خانهاخبار
مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با پردازنده‌ی M1X

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با پردازنده‌ی M1X

به نظر می‌رسد در سال میلادی جدید اپل قصد دارد پردازنده‌ی به‌روز شده‌ی ام وان را در مک‌بوک‌های جدید قرار داده و راهی بازار کند
۱۳۹۹/۱۰/۲۸

از مدت‌ها پیش شایعات و اخبار حول مک‌بوک‌های جدید اپل برسر زبان‌ها بوده است و امسال شاهد به روزرسانی رایانه‌های اپل خواهیم بود. انتظار می‌رود مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با همان ظاهر قدیمی اما پردازنده‌ی به‌روز شده معرفی شود اما در مورد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اخبار دیگری وجود دارد. انتظار می‌رود تراشه‌ی M1X در کنار نمایشگر Mini LED و پورت‌های بیشتر و حتی فیس آیدی راه خود را به مک‌بوک‌های جدید اپل باز کنند.  

image

کاربرانی که با اپلیکیشن Final Cut Pro سرو کار دارند باید خوشحال باشند چراکه این نرم‌افزار برای پردازنده‌ی ام وان به‌روز شده و از آن پشتیبانی می‌کند. داشتن نمایشگر بزرگ‌تر برای کاربرانی که کار ادیت فیلم و عکس را انجام می‌دهند قطعا مزیت خوبی محسوب می‌شود و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با برنامه‌ی ادیت حرفه‌ای قدرتمند و همین‌طور ایستگاه برنامه‌نویسی برای توسعه دهندگان که اکنون به راحتی می‌توانند برنامه‌های آیفون و آیپد را روی رایانه‌ی خود اجرا کنند.

طراحی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی

در مورد طراحی مک‌بوک ۱۶ اینچی دو احتمال وجود دارد که با یکدیگر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. اولین احتمال اینست که اپل هیچ کاری انجام ندهد و مانند مک‌بوک ۱۳ اینچی با پردازنده‌ی ام وان فقط تراشه‌ی آن را به‌روز کند و طراحی آن را تغییر ندهد. همان طراحی بدنه‌ی آشنا با جنسی از آلومینیوم و رنگ‌های سال گذشته که به اپل امکان می‌دهد تا طراحی جدیدتر را در آستین خود نگه دارد و بتواند سال بعد کاربران را شگفت زده کند که معمولا اینکار را انجام می‌دهد. احتمال دوم که خیلی دوست داریم اتفاق بیفتد اینست که طراحی مدل ۱۶ اینچی به طور کامل دست خوش تغییر شود. حاشیه‌های کمتر صفحه نمایش رنگ‌های جدید یا حتی شاسی براق برای مک‌های جدید می‌تواند جانی تازه به این سری بدهد.

اپل نمایشگر مدل ۱۶ اینچی را به تازگی تغییر داده و حاشیه‌های آن را کم کرده و به نظر نمی‌رسد فعلا در طراحی آن دست ببرد و باید از آن صرفه نظر کنیم. معمولا کوپرتینویی‌ها هرچندسال یک بار طراحی محصولات خود را تغییر می‌دهند و به نظر می‌رسد طراحی فعلی حفظ خواهد شد. اپل در طراحی‌های خود سادگی را مدنظر قرار می‌دهد و در طی یک دهه گذشته فقط مک‌ها را باریک‌تر و سبک‌تر کرده است و طراحی آن‌ها تغییر چندانی نداشته است. طراحی یکپارچه‌ی آلومینیومی که انتظار می‌رود راه خود را به نسل جدید آیمک نیز باز خواهد کرد.

اگرچه خیلی از کاربران انتظار تغییر در طراحی را دارند اما در مورد مدل ۱۶ اینچی احتمالش بسیار کم است و شاهد همان طراحی قبلی خواهیم بود.

صفحه نمایش مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی 
image

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی فعلی از نمایشگر خوبی بهره می‌برد. این نمایشگر رتینا از طیف رنگی P3 پشتیبانی می‌کند و از تطبیق دمای رنگ TrueTone بهره می‌برد که نرخ نوسازی آن بین ۴۸ تا ۶۰ هرتز تغییر می‌کند. بنابراین فیلم دیدن و ویرایش فیلم دقیقا مانند آنچه در تلویزیون رخ می‌دهد اتفاق خواهد افتاد. اما تغییر بعدی مربوط به نمایشگر‌های مینی ال ای دی است. نمایشگر‌های اولد هنوز دارای مشکلاتی از جمله تغییر رنگ خارج از محور، تعدیل عرض پالس، burn-in و روشنایی ثابت هستند که حتی دراندازه‌‌های تلفن همراه هم مشاهده می‌شود. البته باید بدانید که در اندازه‌های بزرگتر این مشکلات بیشتر هستند.

