خانهاخبار
اورکلاک پردازنده‌ی چهارده ساله‌ی اینتل

اورکلاک پردازنده‌ی چهارده ساله‌ی اینتل

شخصی موفق شده است تا پردزانده‌ی اینتل متعلق به چهارده سال پیش را اورکلاک کند
۱۳۹۹/۹/۲۴

شنیدن اینکه پردازنده‌ای به‌روز اورکلاک شده چندان هیجان انگیز نیست و در گوشه و کنار جهان هرروز هزاران نفر یا شاید هم بیشتر مشغول اورکلاک کردن پردازنده‌ هستند. اما در این بین شخصی موفق به کاری خارق‌العاده شده و پردازنده ای متعلق به ۱۴ سال پیش اینتل را تا فرکانس ۸.۳۶ گیگاهرتز اورکلاک کرده است.

مطمئنا اورکلاک پردازنده‌ی Ryzen 9 5950X خشنودی خاصی روی لبان صاحبش می‌نشاند اما به نظر می‌رسد در مقایسه با کاری که یک اورکلاکر با پردزانده‌ی ۱۴ سال پیش اینتل انجام داده، یک بازی کودکانه بیش نباشد. طبق گفته‌های TechSpot، یک کاربر پردازنده‌ی اینتل 

Celeron D 347 تک هسته‌ای و تک تردی با فرکانس پایه‌ی ۳.۰۶ گیگاهرتز را که در اواخر سال ۲۰۰۶ عرضه شده است، توانسته تا فرکانس ۸.۳۶ گیگاهرتز اورکلاک کند. برای درک بهتر این موضوع لازم به یادآوری است که شخصی پردازنده‌ی i9-10900K اینتل با فرکانس پایه‌ی ۳.۷۰ گیگاهرتز ده هسته و ۲۰ ترد که تا فرکانس ۵.۳۰ گیگاهرتز قابلیت اورکلک دارد را، توانسته بود تا ۷.۷۱ گیگاهرتز اورکلاک کند و این موضوع توسط  CPU-Z OC World Records و  HWBot تایید شده بود. اما این پردازنده حتی یک سال هم از عمرش نمی‌گذرد.

image

برای اینکه پردازنده‌ها سریعتر از سرعت فرکانسی خود کارکنند، باید بسیار خنک بمانند. اورکلاکر‌های مشتاق معمولا از نیتروژن مایع برای خنک نگه داشتن پردازنده استفاده می‌کنند و گاهی اوقات نیز تراشه را با ازت مایع احاطه می‌کنند تا در حین جادوی اورکلاک، تراشه را سرد نگه دارند. بدون خنک کننده‌های بسیار قوی، دستیابی به فرکانس‌های بیش از ۸ گیگاهرتز تقریبا ممکن نیست. اگر پردازنده از حداکثر دمای مجاز خود عبور کند، مادربرد به طور کلی کامپیوتر را خاموش می‌کند تا از بروز هرگونه آسیبی به پردازنده جلوگیری کند. این عوامل باعث می‌شود کاری که این شخص با پردازنده‌ی ۱۴ ساله انجام داده، خارق‌العاده باشد.

البته این سرعت فرکانس سریعترین فرکانس دنیا نیست. سال ۲۰۱۴ یکی از کارمندان ای ام دی توانست به رکورد ۸.۷۲ گیگاهرتز در مقر این شرکت یعنی آستین تگزاس دست پیدا کند و در رکوردهای گینس نیز ثبت شود. این رکورد در همان سالی بدست آمد که ای ام دی این پردازنده را تولید کرده بود و بنابراین کاملا جدیدتر از اینتل Celeron D 347 بوده و تعداد هسته‌ها و تردهای بیشتری داشته است. البته در این زمینه اختلافاتی نیز وجود دارد و برحسب CPU-Z OC World Records بالاترین فرکانس هنوز پردازنده‌ی AMD’s FX-8350 با ۸.۸ گیگاهرتز است.

در زمان عرضه، اینتل Celeron D 347 به دلیل آسان بودن اورکلاک آن در بین اورکلاکرها محبوبیت بالایی داشته است. مشکلاتی که بعضا ممکن است در سیلیکون پردازنده‌ها موجود باشد، کار را برای اورکلاکرها سخت می‌کند، اما مثل اینکه Celeron D 347 استثنا محسوب می‌شده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)