خانهاخبار
سرویس‌های استریم ابری صنعت بازی‌های موبایلی را در سال 2021 متحول می‌کنند

سرویس‌های استریم ابری صنعت بازی‌های موبایلی را در سال 2021 متحول می‌کنند

گوگل، مایکروسافت، آمازون و انویدیا همگی در تلاش‌اند تا عصر جدیدی از بازی‌های موبایلی را به وجود بیاورند، و به نظر می‌رسد که واقعا یک تغییر جدی در راه است.
۱۳۹۹/۱۰/۱۵

تقریبا هر سال با معرفی بازی‌های جدید یا سخت‌افزارهای تازه می‌گویند سال بازی‌های موبایلی فرا رسیده، ولی حقیقت این است که بزرگ‌ترین نوآوری لازم برای تحول صنعت بازی‌های موبایلی اتفاقی در سطح تک‌تک بازی‌ها و دستگاه‌هاست؛ اتفاقی که تنها از طریق سرویس‌های استریم بازی ممکن خواهد بود.

ایده استریمینگ ساده است: این روش به شما اجازه می‌دهد تا به جای اجرای محلی بازی‌ها روی دستگاه خود، بازی‌ها را روی سرورهایی اجرا کنید که فاصله زیادی با شما دارند و در عوض تصاویرشان به صورت آنی برای شما ارسال می‌شود. در نتیجه، دستگاهی که با آن استریم می‌کنید لازم نیست قوی باشد. در واقع شما به چیزی فراتر از یک نمایشگر و اینترنت نیاز ندارید.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ در مراسم E3 سرویس xCloud را به‌شکل آزمایشی به برخی رسانه‌ها نشان داد و بالاخره در اواخر ۲۰۲۰ آن را از طریق اشتراک Game Pass Ultimate در اختیار کاربران قرار داد. این شرکت می‌گوید سرویس استریم آن‌ها در زمان عرضه جهانی بیش از ۱۵۰ بازی ایکس باکس وان خواهد داشت و این رقم با همکاری EA Play قرار است در سال ۲۰۲۱ بیشتر شود.

گوگل استیدیا از کمی قبل‌تر به کاربران اجازه داده بود تا بازی‌ها را روی تلفن‌های هوشمند خود اجرا کنند. این سرویس از ماه ژوئیه ۲۰۲۰ بر روی اندروید فعال شد و اخیرا با یک ترفند برای کاربران iOS نیز در دسترس قرار گرفته است. آمازون لونا یکی از سرویس‌های دیگری بود که چند وقت پیش به‌صورت بتای بسته معرفی شد. انویدیا جی‌فورس Now نیز دیگر سرویسی است که اواخر ۲۰۲۰ به‌صورت ناگهانی از راه رسید.

تمام این‌ها نشان می‌دهد که سرویس‌های استریم بازی در سال ۲۰۲۰ زیربنای فعالیت‌های اصلی خود را بنا نهاده‌اند و پتانسیل این را دارند که شکل و شمایل دنیای بازی‌های موبایلی را در سال ۲۰۲۱ متحول کنند. منتها چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم.

مشکلات فنی سرویس‌های استریم بازی کدام‌اند؟

image

استریم بازی‌ها روی موبایل نه تنها شدنی است بلکه گاها مزایای بیشتری دارد. ولی برای بهبود تجربه استفاده از این سرویس‌ها چند چالش دیده می‌شود که ابتدا باید آن‌ها را برطرف کنیم. اصلی‌ترین مشکل مربوط به کیفیت ارتباط است. استیدیا توصیه می‌کند که برای داشتن یک ارتباط قابل اطمینان باید حداقل اینترنت ۱۰ مگابیتی داشته باشید. اگر می‌خواهید با وضوح 4K HDR بازی کنید، باید اینترنت خود را به ۳۵ مگابیت بر ثانیه برسانید. دستیابی به این سرعت شاید برای ساکنان شهرهای پیشرفته آسان باشد ولی برای کسانی که در شهرستان‌ها یا مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند مشکل‌ساز خواهد بود. توسعه فناوری 5G می‌تواند مشکل ارتباط با سرورهای استریم را حل کند، چون شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز 5G سرعتی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کنند و این سرعت در شبکه‌های موج میلی‌متری به ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد، ولی هنوز تا فراگیری گسترده 5G راه زیادی مانده است.

