خانهاخبار
ویندوز و سال ۲۰۲۱

ویندوز و سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ برای ویندوز و مایکروسافت قرار است هیجان انگیز دنبال شود و این سیستم عامل محبوب شگفتانه‌های بسیاری برای کاربران دارد
۱۳۹۹/۱۰/۸

 

سال ۲۰۲۰ قرار بود سال بزرگی برای ردموندی‌ها باشد. از پی‌سی‌های دو نمایشگره گرفته تا ویندوز ۱۰ ایکس همگی در برنامه‌ی راه مایکروسافت قرار داشت. اما ویروسی که این روزها بلای جان تمامی موجودات زنده و البته غیر زنده شده، تمامی برنامه‌های این غول نرم‌افزاری را برهم زد و انواع و اقسام اتفاقات عجیب و غریب را برای دنیای فناوری رقم زد.

در همین راستا ردموندی‌ها در برنامه‌های خود تجدید نظر کرده و روی چیزهایی متمرکز شده‌اند که از اهمیت بیشتری در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ برخوردار است از جمله مایکروسافت تیمز، مایکروسافت ۳۶۵ و دستگاه‌های ارزان قیمت در خانواده‌ی سرفیس همچون سرفیس گو.

سالی که گذشت چندان پر سروصدا برای مایکروسافت دنبال نشد خصوصا زمانی که اپل با مک اواس بیگ سر و تراشه‌های اپل سیلیکون تمامی اخبار فناوری را به خود اختصاص داده است. به‌روزرسانی بزرگ ویندوز که قرار است هردوسال یکبار از راه برسد امسال فقط روی به‌روزرسانی‌های کوچک و ارائه‌ی قابلیت‌های جزیی متمرکز بود. اما ۲۰۲۱ می تواند برای دوستداران ویندوز و مایکروسافت سالی هیجان انگیز باشد چراکه دلایل بسیاری برای این هیجان وجود دارد.

image

 

 

پانای سکان‌دار

تغییر در ساختار مدیریتی یک شرکت معمولا دلیل چندان قابل توجهی برای هیجان زده شدن نیست، اما وقتی تغییراتی با همراهی یک رهبر کاریزماتیک مانند پانوس پانای اعمال می‌شوند، ماجرا شکلی عجیب‌تر به خود می‌گیرد. تاهمین اواخر ویندوز و سرفیس دو واحد مجزا بودند و از مدیرانی متفاوت بهره می‌بردند و رویکردهایی برخاسته از تفکر مدیران خود داشتند و به پیش می‌رفتند.

پانای سکان هدایت واحد سرفیس را برعهده داشت و با ماجراجویی بیشتر به مصرف کنندگان توجه ویژه‌ای داشت، اما مدیران ویندوز درست مانند گذشته با رویکردهایی محافظه‌کارانه نقطه‌ی مقابل واحد سرفیس قرار داشتند. در ماه فوریه ۲۰۲۰، ردموندی‌ها تصمیم گرفتند پانای را به مدیر واحدی جدید تبدیل کنند که در درون شرکت جای داشت یعنی بخشی با نام دستگاه + ویندوز که از ادغام واحد سرفیس و ویندز به وجود می‌آمد. با وجود پانای در سمت مدیر، ویندوز بالاخره می‌تواند تبدیل به سیستم عاملی هیجان انگیز شود. اگرچه بسیاری از تغییرات آتی همچنان در دست توسعه هستند، اما به لطف نخستین گام‌هایی که پانای به عنوان مدیر برداشته، برخی از آن‌ها از همین حالا پیاده سازی شده‌اند. در حالی که راه زیادی تا پایان سال نو میلادی نداریم، پانای و تیمش چند تغییر بزرگ پشت پرده‌ی ویندوز به وجود آورده‌اند. برای مثال برنامه‌ی تست اینسایدر حالا کارکردی تازه داشته و به کاربران اجازه می‌دهد که کدهای در دست نگارش مایکروسافت را آزمایش کنند، نه اینکه صرفا قادر به آزمودن قابلیت‌های جدید در به‌روزرسانی‌های بعدی باشند. مایکروسافت حتی از Windows Feature Experience Pack نیز پرده‌برداری کرد که باعث می‌شود ویندوز ساختاری ماژولارتر داشته باشد. این تصمیم مایکروسافت دست آن‌ها را برای رساندن ویژگی‌های جدید به کاربران اینسایدر بازتر می‌کند و در عین حال آن‌ها را به دانلود یک سیستم عامل کامل مجبور نمی‌کند. این‌ها شاید تغییراتی کوچک به نظر برسند اما پانای در واقع سنگ بنای لازم برای سالی هیجان انگیز را می‌گذاشته و اکنون با عهده‌دار شدن مدیریت می‌خواهد هیجان و اشتیاق به علاوه‌ی چاشنی خطر پذیری را به ویندوز بیاورد تا دوباره این کهنه سرباز پرچم ردموند را برافراشته کند.

