خانهاخبار
از رویداد معرفی خانواده گلکسی اس 21 سامسونگ چه انتظاراتی داشته باشیم؟

از رویداد معرفی خانواده گلکسی اس 21 سامسونگ چه انتظاراتی داشته باشیم؟

آیا محصولات جدید سامسونگ با قابلیت‌های خاصی همراه خواهند بود؟
۱۳۹۹/۱۰/۱۵

همان طور که می‌دانید، طبق شایعات نقل شده توسط منابع مختلف خبری، رویداد معرفی سری اس 21 سامسونگ در تاریخ چهاردهم ژانویه مصادف با بیست و پنجم دی ماه برگزار خواهد شد. اما از این اتفاق هیجان انگیز چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟ در این مطلب می‌خواهیم این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

در حالی که فصل پاییز هر سال با آیفون‌های اپل شناخته می‌شود، سری اس محصولات سامسونگ نیز در فصل بهار به دنیای تکنولوژی معرفی می‌شوند. مانند اسمارت فون‌های اپل، گوشی‌های سامسونگ نیز با شایعات زیادی همراه هستند که بعضی از آن‌ها، توسط برخی مسئولان این کمپانی کره‌ای و به صورت مخفیانه در قالب شایعه مطرح می‌شوند.

از آن جا که خانواده آیفون 12 اپل با قابلیت‌های جدیدی همراه شده است، لذا بازار رقابتی میان کهکشانی‌های جدید سامسونگ و محصولات یاد شده بسیار داغ خواهد شد. بر اساس حرف و حدیث‌هایی که تا به حال مطرح شده، قصد داریم تا محصولاتی که در رویداد پیش رو معرفی خواهند شد را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

زمان بندی رویداد

معرفی سری اس 21 در ماه ژانویه، اتفاقی است که پیش‌تر در رسانه‌های خبری نقل شده بود. تعداد زیادی از تحلیل گران، چهاردهم ژانویه مصادف با بیست و پنجم دی ماه را برای این اتفاق در نظر گرفته و اعلام کرده‌اند.

همان طور که می‌دانید، سامسونگ طبق برنامه سالانه خود، سری اس محصولات را در ماه فوریه معرفی و در ماه مارچ، آن‌ها را روانه بازار می‌کرد. اما این بار آن‌ها قصد دارند تا یک ماه زودتر، این رویداد را برگزار نمایند.

گلکسی اس 21، گلکسی اس 21 پلاس و گلکسی اس 21 اولترا

در حالی که اپل برای محصولات جدید خود، چهار مدل مختلف را در نظر گرفته بود، اما سامسونگ تنها سه مدل با نام‌های زیر را برای معرفی در این رویداد انتخاب کرده است:

  • Galaxy S21
  • Galaxy S21 Plus
  • Galaxy S21 Ultra

image

 

تعداد محصولات سامسونگ در مقایسه با کمپانی اپل ممکن است کمتر باشد، اما وقتی نگاه خود را از نسخه‌های پرو آیفون 12 به مدل‌های معمول آن می‌اندازیم، متوجه تغییرات سخت‌افزاری قابل ملاحظه‌ای می‌شویم که احتمالا شرکت کره‌ای یاد شده، چنین کاری را انجام نداده و هر سه مدل را مانند یکدیگر طراحی و تولید نماید. البته مدل‌های پیشرفته‌تر مطمئنا با امکانات سخت‌افزاری بالاتری همراه خواهند بود، اما نه بدان گونه که اپل برای خانواده آیفون 12 در نظر گرفته بود.

گلکسی اس 21 به عنوان کوچک ترین عضو این سری خواهد بود، گلکسی اس 21 پلاس با ابعادی بزرگ‌تر نسبت به آن همراه است و گلکسی اس 21 اولترا به عنوان پیشرفته ترین عضو این خانواده محسوب خواهد شد.

نمایشگر

شایعات مختلف حاکی از آن است که کوچک ترین عضو سری اس 21، از نمایشگر 6.2 اینچی OLED برخوردار خواهد بود که آن را به رقیبی برای آيفون 12 و آیفون 12 پرو با نمایشگر 6.1 اینچی تبدیل خواهد کرد

گلکسی اس 21 پلاس به عنوان عضو میانی، با نمایشگر 6.7 اینچی OLED همراه خواهد بود که از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، برای رقابت با آيفون 12 پرو طراحی شده است.

اما در نهایت به بزرگ ترین و پیشرفته ترین عضو این خانواده، یعنی گلکسی اس 21 اولترا می‌رسیم که با نمایشگر 6.8 اینچی، به جنگ سرسختانه‌ای با آیفون 12 پرو مکس خواهد رفت.

رزولوشن در نظر گرفته شده برای گلکسی اس 21 و مدل پلاس آن به صورت فول اچ دی پلاس (2220 × 1080) خواهد بود و در مقابل، گلکسی اس 21 اولترا با رزولوشن WQHD+ (2960 × 1440) همراه خواهد بود. در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که آیفون 12 پرو مکس از رزولوشن 2778 × 1284 پیکسلی برخوردار بود.

