خانهاخبار
واکسن استرازنکا و بیون‌تک در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا اثربخش خواهند بود

واکسن استرازنکا و بیون‌تک در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا اثربخش خواهند بود

به دنبال مصاحبه هفته پیش مدیرعامل شرکت بیون‌تک، حالا مدیرعامل استرازنکا اعلام کرده که واکسن آن‌ها احتمالی برای مبارزه با گونه‌های جدیدی انگلیسی و آفریقایی ویروس کرونا مشکلی نخواهد داشت.
۱۳۹۹/۱۰/۸

واکسن ویروس کرونای شرکت استرازنکا احتمالا در برابر گونه‌های جدید کووید-۱۹ از جمله گونه‌هایی که در انگلیس و آفریقای جنوبی کشف شده‌اند موثر خواهد بود. مدیرعامل این شرکت، پاسکال سوریوت، در گفتگو با نشریه ساندِی تایمز گفت: «تا این لحظه فکر می‌کنیم که واکسن همچنان اثربخش خواهد ماند. ولی نمی‌توانیم مطمئن باشیم، بنابراین باید آزمایشاتی را انجام دهیم.»

با توزیع جهانی واکسن‌های ویروس کرونا، اخباری پیرامون شیوع گونه جهش‌یافته‌ای از این ویروس منتشر شد. محققان گونه اول را در انگلیس پیدا کردند و این گونه شامل ۲۳ تغییر قابل شناسایی بود. این ویروس می‌تواند ۷۰ درصد شیوع بیشتری داشته باشد و به گزارش رویترز تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر را در انگلیس مبتلا کرده است. گونه دوم ابتدا در آفریقای جنوبی کشف شد ولی به گفته مقامات بهداشتی از هفته پیش به انگلیس وارد شده است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس، چهارشنبه هفته پیش گفت: «این گونه جدید بسیار نگران‌کننده است چون قدرت شیوع بالاتری دارد و ظاهرا از گونه‌ی جدیدی که در انگلیس کشف شده بود، جهش بیشتری پیدا کرده است.» با شیوع این گونه‌های جدید کشورهای زیادی مرزهای خود را به روی اهالی انگلیس بسته‌اند.

رویترز می‌گوید این گونه جدید روز جمعه از طریق چند مسافر به ژاپن هم راه پیدا کرد. خبرگزاری اسوشیتد پرس یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که حدود هفت نفر، از جمله پنج شخصی که از انگلیس به ژاپن رفته بودند، تستشان مثبت شده است. حالا ژاپن از دوشنبه ممنوعیت‌هایی را عمدتا به خاطر گونه‌های جدید ویروس کرونا برای ورود مسافران خارجی وضع می‌کند.

مدیرعامل استرازنکا در اشاره به اثربخشی واکسن این شرکت در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا همان حرف مدیرعامل بیون‌تک، اوگور شاهین، را تکرار کند. شاهین هفته پیش گفته بود احتمالش بالاست که واکسن فایزر-بیون‌تک در برابر گونه‌های مختلف ویروس اثربخش باشد.

دولت انگلیس قرارداد دریافت ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن استرازنکا را که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده با این شرکت امضا کرده است. این دولت تاکنون سفارش خرید ۳۵۷ میلیون دوز واکسن‌های مختلف را ثبت کرده اما واکسن استرازنکا به‌تنهایی بیشترین سهم واکسن‌های خریداری‌شده توسط انگلیس را شکل می‌دهد.

طبق آمارهای رسمی، تا شب کریسمس حدود ۶۱۷ هزار انگلیسی واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند. حالا احتمالا به‌زودی واکسن‌های استرازنکا و مدرنا هم در این کشور توزیع خواهند شد.

ناظم زهاوی، مسئول نظارت بر توزیع واکسن در انگلیس، در بیانیه‌ای گفت: «وزارت بهداشت در سراسر انگلیس سخت در تلاش است تا برنامه واکسیناسیون را توسعه داده و سرعت آن را به حداکثر برساند تا هر کسی که نامش در فهرست اولویت قرار دارد به راحتی این واکسن را دریافت کند.»

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

MSZ

۱۳۹۹/۱۰/۸
خب خداروشکر??