خانهاخبار
اولین گوشی هوشمند با دوربین سلفی تعبیه شده درون نمایشگر عرضه شد؛ بررسی مشخصات فنی

اولین گوشی هوشمند با دوربین سلفی تعبیه شده درون نمایشگر عرضه شد؛ بررسی مشخصات فنی

کمپانی ZTE روز گذشته جدیدترین محصول خود را روانه بازار کرد.
۱۳۹۹/۱۰/۲

سال گذشته، کمپانی اوپو در روز OPPO Innovation Day 2019 از کانسپت اسمارت فون خود با دوربین سلفی تبعیه شده درون نمایشگر رونمایی کرد. در حالی که در این رویداد، تعداد زیادی از تکنولوژی‌های مختلف برای دیده شدن وجود داشتند، اما فناوری پنهان شدن دوربین سلفی درون نمایشگر توجه همگان را به خود جلب کرده بود. چرا که این تکنولوژی، آخرین راه برای رسیدن به گوشی هوشمندی با نمایشگر یکپارچه خواهد بود و به غیر از آن، چیزی مزاحم راه مهندسان و تولید کنندگان اسمارت فون‌ها نبوده است.

اما متأسفانه کمپانی اوپو تا به این لحظه، محصولی با این سبک و سیاق را به صورت رسمی عرضه نکرده و خط تولید آن را استارت نزده است. اما از آن جا که بازار رقابت بسیار داغ بوده و هیچ شرکتی تمایل به عقب ماندن در این عرصه را ندارد، بد نیست بدانید که به جای اوپو، یک شرکت چینی دیگر با نام ZTE توانست اولین گوشی هوشمند با دوربین سلفی تعبیه شده درون نمایشگر را به صورت رسمی روانه بازار کند.

 

اسمارت فون ZTE Axon 20 5G با تمامی استاندردهای روز دنیا، در خدمت شماست. نمایشگر غول پیکر 6.92 اینچی OLED آن با نرخ رفرش 90 هرتزی همراه بوده و این محصول، به تراشه اسنپدراگون 765G کوالکام، با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) مجهز شده است. مسئولیت تأمین توان کلیه قطعات سخت افزاری بر دوش باتری 4220 میلی آمپر ساعتی گذاشته شده است که شارژر آن نیز با توان 30 واتی همراه است. مشخصات کامل این گوشی هوشمند را در جدول زیر مشاهده خواهیم کرد:

نمایشگر

6.92 اینچ OLED

رزولوشن: 1080 × 2460

نسبت ابعاد تصویر: 20.5:9

نرخ رفرش: 90 هرتز

Sampling Rate: 240 هرتز

پردازنده

اسنپدراگون 765G کوالکام

پردازنده گرافیکی

Adreno 620

رم

6 / 8 گیگابایت

حافظه داخلی

128 / 256 گیگابایت

دوربین‌ها

در قسمت پشت بدنه

اصلی: 64 مگاپیکسل

اولترا واید: 8 مگاپیکسل (زاویه دید 120 درجه‌ای)

ماکرو: 2 مگاپیکسل

تشخیص عمق: 2 مگاپیکسل

سلفی

32 مگاپیکسل تعبیه شده درون نمایشگر

جک هدفون

ندارد

باتری

4220 میلی آمپر ساعت

شارژر 30 واتی

گواهی IP

ندارد

نرم‌افزار

نسخه دهم اندروید

رابط کاربری MiFavor UI 10.5

ابعاد و وزن

7.98 × 77.9 × 172 میلیمتر

198 گرم

رنگ بندی

بنفش

نارنجی

آبی

سیاه

 

 

در بسیاری از موارد، اکسون 20 5G یک محصول استاندارد میان رده رو به بالا به حساب می‌آید. اما اگر نگاهی دقیق‌تر به آن بیندازیم، با فناوری جذابی در قسمت بالایی نمایشگر روبرو می‌شویم.

 

گوشی هوشمند ZTE Axon 20 5G از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی تعبیه شده درون نمایشگر بهره می‌برد. به کمک فناوری‌های به کار رفته در نمایشگر این محصول، نور محیط امکان نفوذ درون دوربین تعبیه شده داخل صفحه نمایش را خواهد داشت. به کمک این تکنولوژی، پیکسل‌های کوچکتر با رزولوشن کمتر که روی دوربین سلفی را پوشانده‌اند، در مواقع لزوم به عنوان نمایشگر ظاهر شده و هنگام استفاده از دوربین سلفی، اجازه عبور نور از درون خود را خواهند داد. از آن جا که تراکم پیکسلی در این ناحیه کمتر بوده و فاصله‌ای نیز میان پیکسل‌ها در نظر گرفته شده است، به این ترتیب نور بازتاب شده از محیط از این فواصل یا از درون پیکسل‌ها به دوربین سلفی خواهد رسید.

