خانهاخبار
در پس پرده مسدودسازی ترامپ از توئیتر چه گذشت؟

در پس پرده مسدودسازی ترامپ از توئیتر چه گذشت؟

نیویورک تایمز در گزارشی به نقل منابع آگاه متعدد روایتی جذاب از وقایعی را تعریف کرده است که منجر به تعلیق دائمی اکانت توئیتر دونالد ترامپ و یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری شده است.
۱۳۹۹/۱۰/۲۸

جک دورسی، مدیرعامل توئیتر، از جزیره‌ای خصوصی در کشور «پلی‌نزی فرانسه» مشغول کار از راه دور بود که در تاریخ ۶ ژانویه با یک تماس تلفنی مواجه شد. در آن سوی خط ویجایا گده (Vijaya Gadde) وکیل ارشد و متخصص ایمنی توئیتر، حضور داشت که حامل خبر مهمی بود. او گفت به همراه سایر مدیران شرکت تصمیم گرفته که اکانت رئیس جمهور ترامپ را موقتا قفل کند تا پس از حمله به ساختمان کنگره مانع از نشر مطالبی شود که خشونت بیشتری را ترویج می‌دهد.

دو منبع آگاه به این تماس تلفنی می‌گویند آقای دورسی از بابت این تصمیم نگران بوده است. چهار روز قبل از این اتفاق او در برابر تقاضای لیبرال‌ها و سایرین به منظور مسدودسازی اکانت آقای ترامپ مقاومت کرده و مدعی بود که پلتفرم آن‌ها محلی برای صحبت رهبران جهانی است، هرچند که این صحبت‌ها خوشایند نباشد. ولی او حالا مدیریت امور را به گده ۴۶ ساله سپرده بود و در مورد این ماجرا هم همین کار را کرد.

جک دورسی ۴۴ ساله نگرانی‌های خود را عمومی نکرد. یک روز بعد، او به لایک و اشتراک‌گذاری چند توئیت پرداخت که از مضرات مسدودسازی دائمی اکانت ترامپ حرف زده بودند. ولی در طول ۳۶ ساعت آینده، این شرکت به جای حذف محدودیت‌های دسترسی آقای ترامپ حساب کاربری او را برای همیشه تعلیق کرد. با این کار دسترسی رئیس جمهور آمریکا از پلتفرمی قطع شد که ۸۸ میلیون دنبال‌کننده در آن پست‌های وی را می‌خواندند.

این تصمیم خیلی زود باعث ابراز مجدد انتقاداتی تند پیرامون جهت‌گیری‌های سیاسی شرکت‌های فناوری و کنترل آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی شد. گفتگو با چند تن از کارمندان فعلی و سابق توئیتر در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که این تصمیم چگونه اتخاذ شده است؛ تصمیمی که محرک اصلی آن گروهی از معاونان آقای دورسی بودند و آن‌ها در نهایت توانستند بر تردیدهای دورسی غلبه کرده و به دنبال حمله به ساختمان کنگره این تصمیم را اجرایی کنند.

image

توئیتر با برداشتن محدودیت دسترسی به توئیت‌های ترامپ به ارزیابی واکنش‌های کاربران در سراسر اینترنت پرداخت و نتیجه‌گیری معاونان آقای دورسی این بود که دنبال‌کنندگان ترامپ جدیدترین پیام‌های او را به عنوان فراخوانی برای خشونت‌های بیشتر تلقی کرده‌اند. اعضای تیم ایمنی توئیتر دیدند یکی از طرفداران آقای ترامپ در شبکه اجتماعی پارلر از گروه‌های شبه‌نظامی می‌خواهد مانع از ورود آقای بایدن به کاخ سفید شوند و با هر کسی که مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد مبارزه کنند. این تیم معتقد بود که احتمال بروز ناآرامی‌های متعاقب از حد کنترل فراتر رفته بود.

توئیتر از طرفی زیر فشار کارمندانش قرار داشت که سال‌ها بود خواستار حذف ترامپ از این پلتفرم بودند. از سوی دیگر، قانون‌گذاران، سرمایه‌گذاران حوزه فناوری و عده زیادی از مردم هم چنین خواسته‌ای داشتند. با وجود این‌که بیش از ۳۰۰ کارمند توئیتر با امضای نامه‌ای تقاضای تعلیق اکانت آقای ترامپ را کردند، دو منبع آگاه می‌گویند که تصمیم نهایی برای مسدودسازی حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا قبل از تحویل این نامه گرفته شده بود.