از آن جا که سامسونگ به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه نمایشگر به حساب می‌آید، لذا انتظارات از آن بالا بوده و مطمئنا شاهد صفحه نمایش‌های بسیار با کیفیت و جذابی از سوی این شرکت کره‌ای خواهیم بود.

در حالی که پیش بینی می‌شد آیفون‌های 2020 از نرخ نوسازی 120 هرتزی برخوردار باشند، اما اپل تصمیم گرفت تا نرخ رفرش 60 هرتزی را برای این محصولات در نظر گیرد. اما در مقابل، ظاهرا هر سه مدل خانواده اس 21 سامسونگ به نرخ نوسازی 120 هرتزی مجهز خواهند بود و همین موضوع می‌تواند به عنوان برگ برنده آن‌ها در مقابل آیفون‌های 2020 به حساب آید. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که بالا رفتن نرخ رفرش، تأثیر زیادی روی مصرف باتری دستگاه نیز خواهد گذاشت.

در نهایت طبق شایعات، گلکسی اس 21 و مدل پلاس آن با نمایشگر تخت همراه خواهند بود و این در حالی است که پیش بینی می‌شود گلکسی اس 21 اولترا به نمایشگری با لبه‌های خمیده مجهز باشد.

دوربین

در خصوص دوربین سلفی، به نظر می‌رسد که تغییری نسبت به سال گذشته را شاهد نباشیم و در میانه نمایشگر، حفره‌ای دایره‌ای شکل برای قرارگیری دوربین سلفی در نظر گرفته خواهد شد.

image

 

هنوز اطلاعاتی در مورد دوربین سلفی سه محصول جدید سامسونگ در دسترس نیست، اما پیش بینی می‌شود که این محصولات مانند نسل پیشین، به لنز 10 مگاپیکسلی مجهز باشند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که در حوزه دوربین سلفی، پرچمداران جدید سامسونگ روی کاغذ از آیفون‌های 2020 اپل عقب مانده‌اند. برخی شایعات بر این باورند که گلکسی اس 21 اولترا، میزبان دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی خواهد بود.

نکته جذاب ماجرا به قسمت پشتی بدنه این محصولات برمی‌گردد. اما بیش از آن که به مشخصات توجه شده باشد، زبان طراحی محفظه دوربین با تغییراتی مواجه شده است.

به جای بیرون آوردن بخشی از بدنه پشتی برای قرارگیری لنزهای دوربین، طراحان سامسونگ تصمیم گرفته‌اند تا این قسمت را تا لبه بدنه آورده و طراحی جدیدی را شاهد باشیم. این تغییر باعث می‌شود تا در قسمت مربوط به محفظه دوربین، شاهد یکپارچه شدن آن با لبه‌های بدنه دستگاه باشیم که در نوع خود جذاب و زیبا به نظر می‌رسد.

اما در کنار شایعات، سامسونگ تصمیم گرفت تا در قالب پخش تیزری پیش از معرفی رسمی، زبان طراحی یاد شده را مورد تأیید قرار دهد.

مشخصات لنزهای دوربین گلکسی اس 21 و مدل پلاس آن به صورت زیر اعلام شده است:

  • لنز اصلی 64 مگاپیکسلی
  • لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید
  • لنز 12 مگاپیکسلی واید

در حالی که گلکسی اس 20 پلاس با سنسور ToF همراه بود، اما به نظر نمی‌رسد که این بار شاهد قرارگیری این قطعه سخت‌افزاری در گلکسی اس 21 پلاس باشیم.

اما مشخصات سخت‌افزاری لنزهای دوربین گلکسی اس 21 اولترا به شرح زیر خواهد بود:

  • لنز اصلی 108 مگاپیکسلی
  • لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید
  • لنز 12 مگاپیکسلی واید
  • لنز 64 مگاپیکسلی تله فوتو

در شاخه زومینگ، بد نیست بدانید که آیفون 12 پرو مکس به زوم اپتیکال 2.5 برابری و زوم دیجیتالی 12 برابری مجهز بود. اما سامسونگ در گلکسی اس 21 اولترا، این اعداد و ارقام را شکسته و زوم اپتیکال 10 برابری و زوم دیجیتال 100 برابری را برای خریداران این محصول در نظر گرفته است.

اما باید منتظر بمانیم و ببینیم عملکرد دوربین محصولات جدید سامسونگ در واقعیت، چگونه خواهد بود.

