خانهاخبار
قیمت سری گلکسی S از ابتدا تاکنون چه تغییراتی داشته است؟

قیمت سری گلکسی S از ابتدا تاکنون چه تغییراتی داشته است؟

با معرفی خانواده گلکسی S21 حالا زمانی خوبی است که به بالا و پایین قیمت محصولات مختلف سری گلکسی S از همان ابتدا تاکنون نگاهی داشته باشیم.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹

اگر به کاربران عادی تلفن‌های هوشمند بگویید قیمت محصولات سری گلکسی اس از ابتدا تاکنون همواره افزایش داشته، احتمالا حرف شما را باور می‌کنند. ولی این گزاره صحیح نیست، چون قیمت این دستگاه‌ها در برخی سال‌ها از جمله سال ۲۰۲۱ کمتر شده است. اگر به تاریخچه قیمت‌گذاری سامسونگ برای سری گلکسی اس نگاه کنید، به اطلاعات جالبی برمی‌خورید.

با توجه به این که سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند دنیاست و سری گلکسی اس محبوب‌ترین خانواده پرچمداران این شرکت است، می‌خواهیم از نسل اول تاکنون نگاهی به این محصولات بیندازیم. در ادامه فهرستی از همه گوشی‌های سری گلکسی اس و قیمت آن‌ها آورده شده است.

لطفا به خاطر داشته باشید تمام مدل‌ها و نسخه‌های مختلف سری گلکسی اس در این فهرست حضور ندارند و فقط مدل‌های اصلی در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال مدل مینی که در اواسط دهه به بازار آمد در این فهرست لحاظ نشده است. همچنین، نسخه‌های طرفداری، لایت و اکتیو هم مشمول همین قاعده‌اند. همراه جی‌اس‌ام باشید.

گلکسی اس اول: ۳۹۹ دلار

image

نسل اول گلکسی اس اسامی مختلفی داشت: گلکسی Proclaim، گلکسی اس Showcase، گلکسی Vibrant 4G، گلکسی اس Captivate و فهرستی از نام‌ها که همچنان ادامه پیدا می‌کند. با این حال، ما همواره آن را با نام گلکسی اس می‌شناسیم؛ اولین دستگاهی که آغازگر مسیر حرکت محبوب‌ترین خانواده پرچمداران سامسونگ شد.

در سال ۲۰۱۰ که این گوشی به بازار آمد، عرضه آن چالش‌های زیادی داشت و در بازارهای مهمی مثل آمریکا فقط از طریق اپراتورها می‌توانستید این محصول را تهیه کنید. در نتیجه، چون هزینه دستگاه به‌صورت اقساطی روی قبض موبایل کاربر دریافت می‌شد، نمی‌توانیم آن را به‌صورت دقیق ارزیابی کنیم زیرا قیمت دریافتی هر اپراتور ممکن بود با اپراتور بعدی فرق بکند.

ولی در مجموع میانگین قیمت تمام‌شده گلکسی اس حدود ۳۹۹ دلار بود که با احتساب نرخ تورم سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۷۷ دلار برآورد می‌شود. این قیمت در مقایسه با پرچمداران امروز بسیار ارزان به نظر می‌رسد، اما نباید فراموش کرد که پرچمداران امروزی بسیار پیشرفته‌تر از محصولاتی هستند که یک دهه پیش وارد بازار شدند.

گلکسی اس ۲: ۵۴۹ دلار

image

عرضه گلکسی اس موفقیت زیادی را برای این شرکت به ارمغان آورد. به دنبال موفقیت این دستگاه، همه چشم‌ها در سال ۲۰۱۱ به سامسونگ دوخته شد تا ببینیم این شرکت چه چیزی در چنته دارد. منتها سامسونگ رویکرد عجیبی را در آن سال در پیش گرفت و چندین دستگاه را با ظاهر و مشخصات متفاوت عرضه کرد که همه از نام گلکسی اس ۲ استفاده می‌کردند.

با این حال، مدل‌های مختلف گلکسی اس ۲ هم فروش خوبی داشتند. این دستگاه حتی از نسل اول گلکسی اس هم محبوب‌تر شد و سامسونگ را به جایگاه رفیع برترین سازنده گوشی‌های اندرویدی رساند.

در سال ۲۰۱۱ هم به راحتی نمی‌توانستید نسخه آنلاک این گوشی را در بازارهایی مثل بازار آمریکا پیدا کنید. با این حال، قیمت این گوشی به یک‌باره به ۵۴۹ دلار رسید. این قیمت در قبوض تلفن همراه کاربران تقسیط شده بود و احتمالا همین مسئله باعث شد تا افراد متوجه افزایش چشمگیر هزینه دستگاهی که خریده بودند نشوند.

