خانهاخبار
2020 از دید بازی‌های موبایلی: در صنعت گیمینگ موبایل چه گذشت؟

2020 از دید بازی‌های موبایلی: در صنعت گیمینگ موبایل چه گذشت؟

اگر بخواهید مهم‌ترین اتفاقات صنعت بازی‌های موبایلی در سال 2020 را فهرست کنید به کدام موارد اشاره می‌کنید؟ امانگ آس؟ Genshin Impact؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
۱۳۹۹/۱۰/۱۱

دنیای بازی‌های موبایلی سال خارق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت. هرچند در سال ۲۰۲۰ احتمالا تعداد بازی‌های جذابی که به‌طور مستقیم روی اپ استور و گوگل پلی استور منتشر شدند به اندازه قبل نبود. با این حال، امسال جایگزین‌های زیادی به وجود آمدند. ۲۰۲۰ میزبان بزرگ‌ترین شکوفایی یک بازی مستقل قدیمی بود. و البته سرویس‌های استریم ابری بیش از هر زمان دیگری روی این پلتفرم تمرکز کردند و باید در سال ۲۰۲۱ منتظر فعالیت‌های بیشتری از آن‌ها باشیم.

در ادامه مطلب پنج مورد از مهم‌ترین اتفاقات ۲۰۲۰ دنیای بازی‌های موبایلی را انتخاب کردیم تا به شما ثابت کنیم که بدون PS5 و ایکس باکس سری ایکس یا حتی صرف هزینه‌های هنگفت برای کامپیوترهای گیمینگ هم می‌توان از دنیای بازی‌ها لذت برد. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

گوگل استیدیا در دنیای موبایل

image

اولین اتفاق بزرگ سال احتمالا فعال شدن قابلیت اجرای بازی‌های بزرگ و جذاب روی تلفن‌های هوشمند بود. گوگل استیدیا رسما در سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد، ولی این سرویس در ماه فوریه ۲۰۲۰ به دنیای موبایل آمد. البته استیدیا در ابتدا فقط روی چند گوشی معدود از جمله پیکسل ۴ و گلکسی اس ۲۰ قابل استفاده بود، اما از ماه ژوئن تلفن‌های اندرویدی بیشتری به آن دسترسی پیدا کردند.

این سرویس حالا نه به صورت مستقیم اما با دور زدن سیاست‌های اپل روی آیفون‌ها هم قابل استفاده است. حالا با استیدیا می‌توانید به بازی‌های روز دنیا از جمله سایبرپانک ۲۰۷۷، اساسینز کرید والهالا و واچ داگز لیجن دسترسی داشته باشید و آن‌ها را از طریق فضای ابری اجرا کنید.

Genshin Impact

image

اگر بازی Legend of Zelda: Breath of The Wild را با سبک مولتی‌پلیر گسترده نقش‌آفرینی ترکیب کنید چه چیزی به دست می‌آید؟ Genshin Impact همان چیزی است که با الهام دقیق و درست از Breath of The Wild توانست در زمانی اندک طرفداران زیادی پیدا کند و به یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های بازی‌های موبایلی تاریخ تبدیل شود.

این بازی در ماه سپتامبر منتشر شد و به‌سرعت نظر مثبت بازیکنان را به خود جلب کرد و توانست در هفته اول عرضه خود حدود ۶۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. حالا با گذشت حدود سه ماه از عرضه این بازی میزان درآمد آن به نزدیک ۵۰۰ میلیون دلار رسیده و روزانه تقریبا ۶ میلیون دلار درآمدزایی می‌کند.

Genshin Impact نشان داد که ناشران بزرگ چینی چه پتانسیل‌هایی در صنعت بازی‌های ویدیویی دارند. همان طور که احتمالا می‌دانید، بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت تنسنت حالا به سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مثل یوبی‌سافت، پارادوکس اینتراکتیو، پلاتینیوم‌گیمز و اپیک گیمز ادامه می‌دهد و انتظار داریم در آینده چینی‌ها نقش پررنگ‌تری در بازار بازی‌ها داشته باشند.

