خانهاخبار
اصول اولیه لینک‌ سازی برای سئو چیست؟

اصول اولیه لینک‌ سازی برای سئو چیست؟

به صورت ساده می‌توان گفت که لینک ‌سازی فرآیند گرفتن لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. اگر شما یک متخصص سئو هستید می‌توانید با ایجاد چنین لینک‌هایی که به آنها بک‌لینک گفته می‌شود، علاوه بر افزایش ترافیک سایت، اعتبار سایت خود را نیز افزایش دهید.
۱۳۹۹/۱۰/۲۱
image

لینک‌سازی چیست؟

به صورت ساده می‌توان گفت که لینک ‌سازی فرآیند گرفتن لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. اگر شما یک متخصص سئو هستید می‌توانید با ایجاد چنین لینک‌هایی که به آنها بک‌لینک گفته می‌شود، علاوه بر افزایش ترافیک سایت، اعتبار سایت خود را نیز افزایش دهید.

موتورهای جستجو از جمله گوگل هنوز هم بک‌لینک‌ها را به عنوان یک عامل مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرند. با گذشت سال‌ها لینک‌سازی هنوز هم یکی از تاکتیک‌های مهم جهت بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) می‌باشد. به این دلیل که وجود چنین لینک‌هایی به گوگل اطلاع می‌دهد که سایت شما چنان ارزشمند است که از سایت‌های دیگر لینک یا ارجاع گرفته است. بنابراین سایت‌هایی که بک‌لینک بیشتری دارند، شانس بیشتری نیز برای گرفتن رتبه‌های بهتر در گوگل دارند. البته در ادامه خواهیم گفت که هر ارزش این لینک‌ها اصلا با یکدیگر یکسان نیست.

سئو را می‌توان به صورت کلی به دو روش سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید تقسیم کرد. روش‌های کلاه سیاه خلاف قوانین گوگل است و استفاده از آنها ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما شود به نحوی که دیگر در نتایج گوگل نشان داده نشوید. در لینک ‌سازی نیز این دو روش وجود دارند و شما نیز اگر دید بلند مدت به کسب‌وکار خود دارید بهتر است از روش‌های کلاه سفید استفاده کنید به صورت طبیعی بک‌لینک ایجاد کنید و البته کمتر به فکر خرید لینک و یا روش‌های دیگر کلاه‌ سیاه باشید.

لینک‌ سازی به صورت طبیعی کمی دشوار است و همچنین یک فرآیند زمانبر است. به علاوه به یاد داشته باشید که تمامی لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند. گرفتن لینک از یک سایت قدرتمند و پربازدید بسیار ارزشمندتر از گرفتن بک‌لینک از سایت‌های کوچک است که تازه ساخته شده‌اند و اعتباری ندارند. نیازی به گفتن نیست که گرفتن لینک از سایت‌ها قدرتمند دشوارتر است.

در ادامه این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان لینک‌های با کیفیتی ساخت که از طریق آن ترافیک رتبه شما در گوگل به صورت طبیعی افزایش پیدا کند و بدین ترتیب بازدیدکنندگان بیشتری را نیز به دست آورید. با ما همراه باشید.

image

چرا لینک ‌سازی برای سئو مهم است؟

عملیات لینک‌ سازی بسیار اهمیت دارد به این دلیل که از جانب گوگل یک فاکتور مهم در رتبه‌دهی سایت‌ها محسوب می‌شود. گوگل عنوان کرده است که: «به طور کلی، وبمسترها می‌توانند رتبه سایت خود را با افزایش تعداد سایت‌های با کیفیتی که به آنها لینک‌داده‌اند، افزایش دهند.»

بنابراین بین دوسایت در شرایط برابر (یعنی محتوای بهینه‌شده و با کیفیت و...)، این تعداد لینک‌های با کیفیت هستند که رتبه بهتری را برای یکی از سایت‌ها به ارمغان می‌آورند.

استراتژی‌های ساده لینک ‌سازی: چگونه از سایت‌های دیگر بک ‌لینک بگیریم؟

استراتژی‌های زیادی برای لینک‌ سازی وجود دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

تولید محتوا و تبلیغ آن: قبل از اینکه از مردم بخواهید به شما لینک دهند باید محتوایی برای لینک دادن داشته باشید! بنابراین سعی کنید یک محتوای جذاب و منحصر به فرد و همچنین از لحاظ محتوایی و بصری با کیفیت را تولید کنید تا افراد دیگر به صورت طبیعی تمایل داشته باشند آن را به دیگران معرفی کنند و به آن لینک دهند. همچنین سعی کنید که مطلب خود را به دیگران معرفی کنید.

بررسی و معرفی توسط دیگران: می‌توانید کالاها و یا خدمات سایت خود را به اینفلوئنسرهای فعال در صنعت خود بدهید تا در وبلاگ خود به بررسی و معرفی آن بپردازند و به آن لینک دهند. این افراد معمولا مخاطبین بسیاری دارند و بدین ترتیب شانس دیده شدن مطلب شما افزایش پیدا خواهد کرد.

