خانهاخبار
اپل گلس می‌تواند قابلیتی برای تنظیم روشنایی بر اساس اشیای محیط داشته باشد

اپل گلس می‌تواند قابلیتی برای تنظیم روشنایی بر اساس اشیای محیط داشته باشد

پتنتی که به تازگی از سوی اداره پتنت آمریکا منتشر شده از ثبت ایده‌ای توسط اپل خبر می‌دهد که می‌تواند قابلیت جذابی را به عینک هوشمند آتی این شرکت اضافه کند.
۱۳۹۹/۱۰/۲

عینک واقعیت افزوده یکی از بزرگ‌ترین محصولات آتی شرکت اپل است که می‌تواند صحنه بازار موبایل را تغییر داده و زندگی دیجیتالی کاربران را متحول کند. تاکنون پتنت‌های زیادی برای این محصول به ثبت رسیده و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل گلس ظرف دو سال آینده معرفی می‌شود. در سال ۲۰۱۸ شایعه شده بود که عینک هوشمند اپل از تراشه‌ای ۵ نانومتری استفاده می‌کند. در آن زمان اپل از تراشه A11 با لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده می‌کرد. ولی حالا تراشه A14 با لیتوگرافی ۵ نانومتری روی سری آیفون ۱۲ عرضه شده و ما را یک قدم دیگر به عرضه اپل گلس نزدیک می‌کند.

اپل به‌تازگی پتنتی را در اداره پتنت و نشان تجاری آمریکا (USPTO) ثبت کرده که عنوان آن «سیستم نمایشی با قابلیت تنظیم اپتیکال محلی» است. منظور از تنظیم اپتیکال محلی تغییراتی است که برای اپل گلس در لنزها اعمال می‌شود. در توضیحات پتنت آمده است: «سیستم قابل تنظیم لنز می‌تواند بسته به کاربر یا موقعیت‌های گوناگون به‌صورت پویا تنظیم شود. از ماژولاتورهای قابل تنظیم نور می‌تواند برای تیره‌تر کردن بخش‌هایی از میدان دید کاربر استفاده کرد.»

image

بخش دیگری از این پتنت می‌گوید: «برای مثال، اگر یک سیستم نمایشیِ چشمی برای نمایش محتواهایی استفاده شود که با اشیا دنیای واقعی هم‌پوشانی داشته باشد، روشنایی اشیا دنیای واقعی می‌تواند به صورت مجزا کاهش یابد تا امکان مشاهده محتواهای کامپیوتری افزایش پیدا کند. یک ماژولاتور نوریِ قابل تنظیم در محیط به‌طور خاص می‌تواند برای تولید فضایی تاریک استفاده شود که با محتوای کامپیوتری تولیدشده در گوشه بالای سمت راست میدان دید کاربر تلاقی دارد.»

به‌عبارت دیگر، منظور اپل این است که با عینک هوشمند آن‌ها مي‌توان روشنایی اشیای دنیای واقعی را کاهش داد تا اشیا از آن سوی عینک بهتر دیده شود. وضعیت دید اشیایی که از طریق عینک دیده می‌شوند به‌نحوی قابل تنظیم است که بیشترین مطابقت را با دنیای واقعی داشته باشد. همچنین، از آن‌جایی که هر دو لنز قابلیت تنظیم‌پذیری بالایی دارند، امکان ایجاد تغییرات به‌شکل جداگانه در لنز چپ و راست در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

جین مانستر، که حالا برای شرکت سرمایه‌گذاری Loup Ventures کار می‌کند، در سال ۲۰۱۷ گفته بود که عینک هوشمند اپل از آیفون هم موفق‌تر خواهد شد. او معتقد بود که اپل گلس همان کارهای آیفون را انجام می‌دهد، با این تفاوت که لازم نیست آن را از جیب‌تان خارج کنید. مانستر سه سال پیش به مشتریان خود گفته بود: «انتظار داریم که آیفون تا حدود ۱۰ سال دیگر در بازار باشد، اما بخش بسیار کوچکی از کسب و کار اپل را شکل دهد، چون اپل گلس کم‌کم بخش بزرگ‌تری از بازار را در دست می‌گیرد.»

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های عینک‌های هوشمند در سال ۲۰۱۲ و از سوی گوگل معرفی شد. این دستگاه می‌خواست ایده استفاده روزمره از عینک برای ارتباط گرفتن با دیگران از طریق متن، صوت و ویدیو را نشان دهد. گوگل گلس در نهایت به دلایل مختلفی از جمله استفاده از دوربین شکست خورد، چون نگرانی‌هایی را درباره وضعیت حریم خصوصی افراد به وجود آورده بود. به‌علاوه، قیمت دستگاه در آن سال ۱۵۰۰ دلار بود که نسبت به زمان خود گران به حساب می‌آمد. ولی حالا اپل امیدوار است که با درس گرفتن از اشتباهات گوگل بتواند محصولی را روانه بازار کند که کاربران آن را بپسندند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)