چهارشنبه هفته پیش آقای دورسی به صحبت درباره تنش‌های داخل توئیتر پرداخت. او در ۱۳ توئیت اعلام کرد که از بابت مسدودسازی اکانت realDonaldTrump@ احساس خوشحالی یا افتخار نمی‌کند چون مسدودسازی در نهایت نشان‌دهنده ناتوانی و شکست ما در ترویج گفتگوهای سالم است. ولی آقای دورسی اضافه کرد: «تصمیم درست برای توئیتر همین بود. ما با شرایطی خارق‌العاده و غیرقابل دفاع روبرو بودیم که مجبورمان کرد تا تمام تمرکز خود را به امنیت عمومی اختصاص دهیم.»

از زمان تعلیق اکانت آقای ترامپ، بسیاری از نگرانی‌های جک دورسی به حقیقت پیوسته است. توئیتر خیلی زود به خاطر قدرت بی‌حد و حصر خود و عدم مسئولیت‌پذیری مورد انتقادات شدید و تندی قرار گرفت.

قانون‌گذارانی مثل نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا، دِوین نیونز علیه توئیتر به پا خاستند، و سرمایه‌گذاران خطرپذیر، متخصصان متمم اول و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا هم از این شرکت انتقاد کردند. در عین حال، فعالان بسیاری در سراسر دنیا تصمیم توئیتر را استاندارد دوگانه‌ای دانستند که باعث حذف آقای ترامپ شد ولی هنوز امکان استفاده از این پلتفرم برای سایر دیکتاتورها را فراهم می‌کند.

image

اوِلین دوئک، سخنران دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد که در زمینه گفتگوهای آنلاین تخصص دارد، گفت: «این اتفاق نمونه‌ای استثنایی از اعمال قدرت برای قطع دسترسی رئیس جمهور آمریکا به پلتفرم‌های آنلاین است. این مسئله باید به شکل جامع‌تری مورد بررسی قرار بگیرد.»

آقای ترامپ که در سال ۲۰۰۹ به توئیتر آمد، فواید و دردسرهای زیادی برای این شرکت داشت. توئیت‌های او توجه بسیاری از مردم را به توئیتری جلب کرد که در مقاطعی موفق به جذب کاربران جدید نمی‌شد. ولی گزاره‌های نادرست و تهدیدهای آنلاین او باعث شده بود که خیلی‌ها این شرکت را به سکویی برای تقویت دروغ‌پراکنی و ترویج آزار و خشونت متهم کنند.

از میان ۵۴۰۰ کارمند توئیتر، بسیاری با حضور آقای ترامپ در این پلتفرم مخالف بودند. در ماه اوت سال ۲۰۱۹، به‌فاصله کوتاهی پس از کشته شدن ۲۰ نفر به دست یک فرد مسلح در فروشگاه والمارتی در ال پاسو، توئیتر جلسه‌ای برگزار کرد تا ببیند اظهارات این مهاجم تا چه اندازه تحت تاثیر توئیت‌های آقای ترامپ بوده است.

در این جلسه که با نام Flock Talk از آن یاد می‌شود، عده‌ای از کارمندان گفتند توئیتر به رابطی بین ترامپ و طرفداران او تبدیل شده که پیام‌های کدگذاری‌شده‌ی وی را به دست مخاطبانش می‌رساند. کارمندان در آن جلسه از مدیران شرکت خواستند تا پیش از آسیب دیدن عده بیشتری از مردم دست به کار شوند.

توئیتر در طول زمان نسبت به محتواهای سیاسی رویکرد جدی‌تر و فعالانه‌تری پیدا کرد. آقای دورسی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ نمایش تمامی تبلیغات سیاسی را روی این سرویس ممنوع کرد و گفت: «[این تبلیعات می‌توانند] پیامدهای قابل توجهی داشته باشند که ساختار دموکراسی ما ممکن است هنوز برای مقابله با آن‌ها آماده نباشد.»

image

با این حال، آقای دورسی که مدافع آزادی بیان بود، از حذف پست‌های رهبران جهانی اجتناب می‌کرد چون برای آن‌ها ارزش خبری قائل بود. از زمانی که اعلام شد توئیتر به رهبران جهانی فرصت بیشتری می‌دهد تا قوانین این پلتفرم را نقض کنند، این شرکت تنها یک بار توئیت‌های رهبران جهانی را حذف کرد: در ماه مارس ۲۰۲۰، توئیتر اقدام به حذف توئیت‌های رؤسای جمهور برزیل و ونزوئلا کرد که سعی داشتند درمانی را برای ویروس کرونا ترویج دهند. یکی از منابع نزدیک به تفکرات جک دورسی می‌گوید او به‌طور کلی مخالف حذف توئیت‌ها بود.

