خانهاخبار
اپل اجازه داد اپلیکیشن آمفتامین در اپ استور باقی بماند

اپل اجازه داد اپلیکیشن آمفتامین در اپ استور باقی بماند

پس از آنکه به اشتباه گفته شده بود که اپلیکیشن امفتامین قوانین اپ استور را نقض کرده است، اپل به این برنامه اجازه داد تا در اپ استور باقی بماند
۱۳۹۹/۱۰/۱۵

برنامه‌ی آمفتامین از سال ۲۰۱۴ در اپ استور وجود دارد و از قرار گرفتن مک در حالت sleep جلوگیری می‌کند. توسعه‌ دهنده‌ی Amphetamine می‌گوید اپل به او اعلام کرده که این برنامه دستورالعمل‌های اپ استور را نقض می‌کند. این برنامه که از سال ۲۰۱۴ در اپ استور وجود دارد به اشتباه در میان برنامه‌هایی قرار گرفته که به مواد مخدر مربوط می‌شوند، در حالی که کارکرد این اپلیکیشن ربطی به نامش ندارد. از نام این برنامه اینگونه برمی‌آید که به مخدر مربوط می‌شود. رسانه‌ی ورج برای این موضوع به اپل مراجعه کرده و این شرکت اعلام کرده که این برنامه می‌تواند در اپ استور باقی بماند و مشکلی برای بقایش ندارد.

William C. Gustafson در پست‌های اول ژوانویه در ردیت و گیت هاب گفت که اپل به او اطلاع داده است که دو هفته فرصت دارد تا تمام منابع با نام آمفتامین را حذف و همین‌طور عکس قرص موجود روی اپلیکیشن را نیز پاک کند. همچنین به او اطلاع داده شده است که اگر تا ۱۲ ژانویه این کار را انجام ندهد برنامه از فروشگاه اپلیکیشن اپل حذف می‌شود. آیکن این برنامه یک قرص به شکل کارتونی دارد. گوستافن به ورج گفت که روز شنبه درخواست تجدید نظر خود را پیگیری کرده، اما در وهله‌ی اول اطلاعی از برچسب گذاری برنامه نداشته است. وی گفت من به طور خاص از اپل تلفنی سوال کردم که آیا نتیجه شکایت مشتری است یا خیر و پاسخ من را با جمله‌ی فکر نمی‌کنم دادند. این اتفاق دلایل عجیبی داشت و هیچ شکایتی از سوی کاربران نداشتم و تنها با ایمیلی از طرف اپل روبرو بودم که تخلف برنامه محسوب می‌شود.  

image

این توسعه دهنده در ادامه عنوان می‌کند که اپل در تاریخ ۲۹ دسامبر با او تماس گرفت و به اطلاع داده شد که به نظر می‌رسد برنامه‌ی آمفتامین استفاده از مواد را ترویج می‌کند. به طور خاص نام و نماد برنامه‌ی شما شامل ارجاعات به مواد کنترل شده و قرص‌ها است. گوستافن ادامه‌ می‌دهد برنامه‌ی مک اواس رایگان که بیش از ۴۳۲ هزار بار بارگیری شده است و دارای امتیاز ۴.۲ است و حتی اپل این برنامه را به صورت استوری در مک اپ استور قرار داده است. وی گفت که از زمان راه اندازی این برنامه با کارمندان اپل تعاملات زیادی داشته است و تاکنون هیچ کس با نام و نشان برنامه‌اش مخالفت نکرده است.

دستورالعمل خاص اپ استور که گوستافن به نقض آن متهم شد، آنست که می‌گوید برنامه‌هایی که مصرف دخانیات یا محصولات ویپ، داروهای غیرمجاز یا مقادیر بیش از حد الکل را تشویق می‌کنند، در اپ استور مجاز نیستند. برنامه‌هایی که افراد خردسال را به مصرف هریک از این موارد تشویق می‌کنند، غیر مجاز شناخته می‌شوند. تسهیل فروش تنباکو یا مواد مخدر مجاز نیست. توسعه دهنده‌ی این برنامه می‌گوید آمفتامین هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دهد و تنها نام این برنامه باعث ایجاد اشتباه شده است. البته پس از تغییر تنها نام تجاری این برنامه از بین می‌رود و به‌روزرسانی بعدی ممکن است برای کاربران دشوار باشد.

او در ابتدا انتظار نداشته که درخواست تجدید نظرش مورد موافقت قرار گیرد، در واقع اپل در اکثر موارد روی قوانین اپ استور بسیار سخت گیرانه عمل می‌کند. این شرکت در چندماه اخیر با توسعه دهنده‌های بسیاری در تنش قرار داشته از جمله شرکت‌های بزرگ صنعتی با نام Tile، Spotify، و اپیک گیمز که البته این شرکت‌ها نیز بی‌کار ننشسته و ائتلافی برای احقاق عدالت تشکیل داده‌اند. این شرکت‌ها می‌گویند اپل در اپ استور که مانند زمین بازی خودش است قوانین نامناسبی ایجاد کرده است.

تابستان گذشته دیوید هاینمایر یکی از بنیانگذاران Basecamp با اپل در مورد طراحی برنامه‌ی ایمیل مشتری تلفن همراه وارد مناقشه شد. اپیک گیمز نیز در ماه اوت پس از حذف اپلیکیشن بازی battle royale از آی‌اواس و فورتنایت از اپل شکایت کرد. اپیک گیمز پرداخت درون برنامه‌ای خود را برای iOS پیاده‌سازی کرده بود که مغایر با قوانین فروشگاه اپلیکیشن اپل بود.

در پایان باید امیدوار بود نهایتا این دعواهای حقوقی به نفع کاربران باشد نه اینکه زحمتی برای آنان بیفزاید.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)