خانهاخبار
چگونه برنامه‌های آیفون را در مک‌های ام وان اپل اجرا کنیم

چگونه برنامه‌های آیفون را در مک‌های ام وان اپل اجرا کنیم

پردازنده‌ی اختصاصی ام وان اپل قابلیت اجرای برنامه‌های آیفون را دارد و در این مطلب قصد داریم نحوه‌ی اجرای اپلیکیشن‌های آیفون را در مک‌های اپل سیلیکون بررسی کنیم
۱۳۹۹/۱۰/۱۷

اپل برخی از برجسته‌ترین محصولات خود را در سال ۲۰۲۰ از جمله مک‌بوک ایر جدید، مک‌بوک پرو و مک مینی را به بازار عرضه کرد که همگی از تراشه‌ی اختصاصی اپل موسوم به ام وان بهره می‌برند. در واقع محصولات اولیه‌ای هستند که به جای تراشه‌های اینتل از تراشه‌های آرم استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها اولین در نوع خود هستند و اپل انتظار دارد در مدت زمان دو سال مهاجرت به تراشه‌های اپل سیلیکون را تکمیل کند. مک‌های نسل جدید قدرتمندتر و دارای عمر باتری بیشتری هستند و از همه مهمتر فاصله‌ی بین رایانه‌های مک و آیفون و آیپد را کاهش می‌دهند.

مک اواس بیگ سر به ما نشان داد که اپل سعی در تقلید از رابط کاربری دستگاه‌های تلفن همراه خود دارد تا تجربه‌ی کاربری یکپارچه‌تری را برای افرادی که از آیفون یا آیپد استفاده می‌کنند، ایجاد کند و اکنون مک‌های ام وان به دلیل داشتن یک ویژگی جالب جدید، برنامه‌های اپل را واضح‌تر از قبل نشان می‌دهند. به دلیل شباهت تراشه‌های سری A آیفون و آیپد با تراشه‌ی M1، مک‌های جدید می‌توانند برنامه‌های آیفون یا آیپد را اجرا کنند. برای اکثر برنامه‌های موجود، به هیچ نرم‌افزار اضافی احتیاج نیست. همانطور که از اپل انتظار می‌رود، نصب برنامه‌های آیفون یا آیپد در مک‌های مبتنی بر تراشه‌های M1 به سادگی صورت می‌پذیرد. اگر اپلیکیشن‌ها برای مک بهینه شده باشند به راحتی می‌توان آن‌ها را اجرا کرد.

نحوه‌ی نصب برنامه‌های آیفون و آیپد در مک

جست و جو و بارگیری برنامه‌های آیفون و آیپد به همان آسانی است که بیان شد. فقط باید مطمئن شوید که برنامه یا بازی مورد نظر برای نصب واقعا در مک‌های M1 موجود است. بیشتر توسعه دهندگان در تلاشند تا برنامه‌های خود را برای مک بهینه کنند، اما هنوز تا قرار گرفتن تمامی اپلیکیشن‌ها فاصله‌ی بسیاری وجود دارد. باید ابتدا آن را جست و جو کنید و ببینید در مک اپ استور وجود دارد یا خیر. برای این کار به ترتیب ذیل عمل کنید:

  1. مک اپ استور را در مک ام‌وان اجرا کنید
  2. برنامه یا بازی مورد نظر خود را جست و جو کنید
  3. در پنجره‌ی باز شده روی سربرگ آیفون و آیپد کلیک کنید
  4. اگر برنامه فعال است آن را دانلود کنید

بعد از دانلود قادر خواهید بود تا برنامه‌ی آیفون یا آیپد را مانند سایر اپلیکیشن‌های مک باز کنید. یعنی می‌توانید آن را در پوشه‌ی اپلیکیشن‌ها، Launchpad یا Spotlight Search پیدا کنید.

چگونه برنامه‌هایی که از قبل خریداری کردید را بارگیری و نصب کنیم

همچنین می‌توان فهرستی از تمام برنامه‌های آیفون و آیپد که قبلا بارگیری و نصب کرده‌اید در مک ام وان مشاهده کنید. این فرآیند کاملا مشابه کاری است که در آیفون یا آیپد انجام می‌دهید و از جست و جوی هربرنامه به صورت جداگانه زمان کمتری را صرف خواهد کرد. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید

  1. اپ استور را در مک اجرا کنید
  2. در اپ استور روی نام اکانت خود در قسمت پایین سمت چپ کلیک کنید
  3. به سربرگ آیفون و آیپد بروید
  4. در میان برنامه و بازی‌های قبلا نصب شده روی آنها که می‌خواهید کلیک و دانلود کنید

در این قسمت به یاد داشته باشید که فقط برنامه‌هایی که برای مک ام وان بهینه شده است را خواهید دید. همچنین، هربرنامه‌ای را که از پروفایل  خود بارگیری کرده‌اید را خواهید دید و فرقی نمی‌کند که نصب شده باشد یا خیر.