گلکسی اس ۳:‌ ۵۹۹ دلار

image

سامسونگ در سال ۲۰۱۲ در مقام پادشاه دنیای موبایل وارد بازار شد. این شرکت در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۱ با پشت سر گذاشتن اپل به اولین شرکت کره‌ای تبدیل شد که توانست چنین کاری انجام دهد. این شرکت در ادامه موفقیت‌های خود محصولی را عرضه کرد که به باور بسیاری محبوب‌ترین موبایل تاریخ بازار تلفن‌های هوشمند است.

گلکسی اس ۳ برخلاف نسل قبلی تقریبا در تمام فروشگاه‌ها ظاهر یکسانی داشت. البته مشخصات فنی این دستگاه می‌توانست تفاوت‌های زیادی پیدا بکند، اما مردم گوشی را به ظاهر آن می‌شناسند.

علی‌رغم پیشرفت عظیم در طراحی و مشخصات فنی این گوشی، سامسونگ قیمت آن را خیلی افزایش نداد. گلکسی اس ۳ در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۵۹۹ دلار به بازار آمد و افزایش قیمت آن یکی از کمترین افزایش‌های قیمت سری گلکسی اس در تاریخ این خانواده را نشان می‌دهد.

گلکسی اس ۴: ۶۴۹ دلار

image

از نظر آمار، گلکسی اس ۴ یکی از موفق‌ترین گوشی‌های اندرویدی تاریخ است. از این دستگاه حدود ۸۰ میلیون نسخه فروخته شد که فقط گلکسی اس ۳ می‌تواند به آمار آن نزدیک شود. حتی آیفون ۵ اس اپل هم که از محبوب‌ترین محصولات کوپرتینویی‌ها بود و همان سال به بازار آمد، فقط توانست ۵۲ میلیون نسخه بفروشد.

این گوشی هم به دنبال گلکسی اس ۳ افزایش قیمت کوچکی داشت. در آن زمان خرید نسخه آنلاک گلکسی اس ۴ راحت‌تر شده بود. در تابستان ۲۰۱۳ سامسونگ با همکاری گوگل نسخه‌ای از این گوشی را تحت عنوان گوگل پلی ادیشن به بازار روانه کرد. این دستگاه از اندروید خالص استفاده می‌کرد و بوت‌لودری داشت که می‌توانستید قفل آن را باز کنید.

گلکسی اس ۵: ۶۴۹ دلار

image

از نسل اول گلکسی اس تا نسل چهارم، قیمت اعضای این خانواده هر سال افزایش پیدا کرده بود. ولی سامسونگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ قیمت جدیدترین پرچمدار خود را افزایش نداد. این گوشی بدون افزایش قیمت پیشرفت‌های زیادی داشت و با قابلیت‌های جدیدی مثل حسگر اثر انگشت، اسنپدراگون ۸۰۱ و دوربین عقب ۱۶ مگاپیکسلی به بازار آمد.

منتها فروش گلکسی اس ۵ نتوانست حتی به نزدیکی فروش گلکسی اس ۴ برسد. به همین دلیل بود که طراحی گلکسی اس ۵ دیگر در موبایل دیگری از سامسونگ دیده نشد. این شرکت سال بعد زبان طراحی خود را به طور کامل تغییر داد و جان تازه‌ای به سری گلکسی اس بخشید.

سری گلکسی اس ۶: ۶۴۹ تا ۷۹۹ دلار

image

مدل پایه گلکسی اس ۶ برای سومین سال متوالی بدون افزایش قیمت راهی بازار شد. البته اگر حذف شکاف کارت حافظه، استاندارد IP و باتری قابل تعویض را از این دستگاه در نظر بگیرید، احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که چرا قیمت کاهش پیدا نکرده است.

این شرکت برای اولین بار مدل پیشرفته‌تری از پرچمدار خود را با نام گلکس اس ۶ اج راهی بازار کرد که نمایشگری نسبتا بزرگ‌تر و صفحه‌ای با لبه‌های خمیده داشت. با وجود این که مدل اج قابلیت‌های پیشرفته زیادی نسبت به مدل عادی نداشت، ولی قیمت آن ۱۰۰ دلار گران‌تر بود. البته سامسونگ به این مدل اکتفا نکرد و با عرضه گلکسی اس ۶ اج پلاس محصولی ۷۹۹ دلاری را به بازار فرستاد.

گفتنی است که با توجه به فروش پایین گلکسی اس ۶، این غول فناوری کره‌ای قیمت آن را به فاصله نسبتا کوتاهی پس از عرضه تا ۵۷۹ دلار کاهش داد.