همین مسئله باعث شد آن‌ها به استفاده از رویکرد متعادل‌تری روی بیاورند. توئیتر تصمیم گرفت تا در صورتی که رهبران جهانی قوانین این پلتفرم را نقض کردند روی پست‌های آن‌ها برچسب بگذارد. در ماه مه ۲۰۲۰، زمانی که ترامپ اطلاعات نادرستی را درباره رای‌گیری پستی به اشتراک گذاشت، دورسی به معاونان خود اجازه داد تا برچسب‌گذاری روی پیام‌های رئیس جمهور آمریکا را آغاز کنند.

آقای ترامپ پس از انتخابات سوم نوامبر اعلام کرد که پیروزی را از چنگ او درآورده‌اند. به گزارش نیویورک تایمز، در آن بازه زمانی توئیتر حدود ۳۴ درصد از توئیت‌ها و ری‌توئیت‌های ترامپ را برچسب‌گذاری کرد. ولی نقطه بحرانی در هنگام حمله به ساختمان کنگره به وقوع پیوست.

ششم ژانویه ۲۰۲۰ که قرار بود کنگره نتیجه نهایی انتخابات را تایید کند، مدیران توئیتر از خریداری شرکت طراحی Ueno خوشحال بودند. آقای دورسی که معمولا اوقاتی را به تنهایی سپری می‌کرد به جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی سفر کرده بود.

زمانی که دونالد ترامپ از توئیتر برای حمله به مایک پنس و زیر سوال بردن نتایج انتخابات استفاده کرد، این شبکه اجتماعی هشدارهایی را به توئیت‌های او اضافه کرد. سپس عده‌ای از طرفدارانش به ساختمان کنگره ایالات متحده حمله کردند. این اتفاق باعث شد مردم از توئیتر و فیسبوک بخواهند که اکانت آقای ترامپ از دسترس خارج شود.

در پی این واقعه مباحثاتی میان معاونان آقای دورسی شکل گرفت. این افراد شامل خانم گده، وکیلی که در سال ۲۰۱۱ به توئیتر آمد؛ دِل هاروی، معاونت اعتماد و ایمنی توئیتر؛ و یول رات، مدیر یکپارچگی وب‌سایت توئیتر، بودند. خانم هاروی و آقای رات پیش‌تر به تبیین واکنش شرکت در برابر اسپم، آزارهای آنلاین و مداخلات مربوط به انتخابات کمک کرده بودند.

منابع آگاه به این گفتگوها می‌گویند معاونان توئیتر تصمیم به تعلیق اکانت ترامپ گرفتند زیرا به نظر می‌رسید که پیام‌های او مشوق این حمله بوده است. سپس خانم گده با آقای دورسی تماس می‌گیرد ولی گفته شده که او از این تصمیم راضی نبوده است.

image

در مرحله اول دسترسی آقای ترامپ به طور کامل مسدود نشد. به او گفته شد که اگر توئیت‌های مشوق حمله را پاک کند، پس از ۱۲ ساعت محدودیت‌ها برداشته می‌شود و او دوباره می‌تواند توئیت بزند. به دنبال این اتفاق، فیسبوک هم اقدام مشابهی انجام داد. اسنپ‌چت، توئیچ و سایر سرویس‌های بزرگ نیز محدودیت‌هایی را بر اکانت‌های ترامپ اعمال کردند.

ولی آقای دورسی هنوز موافق مسدودسازی دائمی حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا نبود. او روز بعد به کارمندان خود ایمیل زد و گفت مهم است که آن‌ها به مقررات خود پایبند بمانند و اجازه دهند که یک کاربر پس از تعلیق به پلتفرم‌شان برگردد. کارمندانی که از قضاوت تاریخ می‌ترسیدند با این تصمیم موافق نبودند و کارزاری را راه انداختند تا اکانت ترامپ را حذف کنند.

صبح روز بعد، رئیس جمهور آمریکا به توئیتر برگشت. او در پست جدیدی اعلام کرد که حامیان او کم نیستند و باید حرف‌هایشان شنیده شود. ترامپ همچنین اعلام کرد که ۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکا نمی‌رود.