پردازنده

همان طور که می‌دانید، سامسونگ در تولید پرچمداران خود از دو پردازنده مستقل استفاده می‌کند. یکی از آن‌ها تراشه اگزینوس است که به صورت اختصاصی توسط مهندسان سامسونگ طراحی و تولید می‌شود و دیگری، پردازنده اسنپدراگون کوالکام است. با وجود این که تراشه اسنپدراگون 888 از نظر بسیاری از اهالی رسانه پردازنده‌ای قدرتمند به حساب می‌آید، اما نتایج بنچمارک نشان دهنده عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به تراشه A14 Bionic اپل است. پردازنده آیفون‌های 2020 در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب به امتیازات 1603 و 4187 دست پیدا کرده است.

image

 

البته اخباری که این روزها به گوش می‌رسد، آنچنان که باید و شاید دلخوش کننده نیست. چرا که آیس یونیورس، یکی از افشاگران مشهور در دنیا اعلام نموده است که تراشه جدید سامسونگ با نام اگزینوس 2100 موفق شده تا در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازات 1108 و 3963 را کسب کند. با این تفاسیر این پردازنده هم در مقابل A14 Bionic اپل حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

برای آن که قدرت پردازنده بیش از پیش افزایش پیدا کند، سامسونگ می‌‌خواهد سه محصول جدید خود را به 12 گیگابایت رم مجهز کند که این عدد، دو برابر رم آیفون‌های 2020 است. 12 گیگابایت رم اتفاق هیجان انگیزی است، اما آیا اپلیکیشن‌های امروزی برای فعالیت، به این میزان رم نیاز خواهند داشت؟

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که سیستم عامل اندروید و آی او اس تفاوت‌های زیادی داشته و سامسونگ نیز از رابط کاربری اختصاصی خود بهره می‌برد.

حافظه داخلی و امکان ارتقاء

حافظه داخلی آیفون 12 و آیفون 12 مینی از 64 گیگابایت آغاز و تا 256 گیگابایت ادامه پیدا می‌کند و در مقابل، حافظه داخلی نسخه‌های پرو از 128 گیگابایت شروع شده و تا 512 گیگابایت بالا می‌رود. هر چهار محصول یاد شده از سه ظرفیت مختلف در حوزه حافظه داخلی بهره‌مند هستند.

حال شنیده‌ها حاکی از آن است که حافظه داخلی گلکسی اس 21 و گلکسی اس 21 پلاس با ظرفیت 128 و 256 گیگابایتی همراه است و نسخه اولترا آن، دارای حافظه 512 گیگابایتی نیز خواهد بود.

اگرچه در سال‌های گذشته امکان ارتقاء ظرفیت حافظه گوشی‌های هوشمند سامسونگ از طریق درگاه microSD فراهم بود، اما ظاهرا در سال جاری این موضوع با تغییراتی همراه شده است. طبق شایعات مطرح شده، خانواده اس 21 از درگاه میکرو اس دی برخوردار نبوده و به این ترتیب، امکان ارتقاء سخت‌افزاری را با خود به همراه نخواهند داشت.

این موضوع باعث می‌شود که خریداران پرچمداران جدید سامسونگ مانند دارندگان آیفون، روی فضاهای ابری حساب باز کنند.

قلم S Pen

تا به حال، یکی از تفاوت‌های اصلی سری نوت با سری اس، بهره‌مندی آن‌ها از قلم S Pen بود. اما ظاهرا این موضوع نیز در سال جاری با تغییراتی همراه خواهد بود. طبق شایعات مطرح شده، گلکسی اس 21 اولترا از قلم اس پن پشتیبانی خواهد کرد. اما این قلم جادویی به صورت پیش فرض درون جعبه این محصول قرار نخواهد گرفت و در صورت تمایل، باید آن را به صورت جداگانه خریداری نمایید.

از آن جا که گلکسی اس 21 اولترا به صورت پیش فرض با قلم اس پن همراه نخواهد بود، لذا در طراحی آن نیز محفظه‌ای برای قرار گیری آن در نظر گرفته نشده است. لذا برای استفاده از آن، باید قاب‌هایی که محفظه‌ای روی آن برای قرار دادن قلم اس پن نیز لحاظ شده است را تهیه نمایید.

image

 

سایر مشخصات

سامسونگ در نظر دارد تا مانند نسل گذشته، امکان پشتیبانی از تکنولوژی 5G را به محصولات جدید خود نیز اضافه نماید. به این ترتیب خانواده اس 21 مانند آیفون‌های 2020 از هر دو شبکه sub-6GHz و mmWave پشتیبانی خواهد کرد.

خانواده آیفون 12 اپل از نسخه 5.0 بلوتوث پشتیبانی می‌کرد، اما محصولات جدید سامسونگ به نسخه 5.1 بلوتوث مجهز می‌شوند.

مانند گوشی‌های هوشمند جدید اپل، سری اس 21 سامسونگ نیز از وای فای 6 بهره‌مند خواهد بود. در حالت تئوری، این امکان به گلکسی اس 21 اولترا اجازه می‌دهد که با سایر قطعات سخت‌افزاری پشتیبانی کننده از این فناوری ارتباط برقرار کرده و از طرف دیگر، پهنای باند بیشتری در اختیار کاربران خواهد بود.

ظرفیت باتری سه اسمارت فون جدید سامسونگ نیز به صورت زیر اعلام شده است:

  • گلکسی اس 21: 4000 میلی آمپر ساعت
  • گلکسی اس 21 پلاس: 4800 میلی آمپر ساعت
  • گلکسی اس 21 اولترا: 5000 میلی آمپر ساعت

پیش بینی می‌شود که دو مدل ابتدایی از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی کرده و پیشرفته ترین نسخه این خانواده، از امکان شارژ سریع 45 واتی بهره‌مند باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

سجاد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵
خداکنه گوشیا خوبی بدن