خانهاخبار
پشتیبانی از آپدیت‌های نرم‌افزاری اندروید 4 ساله می‌شود

پشتیبانی از آپدیت‌های نرم‌افزاری اندروید 4 ساله می‌شود

به لطف همکاری مشترک گوگل و اندروید از امسال شرایطی برای گوشی‌های اندرویدی فراهم می‌شود تا بتوانند پشتیبانی خود را به 4 سال برسانند.
۱۳۹۹/۹/۲۷

گوگل ساعاتی پیش در خبری بسیار مهم اعلام کرد که تمامی چیپست‌های آتی کوآلکام، از اسنپدراگون ۸۸۸ به بعد، از سه آپدیت بزرگ اندروید پشتیبانی خواهند کرد و تا چهار سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کنند. این یعنی در صورت همراهی تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی، برخی از گوشی‌های جدید ۲۰۲۱ یک سال بیشتر میزبان آپدیت‌ها خواهند بود.

این اطلاعیه در راستای برنامه‌های جدید گوگل اجرا می‌شود و تا حد زیادی جنبه فنی دارد. خیلی از کاربران احتمالا از پروژه Treble مطلع‌اند؛ این پروژه ساختار بخش‌های مختلف اندروید را به نحوی تغییر داد تا تولیدکنندگان راحت‌تر بتوانند آپدیت‌های خود را به دست کاربران برسانند. سازوکار این پروژه کار تولیدکنندگان تراشه‌ها را سخت‌تر کرد، چون پشتیبانی از چند نسل مختلف از نرم‌افزارها، بسته به این‌که هر گوشی در چه زمانی از چرخه زندگی آن تراشه به بازار بیاید، کار آسانی نیست. به‌طور خلاصه، تلاش برای تسهیل فرآیند عرضه آپدیت‌های نرم‌افزاری برای شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های هوشمند باعث شد کار شرکت‌هایی مثل کوآلکام سخت‌تر شود.

شمایلی از میزان پیچیدگی قبلی کار تراشه‌سازان برای پشتیبانی چندساله از آپدیت‌ها

گوگل در طول یک سال اخیر در حال همکاری با کوآلکام بوده تا این مشکل را حل کند و ساختار ماژولار Treble را به سطح چیپست بیاورد. با این تغییرات کار کوآلکام آسان‌تر می‌شود و می‌تواند تراشه‌ها را برای مدت طولانی‌تری تحت پشتیبانی قرار دهد. اکنون تمام تراشه‌های کوآلکام، از اسنپدراگون ۸۸۸ به بعد، تا سه سال از آپدیت‌های اندروید و تا چهار سال از آپدیت‌های امنیتی پشتیبانی خواهند کرد.

شمایلی از همان سازوکار اما با تغییرات جدید که از امروز اعلام شده است

البته بخشی از اجرای کامل این طرح به تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند وابسته است، چون آن‌ها آپدیت‌ها را به دست کاربران می‌رسانند. اطلاعیه امروز گوگل صرفا تضمین می‌کند که اگر شرکت‌ها بخواهند آپدیت‌ها در دسترس قرار می‌گیرند. فعلا مشخص نیست که چه شرکت‌هایی مایل به همکاری با گوگل و کوآلکام هستند و می‌خواهند از این قابلیت جدید چیپست‌های کوآلکام استفاده کنند. ولی انتظار داریم که شرکت‌هایی مثل سامسونگ با این طرح همراه شوند.

تاکنون بهترین پشتیبانی نرم‌افزاری در دنیای اندروید سه ساله بود و شامل دو تا سه آپدیت بزرگ اندروید می‌شد. این مسئله در مقایسه با دنیای اپل که در آن حتی آیفون 6s هم قادر به دریافت iOS 14 است، نقطه ضعف بزرگی به حساب می‌آید. در دنیای اندروید حتی قوی‌ترین گوشی‌ها هم خیلی زود از چرخه آپدیت کنار گذاشته می‌شوند و نمی‌توانند جدیدترین قابلیت‌های این سیستم عامل را دریافت کنند.

حالا با این اتفاق امید بیشتری برای پشتیبانی بلندتر از محصولات اندرویدی به وجود آمده، هرچند هنوز نمی‌توانیم از این اتفاق مطمئن باشیم. گوگل و کوآلکام امروز بستری را فراهم کردند تا شرکت‌های سازنده تلفن‌های هوشمند بتوانند پشتیبانی طولانی‌تری از محصولات خود داشته باشند، اما در نهایت همه چیز به خود این شرکت‌ها برمی‌گردد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)