سری گلکسی اس ۷: ۶۶۹ تا ۷۶۹ دلار

image

با توجه به فروش ناامیدکننده سری گلکسی اس ۶، سامسونگ به دنبال محصولی بود که بتواند به خوبی و به سرعت ورق را برگرداند. گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج ویژگی‌های مثبت گلکسی اس ۶ را با همان قابلیت‌هایی ترکیب کردند که از نسل قبلی حذف شده بود. بدین ترتیب، شکاف کارت حافظه و استاندارد IP برگشت، ولی دیگر هرگز باتری قابل تعویض را ندیدیم.

سری گلکسی اس ۷ خیلی بهتر از نسل‌های قبلی عمل کرد. مدل پایه این خانواده با قیمت ۶۶۹ تا ۶۹۹ دلاری (بسته به این که دستگاه را چه زمانی و از کجا می‌خریدید)، افزایش قیمت بسیار کمی داشت. با این حال، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی را ارائه می‌کرد. سامسونگ یک نسخه اج هم برای این دستگاه عرضه کرد که ۱۰۰ دلار گران‌تر بود.

با تمام این‌ها، فروش سری گلکسی اس ۷ به آن خوبی که سامسونگ انتظار داشت نبود.

سری گلکسی اس ۸: ۷۴۹ تا ۸۴۹ دلار

image

سامسونگ در سال ۲۰۱۷ پرچمدار خود را از چند نظر تغییر داد. این شرکت برندینگ اج را کنار گذاشت تا کاربران را کمتر سردرگم کند. خانواده پرچمداران سامسونگ در آن سال با گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس به بازار آمد. مدل پلاس بزرگ‌تر و گران‌تر از مدل عادی بود.

این سری از نظر ظاهری تغییرات بزرگی داشت و برای اولین بار حسگر اثر انگشت را به قاب عقب برد تا جلوی دستگاه تقریبا به طور کامل به نمایشگر اختصاص پیدا کند. احتمالا همین تغییر باعث شد تا سامسونگ شرایط را برای افزایش قیمت به ۷۴۹ دلار مناسب ببیند. با این وجود، شرایط فروش ظاهرا برای گوشی‌های این شرکت مناسب بود، چون آن‌ها دیگر برخلاف نسل‌های قبلی قیمت محصولات خود را در میانه سال کم نکردند.

سری گلکسی اس ۹: ۷۱۹ تا ۸۳۹ دلار

image

اگر به روزهای نخست سری گلکسی اس برگردید، شباهت‌های زیادی را بین نسل‌های اولیه این سری مشاهده می‌کنید. گلکسی اس ۳، گلکسی اس ۴ و گلکسی اس ۵ همگی عناصر طراحی یکسانی داشتند. ولی شرایط کم‌کم تغییر کرد تا این که سامسونگ به سال ۲۰۱۸ رسید.

پرچمداران این شرکت در سال ۲۰۱۸ شباهت زیادی به پرچمداران ۲۰۱۷ داشتند. گلکسی اس ۹ پلاس یک لنز دوربین اضافه داشت و برای اولین بار در سری گلکسی اس از دو لنز بهره می‌برد. شاید به خاطر همین شباهت بالا بود که سامسونگ قیمت پایه پرچمداران خود را کاهش داد. گلکسی اس ۹ معمولی با قیمت ۷۱۹ دلار و گلکسی اس ۹ پلاس با قیمت ۸۳۹ دلار وارد بازار شدند.

سری گلکسی اس ۱۰: ۷۴۹ تا ۱۲۹۹ دلار

image

زمانی که وارد سال ۲۰۱۹ شدیم، سامسونگ چهار سال بود که پرچمداران خود را در دو نسخه راهی بازار می‌کرد. ولی اگر دو موبایل فروش می‌رفت چرا نباید تعداد آن‌ها را به سه یا چهار نمی‌رساند؟ این شرکت با سری گلکسی اس ۱۰ همین کار را انجام داد و به یک‌باره مدل‌های این سری را دو برابر کرد.

دو مدل اصلی این خانواده یعنی گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس با قیمت سال قبل یعنی به ترتیب با ۸۹۹ و ۹۹۹ دلار وارد بازار شدند. سامسونگ همچنین مدل کوچک‌تر و ارزان‌تری به نام گلکسی اس ۱۰ ای را عرضه کرد که قیمت آن ۷۴۹ دلار بود. اما از سوی دیگر موبایل پریمیوم‌تری تحت عنوان گلکسی اس ۱۰ فایو جی معرفی شد که قیمت ۱۲۹۹ دلاری داشت. این دستگاه یکی از اولین موبایل‌های نسل پنجمی بازار بود.

این شرکت در سال ۲۰۲۰ با معرفی پرچمداران بعدی خود سری گلکسی اس ۱۰ را در بازار نگه داشت و فقط قیمت آن‌ها را کم کرد. این تصمیم به کاربران اجازه داد تا در صورت عدم نیاز به حرکت بر لبه فناوری بتوانند با صرف هزینه کمتر پرچمدار خریداری کنند.