ویندوز بالاخره ظاهری جدید پیدا خواهد کرد

 
image

بنابر اکثر شایعاتی که تا به امروز منتشر شده، ۲۰۲۱ قرار است سالی باشد که مایکروسافت بالاخره روی ویندوز سرمایه گذاری می‌کند، مخصوصا در زمان پاییز و فصل تعطیلات که کریسمس از راه می‌رسد. از زمانی که ویندوز ۱۰ برای نخستین بار عرضه شد، شاهد تغییرات چندانی در این سیستم عامل نبوده‌ایم. اگر گزارش‌ها صحت داشته باشند، تمام فاکتورهای ویندوز که به صورت روزانه مقابل چشم کاربر قرار می‌گیرند دست خوش تحول شده و جلوه‌ای جدید و مدرن به خود خواهد گرفت.

در فصل بهار ۲۰۲۱ شاهد یک به‌روزرسانی کوچک خواهیم بود، اما فصل پاییز زمانی که ویندوز ۱۰ بزرگ‌ترین به‌روزرسانی در تاریخ خود را دریافت می‌کند قطعا برای بسیاری از دوست‌داران و علاقه‌مندان ویندوز هیجان انگیز خواهد بود و اگر بگوییم برای آنان که علاقه‌ای به ویندوز ندارند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود، چندان بیراهه نیست. در شایعات آمده که این به‌روزرسانی با نام رمز کبالت به تغییر چشمگیری در ویندوز منجر خواهد شد. ردموند‌ی‌ها امیدوارند با این به‌روزرسانی، قادر به مدرن کردن ویندوز باشند و آن را از نظر سرعت و کارایی، در جایگاهی مشابه کروم او اس، مک او اس و آیپد او اس قرار دهند. تمامی این سیستم عامل‌ها تغییرات بزرگی را از نظر طراحی ظاهری پشت سر گذاشته‌اند و تنها ویندوز ۱۰ است که کمافی سابق باقی مانده است. البته در ابتدای سال ۲۰۲۰ شاهد رویکردی مشابه ویندوز ۱۰ ایکس نیز بودیم، اما آن نیز با تاخیر مواجه شده است

image

به‌روزرسانی فصل پاییز ویندوز ۱۰ قرار است برای کاربران هیجان انگیز باشد. ردموندی‌ها به ساخت تبلت‌های ۲ در ۱ سرفیس شهره هستند و قرار است بالاخره در مسیری گام بردارند که یکپارچگی نرم‌افزار و سخت‌افزار را شاهد باشیم. منوی استارت و اکشن سنتر بالاخره سازگاری بیشتری با نمایشگرهای لمسی خواهند داشت و در مجموع می‌توان انتظار بازخورد بهتری روی تبلت را داشت. ویندوز قرار است لباس جدیدی که البته شدیدا به آن احتیاج دارد، برتن کند.

حل کردن مشکلات

برخی دیگر از تغییراتی که در سال ۲۰۲۱ راهشان به ویندوز ۱۰ باز می‌شود، فراتر از پوشیدن یک شال گردن یا زدن عینک دودی است. مشکل کمبود برنامه در ویندوز چیزی است که طی سالیان اخیر به دفعات به آن اشاره شده و احتمالا اهالی ردموند فکری برای این موضوع در سر داشته باشند. مایکروسافت می‌خواهد اپلیکیشن‌های اندروید را به ویندوز بیاورد. این ویژگی مدت‌های مدیدی است که به تاخیر افتاده و با عملی شدن آن ویندوز می‌تواند کمبود اپلیکیشن در زمینه‌ی موبایل را تا حد زیادی مرتفع کند. گرچه در گذشته مایکروسافت سعی داشت تا توسعه دهندگان را به سمت پلتفرم اپلیکیشن‌های فراگیر ویندوز سوق دهد، اما هیچ وقت نتوانسته با اپ استور اپل چه در آی‌اواس و چه در مک اواس رقابت کند. حالا شاید راه حل پشتیبانی از برنامه‌های اندروید روی مایکروسافت استور باشد.

image

 

بنابر گزارش ویندوز سنترال، مایکروسافت پروژه‌ی لاته را کلید زده که قرار است یک راهکار نرم‌افزاری برای کمک به توسعه دهندگان باشد که بتوانند برنامه‌های اندروید را به ویندوز پورت کنند بدون اینکه نیاز به تغییری در کدنویسی باشد. توسعه دهندگان فقط باید اپلیکیشن خود را به گونه‌ای پورت کنند که تبدیل به فایلی با پسوند MSIX شود، اما مشخص نیست اپلیکیشن‌هایی که نیازمند سرویس‌های گوگل پلی هستند چطور کار خواهند کرد.