چگونه برنامه‌های آیفون و آیپد که در مک اپ استور وجود ندارد را دانلود و نصب کنیم

همانطور که قبلا هم اشاره شد، همه‌ی اپلیکیشن‌ها در فروشگاه نرم‌افزاری مک در دسترس نخواهند بود. برخی از توسعه دهندگان هنوز روی بهینه‌سازی برنامه‌های خود کار می‌کنند و توسعه دهندگان دیگر علاقه‌ای ندارند تا اپلیکیشن خود را برای مک توسعه دهند و این کاملا در انتخاب توسعه دهندگان است که برنامه‌های خودشان را برای مک بهینه کنند یا خیر. البته هنوز راه دیگری وجود دارد که می‌توان برنامه‌های آیفون و آیپد را در مک‌های ام وان اجرا کرد، حتی اگر بهینه نشده باشند. در ادامه نحوه‌ی انجام این کار را بیشتر توضیح می‌دهیم.  

image

مک‌های ام وان می‌توانند فایل‌های IPA را اجرا کنند. این فرمت برنامه‌های آیفون و آیپد است که از آن استفاده می‌کنند. این بدان معناست که شما واقعا نیازی به حضور در برنامه‌ی اپ استور ندارید، تنها آنچه که نیاز است اینست که فایل IPA برنامه‌ی مورد نظر خود را برای اجرا در مک در اختیار داشته باشید. در حال حاضر دریافت فایل IPA با ترفندهایی امکان پذیر است و می‌توان اینکار را انجام داد. برای اینکار یک راه وجود دارد که البته رایگان نیست. برای استخراج فایل IPA اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آیفون، باید از برنامه‌ای با نام iMazing استفاده کرد. iMazing معمولا برای مدیریت پرونده‌ها، داده‌ها و برنامه‌های آیفون شما از مک به روش امن‌تر و به طور کلی‌تر و آسان‌تر استفاده می‌شود.

با این حال، برای مدیریت این وضعیت می‌توان از iMazing برای دریافت فایل‌های IPA استفاده کرد. این برنامه رایگان نیست و اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید باید حدود ۲۰ دلار بپردازید. نکته‌ی خوب این است که پس از اتمام دریافت فایل IPA، می‌توان از آن برای مدیریت داده‌های آیفون استفاده کرد. هنوز هم اگر احساس می‌کنید ارزش آن را ندارد می‌توانید آن را به همان روش قبلی و از طریق آیفون خود اجرا کنید.

اگر برنامه‌ی iMazing را دریافت کرده‌اید برای بارگیری فایل IPA مورد نظر خود به روش زیر عمل کنید.

  1. آیفون خود را به مک وصل کنید
  2. برنامه‌ی  iMazing را جرا کنید
  3. در منوی کناری می‌توانید فهرست دستگاه‌های فعال را مشاهده کنید و اگر دستگاه شما انتخاب نشده است روی آیفون یا آیپد خود کلیک کنید
  4. روی Manage Apps کلیک کنید
  5. در پنجره‌ی جدید روی Library کلیک کنید
  6. فهرست تمام برنامه‌های نصب شده را مشاهده می‌کنید و روی برنامه‌ی مورد نظر خود راست کلیک کنید
  7. سپس روی Download to Library ضربه بزنید
  8. وقتی دانلود اپلیکیشن به اتمام رسید روی برنامه راست کلیک کرده و گزینه‌ی Export IPA را بزنید
  9. فولدری که می‌خواهید برنامه در آنجا قرار بگیرد را انتخاب کنید
  10. فایندر را باز کنید و به فولدری که در آن برنامه را ذخیره کردید، بروید
  11. روی فایل IPA مورد نظر دابل کلیک کنید تا اجرا شود

نکته‌ی منفی این روش اجرای برنامه‌ی آیفون در مک است

اینکه می‌توان اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های مورد علاقه‌ی خود در آیفون و آیپد را در مک اجرا کرد، شگفت آور است و قدرت، قابلیت و کارایی تراشه‌ی M1 را نشان می‌دهد. با این حال همه چیز در بازی و سرگرمی خلاصه نمی‌شود. مشکل بزرگ استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های تلفن همراه روی مک اینست که حتی اگر برای اجرا روی تراشه‌ی M1 بهینه شده باشند، برای استفاده با موس و ترک‌پد بهینه نشده است.

image

بعضی از بازی‌ها وقتی قرار است با انگشتتان آن را بازی کنید، با ترک‌پد آزاردهنده می‌شوند و برنامه‌ها و بازی‌ها مانند آیفون در مک اجرا می‌شوند. یعنی پنجره‌ای به اندازه‌ی آیفون در مک باز می‌شود که نمی‌توان از تمام صفحه نمایش مک بهره برد. البته این مسئله قابل انتظار بود و بسیار بعید است که توسعه دهندگان آن را برطرف کنند چرا که با ایجاد یک برنامه برای مک تفاوتی ندارد.

البته نمی‌توان از این ویژگی گذشت و با تمام اشکالات آن را عالی ندانست. در دسترس بودن برنامه‌های اختصاصی آیفون در مک می تواند به بهره‌وری بیشتر کاربران کمک کند و کارایی توسعه دهندگان در موارد مختلف را بهبود ببخشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)