سری گلکسی اس ۲۰: ۹۹۹ تا ۱۳۹۹ دلار

image

قیمت خانواده گلکسی اس در سال ۲۰۱۹ تقریبا همه رده‌ها را پوشش می‌داد. ولی سامسونگ با سری گلکسی اس ۲۰ مدل ارزان قیمت قبلی را کنار گذاشت و فقط مدل‌های پریمیوم را به بازار فرستاد. در زمان عرضه، قیمت ارزان‌ترین عضو این خانواده ۹۹۹ دلار بود و مدل پلاس با قیمت ۱۱۹۹ دلار به فروش می‌رسید.

ولی سامسونگ محصولی دیگری به نام گلکسی اس ۲۰ الترا را عرضه کرد که قیمت آن از ۱۳۹۹ دلار شروع می‌شد. این دستگاه یکی از گران‌ترین محصولاتی بود که سامسونگ تاکنون ساخته بود. اگر فکر می‌کنید ۱۳۹۹ دلار کافی نیست، با افزایش مقدار رم و حافظه داخلی می‌توانستید این گوشی را با قیمت ۱۵۹۹ دلار خریداری کنید.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا از همان ابتدای عرضه سری گلکسی اس ۲۰ باعث شد مردم تمایل کمتری به خرید این محصولات گران قیمت داشته باشند. در نتیجه، فروش آن‌ها مطابق انتظار نبود.

سری گلکسی اس ۲۱: ۷۹۹ تا ۱۱۹۹ دلار

image

سامسونگ امسال با کاهش قابل توجه قیمت مدل پایه پرچمداران خود سعی کرد نظر کاربران را به سمت گوشی‌های جدید سری گلکسی اس برگرداند. برای این کار هم لازم نبود که قابلیت‌های زیادی را از گلکسی اس ۲۱ حذف کند. این گوشی با قیمت ۷۹۹ دلار معرفی شد و به جز قاب پلی کربنات تقریبا از تمام ویژگی‌های مدل پلاسی بهره می‌برد که با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

در آن سو، گلکسی اس ۲۱ الترا بدون هیچ عقب‌گردی نسبت به مدل پارسالی ۲۰۰ دلار ارزان‌تر شد و با قیمت ۱۱۹۹ دلار به بازار آمد. این خانواده حالا با قیمت‌گذاری مناسب خود می‌تواند ویژگی‌های پرشمارش را به سلایق بیشتری ارائه کند. با این همه، باید صبر کنیم تا ببینیم آمار فروش از موفقیت سامسونگ در سال ۲۰۲۱ خبر خواهند داد یا شکست آن.

نمودار قیمت مدل‌های مختلف سری گلکسی اس

در ادامه نموداری از قیمت تمامی مدل‌های اصلی خانواده گلکسی اس از ابتدا تاکنون دیده می‌شود. افزایش تدریجی قیمت این محصولات به خوبی قابل مشاهده است و می‌توانید ببینید که در چه سال‌هایی قیمت پایین یا بالا رفته است.

 

اگرچه پیش‌بینی آینده غیرممکن است، ولی به نظر می‌رسد که قیمت سری گلکسی اس ۲۰ در سال ۲۰۲۰ فعلا برای مدتی به عنوان بالاترین قیمت پرچمداران سری گلکسی اس باقی خواهد ماند. اگر اقتصاد جهانی در طول یک سال پیش رو به شکل معجزه‌آسایی بهبود پیدا نکند، سامسونگ باید سال آینده هم محصولات خود را با قیمتی مشابه امسال به بازار بفرستد، هرچند که برای نتیجه‌گیری نهایی در این مورد باید منتظر ارائه آمارهای فروش بمانیم.

از طرف دیگر، دیگر دوران خرید گوشی‌های سری گلکسی اس با قیمتی کمتر از ۷۰۰ دلار گذشته است. سامسونگ با خط تولید فن ادیشن سعی دارد پاسخ‌گوی این گروه از کاربران باشد و به‌راستی که گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن یکی از بهترین گوشی‌های سال گذشته میلادی بود. حالا باید صبر کنیم تا ببینیم گلکسی اس ۲۱ فن ادیشن چه چیزی برای ارائه به کاربران خواهد داشت.


نظر شما درباره قیمت‌گذاری محصولات سامسونگ در طول یک دهه اخیر چیست؟ به نظرتان قیمت گوشی‌های هوشمند در آینده افزایش پیدا خواهد کرد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Ali

۱۳۹۹/۱۰/۳۰
تا اس ۸ باهاش رفتیم دیگه از یه جایی به بعد فقط پولمون به عوض کردن قابش میرسه :)