خانهاخبار
AMD از پردازنده‌های قابل‌حمل سری Ryzen 5000 پرده برداشت

AMD از پردازنده‌های قابل‌حمل سری Ryzen 5000 پرده برداشت

شرکت AMD در مراسم ویژه‌ای که در نمایشگاه CES 2021 داشت از سری پردازنده‌های قابل حمل Ryzen 5000 پرده برداشت که سرعت کلاک آن‌ها به 4.8 گیگاهرتز می‌رسد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۴

AMD در CES امسال دوباره دست به رونمایی از جدیدترین پردازنده‌های رایزن برای لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها زده است. امسال محصولاتی از سری رایزن ۵۰۰۰ را داریم که بالاخره با پردازنده‌های رومیزی این شرکت هم‌شماره می‌شوند. پردازنده‌های قابل حمل سری رایزن ۵۰۰۰ درست مثل پردازنده‌های رومیزی از معماری Zen 3 استفاده می‌کنند که با فرآیند تولید ۷ نانومتری ساخته می‌شود و پردازنده‌هایی با حداکثر ۸ هسته دارند.

مطابق معمول، این خانواده شامل دو نوع پردازنده قابل حمل است: سری U که برای نوت‌بوک‌های فوق باریک استفاده می‌شود، و سری H که برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ به کار می‌رود. گل سرسبد سری U پردازنده Ryzen 7 5800U است که ۸ هسته، ۱۶ رشته CPU و سرعت کلاک نهایتا ۴.۴ گیگاهرتزی دارد. AMD این پردازنده را با اینتل Core i7-1185G7 از خانواده تایگر لیک مقایسه می‌کند و از برتری محصولات خود خبر می‌دهد.

image

Ryzen 7 4800U وعده بهینگی در مصرف انرژی را می‌دهد و می‌تواند تا ۲۱ ساعت پخش ویدیو و ۱۷.۵ ساعت کاربری عادی داشته باشد. با این حال AMD اعلام نکرده که این نتایج را با کدام باتری به دست آورده است.

این شرکت در بخش پردازنده‌های گیمینگ از دو پردازنده به نام‌های Ryzen 9 5900HX و 5980HX پرده برداشت. هر دو پردازنده ۸ هسته و ۱۶ رشته CPU دارند و تفاوت اصلی‌شان در سرعت کلاک است که اولی به ۴.۶ گیگاهرتز و دومی به ۴.۸ گیگاهرتز می‌رسد. هر دو تراشه ۲۰ مگابایت کش L2 و L3 دارند و توان طراحی گرمایی آن‌ها ۴۵ وات یا بیشتر است.

image

AMD این تراشه‌ها را با پردازنده‌های نسل دهم اینتل مقایسه کرد هرچند اینتل دیروز پردازنده‌های نسل یازدهم سری H35 را معرفی کرده بود. پردازنده‌های جدید AMD نسبت به Core i9-10980HK برتری قابل توجهی دارند. این شرکت نمایشی از بازی Horizon: Zero Dawn را روی کامپیوتری با این پردازنده نشان داد که تنظیمات آن روی 1080p قرار گرفته بود و دستگاه می‌توانست ۱۰۰ فریم بر ثانیه را ارائه کند.

AMD همچنین اعلام کرد که معماری RDNA2 را در نیمه نخست ۲۰۲۱ برای گرافیک‌های قابل حمل عرضه می‌کند. این معماری در جدیدترین محصولات سری Radeon RX 6000 استفاده شده بود و کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت هم از آن بهره می‌برند. با این حال، فعلا تاریخ دقیقی برای عرضه این گرافیک‌ها اعلام نشده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)