مسئله بعدی ترافیک مصرفی است. شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت هنوز مدل‌های قیمتی خود را با عصر جدید سرویس‌های حجیم استریمینگ وفق نداده‌اند. تازه این صرف‌نظر از موضوع سقف مصرف منصفانه است که در حال حاضر بسیار پایین در نظر گرفته شده و با رواج هرچه بیشتر سرویس‌های استریم باید بالاتر برود.

علاوه بر این، تجربه همه بازی‌ها روی صفحات کوچک تلفن‌های هوشمند جذاب نیست. این مسئله در خصوص بازی‌های RPG و متن‌محور که باید مطالعه زیادی در حین بازی داشته باشید بیشتر خودنمایی می‌کند. به همین خاطر امیدواریم که توسعه‌دهندگان دستکاری‌های لازم را روی بازی‌های خود انجام دهند تا تجربه عناوین مختلف روی صفحات کوچک راحت‌تر ممکن شود.

اپل باید با ترند سرویس‌های استریم کنار بیاید

image

اپل در ماه اوت ۲۰۲۰ اعلام کرد که فقط به سرویس‌هایی اجازه انتشار در اپ استور می‌دهد که از قوانین این فروشگاه تبعیت کنند. طبق قوانین اپ استور تک‌تک بازی‌ها باید به‌صورت جداگانه قابل دسترسی و قابل بررسی باشند. مایکروسافت و گوگل با انتقاد از سیاست‌های اپل فعلا از عرضه رسمی خدمات خود در اپ استور صرف‌نظر کرده‌اند، چون این کار مستلزم بازطراحی کامل سرویس استریم آن‌هاست.

البته راهکارهای جایگزینی برای این مشکل پیدا شده است. برای مثال، استیدیا اعلام کرد که سرویس خود را از طریق اپلیکیشن‌های تحت وب در دسترس کاربران قرار می‌دهد. جی‌فورس Now هم در مرحله بتا از این همین روش استفاده کرد و آمازون لونا نیز می‌خواهد با همین روش سرویس خود را توسعه دهد. گفته شده که مایکروسافت هم در سال ۲۰۲۱ از همین راهکار برای عرضه سرویس خود به کاربران آیفون و آیپد استفاده می‌کند.

اجرای بازی‌ها از طریق وب اپ سخت اما شدنی است. اگر اپل اجازه می‌داد تا این سرویس‌ها به شکل مستقیم و بومی منتشر شوند، مطمئنا تجربه کاربری بهتری به وجود می‌آمد. در حال حاضر این احتمال مطرح شده که اپل با تک‌تک این سرویس‌ها توافق کند تا در ازای دریافت سهم مشخصی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای – مثل اتفاقی که برای خریدهای اپلیکیشن Amazon Prime Video می‌افتد – به آن‌جا اجازه انتشار دهد.

اپل احتمالا در نهایت مجبور می‌شود که به سرویس‌های استریم مجوز ورود به اپ استور را بدهد. این شرکت اخیرا بالاخره کارمزد ۳۰ درصدی خود را برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای در اپلیکیشن‌هایی که درآمد زیادی ندارند به ۱۵ درصد کاهش داد. منتها این عقب‌نشینی ظاهرا بی‌ارتباط با درگیری اپل با اپیک گیمز نیست.

image

در هر صورت، اپل باید قوانین اپ استور خود را تغییر دهد تا بستر فعالیت سرویس‌های استریم بازی روی محصولات این شرکت فراهم شود. اگرچه از طریق همان اپلیکیشن‌های تحت وب هم امکان استفاده از این سرویس‌ها وجود دارد، ولی عدم انتشار اپلیکیشن‌های بومی می‌تواند برخی از کاربران را از حرکت به سمت این پلتفرم‌های جدید منصرف کند. البته این شمشیر دولبه در نهایت به ضرر خود اپل تمام خواهد شد، چون باعث گرایش بیشتر کاربران به محصولات اندرویدی می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)