خانهاخبار
بررسی احتمالات: مایکروسافت برای سال 2021 چه برنامه‌ای خواهد داشت؟

بررسی احتمالات: مایکروسافت برای سال 2021 چه برنامه‌ای خواهد داشت؟

مایکروسافت در سال 2021 احتمالا به‌سراغ معرفی محصولات جدیدی از خط تولید سرفیس می‌رود و علاوه بر آپدیت ویندوز 10 بالاخره سیستم عامل ویندوز 10X را منتشر می‌کند.
۱۳۹۹/۱۰/۷

با پایان سال میلادی ۲۰۲۰ حالا می‌توانیم چشم انتظار سال ۲۰۲۱ باشیم. احتمالا به خاطر دارید که رئیس بخش سرفیس در ماه فوریه سمت مدیریت بخش ویندوز را هم برعهده گرفت و یکی از انتظارات جدی ما از سال آینده میلادی تمرکزی دوباره روی سیستم عامل مایکروسافت است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سخت‌افزارهای جدیدی از گروه محصولات سرفیس معرفی شوند. در این مطلب می‌خواهیم به برنامه‌های پیش روی مایکروسافت برای سال ۲۰۲۱ نگاهی بیندازیم.

image

ویندوز ۱۰ ایکس

ویندوز ۱۰ ایکس بالاخره بهار امسال منتشر می‌شود. این سیستم عامل اولین بار در ماه اکتبر پارسال به‌عنوان سیستم عامل جدیدی برای دستگاه‌هایی با دو نمایشگر معرفی شد و قرار بود در سال ۲۰۲۰ با سرفیس نئو از راه برسد. ولی این اتفاق نیفتاد و مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز ۱۰ ایکس را برای کامپیوترهای تک صفحه‌ای آماده می‌کند. پانوس پانای گفت این شرکت می‌خواست با کاربران در همان دستگاه‌های آشنای همیشگی همراه شود، هرچند حالا افراد برای استفاده از ویندوز ۱۰ ایکس باید سخت‌افزار جدیدی تهیه کنند.

ویندوز ۱۰ ایکس اکنون دیگر تقریبا برای عرضه آماده شده و بیلد ۲۰۲۷۹ باید همان بیلد RTM باشد. این سیستم عامل در ابتدا از Win32 پشتیبانی نخواهد کرد، اما پیش‌بینی می‌شود که در ادامه این قابلیت را در ویندوز ۱۰ ایکس ببینیم. یکی از حوزه‌هایی که مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ می‌خواهد به آن وارد شود کامپیوترهای ابری است، و آن‌ها از این طریق می‌توانند امکان استریم اپلیکیشن‌های Win32 را روی ویندوز ۱۰ ایکس فراهم کنند.

image

ویندوز ۱۰ ایکس نه آن سیستم عامل باشکوهی که مایکروسافت وعده‌اش را داده بود، بلکه نرم‌افزاری برای رقابت با Chrome OS خواهد بود. این سیستم عامل در بهار امسال روی محصولات پایین‌رده عرضه می‌شود ولی عرضه آن با چیزی که حدود یک سال پیش انتظار داشتیم تفاوت بسیار زیادی پیدا کرده است.

ویندوز ۱۰

اگرچه ویندوز ۱۰ ایکس از حد انتظار فاصله زیادی گرفته است، ولی خود ویندوز ۱۰ بسیار جذاب‌تر از چیزی شده که یک سال پیش انتظار داشتیم. بر اساس گزارشی که چند ماه پیش منتشر شده بود، مایکروسافت مشغول متحول‌سازی رابط کاربری ویندوز ۱۰ است. با وجود این‌که نمی‌دانیم دقیقا چه چیزی در راه است، ولی احتمالا با نسخه جدیدی از طراحی Fluent روبرو خواهیم بود که با اسم رمز Sun Valley شناخته می‌شود.

قابلیت دیگری که ظاهرا به مایکروسافت استور اضافه خواهد شد پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی است. این پروژه با اسم رمز پروژه لاته شناخته می‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند که مایکروسافت چرا پس از توقف پروژه استوریا به سراغ آن رفته است. پروژه استوریا باعث به وجود آمدن زیرسیستم ویندوز برای لینوکس شد و اندروید هم می‌تواند زیرسیستم خودش را داشته باشد. با این حال، حتی با اضافه شدن امکان پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی هم نمی‌توانیم انتظار پشتیبانی از سرویس‌های گوگل را داشته باشیم.

image

قابلیت دیگری که احتمالا به ویندوز اضافه می‌شود شبیه‌سازی x64 روی کامپیوترهای اسنپدراگون خواهد بود. به‌رغم آن‌که کامپیوترهای ARM از سال ۲۰۱۷ وارد بازار شده‌اند، ولی محتواهای قدیمی زیادی هستند که باید به نسل جدید این معماری پردازشی منتقل شوند. این دستگاه‌ها به‌زودی نه تنها می‌توانند اپلیکیشن‌های بومی ARM و اپلیکیشن‌های شبیه‌سازی‌شده‌ی x86 را اجرا کنند بلکه قادر به اجرای اپلیکیشن‌های شبیه‌سازی‌شده‌ی x64 خواهند بود.

