خانهاخبار
الگوریتم‌های هوشمند دیجی‌کالا چطور به تجربه خرید بهتر کاربران کمک می‌کنند؟

الگوریتم‌های هوشمند دیجی‌کالا چطور به تجربه خرید بهتر کاربران کمک می‌کنند؟

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران در هنگام استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی سردرگمی در انتخاب، بررسی و در نهایت پیدا کردن محصول مورد نظرشان است. این امر باعث می‌شود که کاربران از جستجوی زیاد خسته شده و احتمالا اقدام به خرید نکنند یا محصولی را خریداری کنند که مورد نظرشان نمی‌­باشد.
۱۳۹۹/۱۰/۱۵

منبع: تکراسا، اتاق خبر دیجی­کالا
 

image

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران در هنگام استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی سردرگمی در انتخاب، بررسی و در نهایت پیدا کردن محصول مورد نظرشان است. این امر باعث می‌شود که کاربران از جستجوی زیاد خسته شده و احتمالا اقدام به خرید نکنند یا محصولی را خریداری کنند که مورد نظرشان نمی‌­باشد. اما در این مورد چه باید کرد؟ آیا استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کمکی به مشتریان برای داشتن تجربه خریدی لذت بخش کند؟ اما چگونه، و این کار به چه صورتی امکان پذیر است؟

دیجی‌کالا بزرگترین فروشگاه‌ آنلاین کشور است که محصولات متنوع آن به بیش از 2 میلیون کالا می­رشد. این مجموعه همواره در تلاش بوده تا با ارائه بهترین خدمات و استفاده از الگوریتم­های هوش مصنوعی و هوشمند، تجربه خرید متفاوتی برای مشتریان خود ایجاد و آن­ها را به سمت محصول مورد نظرشان هدایت کند.

همانطور که دیجی‌کالا بیان می‌کند: «مشتری­مداری مهمترین عامل در کسب­وکار و ارتباط با مشتریان است». این جمله نشان می‌دهد که دیجی‌کالا به دنبال راهکارهایی برای خرید لذت­بخش‌ مشتریان است. استفاده از الگوریتم‌های هوشمند تجربه خرید، گواه این ادعاست.

ماهیت کلی این الگوریتم به این صورت است که، رفتار کاربران را پیش­بینی می‌کند و با ارائه پیشنهادهای متناسب با سلیقه مشتریان، آن‌ها را در راستای خریدی سریع با کمترین جستجو و بهترین کیفیت یاری می‌کند.

این الگوریتم شامل 7 بخش اصلی است که به کاربران کمک می‌کنند انتخابی مناسب‌تر داشته باشند:

  • پیشنهاددهی خرید با تکیه بر روش­های یادگیری عمیق ( Deep Learning)
  •  الگوریتم جستجو با تشخیص صدا (Voice Recognition)
  • توصیه خودکار ، هدفمند و متناسب برای هر کاربر
  • الگوریتم پیشرفته AutoComplete))
  • رتبه­بندی و اولویت­بندی نتایج با توجه به سابقه تعداد کلیک و نرخ تبدیل
  • هوشمندسازی و بهینه­سازی جستجو با یادگیری جستجوهای قبلی
  • الگوریتم جستجوی تصویر
image

1. پیشنهاددهی خرید با تکیه بر روش های یادگیری عمیق (Deep Learning)

هوش مصنوعی قابلیت یادگیری دارد. به عبارت دیگر با بررسی سابقه‌های خرید و تاریخچه جستجو و... ،پیشنهاداتی به کاربران می‌دهد که هدفمند و نزدیک به سلیقه کاربر است. این امر باعث می‌شود کابران سریع­تر به محصول مورد نظر دست یابند و مناسب‌ترین خرید را داشته باشند.

2. الگوریتم جستجو با تشخیص صدا (Voice Recognition)

یکی از جدیدترین الگوریتم‌ها ارائه شده در جهان الگوریتم جستجو با تشخیص صدا است. این الگوریتم این امکان را می‌دهد تا کاربران بدون نیاز به تایپ کردن و فقط با گفتن نام،‌ به محصول مورد نظر خود در بخش‌های مختلف و در میان میلیون‌ها کالا برسند. از طرفی جامعه آماری بیشتری قابلیت استفاده از این خدمات را دارند به طور مثال افرادی که قادر به تایپ کردن نیستن می‌توانند از‌ آن به سادگی استفاده کنند.

3. توصیه خودکار، هدفمند و متناسب برای هر کاربر

همانطور که گفته شد،‌ هوش مصنوعی به طور مداوم در حال ذخیره اطلاعات و بررسی سلیقه کاربران است. از این رو پیشنهاد‌هایی که ارائه می‌دهد بسیار نزدیک به سلیقه کاربران است، ‌و با توصیه‌های خودکار خود سعی در هدایت مشتریان جهت خریدی بهینه و مناسب دارد.

4. الگوریتم پیشرفته تکمیل خودکار AutoComplete))

image

در باکس جستجو سایت دیجی‌کالا کافی است چند حرف یا کلمه از نام محصول مورد نظر خود را تایپ کنید تا با استفاده از الگوریتم پیشرفته AutoComplete)) باقی کلمه را حدس بزند و لیستی از محصولات را نمایش دهد. نکته جالب این الگوریتم این است که اغلب مواقع محصول یا کالای مورد نظر خود را در اولین یا دومین مورد پیشنهادی می‌توانید پیدا کنید.

5. رتبه بندی و اولویت بندی نتایج باتوجه به سابقه تعداد کلیک و نرخ تبدیل

این قابلت به کاربر این امکان را می­دهد تا محصولات را با توجه به میزان بازدید و تعداد کلیک دسته‌بندی کند. این دسته بندی می‌تواند بر اساس «پربازدیدترین‌ها»، «مرتبط ترین‌ها» و .... باشد. این قابلیت نه تنها به کاربران دید خوبی نسبت به کالای مور نظرشان می‌دهد بلکه می‌توانند بررسی کنند که دیگر کاربران چه میزان از محصول مورد نظرشان استفاده کرده‌اند.

image

6. هوشمندسازی و بهینه‌سازی جستجو با یادگیری جستجوهای قبلی

جستجوهای شما نشان می‌دهد که اغلب به دنبال چه محصولات یا خدماتی هستید. بررسی این تاریخچه توسط الگوریتم‌ها این امکان را می‌دهد که با توجه به آن‌ها محصولات یا خدمات دقیق‌تر،‌ نزدیک‌تر به خواسته شما‌ و... را پیشنهاد دهند.

7. الگوریتم جستجوی تصویر

شاید وقتی صحبت از جستجو یک محصول شود اولین چیزی که به ذهن شما برسد این‌ است که نیاز دارید کلمه مربوط به آن را در باکس جستجوی تایپ کنید، و جستجو را بزنید و ثانیه‌‌ای بعد مشخصات و تصاویر محصول را مشاهده کنید. گاهی هیچ اسمی از محصول یا کالا را نمی‌دانید فقط یک عکس از آن بگیرید و تصویر محصول را بارگذاری کنید تا تمامی اطلاعات مربوط به آن را به دست آورید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

آرمان

۱۳۹۹/۱۰/۱۶
دوره دیجی خیلی وقته به اتمام رسیده متاسفانه