فناری mini-LED از هزاران ال ای دی کوچک در اندازه‌ی ۲۰۰ میکرونی استفاده می‌کند که در دایمینگ‌هایی قرار گرفته‌اند. این کار باعث می‌شود تا عمق رنگ مشکی آن‌ها بالا باشد البته نه در حد پنل‌های اولد، همچنین نسبت کنتراست آن‌ها نیز بالا باشد که باز هم با حالت دامنه دینامیکی بالا در صفحات اولد فاصله دارد. البته یک تفاوت کوچک دارد و آن اینکه در تمام مدت این ویژگی وجود دارد و نه فقط برای فیلم‌های به روز هالیوود که از حالت HDR پشتیبانی می‌کنند. 

آنچه که در شایعات حرفی از آن به میان نیامده است میزان نرخ نوسازی است که امید می‌رود اپل از نرخ نوسازی پرو موشن مانند آیپد پرو در مک‌بوک پرو بهره ببرد که از ۱۲۰ هرتز تا ۲۴ هرتز قابلیت سوییچ کردن دارد تا علاوه بر نمایش با کیفیت محتوا باتری کمتری نیز مصرف کند.  

image

مورد دیگر که امید می‌رود در مک‌های جدید وجود داشته باشد فناوری است که در نمایشگر Pro Display XDR اپل وجود دارد. این فناروی در سال ۲۰۱۹  به همراه این نمایشگر معرفی شد. این قابلیت که nano-texture نام دارد هنگام تابش نور مستقیم کنتراست خود را حفظ می‌کند و مانند پوشش‌های مات قدیمی باعث حفظ کنتراست خواهد شد.

البته این موضوع در آیمک‌ها که کمتر قابلیت جابه‌جایی دارند بیشتر به کار می‌اید تا لپ‌تاپ‌ها، اما به هرحال می‌تواند ویژگی مفیدی باشد.

اتصالات مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی

مک‌بوک پرو فعلی فاقد وا‌ی‌فای  ۶ است. شاید از اول قصد داشته تا با پردازنده‌ی جدید خود این فناوری را به مک‌بوک‌های جدید بیاورد. همان‌طور که در مک‌بوک‌های با پردازنده‌ی ام وان اتفاق افتاد در مورد مدل ۱۶ اینچی نیز تکرار خواهد شد و وا‌فای ۶ در مدل ۱۶ اینچی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این نسل علاوه بر عملکرد بهتر تا بیش از ۶ گیگاهرتز نیز دریافت می‌کند. در مورد فناوری 5G نیز چندان خوشبین نیستیم که اپل بخواهد سخاوتمندانه این ویژگی را در اختیار کاربران قرار دهد.

نکته‌ی دیگر به تراشه‌ی باند پهن U1 مربوط می‌شود که چند سالی است در آیفون‌ها خدمت رسانی می‌کند و امیدواریم اپل آن را در مدل‌های جدید مک قرار دهد تا از آگاهی بیشتر برخوردار شوند.

پشتیبانی از چند لمس 

هنوز خیلی از کاربران خواهان پشتیبانی از چند لمس در مک‌ها هستند. اپل قبلا اعلام کرده که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و شاید منتظر آن هستند تا این ویژگی به طور کامل برای مک‌ها آماده شود و بعد آن را برای رایانه‌های خود عرضه کنند. به هرحال باید منتظر ماند و دید سرنوشت این موضوع و همین‌طور تاچ بار که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، چه می‌شود. این اتفاق شرم‌آور است چراکه می‌تواند تعداد زیادی میانبر را درون خود جای دهد تا کاربران استفاده‌ی راحت‌تری داشته باشند.

پردازنده‌ی M1X  
image

پردازنده‌ی ام وان در مک‌بوک ایر و پرو بهینه شده و کارهایی که این پردازنده قادر به انجامش است را به کرات دیده‌ایم و یا درباره‌ی آن شنیده‌ایم. این کار می‌تواند درها را به روی پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک دیگر ببندد.

اپل در تراشه‌ی ام وان عملکرد عالی داشته و اکنون باید برای ارتقای این تراشه و قرار گیری در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی چه کاری انجام دهد. به نظر می‌رسد که اینکار با افزایش تعداد هسته ‌های تراشه اتفاق بیفتد مانند آنچه که در آیپد پرو انجام شد. در حال حاضر تراشه‌ی ام وان از ۴ هسته‌ی کم مصرف، ۴ هسته‌ی با عملکرد بالا و ۸ هسته‌ی گرافیکی و ۱۶ هسته‌ی عصبی تشکیل شده است.

