند. البته بد نیست بدانید در شرایط نوری کم و هنگام استفاده از HDR،‌ عملکرد پیکسل 5 تا حدودی ضعیف‌تر است. گلکسی اس 21 در مقایسه با نسل پیشین، رنگ‌های جذاب‌تری را به نمایش می‌‌گذارد که همین موضوع، بهبود چشمگیری به حساب می‌آید. هر دو محصول از قابلیت فیلم برداری خوبی برخوردار هستند، اما میزان تطبیق پذیری تصاویر روی گلکسی اس 21 تا حدودی بهتر است.

لنز اولترا واید روی هر دو اسمارت فون، حتی در مکان‌هایی با شرایط نوری کم، عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. با تمام این تفاسیر، دوربین هر دو گوشی مذکور با قابلیت‌های هیجان انگیزی همراه بوده و تصاویر خوبی را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

مقایسه گلکسی اس 21 و پیکسل 5؛ امکانات صوتی

هر دو اسمارت فون یاد شده، از اسپیکرهای استریو برخوردار هستند. گلکسی اس 21 حاوی دو اسپیکر معمولی است، اما در مقابل پیکسل 5 از یک اسپیکر معمولی و یک اسپیکر قرار گرفته در زیر نمایشگر بهره می‌برد. به این ترتیب صدای خروجی از پیکسل 5، به اندازه گلکسی اس 21 زیاد نیست. همچنین کیفیت صدای خارج شده از اسپیکرهای محصول سامسونگ تا حدی قوی‌تر و پرمغزتر به نظر می‌رسد. همان طور که می‌دانید، سامسونگ در این زمینه با کمپانی AKG مشارکت کرده است.

همچنین هنگام استفاده از هدفون، کیفیت صدای دریافت شده از گلکسی اس 21 تا حدودی بهتر است. البته این تفاوت آنچنان که باید و شاید زیاد نیست، اما احتمالا برخی اشخاص این تغییرات را متوجه خواهند شد. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ از اسمارت فون‌های مورد بحث در این مطلب، به جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز نیستند.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۹/۱۱/۴
از جمیع‌جهات s21 بالاتر می‌ایسته.
خودِ همین نرخ ۱۲۰ هرتز مولفه‌ی خیلی‌ مهمیه که پیکسل‌5 ازش محرومه
تازه سنسور انگشت هم پشتشه?

SZ

۱۳۹۹/۱۱/۴
S21 بهتره