Among Us

image

در سال ۲۰۲۰ هر گیمری احتمالا در مقطعی «مشکوک» ظاهر شده است. این اصطلاحی است که میان طرفداران پرشمار بازی Among Us شنیده می‌شود. این بازی حدود دو سال پیش منتشر شد ولی امسال به محبوبیتی خیره‌کننده رسید و تاکنون از مرز ۵۰۰ میلیون کاربر ماهانه گذشته است. آغاز محبوبیت امانگ آس به ماه اوت برمی‌گردد و نقطه اوج این محبوبیت در ماه سپتامبر اتفاق افتاد. با این حال، کاربران هنوز در نقشه‌های این بازی حضور دارند و به دنبال ایمپاسترها می‌گردند.

موفقیت عظیم امانگ آس به خاطر جذابیت ایده ساده آن و اتفاقات خنده‌داری است که در طول هر دور از بازی میان بازیکنان رخ می‌دهد. همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و خانه‌نشین شدن مردم باعث شد افراد به دنبال سرگرمی باشند و چه چیزی بهتر از امانگ آس می‌توانست لحظات جذابی را برای کاربران و دوستان آن‌ها به وجود بیاورد.

پیش‌بینی آینده امانگ آس در سال ۲۰۲۱ دشوار است. با این وجود، سهولت دسترسی در پلتفرم‌های مختلف باعث شده تا کاربران تقریبا در هر جایی بتوانند آن را بازی کنند. فراموش نکنیم که این بازی تنها چهار توسعه‌دهنده دارد و به‌زودی در اوایل سال ۲۰۲۱ قرار است نقشه جدیدی به آن اضافه شود.

PUBG Mobile

image

پابجی در دنیای کنسول‌ها تا حدی زیادی زیر سایه فورت‌نایت قرار گرفته است، اما تمرکز تیم سازنده بازی روی پلتفرم موبایل توانسته موفقیت چشمگیری را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. فرمول بتل رویال همچنان میلیون‌ها طرفدار دارد و پابجی هم علی‌رغم مسدود شدن در هند توانست تعداد کاربرانش را افزایش دهد و آن‌ها را با محتواهای جدید سرگرم نگه دارد. این بازی امسال ۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشت و یکی از پردرآمدترین عناوین ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

پابجی در نسخه موبایل جنبه واقع‌گرایانه کمتری دارد و کاربرپسندانه‌تر است، اما سازوکار هسته‌ای بازی چنان درگیرکننده و اعتیارآور است که کاربران را همچنان راضی می‌کند. به نظر نمی‌رسد که پابجی موبایل در سال ۲۰۲۱ شرایط چندان متفاوتی داشته باشد، چون آینده برای طرفداران این عنوان هنوز روشن است.

بازی‌های ایکس باکس روی موبایل

image

مایکروسافت سرویس Xbox Game Pass Ultimate را که قبلا با نام پروژه xCloud شناخته می‌شد امسال به تلفن‌های هوشمند آورد تا رقیبی برای سرویس استریم ابری استیدیا باشد. این سرویس حالا امکان تجربه بازی‌هایی مثل فورتزا هورایزن ۴، دوم ایترنال و صدها عنوان دیگر را فراهم می‌کند. برخی از این بازی‌ها با صفحه لمسی گوشی‌ها سازگارند و برخی‌ها با کنترلر قابل اجرا هستند.

با این حال، برخلاف گوگل استیدیا، تمام این بازی‌ها درون یک سرویس و در ازای پرداخت یک حق اشتراک در دسترس‌اند. شما می‌توانید با پرداخت حق اشتراک ماهانه یا سالانه گیم پس آلتیمیت به این عناوین دسترسی داشته باشید و صرف‌نظر از این که چه دستگاهی دارید، روی موبایل، تبلت یا پی‌سی آن‌ها را تجربه کنید.

گیمینگ ابری قطعا در سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد از آن بزرگ‌تر خواهد شد. آمازون هم با سرویس Luna در این راه قدم گذاشته تا رقابت را شدیدتر از قبل کند. بنابراین اگر با گوشی خود راحت هستید و نمی‌توانید برای خرید کنسول‌های نسل جدید هزینه کنید، می‌توانید با تهیه این سرویس‌ها به بخشی از بهترین بازی‌های بازار دسترسی داشته باشید.


نظر شما درباره مهم‌ترین اتفاقات دنیای گیمینگ موبایلی امسال چه بود؟ کدام بازی را پدیده سال می‌دانید؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

سجاد

۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مهمترین اتفاق امسال سرویس ابریه چون بازیا کنسول رو گوشی بالا میان و راحت میشه بازی کرد
ولی من تاحالا امتحان نکردم?
کسی امتحان کرده؟