خانهاخبار
ال‌جی فناوری Mini LED را با نام QNED به تلویزیون‌های LCD خود می‌آورد

ال‌جی فناوری Mini LED را با نام QNED به تلویزیون‌های LCD خود می‌آورد

ال‌جی رسما اعلام کرد که در سال 2021 محصولاتی با پنل LCD معرفی می‌کند که از فناوری Mini LED استفاده می‌کنند و دقت رنگی و کنتراست بسیار بالاتری را ارائه خواهند کرد.
۱۳۹۹/۱۰/۱۰

ال‌جی یکی از معدود شرکت‌هایی است که نامش در دنیای تلویزیون‌ها با تلویزیون‌های OLED هم‌معنا شده، ولی این شرکت به‌تازگی از برنامه‌های خود برای عرضه محصولاتی در سال ۲۰۲۱ پرده برداشته که از پنل‌های LCD استفاده می‌کنند. ال‌جی هم مثل TCL (و به‌زودی سامسونگ) در تدارک استفاده از فناوری Mini LED است و می‌خواهد این فناوری را سال آینده در تلویزیون‌های LCD 8K و 4K خود به کار بگیرد.

ال‌جی می‌گوید Mini LED باعث می‌شود جهش بزرگی در زمینه کیفیت تصویر پنل‌های LCD داشته باشیم. بهترین تلویزیون‌های LCD امروزی از تکنیکی به نام «تاریک‌سازیِ محلیِ تمام آرایه» استفاده می‌کنند. در این تکنیک ال‌ای‌دی‌ها – گاها صدها عدد از آن‌ها – به‌عنوان نور پس‌زمینه در پشت صفحه قرار می‌گیرند. سیستم می‌تواند این ال‌ای‌دی‌ها را به‌صورت گروهی کنترل کرده و هر گروه را با توجه به خروجی تصویر تاریک کند. در نتیجه سطوح رنگ مشکی و کنتراست صفحه بهبود می‌یابد.

 

در فناوری Mini LED ماجرا کمی فرق می‌کند چون از ال‌ای‌دی‌های بسیار کوچک‌تری استفاده می‌شود. در نتیجه، تعداد آن‌ها بالاتر می‌رود و کنتراست بسیار بهتری را ایجاد می‌کند. ال‌جی می‌گوید نور پس‌زمینه در فناوری جدید این شرکت از حدود ۳۰ هزار LED ریز تشکیل شده که با استفاده از ۲۵۰۰ ناحیه تاریک‌سازی و روش‌های پیشرفته تاریک‌سازی محلی حداکثر روشنایی بسیار بالا و نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ را فراهم می‌کند.

خروجی این فناوری کنتراست بهتر، HDR پویاتر و دقت رنگ بهتری را به وجود می‌آورد که نسبت به فناوری‌های قبلی LCD برتر است. این تلویزیون‌ها قرار است از نرخ نوسازی حداکثر ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کنند. ال‌جی اسم این گونه جدید از تلویزیون‌های LCD را QNED گذاشته است. Q به رنگ کوآنتوم دات و N هم احتمالا به برندینگ نانوسل خود این شرکت اشاره دارد.

image

نزدیک‌ترین فناوری به تلویزیون‌های QNED ال‌جی محصولات سری ۸ شرکت TCL است که ۲۵ هزار LED و حدود هزار ناحیه‌ی قابل کنترل دارد. ال‌جی می‌گوید تلویزیون‌های QNED آن‌ها در اندازه‌های حداکثر ۸۶ اینچی به بازار می‌آیند. سری ۶ محصولات TCL هم از Mini LED استفاده می‌کنند، ولی مجموع تعداد ال‌ای‌دی‌های آن‌ها بسیار کمتر از سری ۸ است.

ال‌جی به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان تلویزیون‌های OLED یادآور می‌شود که همچنان بهترین کیفیت تصویر در محصولات OLED قابل دستیابی است. در سال گذشته شاهد ورود شرکت Vizio به بازار تلویزیون‌های OLED بودیم و این شرکت سعی کرد با ارائه قیمت پایین‌تر سهم ال‌جی را کمتر کند، ولی ظاهرا ال‌جی قصد ندارد که از موضع خود عقب‌نشینی کند.

در انتها بهتر است یادآور شویم که نباید Mini LED را با Micro LED اشتباه بگیرید. فناوری Mini LED شبیه گونه پیشرفته‌تری از تلویزیون‌های LCD است، در حالی که Micro LED تغییرات گسترده‌تری را به وجود می‌آورد و با حذف کامل نور پس‌زمینه از میلیون‌ها LED مجزا استفاده می‌کند که تنها در زمان نیاز روشن می‌شوند. تلویزیون‌های Micro LED هنوز فوق‌العاده گران‌اند و اگرچه که برای محصولات QNED ال‌جی هم قیمتی نداریم، ولی مطمئنا قیمت کمتری نسبت به پنل‌های Micro LED خواهند داشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)