نکته جذاب ماجرا هم این است که تمام این قابلیت‌ها احتمالا در آپدیت پاییزی ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۱ از راه خواهند رسید. البته ما هنوز به‌طور قطعی نمی‌دانیم که ویندوز ۱۰ قرار است در سال آینده آپدیت پاییزی داشته باشد یا نه، اما اگر چنین آپدیتی در کار باشد، به احتمال زیاد آن را نه به‌صورت یک آپدیت بزرگ، بلکه به‌عنوان یک به‌روزرسانی کوچک‌تر خواهیم دید. پیش‌بینی می‌شود که در آینده آپدیت‌های ویندوز ۱۰ ایکس را در بهار و آپدیت‌های ویندوز ۱۰ را در پاییز ببینیم.

پیش‌بینی برای محصولات سرفیس

image

سری محصولات سرفیس احتمالا در سال آینده شاهد مدل‌های زیادی خواهند بود. تنها دستگاهی که شاید نباید منتظرش باشیم سرفیس نئو است، چون پیش‌تر برخی شواهد و گزارش‌ها از تعویق در عرضه این دستگاه تا سال ۲۰۲۲ خبر داده بودند. ولی محتمل‌ترین محصولات سرفیس برای ۲۰۲۱ سرفیس پرو ۸ و سرفیس لپ‌تاپ ۴ هستند.

دستگاه دیگری که انتظار داریم به‌زودی آن را ببینیم، سرفیس استودیو ۳ است. این محصول دو سال پیش با جدیدترین سخت‌افزارها معرفی شد، اما دو سال زمان زیادی برای عقب افتادن از ترندهای بازار است. سرفیس استودیو ۲ از پردازنده موبایلی نسل هفتم و گرافیک انویدیا جی‌فورس GTX 1070 استفاده می‌کرد.

شاید بتوانیم به سرفیس پرو ایکس ۲ هم احتمال خوبی برای عرضه شدن در سال ۲۰۲۱ بدهیم. پس از معرفی مک‌های مجهز به پردازنده ARM، حالا فشار بیشتری روی کوآلکام قرار گرفته تا تراشه‌ای برای رقابت با M1 بسازد، و انتظار داریم که این تراشه را در سال ۲۰۲۱ ببینیم. به‌علاوه، طبیعی است که مسئولان مایکروسافت بخواهند قابلیت‌های شبیه‌سازی سیستم عامل خود را پاییز سال بعد روی یک محصول جدید به نمایش بگذارند. بنابراین برخلاف سرفیس پرو ۸ و سرفیس لپ‌تاپ ۴ که احتمالا در ماه ژانویه معرفی می‌شوند، سرفیس پرو ایکس ۲ می‌تواند در ماه اکتبر از راه برسد.

احتمال بعدی که البته نمی‌توانیم شانس زیادی برای آن قائل باشیم سرفیس گو ۳ است. نکته جالب آن‌که اینتل حالا نسخه جدیدی از پردازنده پنتیوم گلد ۷۵۰۵ را از خانواده تایگر لیک معرفی کرده که مایکروسافت می‌تواند از آن استفاده کند. تراشه‌های سری Y اینتل از نسل دهم پردازنده‌های این شرکت تقریبا دیگر وجود ندارند و سرفیس گو ۲ با پردازنده نسل هشتم به‌راحتی می‌تواند با قدرتی تازه به بازار بیاید.

image

سرفیس بوک ۴ هم احتمال قابل طرح بعدی است، هرچند مایکروسافت معمولا سری سرفیس بوک را با سرعت بالا به‌روز نمی‌کند. نسخه اول این دستگاه در ماه اکتبر ۲۰۱۵ معرفی شد. حالا با گذشت ۵ سال فقط سه نسخه از این دستگاه را دریافت کرده‌ایم و می‌توانیم منتظر سرفیس بوک ۴ با پردازنده تایگر لیک و حتی گرافیک جدید باشیم. با این حال، بهتر است وزن زیادی به این احتمال ندهید.

در انتها شاید بد نباشد که احتمالات را برای سرفیس Duo و سرفیس لپ‌تاپ گو هم بررسی کنیم. سرفیس دوئو با سخت‌افزاری قدیمی به بازار آمد و می‌تواند به هر سرنوشتی دچار شود. این دستگاه یادآور نسل اول سرفیس پرو بود که در اولین نسخه از نسل سوم پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کرد و عمر باتری بدی داشت، ولی مایکروسافت همان سال سرفیس پرو ۲ را با سخت‌افزار جدید معرفی کرد. در نتیجه، می‌توانیم احتمال بدهیم که ردموندی‌ها برای سرفیس دوئو هم استراتژی مشابهی را اجرا و این دستگاه را به اسنپدراگون ۸۸۸ و 5G مجهز کنند. ولی چنان‌چه عرضه نسخه دوم این گوشی به سال ۲۰۲۲ موکول شود، نباید تعجب کنیم، چون آن زمان‌بندی برای عرضه این دستگاه در کنار سرفیس نئو جذاب‌تر خواهد بود.

سرفیس لپ‌تاپ گو هم مستحق دریافت نسخه جدیدی با تراشه‌های خانواده تایگر لیک است. ولی از آن‌جایی که این دستگاه محصولی پایین‌رده به حساب می‌آید، ممکن است به صبر بیشتری نیاز باشد تا بتوانیم نسخه جدید و قوی‌تر این دستگاه را ببینیم.


نظر شما درباره استراتژی مایکروسافت برای سال ۲۰۲۱ چیست؟ فکر می‌کنید خانواده محصولات سرفیس و ویندوز ۱۰ چه سرنوشتی خواهند داشت؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علی

۱۴۰۰/۱/۲۹
بنظر من سرفیس پرو ۸ سرفیس لپ تاپ ۴ و نهایتا سرفیس دوئو ۲ رو معرفی میکنه.یه نگاه به نیاز بازار بندازیم تقریبا همینا کافیه.