خانهاخبار
آیا قیمت گوشی‌های پرچمدار در سال 2020 افزایش زیادی داشت؟

آیا قیمت گوشی‌های پرچمدار در سال 2020 افزایش زیادی داشت؟

طرفداران دنیای موبایل همواره از قیمت بالای محصولات گلایه می‌کنند و معتقدند که قیمت گوشی‌های هوشمند سال به سال بیشتر می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم قیمت پرچمداران بازار چه تغییراتی در سال 2020 داشته است.
۱۳۹۹/۱۰/۱

گوشی‌هایی که از نظر سخت‌افزاری به‌عنوان بهترین محصولات بازار شناخته می‌شوند قیمت بالایی دارند و این قیمت بر اساس روندهای سالانه رو به افزایش است. از زمانی که تلفن‌های هوشمند آستانه قیمتی ۱۰۰۰ دلار را پشت سر گذاشتند چند سالی می‌گذرد، و به نظر می‌رسد که قیمت‌ها هر سال در حال بیشتر شدن‌اند. ولی آیا در سال ۲۰۲۰ هم واقعا چنین اتفاقی افتاد؟

برای یافتن پاسخ این سوال باید نگاهی به میانگین قیمت پرچمداران اپل، سامسونگ، گوگل، وان پلاس، شیائومی، ال‌جی و سونی بیندازیم. در این مقایسه قیمت مدل‌های پایه، شامل مدل‌هایی که حافظه کمتر یا مشخصات ضعیف‌تری داشتند، و مدل‌های رده بالا را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، و به نتایج جالبی می‌رسیم. پس با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

اطلاعات گردآوری‌شده از افزایشی چشمگیر در قیمت متعارف گران‌ترین مدل گوشی‌های پرچمدار در سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهد. با این حال، قیمت مدل‌های مقرون به‌صرفه‌ی پرچمداران و حتی مدل‌های میانی این محصولات افزایش ناچیزی داشته است. بخشی از این اتفاق به تغییر رویه شرکت‌ها از روش‌های قیمت‌گذاری پریمیوم به مقرون به‌صرفگی برمی‌گردد. محصولاتی نظیر ال‌جی ولوت و پیکسل ۵ دیگر در گروه مدل‌های پریمیوم قرار نمی‌گیرند، اما روی میانگین قیمت پرچمداران ۲۰۲۰ تاثیر می‌گذارند.

با این حساب، تصویر کلی چگونه ترسیم می‌شود؟ برخی از برندها قیمت گوشی‌های فوق پریمیوم 5G خود را نسبت به سال قبل افزایش دادند. بنابراین بهترین سخت‌افزارهای موجود در بازار حالا گران‌تر از هر زمان دیگری هستند و میانگین قیمتشان نسبت به ۲۰۱۹ افزایشی تقریبا ۱۱۰ دلاری داشته است. برخی از گوشی‌های مدل پایه هم با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، برای مثال برندهای چینی از جمله شیائومی و وان پلاس قیمت مدل‌های پایه خود را افزایش دادند. در مجموع، به نظر می‌رسد که 5G قیمت گوشی‌های قدرتمند بازار را بالا برده است.

با این وجود، سامسونگ و چند برند دیگر قیمت مدل‌های پایه پرچمداران خود را کاهش دادند. بعضی از شرکت‌ها مثل ال‌جی و گوگل هم با کاهش توان پردازشی این دستگاه‌ها توانستند قیمت‌های پایین‌تری را به مخاطبان خود ارائه کنند. این اتفاق باعث شد میانگین قیمت پرچمداران پایین‌تر از حد انتظار قرار بگیرد.

image

با تمام این تفاصیل، اگر توجه خود را به چند برند خاص معطوف کنیم، شرایط بسیار متفاوتی را در تغییرات قیمت محصولات پرچمدار می‌بینیم. از این رو، بگذارید نگاه دقیق‌تری به اطلاعات گردآوری‌شده داشته باشیم.

کدام برند بیشترین افزایش قیمت را در سال ۲۰۲۰ داشت؟

اگرچه افزایش میانگین قیمت گوشی‌های پرچمدار نامحسوس بود، ولی در سال ۲۰۲۰ استراتژی‌های قیمت‌گذاری متنوع‌تری را نسبت به سال ۲۰۱۹ دیدیم. به‌طور کلی، بسیاری از تولیدکنندگان امسال قیمت محصولات خود را بالا بردند. اما برای بررسی دقیق‌تر بهتر است نگاهی به نمودار زیر بیندازیم، چون این نمودار نشان می‌دهد که استراتژی قیمت‌گذاری هر شرکت چگونه بوده است.