در این مسیر مایکروسافت می‌تواند درهایی جدید به روی توسعه دهندگان بگشاید. توسعه دهندگان اندروید نیازی به بازنویسی کدها نخواهند داشت تا اپلیکیشن‌هایشان روی ویندوز اجرا شود. این یعنی تبلت‌های ویندوزی مانند سرفیس گو ۲ دوباره توجه کاربران را بدست آورده و نه تنها قادر به اجرای برنامه‌های ویندوزی خواهند بود بلکه به دریای اپلیکیشن‌های  اندرویدی نیز درسترسی خواهند داشت. اما این پایان کار نیست و زمانی که مایکروسافت سرفیس پرو ایکس را عرضه کرد، شاهد عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی روی ویندوز آرم بودیم. این دستگاه فقط برنامه‌های ۳۲ بیتی را اجرا می‌کرد و بسیاری از توسعه دهندگان خیلی وقت است قید معماری ۳۲ بیتی را زده‌اند. مایکروسافت مشغول کار روی اجرا شدن اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی روی ویندوز آرم است و چنین اتفاقی باعث می‌شود که سرفیس پرو ایکس مجددا تبدیل به دستگاهی ارزشمند برای اکثر کاربران شود.

برنامه‌هایی مانند فوتوشاپ و حتی مهندسی روی سرفیس پرو ایکس اجرا خواهند شد، که همراه با تراشه‌ی شخصی سازی شده‌ی مایکروسافت و کوالکام یعنی SQ2 عرضه خواهند شد. دقیقا همان کاری که اپل با مک‌بوک‌های جدید مجهز به اپل سیلیکون انجام داده و کاربران مک‌های مجهز به پردازنده‌ی ام وان اطمینان دارند که تمامی اپلیکیشن‌های اکوسیستم اپل روی آن اجرا خواهد شد.

ویندوز ۱۰ ایکس بازسازی می‌شود

در کنار سرفیس دوئو، مایکروسافت اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی از ویندوز ۱۰ ایکس و یک رایانه‌ی دونمایشگره به نام سرفیس نئو رونمایی کرد. طبق برنامه‌ریزی ردموندی‌ها دوئو و نئو باید طی سال جاری میلادی روانه‌ی بازار می‌شدند و از سوی دیگر شرکت دل و دیگر تولیدکنندگان لپ‌تاپ نیز به طراحی و عرضه‌ی کامپیوترهای دو نمایشگره و مبتنی بر ویندوز مشغول شوند، اما همه‌گیری کووید-۱۹ این برنامه‌ها را تغییر داد و در سال ۲۰۲۱ شاهد بازطراحی ویندوز ۱۰ ایکس خواهیم بود

image

بنابر شایعات، در سال ۲۰۲۱ شاهد دو ورژن مختلف از ویندوز خواهیم بود. از یک سو ویندوز ۱۰ ایکس بازسازی شده را خواهیم داشت که تنها به صورت از پیش نصب شده روی رایانه‌های مایکروسافت و شرکایش فروخته خواهد شد و از سوی دیگر نسخه‌ی عادی ویندوز ۱۰ را داریم که روی تمام لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ها در دسترس خواهد بود. نسخه‌ی بازسازی شده‌ی ۱۰ ایکس دیگر قرار نیست مثل سابق صرفا روی دستگاه‌های دو نمایشگره قرار بگیرد و قرار است راه خود را به دستگاه‌های سبک‌تر نیز باز کند. دقیقا شبیه همان رویکردی که کروم بوک با لپ‌تاپ‌های ارزان و مقرون به صرفه در پیش گرفته است.

image

ویندوز ۱۰ ایکس قرار نیست به شکل سنتی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی ویندوز پشتیبانی کند، در عوض به مایکروسافت استور متکی است و سرویس ابری مایکروسافت را نیز در کنار خود خواهد دید. چنین رویکردی به آن دسته از کاربران کامپیوترهای ارزان قیمت و اقتصادی کمک خواهد کرد تا قادر به استریم اپلیکیشن‌ها از طریق اینترنت و سرورهای مایکروسافت باشند که البته رویکردی کاملا جدید به شمار می‌رود. در دورانی که آیپدها حاکم بلامنازع بخش تبلت‌ها هستند، ویندوز شانسی برای محکم کردن جای پای خود خواهد یافت. این رویکرد نیاز به یک پی‌سی قدرتمند برای اجرای اپلیکیشن‌های خاص را کمتر می‌کند و می‌توان هر اپلیکیشنی را با کمک سرویس‌های کلود استریم کرد، همان طور که به تماشای فیلم در سرویس‌های استریم می‌پردازیم.

آینده‌ای روشن

به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۱ سالی پرهیجان برای مایکروسافت باشد و نه تنها باز طراحی ویندوز را شاهد خواهیم بود که البته نیاز مبرمی هم به آن دارد بلکه طعم ویندوز ۱۰ ایکس نیز چشیدنی خواهد بود که می‌تواند برای دستگاه‌های سبک‌ وزن و مقرون به صرفه یک تحول ایجاد کند. سال ۲۰۲۰ که به شکلی عجیب و غریب پیش رفت با تمام روزهای خوب و بد در حال خاتمه یافتن است و انتظار می‌رود سال بعد هیجان انگیز دنبال شود.

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)