خانهاخبار
2020 به روایت دنیای موبایل؛ مهم‌ترین اتفاقات حوزه تلفن‌های هوشمند چه بود؟

2020 به روایت دنیای موبایل؛ مهم‌ترین اتفاقات حوزه تلفن‌های هوشمند چه بود؟

سال 2020 با ویروس کرونا شروع شد و تحولاتی را به وجود آورد که صحنه بازار را تغییر داد. از محصولات سوپر پریمیوم 5G، تا گوشی‌های تاشو، چرخان و میان‌رده‌های قدرتمند، امسال شاهد اتفاقات زیادی بودیم. حالا زمان مرور مهم‌ترین آن‌ها فرا رسیده است.
۱۳۹۹/۱۰/۱۱

با اطمینان نسبتا خوبی می‌توانیم بگوییم که ۲۰۲۰ یکی از طولانی‌ترین سال‌های قرن اخیر بود. ما امسال با همه‌گیری جهانی ویروسی روبرو شدیم که نظیر آن در حدود ۱۰۰ سال اخیر مشاهده نشده بود. حالا چطور می‌توانیم ۱۲ ماه گذشته را جمع‌بندی کنیم؟ کووید-۱۹ مناسبات اجتماعی ما را به شکل قابل توجهی تغییر داد و اثرات آن همچنان با ما همراه خواهد بود. دنیای تلفن‌های هوشمند هم از این اتفاقات بی‌نصیب نماند.

عرضه محصولات زیادی دچار تاخیر شد، خیلی از پروژه‌ها به‌طور کامل لغو یا با پروژه‌های دیگری جایگزین شدند و زنجیره تامین با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد. حالا با نگاه به آینده انتظار داریم که سایه اتفاقات گذشته سال ۲۰۲۱ را هم تحت تاثیر قرار دهد. ولی از آن‌جایی که چیزی تا پایان سال ۲۰۲۰ باقی نمانده، فرصت را غنیمت شمردیم تا به مهم‌ترین اتفاقات دنیای موبایل در سالی که گذشت نگاهی بیندازیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

ژانویه تا مارس: دست‌اندازهای اولیه

در ماه ژانویه CES 2020 با تمام قدرت و مثل گذشته برگزار شد. تولیدکنندگان مختلف از سراسر دنیا به لاس وگاس رفتند تا جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. در این رویداد شاهد رونمایی از تلویزیون‌های هوشمند بسیاری بودیم و چند موبایل تازه هم آن‌جا خودنمایی کردند.

سامسونگ از پرچمداران میان‌رده خود یعنی گلکسی اس ۱۰ لایت و گلکسی نوت ۱۰ لایت پرده برداشت. TCL از خانواده تلفن‌های هوشمندی به نام TCL 10 5G رونمایی کرد تا بتواند جای پای خودش را در بازارهای غربی محکم کند.

image

CES 2020 مثل اکثر نمایشگاه‌های قبلی برای تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند چندان جذابیتی نداشت چون آن‌ها معمولا برگ برنده‌های خود را برای نمایشگاه MWC نگه می‌دارند. ولی شرایط در ۲۰۲۰ متفاوت بود و MWC 2020 به اولین قربانی ویروس کرونا تبدیل شد. به دنبال نگرانی‌هایی که پیرامون شیوع کووید-۱۹ وجود داشت، برگزاری این مراسم لغو و بسیاری از فعالان دنیای موبایل را شوکه کرد.

ولی سامسونگ با رویداد معرفی گلکسی اس ۲۰ توانست گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. این شرکت در گلکسی اس ۲۰ الترا از دوربینی با قابلیت زوم فضایی پرده برداشت که برای اولین بار امکان زوم ۱۰۰ برابری را فراهم می‌کرد. این گوشی یکی از نخستین محصولاتی بود که از هر لحاظ سوپر پریمیوم محسوب می‌شد و مرزها را جابه‌جا می‌کرد. سامسونگ همچنین در این مراسم از گلکسی زد فلیپ رونمایی کرد که اولین موبایل تاشوی آن‌ها با طراحی صدفی بود.