سری گلکسی S سامسونگ با کاهش میانگین قیمت روبرو بوده، و این مهم به واسطه عرضه گلکسی S20 FE با قیمت ۷۰۰ دلار ممکن شده است. این مدل حتی از گلکسی S10e سال ۲۰۱۹ با قیمت ۷۵۰ دلار هم ارزان‌تر بود. گلکسی S20 پلاس در مدل ۵۱۲ گیگابایتی با قیمت ۱۲۹۹ دلار و S20 الترا با قیمت ۱۴۹۹ دلار به بازار آمدند. قیمت همین مدل پارسال برای گلکسی S10 پلاس ۱۲۵۰ دلار بود. البته سامسونگ پارسال مدلی ویژه با ظرفیت ۱ ترابایتی هم از گلکسی S10 داشت که قیمت آن به ۱۶۰۰ دلار می‌رسید. مسئله در مورد سری گلکسی نوت هم شرایط مشابهی دارد. گلکسی نوت ۲۰ در تمامی مدل‌ها با افزایشی ۵۰ دلاری نسبت به گلکسی نوت ۱۰ وارد بازار شد.

سامسونگ تنها برندی نبود که قیمت محصولات خود را در سال ۲۰۲۰ افزایش داد. وان پلاس با وان پلاس ۸ و ۸ پرو به‌ترتیب ۴۰ و ۱۴۰ دلار قیمت پرچمداران خود را بالا برد. وان پلاس 8T نیز ۱۵۰ دلار گران‌تر از وان پلاس 7T به بازار آمد. در چین، پرچمداران سری Mi شیائومی هم پول بیشتری را نسبت به سال قبل از خریداران طلب می‌کردند. سونی هم در سال ۲۰۲۰ قیمت اکسپریا 1 II را حدود ۲۵۰ دلار نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داد.

نکته غیرمنتظره شاید به محصولات اپل مربوط شود که امسال افزایش قیمتی نداشتند. آیفون ۱۲ دقیقا مشابه آیفون ۱۱ قیمت‌گذاری شد. گوگل ولی امسال محصولی را عرضه کرد که نسبت به پارسال ارزان‌تر شده بود. پیکسل ۵ با کمک پردازنده غیرپرچمدار خود توانست قیمتی کمتر از پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال را ارائه کند. ال‌جی نیز در استراتژی مشابهی دست به عرضه ولوت زد که از G8 و G8X ارزان‌تر بود.

در مجموع، از روی این روند به نظر می‌رسد که گوشی‌های قدرتمند 5G امسال نسبت به پارسال گران‌تر شده‌اند. منتها این قیمت‌ها تا حدی توسط پرچمداران مقرون به‌صرفه جبران شدند. البته برخی از برندها هنوز همان استراتژی عرضه پرچمداران گران قیمت قبلی را دنبال می‌کنند، ولی خیلی از بازیگران بازار دست به عرضه محصولات زیر ۱۰۰۰ دلاری زده‌اند و این اتفاق از آینده‌ای روشن برای سال ۲۰۲۱ و سال‌های پس از آن خبر می‌دهد.

image

آیا تلفن‌های هوشمند گران‌تر می‌شوند؟

قیمت متعارف گوشی‌های هوشمند امسال بیشتر شد، ولی بخش عمده این افزایش به مدل‌های فوق پریمیوم این دستگاه‌ها مربوط است. اکنون قیمت میانگین یک گوشی پریمیوم 5G بیش از ۱۰۰۰ دلار است. ولی تقریبا تمامی برندها مدل‌های ارزان‌تر پرچمداران خود را به دست کاربران می‌رسانند. عرضه مدل‌های پرو، الترا و سایر انواع پرچمداران نشانگر تلاش تولیدکنندگان برای پوشش رنج‌های قیمتی گوناگون بازار است.

برندها به‌خوبی می‌دانند که مصرف‌کنندگان زیادی مایل به پرداخت مبالغ هنگفت بالای ۱۰۰۰ دلاری برای گوشی‌های هوشمند نیستند. مدل‌های مقرون به‌صرفه‌ای مثل گلکسی S20 FE و آیفون ۱۲ احتمالا باید طرفداران بیشتری نسبت به مدل‌های گران قیمت داشته باشند. فراموش نکنیم که در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد چشمگیر بازار گوشی‌های پرچمدارِ میان‌رده‌ای بودیم که پیکسل ۵ هم در آن دسته قرار می‌گیرد. این دسته از گوشی‌های زیر ۷۰۰ دلار با پشتیبانی از 5G، ارائه قابلیت‌های جذاب و طراحی زیبا همان ترکیب از توانمندی و قیمت را ارائه می‌کنند که کاربران می‌خواهند.

در پایان باید گفت که در سال ۲۰۲۰ مطمئنا باید پول بیشتری برای خرید گوشی‌های پرچمدار فوق پریمیوم کنار بگذارید. ولی اگر انتظارات خود را پایین بیاورید، می‌توانید مدل‌های مقرون به‌صرفه‌ای را انتخاب کنید که به اندازه کافی خوب‌اند. این محصولات موازنه‌ای جذاب از امکانات و قیمت را ارائه می‌کنند و می‌توانند رضایت بسیاری از کاربران را جلب نمایند. 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)