تیم ایمنی توئیتر فورا تشخیص داد که گروهی از طرفداران ترامپ با گمان بر نادیده گرفته شدنشان در پی ناآرامی‌های بیشتر هستند. این تیم در شبکه اجتماعی پارلر کاربری را دید که می‌گفت هرکس مخالف «وطن‌پرستان آمریکایی» از جمله خود اوست باید واشنگتن را ترک کند یا خطر صدمات فیزیکی در طول مراسم تحلیف را به جان بخرد.

تیم ایمنی توئیتر شروع به تدوین پیش‌نویسی از ارزیابی‌های مربوط به این توئیت‌ها کرد و سعی داشت متوجه بشود که این پیام‌ها شرایط لازم برای اخراج ترامپ از توئیتر را فراهم می‌کند یا نه. حوالی ظهر همان روز به وقت سن فرانسیسکو، آقای دورسی خواستار تشکیل جلسه شد. در این جلسه عده‌ای به خاطر مقاومت در برابر تعلیق دائمی آقای ترامپ از او انتقاد کردند.

مدیرعامل توئیتر تاکید کرد که آن‌ها باید نسبت به سیاست‌های خود پایبند بمانند. منتها گفت خط قرمزی تعریف کرده بود که زیر پا گذاشتن آن حکم مسدودسازی را برای اکانت ترامپ صادر می‌کرد. پس از این جلسه، دورسی و سایر مدیران توئیتر توافق کردند که توئیت‌های ترامپ – و واکنش‌هایی که به دنبال داشت – در صبح آن روز از این خط قرمز عبور کرده است. مدتی بعد نامه کارمندان به دست مدیریت این شرکت رسید.

به فاصله چند ساعت، اکانت آقای ترامپ از دسترس خارج شد. او سعی کرد از طریق اکانت منصب ریاست جمهوری با نام POTUS@ و چند اکانت دیگر توئیت کند، اما توئیتر جلوی تمامی این اقدامات را گرفت.

شماری از کارمندان توئیتر حالا با واهمه از خشم طرفداران ترامپ اکانت‌های توئیتر خود را به حالت خصوصی درآوردند و برچسب شرکتی که برای آن کار می‌کردند را از بیوگرافی‌های آنلاین خود برداشتند. در همین اثنا برای برخی از مدیران شرکت محافظ گرفته شد تا امنیت آن‌ها تضمین شود.

توئیتر در اقدامی متعاقب سخت‌گیری‌های بیشتری را بر اکانت‌های مروج خشونت اعمال کرد. این شرکت در طول آخر هفته بیش از ۷۰ هزار اکانت مرتبط با گروه تئوری توطئه QAnon را حذف کرد؛ گروهی که معتقد است آقای ترامپ به مبارزه با فرقه‌ای از شیطان‌پرستان پدوفیل می‌پردازد.

کارمندان توئیتر روز چهارشنبه در جلسه‌ای مجازی گرد هم آمدند تا درباره مسدودسازی اکانت ترامپ صحبت کنند. برخی از آن‌ها از این اقدام خوشحال بودند و عده‌ای می‌خواستند با پشت سر گذاشتن دوران ترامپ به آینده چشم بدوزند. به گفته منابع این جلسه جوی احساسی داشت و برخی در آن گریه کردند.

بعد از ظهر همان روز آقای ترامپ با اکانت کاخ سفید WhiteHouse@ به توئیتر آمد و ویدیویی را به اشتراک گذاشت که در آن خشونت را محکوم و آن‌چه را محدودسازی آزادی بیان می‌نامید تقبیح کرده بود. توئیتر اجازه داد این ویدیو روی پلتفرم آن‌ها باقی بماند.

حدود یک ساعت بعد، جک دورسی در توئیتی از ناخرسندی خود پیرامون حذف اکانت‌های آنلاین آقای ترامپ نوشت. او گفت: «[این کار] رویه‌ای را به وجود می‌آورد که فکر می‌کنم خطرناک باشد: قدرتی که یک شخص یا شرکت برای اعمال بر بخشی از گفتگوهای عمومی جامعه جهانی در اختیار دارد.» با این حال او نتیجه گرفت: «هر آن‌چه در این اقدام می‌آموزیم به بهبود فعالیت‌هایمان در آینده کمک می‌کند و ما را به سمت همان چیزی سوق می‌دهیم که هستیم: یک بشریت که دوشادوش یکدیگر حرکت می‌کند.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مرتضی

۱۳۹۹/۱۰/۲۹
خیلی جالبه
سال ۸۸ قرار بود توییتر چند روز برای تعمیر سرورها قطع بشه
هیلاری کلینتون دستور داد تعمیر رو عقب بندازن که دوستان ملت رو بکشونن تو خیابون
حالا برای خودشون قطع کردند....