سپس نوبت به هوآوی رسید تا ویترین فروشگاه‌های خود را با سری P40 به‌روز کند. این خانواده سه عضو داشت که تفاوت عمده آن‌ها به توانایی زومشان برمی‌گشت. از همان زمان بود که فهمیدیم ترند سال ۲۰۲۰ احتمالا قابلیت زوم گوشی‌های هوشمند خواهد بود. البته این خانواده اولین خانواده از محصولات سری P بود که بدون اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل عرضه می‌شد.

آوریل تا ژوئن: نوسان کامل

تا ماه آوریل تقریبا همه جای دنیا به قرنطینه رفته بود و شکل زندگی مردم به کلی متحول شد. استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی وسایل کم‌کم وارد زندگی روزمره مردم شد.

در همان اثنا، اپل از پرچمدار میان‌رده‌ای رونمایی کرد که جانشین آیفون SE سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شد. آیفون SE 2020 در ماه آوریل معرفی شد و با طراحی آیفون ۸ از پردازنده سری آیفون ۱۱ استفاده می‌کرد. ولی قیمت این دستگاه چیزی بود که آن را برای کاربران جذاب می‌کرد. مراسم رونمایی از این دستگاه یکی از اولین رویدادهایی بود که کاملا به شکل مجازی برگزار شد.

image

در ادامه وان پلاس برای اولین بار به سراغ رونمایی از دستگاهی با ویژگی‌های سوپر پریمیوم رفت و از وان پلاس ۸ پرو پرده برداشت. این دستگاه با قیمت پایه ۸۹۹ دلاری در مسیر سایر بازیگران بزرگ بازار قدم گذاشت و دستگاهی را عرضه کرد که از نظر کیفیت ساخت و قابلیت‌های دوربین چیزی از بقیه کم نداشت. این استراتژی برای آن‌ها موفقیت‌آمیز بود، ولی در عوض لقب «قاتل پرچمداران» را از این شرکت گرفت؛ چیزی که محصولات وان پلاس را مدت‌ها با آن می‌شناختیم.

دستاورد مهم بعدی در این بازه زمانی متعلق به شیائومی بود که توانست بیش از نصف درآمد خود را از خارج از چین به دست بیاورد. این مهم نشان داد که شیائومی در مسیر درستی برای تصاحب جایگاه هوآوی در بازارهای غربی قرار دارد. آن‌ها در ماه آبان توانستند جایگاه اپل را هم تصاحب کنند.

ژوئیه تا سپتامبر: آغاز ثبات مجدد

اگرچه سامسونگ در ابتدای سال خانواده جدیدی از پرچمداران خود را معرفی کرده بود، ولی استقبال زیادی از سری گلکسی اس ۲۰ نشد. در نتیجه، کره‌ای‌ها دست به معرفی گروه تازه‌ای از محصولات خود زدند. گلکسی زد فولد ۲ نسخه تکامل‌یافته محصولی بود که اولین بار در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد و انتقادات زیادی را به همراه داشت. ولی این دستگاه توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان را جلب و ترکیب درستی از مهندسی و کارآمدی را ارائه کند.

image

سامسونگ همچنین از سری گلکسی نوت ۲۰ پرده برداشت که قوی‌ترین عضو آن یعنی گلکسی نوت ۲۰ الترا جذاب‌ترین ویژگی‌های گلکسی اس ۲۰ الترا را به ارث برده و آن را با جذابیت‌های سری نوت ترکیب کرده بود. باتری بیشتر، دوربین قوی‌تر و پردازنده بهتر همگی موجب ارائه دستگاهی شدند که فاصله زیادی با نوت ۲۰ معمولی داشت. حالا با گذشت زمان و انتشار اخبار و گزارش‌های بیشتر ممکن است بعد از سری گلکسی نوت ۲۰ دیگر خانواده جدیدی از این سری نداشته باشیم.

در این بازه زمانی گوشی‌های زیادی وارد بازار میان‌رده‌ها شدند. وان پلاس می‌خواست با جادوی خود سهمی از این بازار را به دست آورد، برای همین وان پلاس نورد را معرفی کرد. گوگل نیز پس از موفقیت چشمگیر پیکسل 3a جانشینی را برای این تلفن هوشمند معرفی کرد که پیکسل 4a نام داشت.