شایعات و گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که اپل هشت هسته‌ی عملکردی بالا برای M1X در نظر گرفته است. به تازگی اخبار به ۱۲ و حتی ۱۶ هسته نیز اشاره می‌کنند. همچنین ۱۶ هسته‌ی گرافیکی نیز بارها شنیده شده است. اکنون افزایش هسته‌ها تاثیری در بنچمارک تک هسته‌ای ندارد. این در واقع همان نقطه‌ای است که باعث بهبود پاسخگویی رابط کاربری و سرعت راه‌اندازی برنامه‌ها می‌شود. در حال حاضر نیز اپل بهترین عملکرد تک هسته‌ای را در صنعت دارد بنابراین بزرگترین بدنه‌ی یکپارچه‌ی ۱۶ اینچی دنیا و سیستم خنک کننده‌ی فعال ممکن است اهالی کوپرتینو را ترغیب کند تا بخواهند تعداد هسته‌ها و سرعت فرکانس آن‌ها را بالاتر ببرند و اجازه دهند تا با حداکثر توان خود کار کنند.

این که آیا اپل به جای سیستم روی یک چیپ سراغ گرافیک جداگانه هم می‌رود یا خیر را زمان نشان خواهد داد.  اما Johny Srouji قبلا اعلام کرده بود که روی سیستم روی یک چیپ تمرکز دارند و در راستای بهبود آن قدم برمی‌دارند. تازمانی که عملکرد روی همین سیستم روی یک چیپ وجود دارد دلیلی برای وارد شدن به عرصه‌ی کارت گرافیک جداگانه وجود ندارد و سرشاخ شدن با انویدیا و ای ام دی منفعتی برای اپل ندارد.

تراشه‌ی ام وان فقط دارای حافظه‌ی ۸ و ۱۶ گیگابایتی است، اما انتظار می‌رود ۳۲ یا حتی ۶۴ گیگابایتی هم به این تراشه‌ها راه پیدا کند. البته برای بیشتر کاربران اینکه روی چیپ باشد یا خارج از آن چندان اهمیتی ندارد و فقط می‌خواهند چنین گزینه‌ای وجود داشته باشد. در حال حاضر اپل کدک‌های H.264 و H.265 را روی تراشه‌ی ام وان دارد، اما ظاهرا ProRes باعث افزایش دمای پردازنده می‌شود. مک‌بوک‌های بزرگ‌تر شاید پتانسیل بیشتری داشته باشند و بتوانند از پس آن بربیایند.

باتوجه به سیاست کاری اپل بعید به نظر می‌رسد در راستای ارزان سازی تراشه‌ی ام وان حرکت کند و بخواهد در این زمینه با اینتل رقابت کند و برای همین می‌توان امیدوار بود که اپل برای مک‌بوک‌های جدید فناوری‌هایی همچون مینی ال ای دی و فیس آیدی را نیز در نظر بگیرد.

فیس آیدی در مک‌بوک‌های جدید  
image

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی فعلی دارای تراشه‌ی T2 است مانند سیستم روی یک چیپ A10 که اساسا در همه‌ی کارهایی که تراشه‌ی اینتل در آن مهارت نداشت، عملکرد خوبی دارد. این تراشه برای کارهایی نظیر کدگذاری در لحظه، پردازش سیگنال، شتاب و غیره است که می‌توان تاچ آیدی را یکی از عملکردهای این تراشه دانست. در سری ام دیگر احتیاجی به تراشه‌ی T2 نیست چراکه همه‌چیز در خود ام وان ادغام شده است و همچنین از موتور پردازش عصبی نیز بهره می برد که اتفاقا فیس آیدی به آن مربوط می‌شود.

بودن فیس آیدی در مک‌بوک برای بیشتر کاربران لذت بخش است و تصور کنید زمانی که لپ‌تاپ را باز می‌کنید با چهره‌تان قفل باز شود و چقدر کاربران می‌توانند از آن بهره ببرند. برای چنین کاری اپل باید دوربین TrueDepth را در بخش جلویی لپ‌تاپ جای دهد، پس طراحی بخش جلویی و دوربین آن و وب‌کم دست خوش تغییر خواهد شد. البته شایان ذکر است که بخش جلویی مک‌بوک خیلی نازک است و احتمالا دوربین فیس آیدی در آن جای نخواهد گرفت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)