 

نتیجه این کار، یک فضای دایره‌ای شکل تاریک‌تر در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش، یا یک فضای پیکسل شده با رنگ‌هایی تیره‌تر هنگام روشن بودن آن است. مانند سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند، کمپانی ZTE نیز تلاش کرده است تا با طراحی والپیپرهایی که در قسمت بالا با رنگ‌هایی تیره همراه هستند، این فضا را به نوعی مخفی نگه دارد. این موضوع کاملا نتیجه داده است و هنگام مشاهده صفحه نمایش با والپیپرهایی که در قسمت بالایی با رنگ‌های تیره همراه هستند، به احتمال خیلی زیاد متوجه قسمت پیکسل شده نخواهید شد. اما اگر از بکگراندهای روشن یا کاملا سفید استفاده کنید، این قسمت به وضوح قابل مشاهده است. به این ترتیب به جز رنگ سفید، در اکثر رنگ‌ها این قسمت تا حد زیادی مخفی شده و در زوایای خاصی قادر به مشاهده آن خواهید بود.

تصاویری که در بالا مشاهده می‌کنید، از حالت عادی این محصول بدتر به نظر می‌رسد. چرا که برای نمایش دادن محفظه مربوط به دوربین سلفی، نیاز به اعمال تنظیمات خاصی روی دوربین بود که باعث شده تا این قسمت، تا حدی زشت به نظر برسد که در حالت عادی، چنین نیست. در بسیاری از زوایا، تشخیص دادن محفظه مربوط به دوربین سلفی بسیار سخت خواهد بود. مگر این که به صورت دقیق و موشکافانه به دنبال کشف آن باشید.

آیا این موضوع روی تصاویر سلفی تأثیر گذاشته است؟

اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم، باید بگوییم بله! تصاویر خروجی از دوربین سلفی این محصول، جوری گرفته می‌شود که کاربر تصور می‌کند یک فیلتر زیبایی روی آن‌ها انداخته شده است. تصاویر سلفی گرفته شده با دوربین به گونه‌ای است که شما تصور می‌کنید لکه‌ای روی لنز دوربین قرار گرفته و امکان پاک کردن آن را نخواهید داشت!

image

 

image

 

اگر از جمله افرادی باشید که تمایل به گرفتن تصاویر سلفی با کیفیت دارید، باید به دنبال اسمارت فونی دیگر بگردید. در حالی که تصاویر خروجی دوربین در نگاه اول آنچنان که باید و شاید بد به نظر نمی‌رسند، اما واقعا سخت است که از فکر درخشندگی زیاد ظاهر شده روی تصویر خلاص شویم. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که فیلتر زیبایی روی تصاویر شما همواره وجود دارد، لذا مطمئنا ZTE Axon 20 5G یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به حساب می‌آید.

در حالی که دوربین سلفی تعبیه شده درون نمایشگر اکسون 20 5G کاملا حرفه‌ای نیست، اما شاهد اولین محصول تجاری در این حوزه هستیم. معمولا اولین نسل از تکنولوژی‌های جدید همواره با نقص‌هایی همراه بوده است که به مرور زمان و با ارائه نسخه‌های بعدی، این مشکلات برطرف می‌شوند. زمانی که تعداد بیشتری از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند به سمت عرضه چنین محصولی بروند، مسلما ایرادات آن پیدا شده و به این ترتیب، شاهد ارائه اسمارت فونی کامل با این مشخصات خواهیم بود.

دوربین سلفی تعبیه شده درون نمایشگر به تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند تا محصولی با صفحه نمایش یکپارچه را تولید و عرضه کنند. اما از لحاظ تئوری، دوربین سلفی در این محصولات باید در مرکز صفحه نمایش قرار گیرد تا هنگام برقراری تماس تصویری، بهترین تجربه ممکن در اختیار کاربر قرار گیرد. در حال حاضر افراد مختلف برای دیدن تصویر طرف مقابل، باید نگاه خود را از دوربین برداشته و به مرکز صفحه نمایش نگاه کنند. اما اگر دوربین سلفی به مرکز نمایشگر منتقل شود، این مشکل نیز به صورت کامل حل خواهد شد.

اسمارت فون ZTE Axon 20 5G از روز گذشته (21 دسامبر مصادف با اول دی ماه) با قیمت 499 دلار در دسترس خریداران قرار گرفته است. افرادی که تا پیش از 27 دسامبر مصادف با هفتم دی ماه اقدام به خرید این محصول کنند، هدفون بی سیم ZTE LiveBuds نیز به صورت هدیه برای آن‌ها ارسال خواهد شد و دسترسی به ZTE Viosion Club برای اعلام ایده‌های خود در خصوص تولید گوشی‌های هوشمند جدید نیز در اختیارشان قرار می‌گیرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)