گرفتن لینک از شرکا و دوستان: از افرادی که می‌شناسید و با آنها کار می‌کنید بخواهید که به سایت شما لینک بدهند. البته سعی کنید از سایت‌هایی لینک بگیرید که در حوزه کاری شما فعالیت دارند. لینک گرفتن از چنین سایتی خیلی ارزشمندتر از لینک گرفتن از سایتی است که با کار شما غیرمرتبط است.

گرفتن تعداد زیادی لینک احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید اما صبور باشید و به خاطر داشته باشید که روی آوردن به روش‌های کلاه سیاه و یا خرید لینک‌های مشکوک می‌تواند جریمه شدن از سوی گوگل را در پی داشته باشد.

image

از لینک‌سازی داخلی غافل نشوید

یک روش ساده و البته رایگان در لینک‌سازی این است که در سایت خود لینک‌های داخلی ایجاد کنید. خوبی این روش این است که برروی آن کنترل کاملی دارید و دامنه فعالیت شما گسترده است. برای انجام لینک‌سازی داخلی به این موارد دقت کنید:

انکر تکست: حتما شما نیز عبارات اغلب آبی رنگ داخل مقالات سایت‌ها را دیده‌اید که به یک صفحه دیگر لینک شده‌اند. این عبارات را انکر تکست می‌گویند. خوبی استفاده از این روش و لینک دادن با انکر تکست این است که گوگل متوجه می‌شود که متنی که به آن لینک داده شده است در چه موردی است و همچنین رتبه آن مقاله در آن کلمه کلیدی افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال اگر یک مقاله در مورد « قیمت سئو » دارید، می‌توانید از یک متن دیگر که در آن کلمه قیمت سئو به کار رفته است به این مقاله لینک بدهید. این روش خیلی بهتر از این است که از عباراتی مانند «اینجا کلیک کنید» و... استفاده کنید.

کیفیت صفحه‌ای که در آن لینک ایجاد می‌کنید: سعی کنید از صفحات با کیفیت و با اعتبار بالا به صفحات ضغیف‌تر لینک بدهید تا آنها نیز اعتبار کسب کنند.

همچنین سعی نکنید فقط به صفحه اصلی سایت خود لینک ایجاد کنید و با پخش کردن متناسب لینک‌ها بین صفحات، امکان رتبه گرفتن صفحات دیگر را نیز افزایش دهید.

همانطور که گفتیم در این روش کنترل کاملی بر روی عملیات لینک ‌سازی داریم. می‌توانیم تعیین کنیم که از چه صفحه‌ای و با چه عبارتی لینک را ایجاد کنیم.

مراحل لینک ‌سازی داخلی

برای انجام درست لینک‌ سازی داخلی می‌توانید از این فرمول پیروی کنید:

تحقیق کلمات کلید را انجام دهید: با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید کلماتی را پیدا کنید که بیشتر جستجو می‌شوند و رقابت کمتری دارند. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند.

از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید: متنی ایجاد کنید و در آن از این کلمات به صورت طبیعی استفاده کنید.

 در نهایت نیز از صفحه‌ای که این کلمات کلیدی را دارد به متن جدید لینک بدهید. برای پیدا کردن کلمات مد نظر در سایت می‌توانید در سایت خود کلمه یا عبارت مد نظر را جستجو کنید. یا اینکه در گوگل عبارت «site:http://www.domain.com intitle:x»   جستجو کنید. البته به جای domain نام سایت خود و به جای x کلمه یا عبارت مد نظر خود را بنویسید. با این کار گوگل تمام صفحاتی از سایت شما را که حاوی این کلمه یا عبارت کلیدی هستند (و البته توسط گوگل قبلا ایندکس شده‌اند) را به شما نمایش خواهد داد.

می‌توانید در یک فایل کلمات هدف قرار داده شده برای هر صفحه از سایت خود را بنویسید و از این به بعد با ایجاد هر صفحه جدید، به کلمات کلیدی مقالات قبلی خود نیز لینک بدهید. همچنین می‌توانید از مقالات قبلی نیز به مقالات جدید خود لینک ایجاد کنید و به صفحه‌ای که تازه ایجاد شده است اعتبار ببخشید.

اگر برای به کارگیری موارد بالا فرصت ندارید میتوانید لینک سازی خود را به شرکت هایی که خدمات seo ارائه میدهند بسپارید و با خیال راحت شاهد افزایش بازدید و ترافیک خود باشید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

زنجاب

۱۳۹۹/۱۱/۳۰
آموزش خوبی بود سپاس از آموزشتون

زنجاب

۱۳۹۹/۱۱/۳۰
آموزش خوبی بود سپاس از آموزشتون