در انتها سرفیس Duo مایکروسافت را داشتیم که با فاصله زیاد از زمانی که در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود بالاخره به بازار آمد. با وجود این‌که موبایل تاشوی مایکروسافت از نظر طراحی ویژگی‌های جذابی داشت، اما کاربران متوجه ایراداتی شدند که در کنار قیمت بالای این محصول خرید آن را دشوار می‌کرد.

اکتبر تا دسامبر: تلاش برای بازگشت به حالت عادی

image

اگرچه برخی از مقاطع سال ۲۰۲۰ نسبت به همان مقاطع در سال‌های قبل نسبتا آرام بود، ولی بعضی چیزها هیچ‌گاه تغییر نمی‌کنند و یکی از آن‌ها معرفی آیفون‌های جدید است. هرچند عرضه خانواده آیفون ۱۲ امسال با تاخیر مواجه شد، ولی اپل در ماه اکتبر از چهار موبایل جدید رونمایی کرد که آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس جذاب‌ترین آن‌ها بودند.

آیفون ۱۲ مینی حالا رسما بهترین آیفون موجود برای کسانی است که طرفدار گوشی‌های کوچک‌ترند. در طرف مقابل، آیفون ۱۲ پرو مکس با بیشترین توانمندی‌ها در زمینه دوربین همان آیفونی است که اپل سال‌ها برای تولید آن تردید داشت. این گوشی با سنسور بزرگ، دامنه زوم بهتر و لرزشگیر سنسور-شیفت (اولین نمونه در تلفن‌های هوشمند) بدون شک یکی از بهترین گوشی‌های بازار است.

در این مقطع گوگل هم پرچمدار بعدی خود یعنی پیکسل ۵ را معرفی کرد. این محصول از قوی‌ترین پردازنده بازار استفاده نمی‌کرد و به جای دوربین تله‌فوتو از دوربین فوق عریض بهره می‌برد. اما طوری قیمت‌گذاری شد که کاربران بیشتری بتوانند آن را تهیه کنند.

در سمت دیگر بازار، هوآوی سری میت ۴۰ را معرفی کرد. میت ۴۰ پرو دوربینی داشت که می‌توانست رضایت همه از جمله کسانی که به قدرت دوربین‌های این برند شک داشتند را جلب کند. ولی تحریم‌های آمریکا دوباره جلوی موفقیت این سری را گرفت، چون خانواده میت ۴۰ فاقد اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل بود.

در روزهای پایانی سال شیائومی صحنه را در دست گرفت و از پرچمدار بعدی خود با نام Mi 11 رونمایی کرد. این دستگاه از چیپست نسل جدید اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده می‌کند و بهترین ویژگی‌ها را با بهترین قیمت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته این دستگاه هنوز به بازار نیامده و بررسی نشده تا ادعاهای شیائومی مورد سنجش قرار بگیرد ولی امیدهای زیادی به آن داریم.


به این ترتیب، سال ۲۰۲۰ هم به پایان رسید و سالی که پر از غافل‌گیری‌های خوب و بد بود. امسال شاهد توسعه هرچه بیشتر 5G و محصولات سازگار با این فناوری بودیم. البته پوشش جغرافیایی این شبکه هنوز بسیار محدود است اما می‌توانیم امیدوار باشیم که در سال ۲۰۲۱ آن را بیشتر روی محصولات ارزان قیمت بازار ببینیم.

image

هنوز شرکت‌های زیادی هستند که وارد حوزه محصولات تاشو و دوصفحه‌ای نشده‌اند. شرکت‌هایی مثل ال‌جی با Wing دست به نوآوری‌های جدیدی زدند و احتمالا به‌زودی با محصولاتی روبرو می‌شویم که نمایشگر رول‌شونده خواهند داشت. ولی نمی‌توانیم ۲۰۲۰ را سال شکوفایی این محصولات در نظر بگیریم. حالا فقط بی‌صبرانه منتظریم تا ببینیم ۲۰۲۱ برای ما چه چیزی آماده کرده و چه غافل‌گیری‌هایی در راه دارد.

به نظر شما کدام اتفاق سال ۲۰۲۰ در دنیای موبایل از همه جذاب‌تر و مهم‌تر بود؟ برای سال ۲۰۲۱ بیش از همه منتظر چه چیزی هستید؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)